40 برپاکردن خیمه و وقف آن؛ ابر روی خیمه عبادت

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی (کتاب خروج)

برپايي‌ مسكن‌
و خداوند موسي‌ را خطاب‌ كرده‌، گفت‌:2 «در غُرّة‌ ماه‌ اول‌ مسكن‌ خيمة‌ اجتماع‌ را برپا نما. 3 و تابوت‌ شهادت‌ را در آن‌ بگذار. و حجاب‌ را پيش‌ تابوت‌ پهن‌ كن‌. 4 و خوان‌ را درآورده‌، چيزهايي‌ را كه‌ مي‌بايد، بر آن‌ ترتيب‌ نما. و چراغدان‌ را درآور و چراغهايش‌ را آراسته‌ كن‌. 5 و مذبح‌ زرين‌ را براي‌ بخور پيش‌ تابوت‌ شهادت‌ بگذار، و پردة‌ دروازه‌ را بر مسكن‌ بياويز. 6 و مذبح‌ قرباني‌ سوختني‌ را پيش‌ دروازة‌ مسكن‌ خيمة‌ اجتماع‌ بگذار. 7 و حوض‌ را در ميان‌ خيمة‌ اجتماع‌ و مذبح‌ بگذار، و آب‌ در آن‌ بريز. 8 و صحن‌ را گرداگرد برپا كن‌. و پردة‌ دروازة‌ صحن‌ را بياويز. 9 و روغن‌ مسح‌ را گرفته‌، مسكن‌ را با آنچه‌ در آن‌ است‌ مسح‌ كن‌، و آن‌ را با همة‌ اسبابش‌ تقديس‌ نما تا مقدس‌ شود. 10 و مذبح‌ قرباني‌ سوختني‌ را با همة‌ اسبابش‌ مسح‌ كرده‌، مذبح‌ را تقديس‌ نما. و مذبح‌، قدس‌ اقداس‌ خواهد بود. 11 و حوض‌ را با پايه‌اش‌ مسح‌ نموده‌، تقديس‌ كن‌. 12 و هارون‌ و پسرانش‌ را نزد دروازة‌ خيمة‌ اجتماع‌ آورده‌، ايشان‌ را به‌ آب‌ غسل‌ ده‌. 13 و هارون‌ را به‌ رخت‌ مقدس‌ بپوشان‌، و او را مسح‌ كرده‌، تقديس‌ نما، تا براي‌ من‌ كهانت‌ كند. 14 و پسرانش‌ را نزديك‌ آورده‌، ايشان‌ را به‌ پيراهنها بپوشان‌. 15 و ايشان‌ را مسح‌ كن‌، چنانكه‌ پدر ايشان‌ را مسح‌ كردي‌ تا براي‌ من‌ كهانت‌ نمايد. و مسح‌ ايشان‌ هر آينه‌ براي‌ كهانت‌ ابدي‌ در نسلهاي‌ ايشان‌ خواهد بود.» 16 پس‌ موسي‌ موافق‌ آنچه‌ خداوند او را امر فرموده‌ بود كرد، و همچنين‌ به‌ عمل‌ آورد.
17 و واقع‌ شد در غُرّة‌ ماه‌ اول‌ از سال‌ دوم‌ كه‌ مسكن‌ برپا شد، 18 و موسي‌ مسكن‌ را برپا نمود، وپايه‌هايش‌ را بنهاد و تخته‌هايش‌ را قايم‌ كرد، و پشت‌ بندهايش‌ را گذاشت‌، و ستونهايش‌ را برپا نمود، 19 و خيمه‌ را بالاي‌ مسكن‌ كشيد، و پوشش‌ خيمه‌ را بر زبر آن‌ گسترانيد، چنانكه‌ خداوند به‌ موسي‌ امر نموده‌ بود. 20 و شهادت‌ را گرفته‌، آن‌ را در تابوت‌ نهاد، و عصاها را بر تابوت‌ گذارد، و كرسي‌ رحمت‌ را بالاي‌ تابوت‌ گذاشت‌. 21 و تابوت‌ را به‌ مسكن‌ درآورد، و حجاب‌ ستر را آويخته‌، آن‌ را پيش‌ تابوت‌ شهادت‌ كشيد. چنانكه‌ خداوند به‌ موسي‌ امر فرموده‌ بود. 22 و خوان‌ را در خيمة‌ اجتماع‌ به‌ طرف‌ شمالي‌ مسكن‌، بيرون‌ حجاب‌ نهاد. 23 و نان‌ را به‌ حضور خداوند بر آن‌ ترتيب‌ داد، چنانكه‌ خداوند به‌ موسي‌ امر فرموده‌ بود. 24 و چراغدان‌ را در خيمة‌ اجتماع‌، مقابل‌ خوان‌ به‌ طرف‌ جنوبي‌ مسكن‌ نهاد. 25 و چراغها را به‌ حضور خداوند گذاشت‌، چنانكه‌ خداوند به‌ موسي‌ امر فرموده‌ بود. 26 و مذبح‌ زرين‌ را در خيمة‌ اجتماع‌، پيش‌ حجاب‌ نهاد. 27 و بخور معطر بر آن‌ سوزانيد، چنانكه‌ خداوند به‌ موسي‌ امر فرموده‌ بود. 28 و پردة‌ دروازة‌ مسكن‌ را آويخت‌. 29 و مذبح‌ قرباني‌ سوختني‌ را پيش‌ دروازة‌ مسكن‌ خيمة‌ اجتماع‌ وضع‌ كرد، و قرباني‌ سوختني‌ و هديه‌ را بر آن‌ گذرانيد، چنانكه‌خداوند به‌ موسـي‌ امر فرمـوده‌ بود. 30 و حوض‌ را در ميان‌ خيمة‌ اجتماع‌ و مذبـح‌ وضـع‌ كرده‌، آب‌ براي‌ شستن‌ در آن‌ بريخت‌. 31 و موسي‌ و هارون‌ و پسرانش‌ دست‌ و پاي‌ خود را در آن‌ شستند. 32 وقتي‌ كه‌ به‌ خيمة‌ اجتماع‌ داخل‌ شدند و نزد مذبح‌ آمدند شست‌ و شو كردند، چنانكه‌ خداوند به‌ موسي‌ امر فرموده‌ بود. 33 و صحن‌ را گرداگرد مسكن‌ و مذبح‌ برپا نمود، و پردة‌ دروازة‌ صحن‌ را آويخت‌. پس‌ موسي‌ كار را به‌ انجام‌ رسانيد.
جلال‌ خدا
34 آنگاه‌ ابر، خيمة‌ اجتماع‌ را پوشانيد و جلال‌ خداوند مسكن‌ را پر ساخت‌. 35 و موسي‌ نتوانست‌ به‌ خيمة‌ اجتماع‌ داخل‌ شود، زيراكه‌ ابر بر آن‌ ساكن‌ بود، و جلال‌ خداوند مسكن‌ را پر ساخته‌ بود. 36 و چون‌ ابر از بالاي‌ مسكن‌ برمي‌خاست‌، بني‌اسرائيل‌ در همة‌ مراحل‌ خود كوچ‌ مي‌كردند. 37 و هرگاه‌ ابر برنمي‌خاست‌، تا روز برخاستن‌ آن‌، نمي‌كوچيدند. 38 زيرا كه‌ در روز، ابر خداوند بر مسكن‌ و در شب‌، آتش‌ بر آن‌ مي‌بود، در نظر تمامي‌ خاندان‌ اسرائيل‌، در همة‌ منازل‌ ايشان‌.
ترجمه تفسیری
آنـگاه‌ خداوند به‌ موسي‌ فرمود: «در نخستين‌ روز ماه‌ اول‌، خيمه‌ عبادت‌ را برپا كن‌ 3 و صندوق‌ عهد را كه‌ ده‌ فرمان‌ در آن‌ قرار دارد، در داخل‌ خيمه‌ بگذار و پرده‌ مخصوص‌ را جلو آن‌ آويزان‌ كن‌. 4 سپس‌ ميز را در خيمه‌ بگذار و لوازمش‌ را روي‌ آن‌ قرار بده‌. چراغدان‌ را نيز در خيمه‌ بگذار و چراغهايش‌ را روشن‌ كن‌.
5 «قربانگاه‌ طلا را براي‌ سوزاندن‌ بخور روبروي‌ صندوق‌ عهد بگذار. پرده‌ در ورودي‌ خيمه‌ را بياويز. 6 قربانگاه‌ قرباني‌ سوختني‌ را مقابل‌ در ورودي‌ بگذار. 7 حوض‌ را بين‌ خيمه‌ عبادت‌ و قربانگاه‌ قرار بده‌ و آن‌را پر از آب‌ كن‌. 8 ديوار پـرده‌اي‌ حياط‌ اطـراف‌ خيمه‌ رابرپا نما و پـرده‌ در ورودي‌ حياط‌ را آويزان‌ كن‌.
9 «روغن‌ مسح‌ را بردار و خيمه‌ و تمام‌ لوازم‌ و وسايل‌ آن‌ را مسح‌ كرده‌، تقديس‌ نما تا مقدس‌ شوند. 10 سپس‌ قربانگاه‌ قرباني‌ سوختني‌ و وسايل‌ آن‌ را مسح‌ نموده‌، تقديس‌ كن‌ و قربانگاه‌، جايگاه‌ بسيار مقدسي‌ خواهد شد. 11 بعد، حوض‌ و پايه‌اش‌ را مسح‌ نموده‌، تقديس‌ كن‌.
12 «سپس‌ هارون‌ و پسرانش‌ را كنار در ورودي‌ خيمه‌ عبادت‌ بياور و آنها را با آب‌ غسل‌ بده‌. 13 لباس‌ مقدس‌ را بر هارون‌ بپوشان‌ و او را مسح‌ كرده‌ تقديس‌ نما تا در مقام‌ كاهني‌ مرا خدمت‌ كند. 14 سپس‌ پسرانش‌ را بيـاور و لباس‌هايشـان‌ را به‌ ايشـان‌ بپوشـان‌. 15 آنها را نيز مانند پدرشان‌ مسح‌ كن‌ تا در مقام‌ كاهني‌ مـرا خدمت‌ كننـد. اين‌ مسح‌ بمنزله‌ انتخاب‌ ابدي‌ آنها و نسل‌هاي‌ ايشان‌ است‌ به‌ مقام‌ كاهني‌.»
16 موسي‌ هر چه‌ را كه‌ خداوند به‌ او فرموده‌ بود بجا آورد. 17 در نخستين‌ روز ماه‌ اول‌ سال‌ دوم‌، بعد از بيرون‌ آمدن‌ از مصر، خيمه‌ عبادت‌ برپا شد. 18 موسي‌ خيمه‌ عبادت‌ را به‌ اين‌ ترتيب‌ برپا كرد: اول‌ پايه‌هاي‌ آن‌ را گذاشت‌، سپس‌ تخته‌هاي‌ چوب‌ بست‌ را در پايه‌ها نهاده‌، پشت‌بندهاي‌ آنها را نصب‌ كرد و ستونها را برپا نمود. 19 آنگاه‌، همانطور كه‌ خداوند فرموده‌ بود، پوشش‌ داخلي‌ سقف‌ را روي‌ چوبها كشيد و پوششهاي‌ خارجي‌ را روي‌ آن‌ گسترانيد. 20 بعد، دو لوح‌ سنگي‌ را كه‌ ده‌ فرمان‌ خدا روي‌ آنها نوشته‌ بود در صندوق‌ عهد گذاشت‌ و چوبهاي‌ حامل‌ را درون‌ حلقه‌ها قرار داد و سرپوش‌ صندوق‌ را كه‌ «تخت‌ رحمت‌» بود، روي‌ آن‌ نهاد. 21 آنگاه‌ صندوق‌ عهد را به‌ درون‌ خيمه‌ عبادت‌ برد و پرده‌ مخصوص‌ را جلو آن‌ كشيد، درست‌ همانگونه‌ كه‌ خداوند فرموده‌ بود.
22 سپس‌ موسي‌ ميز را در سمت‌ شمالي‌ خيمه‌ عبادت‌، بيرون‌ پرده‌ گذاشت‌، 23 و همانطور كه‌ خداوند به‌ او فرموده‌ بود، نان‌ مقدس‌ را روي‌ ميز درحضور خداوند قرار داد. 24 چراغدان‌ را مقابل‌ ميز در سمت‌ جنوبي‌ خيمه‌ گذاشت‌ 25 و مطابق‌ دستور خداوند چراغهاي‌ چراغدان‌ را در حضور خداوند روشن‌ كرد. 26 قربانگاه‌ طلا را در خيمه‌، بيرون‌ پرده‌ گذاشت‌ 27 و مطابق‌ دستور خداوند بر آن‌ بخور معطر سوزاند.
28 موسي‌ پرده‌ در ورودي‌ خيمه‌ عبادت‌ را آويزان‌ كرد. 29 قربانگاه‌ قرباني‌ سوختني‌ را مقابل‌ در ورودي‌ خيمه‌ گذاشت‌ و روي‌ آن‌ قرباني‌ سوختني‌ و هديه‌ آردي‌ تقديم‌ كرد، درست‌ همانطور كه‌ خداوند فرموده‌ بود.
30 حوض‌ را بين‌ خيمه‌ عبادت‌ و قربانگاه‌ قرار داد و آن‌ را پر از آب‌ كرد. 31و32 موسي‌، هارون‌ و پسرانش‌ هر وقت‌ مي‌خواستند داخل‌ خيمه‌ بروند و يا به‌ قربانگاه‌ نزديك‌ شوند، مطابق‌ دستور خداوند در حوض‌ دست‌ و پاي‌ خود را مي‌شستند.
33 موسي‌ ديوار پرده‌اي‌ دور خيمه‌ و قربانگاه‌ را برپا نموده‌ پرده‌ در ورودي‌ حياط‌ را آويزان‌ كرد. به‌ اين‌ ترتيب‌ او همه‌ كار را به‌ پايان‌ رسانيد.
ابر روي‌ خيمه‌ عبادت‌
(اعداد 9:15-23)
34و35 آنگاه‌ ابري‌ خيمه‌ عبادت‌ را پوشانيد و حضور پرجلال‌ خداوند آن‌ را پر ساخت‌ بطوري‌ كه‌ موسي‌ نتوانست‌ وارد خيمه‌ شود. 36 از آن‌ پس‌، هر وقت‌ ابر از روي‌ خيمه‌ برمي‌خاست‌ قوم‌ اسرائيل‌ كوچ‌ مي‌كردنـد و به‌ راهنمايـي‌ آن‌ به‌ سفر ادامـه‌ مي‌دادنـد. 37 اما تا وقتي‌ كه‌ ابر روي‌ خيمه‌ باقي‌ بود، قوم‌ همچنان‌ در جاي‌ خود مي‌ماندند. 38 در روز، ابر روي‌ خيمه‌ عبادت‌ قرار داشت‌ و در شب‌، آتش‌ در ابر پديدار مي‌شد و قوم‌ مي‌توانستند آن‌ را ببينند. به‌ اين‌ طريق‌، ابر، بني‌اسرائيل‌ را در تمام‌ سفرهايشان‌ هدايت‌ مي‌كرد.

 


راهنما



باب‌هاي‌ 35 تا 40 . ساختن‌ خيمه‌
خيمه‌ با همة‌ تجهيزات‌ و لوازم‌ آن‌ دقيقاً طبق‌ دستورالعملي‌ كه‌ در باب‌هاي‌ 25 تا 31 داده‌ شده‌ بود، ساخته‌ شد.
ابعاد آن‌ عبارت‌ بودند از : 5/13 متر طول‌، 5/4 متر عرض‌ و 5/4 متر ارتفاع‌. بدنة‌ آن‌ ساخته‌ شده‌ از تيرك‌هاي‌ عمودي‌ بود كه‌ با پرده‌ها پوشانده‌ شده‌ بودند. خيمه‌ رو به‌ شرق‌ ساخته‌ شده‌ بود.
تيرك‌ها كه‌ تعدادشان‌ در ديوارهاي‌ شمالي‌ و جنوبي‌ و غربي‌ به‌ ترتيب‌ 20، 20 و 15 عدد بود، هر يك‌ 2/4 متر طول‌ و 67 سانتي‌ متر عرض‌ داشتند، و از چوب‌ محكم‌ اقاقيا ساخته‌ شده‌ و با طلا پوشانده‌ شده‌ بودند. هر تيرك‌ در هر يك‌ از دو انتهايش‌ داراي‌ دو زبانه‌ بود تا بتواند بطور عمودي‌ بر دو سوراخ‌ از جنس‌ نقره‌ قرار گيرد، و تيرك‌ها بوسيلة‌ پنج‌ ميله‌ به‌ يكديگر وصل‌ مي‌شدند، كه‌ اين‌ ميله‌ها از درون‌ حلقه‌هايي‌ كه‌ بر تيرك‌ها نصب‌ شده‌ بودند، عبور داده‌ مي‌شدند.
پرده‌ها تعدادشان‌ 10 عدد بود و هر يك‌ 6/12 متر طول‌ و 8/1 متر عرض‌ داشتند و از بهترين‌ پارچة‌ كتان‌ به‌ رنگهاي‌ آبي‌، ارغواني‌ و سرخ‌ تهيه‌ شده‌ بودند، و كروبيان‌ را با ظرافت‌ بر آنها دوخته‌ بودند.
پرده‌ها بوسيلة‌ قلاب‌هايي‌ طلايي‌ كه‌ در حلقه‌هايي‌ آبي‌ رنگ‌ قرار مي‌گرفتند، به‌ يكديگر وصل‌ مي‌شدند و يك‌ پردة‌ يكدست‌ را تشكيل‌ مي‌دادند. اين‌ پردة‌ يكدست‌، كه‌ بدين‌ گونه‌ از 10 پرده‌ درست‌ شده‌ بود، از شرق‌ تا غرب‌ بطول‌ 20 متر، و از شمال‌ تا جنوب‌ به‌ عرض‌ 5/12 متر ديوارهاي‌ خيمه‌ را دربر مي‌گرفت‌ و 5/4 متر اضافي‌ آن‌ در طرف‌ غرب‌ خيمه‌ آويزان‌ مي‌شد. اين‌ پرده‌ بر روي‌ ديوارهاي‌ ساخته‌ شده‌ از تيرك‌هاي‌ طلايي‌ گسترده‌ مي‌شد و خيمه‌ را كامل‌ مي‌كرد.
چادر
چادر، خيمه‌ را مي‌پوشاند. جنس‌ آن‌ از پارچة‌ بافته‌ شده‌ از پشم‌ بز بود. چادر از 11 پرده‌ تشكيل‌ شده‌ بود كه‌ هر يك‌ 5/13 متر طول‌ و 8/1 متر عرض‌ داشتند، و بوسيلة‌ قلاب‌هاي‌ برنجي‌ به‌ يكديگر وصل‌ مي‌شدند. و در مجموع‌، اين‌ چادر از شرق‌ تا غرب‌ 8/19 متر طول‌ و از شمال‌ تا جنوب‌ 5/13 متر عرض‌ داشت‌. بر بالاي‌ آن‌ پوشش‌ چرمي‌ قرمزي‌ ساخته‌ شده‌ از پوست‌ قوچ‌ قرار داشت‌، و بر بالاي‌ آن‌ نيز پوششي‌ از پوست‌ خز يا گوركن‌.
اين‌ چادر سه‌ لايه‌اي‌ از پارچة‌ پشم‌ بز، چرم‌ قرمز، و پوست‌ خز ياگوركن‌، احتمالاً بوسيلة‌ يك‌ تير، محكم‌ نگهداشته‌ مي‌شد.
مقدس‌ترين‌ مكان‌، يا قدس‌الاقداس‌
اين‌ محل‌ در 5/4 متر غرب‌ خيمه‌ قرار داشت‌ كه‌ يك‌ مكعب‌ كامل‌ را تشكيل‌ مي‌داد، و نشاندهندة‌ محل‌ سكونت‌ خدا بود. فقط‌ صندوقچة‌ عهد در آنجا قرار داشت‌ و سالي‌ يكبار كاهن‌ اعظم‌ وارد آنجا مي‌شد. قدس‌ الاقداس‌ «ساية‌ آسمان‌» بود (عبرانيان‌ 9:24).
صندوق‌ عهد
صندوقي‌ بود به‌ طول‌ 13/1 متر، عرض‌ 68 سانتي‌ متر و ارتفاع‌ 68 سانتي‌ متر. از چوب‌ اقاقيا ساخته‌ شده‌ و با طلا پوشانده‌ شده‌ بود. دو لوح‌ ده‌ فرمان‌، يك‌ ظرف‌ منّ و عصاي‌ هارون‌ در آن‌ قرار داشت‌.
درپوش‌ صندوق‌، تخت‌ رحمت‌ بود كه‌ از طلاي‌ خالص‌ ساخته‌ شده‌ بود. در دو انتهاي‌ آن‌ دو كروبي‌، بصورت‌ يك‌ تكه‌ با خود درپوش‌، روبروي‌ هم‌ قرار داشتند؛ در حاليكه‌ بالهايشان‌ را به‌ اطراف‌ باز كرده‌ و بسوي‌ پايين‌ و به‌ تخت‌ رحمت‌ مي‌نگريستند. تخت‌ رحمت‌ كه‌ درست‌ بالاي‌ الواح‌ ده‌ فرمان‌ قرار داشت‌، نشاندهندة‌ محل‌ ملاقات‌ شريعت‌ و رحمت‌ بود، و به‌ اين‌ ترتيب‌ «سايه‌اي‌» بود از خود مسيح‌. حضور كروبيان‌ بيانگر علاقة‌ موجودات‌ آسماني‌ به‌ نجات‌ بشر بود. ظاهراً پولس‌ هنگامي‌ كه‌ گفت‌: «فرشتگان‌ نيز مشتاق‌ هستند كه‌ در آنها نظر كنند» (اول‌ پطرس‌ 1 : 12)، به‌ همين‌ مطلب‌ فكر مي‌كرد.
احتمالاً صندوق‌ عهد در دوران‌ اسارت‌ بابل‌ گم‌ شده‌ است‌. در مكاشفه‌ 11 : 19، يوحنا آن‌ را «در قدس‌» ديد. اما اين‌ در رؤيا اتفاق‌ افتاد، و مسلماً بدان‌ معنا نبود كه‌ صندوق‌ عهد حقيقي‌ و مادي‌ در آنجا بود، چرا كه‌ در آسمان‌ «هيچ‌ قدس‌» وجود نخواهد داشت‌ (مكاشفه‌ 21 : 22).
مكان‌ اقدس‌
مكان‌ اقدس‌ در 9 متري‌ شرق‌ خيمه‌ قرار داشت‌. در قسمت‌ شمالي‌ آن‌ نيز نان‌ تقدّمه‌؛ در قسمت‌ جنوبي‌ چراغدان‌؛ و درست‌ جلوي‌ پرده‌، مذبح‌ بخور قرار داشت‌. شايد اين‌ «سايه‌اي‌» از كليسا بود.
پرده‌
پرده‌ از بهترين‌ نوع‌ پارچة‌ كتان‌ و به‌ رنگهاي‌ آبي‌، ارغواني‌ و قرمز تهيه‌ شده‌ بود و بر آن‌ طرح‌ كروبيان‌ با ظرافت‌ گلدوزي‌ شده‌ بود. اين‌ پرده‌، مكان‌ اقدس‌ را از قدس‌الاقداس‌ جدا مي‌كرد، يا بعبارت‌ ديگر، اتاق‌ تخت‌ سلطنت‌ خدا را از اتاق‌ انتظار انسان‌ مجزا مي‌كرد. به‌ هنگام‌ مرگ‌ عيسي‌، پرده‌ از ميان‌ پاره‌ شد (متي‌ 27 : 51)، به‌ اين‌ معني‌ كه‌ در آن‌ لحظه‌، درِ حضور خدا بر انسان‌ گشوده‌ شد.
پردة‌ ديگري‌ نيز به‌ نام‌ «صحن‌»، براي‌ ورود و خروج‌ در انتهاي‌ شرقي‌ خيمه‌ وجود داشت‌، و از كتان‌ مرغوب‌ به‌ رنگهاي‌ آبي‌، ارغواني‌ و قرمز تهيه‌ شده‌ بود.
چراغدان‌
چراغدان‌ كه‌ از طلاي‌ خالص‌ ساخته‌ شده‌ بود، داراي‌ يك‌ محور در وسط‌ و سه‌ شاخه‌ در هر طرف‌ بود. تصور بر آن‌ است‌ كه‌ 5/1 متر ارتفاع‌ داشته‌ و عرض‌ آن‌ در بالا حدود يك‌ متر بوده‌ است‌. آن‌ را از روغن‌ زيتون‌ پر مي‌كردند و هر روزه‌ آن‌ را پاك‌ و روشن‌ مي‌كردند (30 : 7 و 8).
چراغدانهاي‌ معبد سليمان‌، كه‌ مطابق‌ الگوي‌ اين‌ چراغدان‌ ساخته‌ شده‌ بودند و شايد خود آن‌ نيز در ميانشان‌ بود، بي‌ترديد جزو غنايمي‌ بودند كه‌ به‌ بابل‌ منتقل‌ شده‌ و بعدها بازگردانده‌ شدند (حزقيال‌ 1:7).
شايد چراغدان‌ معبد هيروديس‌ در زمان‌ عيسي‌ نيز يكي‌ از همين‌ چراغدانها بوده‌ باشد. در سال‌ 70م‌. آن‌ را به‌ روم‌ بردند؛ طرح‌ آن‌ را بر طاق‌ تيطس‌ تراشيدند و بعدها در سال‌ 533 م‌. «با احترام‌ در كليساي‌ مسيحي‌ اورشليم‌ نهادند.» بيش‌ از اين‌، اطلاع‌ ديگري‌ در دست‌ نيست‌. شكل‌ تراشيده‌ شده‌ بر طاق‌ تيطس‌ احتمالاً تصوير درستي‌ از چراغدان‌ اوليه‌ را بدست‌ مي‌دهد.
ممكن‌ است‌ چراغدان‌، «سايه‌اي‌» از كلام‌ خدا بوده‌ باشد، گرچه‌ در مكاشفه‌ 1 : 12 و 20، چراغدانها نمايندة‌ كليساها هستند.
ميز نان‌ تقدّمه‌
طول‌ اين‌ ميز حدود يك‌ متر، عرض‌ آن‌ نيم‌ متر و ارتفاعش‌ 70 سانتي‌ متر بود. از چوب‌ اقاقيا ساخته‌ شده‌ بود و روكش‌ آن‌ از طلاي‌ خالص‌ بود. 12 قطعه‌ نان‌ بر آن‌ قرار داشت‌ كه‌ هر هفته‌ در روز سبت‌ آنها را با قطعات‌ نان‌ تازه‌ عوض‌ مي‌كردند. اين‌ ميز در قسمت‌ شمالي‌ مكان‌ اقدس‌ قرار داشت‌، و سمبول‌ شكرگزاري‌ به‌ خدا بخاطر نان‌ روزانه‌ بود (لوقا 11 : 3).
حوض‌
اين‌ حوض‌ درواقع‌ تشت‌ برنجي‌ بزرگي‌ پر از آبي‌ بود كه‌ كاهنان‌ دست‌ها و پايهايشان‌ را پيش‌ از خدمت‌ بر مذبح‌ يا خيمه‌، در آن‌ مي‌شستند. اين‌ حوض‌ نشانة‌ پاكي‌ بود؛ چه‌ به‌ لحاظ‌ معناي‌ حقيقي‌ كلمه‌ و چه‌ از گناه‌. اين‌ «سايه‌اي‌» از پاك‌ شدن‌ بواسطة‌ خون‌ مسيح‌، و شايد نيز تعميد مسيحي‌ باشد.
حياط‌
حصار اطراف‌ خيمة‌ اجتماع‌ : 50 متر طول‌ و 25 متر عرض‌ داشت‌ و درِ آن‌ بجانب‌ شرق‌ باز مي‌شد. پرده‌هايي‌ از كتان‌ خوب‌ دو لايه‌ به‌ ارتفاع‌ 5/2 متر، بر ستونهاي‌ برنجي‌ كه‌ 5/2 متر از يكديگر فاصله‌ داشتند، بر آن‌ آويزان‌ بودند و بوسيلة‌ نوارها و قلاب‌هاي‌ نقره‌اي‌ كه‌ در سوراخهاي‌ برنجي‌ قرار مي‌گرفتند، به‌ هم‌ وصل‌ مي‌شدند. دروازه‌، در انتهاي‌ شرقي‌ حياط‌ قرار داشت‌ و عرض‌ آن‌ 10 متر و از جنس‌ كتان‌ آبي‌ و ارغواني‌ رنگ‌ بود.
مذبح‌ بخور
ارتفاع‌ آن‌ يك‌ متر و مساحتش‌ نيم‌ متر مربع‌ بود. از چوب‌ اقاقيا با روكش‌ طلاي‌ خالص‌ ساخته‌ شده‌ بود، و در مقابل‌ پردة‌ خيمه‌ قرار داشت‌. صبحگاه‌ و شامگاه‌ بر آن‌ بخور سوزانده‌ مي‌شد (30 : 8)، و نمايانگر دعاي‌ دايمي‌ بود (مكاشفه‌ 8 : 3 - 5).
نقشه‌ 26 - نقشة‌ خيمه‌


مذبح‌ قربانيهاي‌ سوختني‌
سطح‌ اين‌ مذبح‌ بزرگ‌ كه‌ براي‌ قرباني‌ كردن‌ حيوانات‌ بود، مربعي‌ بود به‌ ضلع‌ 5/2 متر. ارتفاع‌ آن‌ 5/1 متر بود. از چوب‌ اقاقيا ساخته‌ شده‌ بود و روكشي‌ از برنج‌ داشت‌. درون‌ آن‌ خالي‌ بود تا از خاك‌ پر شود. دور تا دور آن‌ و تقريباً به‌ اندازة‌ نصف‌ ارتفاعش‌، لبه‌اي‌ ساخته‌ شده‌ بود تا كاهنان‌ بر آن‌ بايستند. مذبح‌ در قسمت‌ شرقي‌ خيمه‌ و نزديك‌ درِ ورودي‌ حياط‌ قرار داشت‌. آتش‌ روي‌ آن‌ بطور معجزه‌ آسايي‌ روشن‌ بود و هرگز خاموش‌ نمي‌شد (لاويان‌ 9:24؛ 6:9). اين‌ سمبولي‌ است‌ از انساني‌ كه‌ دسترسي‌ به‌ خدا ندارد، مگر بعنوان‌ گناهكاري‌ كه‌ با خون‌ كفاره‌ شده‌. مذبح‌ «سايه‌»اي‌ از مرگ‌ مسيح‌ است‌.

مذبح‌ قربانيهاي‌ سوختني‌

  • مطالعه 1173 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %572 %1394 %12:%بهمن
مطالب بیشتر از همین گروه 39 تهیه لباس کاهنان؛ تهیه ایفود... »