9 تقدیم قربانی توسط کاهنان

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب لاویان)
شروع‌ كار كاهنان‌
‌ و واقع‌ شد كه‌ در روز هشتم‌، موسي‌ هارون و پسرانش‌ و مشايخ‌ اسرائيل‌ را خواند. 2 و هارون‌ را گفت‌: «گوساله‌اي‌ نرينه‌ براي‌ قرباني‌ گناه‌، و قوچي‌ بجهت‌ قرباني‌ سوختني‌، هر دو را بي‌عيب‌ بگير، و به‌ حضور خداوند بگذران‌. 3 و بني‌اسرائيل‌ را خطاب‌ كرده‌، بگو: بزغالة‌ نرينه‌ براي‌ قرباني‌ گناه‌، و گوساله‌ و بره‌اي‌ هر دو يك‌ ساله‌ و بي‌عيب‌ براي‌ قرباني‌ سوختني‌ بگيريد. 4 و گاوي‌ و قوچي‌ براي‌ ذبيحة‌ سلامتي‌، تا به‌ حضور خداوند ذبح‌ شود، و هديه‌ آردي‌ سرشته‌ شدة‌ به‌ روغن‌ را، زيرا كه‌ امروز خداوند بر شما ظاهرخواهد شد.» 5 پس‌ آنچه‌ را كه‌ موسي‌ امر فرموده‌ بود پيش‌ خيمه‌ اجتماع‌ آوردند. و تمامي‌ جماعت‌ نزديك‌ شده‌، به‌ حضور خداوند ايستادند. 6 و موسي‌ گفت‌: «اين‌ است‌ كاري‌ كه‌ خداوند امر فرموده‌ است‌ كه‌ بكنيد، و جلال‌ خداوند بر شما ظاهر خواهد شد.» 7 و موسي‌ هارون‌ را گفت‌: «نزديك‌ مذبح‌ بيا و قرباني‌ گناه‌ خود و قرباني‌ سوختني‌ خود را بگذران‌، و براي‌ خود و براي‌ قوم‌ كفاره‌ كن‌، و قرباني‌ قوم‌ را بگذران‌ و بجهت‌ ايشان‌ كفاره‌ كن‌، چنانكه‌ خداوند امر فرموده‌ است‌.»
8 و هارون‌ به‌ مذبح‌ نزديك‌ آمده‌، گوسالة‌ قرباني‌ گناه‌ را كه‌ براي‌ خودش‌ بود ذبح‌ كرد. 9 و پسران‌ هارون‌ خون‌ را نزد او آوردند و انگشت‌ خود را به‌ خون‌ فرو برده‌، آن‌ را بر شاخهاي‌ مذبح‌ ماليد و خون‌ را بر بنيان‌ مذبح‌ ريخت‌. 10 و پيه‌ و گُرده‌ها و سفيدي‌ جگر از قرباني‌ گناه‌ را بر مذبح‌ سوزانيد، چنانكه‌ خداوند موسي‌ را امر فرموده‌ بود. 11 و گوشت‌ و پوست‌ را بيرون‌ لشكرگاه‌ به‌ آتش‌ سوزانيد. 12 و قرباني‌ سوختني‌ را ذبح‌ كرد، و پسران‌ هارون‌ خون‌ را به‌ او سپردند، و آن‌ را به‌ اطراف‌ مذبح‌ پاشيد. 13 و قرباني‌ را به‌ قطعه‌هايش‌ و سرش‌ به‌ او سپردند، و آن‌ را بر مذبح‌ سوزانيد. 14 و احشا و پاچه‌ها را شست‌ و آنها را بر قرباني‌ سوختني‌ بر مذبح‌ سوزانيد. 15 و قرباني‌ قوم‌ را نزديك‌ آورد، و بز قرباني‌ گناه‌ را كه‌ براي‌ قوم‌ بود گرفته‌، آن‌ را ذبح‌ كرد و آن‌ را مثل‌ اولين‌ براي‌ گناه‌ گذرانيد. 16 و قرباني‌ سوختني‌ را نزديك‌ آورده‌، آن‌ را به‌ حسب‌ قانون‌ گذرانيد. 17 و هدية‌ آردي‌ را نزديك‌ آورده‌، مشتي‌ از آن‌ برداشت‌، و آن‌ راعلاوه‌ بر قرباني‌ سوختني‌ صبح‌ بر مذبح‌ سوزانيد. 18 و گاو و قوچ‌ ذبيحه‌ سلامتي‌ را كه‌ براي‌ قوم‌ بود ذبح‌ كرد، و پسران‌ هارون‌ خون‌ را به‌ او سپردند و آن‌ را به‌ اطراف‌ مذبح‌ پاشيد. 19 و پيه‌ گاو و دنبه‌ قوچ‌ و آنچه‌ احشا را مي‌پوشاند و گُرده‌ها و سفيدي‌ جگر را. 20 و پيه‌ را بر سينه‌ها نهادند، و پيه‌ را بر مذبح‌ سوزانيد. 21 و هارون‌ سينه‌ها و ران‌ راست‌ را براي‌ هدية‌ جنبانيدني‌ به‌ حضور خداوند جنبانيد، چنانكه‌ موسي‌ امر فرموده‌ بود. 22 پس‌ هارون‌ دستهاي‌ خود را به‌ سوي‌ قوم‌ برافراشته‌، ايشان‌ را بركت‌ داد، و از گذرانيدن‌ قرباني‌ گناه‌ و قرباني‌ سوختني‌ و ذبايح‌ سلامتي‌ بزير آمد. 23 و موسي‌ و هارون‌ به‌ خيمه‌ اجتماع‌ داخل‌ شدند، و بيرون‌ آمده‌، قوم‌ را بركت‌ دادند و جلال‌ خداوند بر جميع‌ قوم‌ ظاهر شد. 24 و آتش‌ از حضور خداوند بيرون‌ آمده‌، قرباني‌ سوختني‌ و پيه‌ را بر مذبح‌ بلعيد، و چون‌ تمامي‌ قوم‌ اين‌ را ديدند، صداي‌ بلند كرده‌، به‌ روي‌ در افتادند.
ترجمه تفسیری
در روز هشتم‌، موسي‌، هارون‌ و پسرانش‌ را با بزرگان‌ قوم‌ اسرائيل‌ جمع‌ كرد 2 و به‌ هارون‌ گفت‌: «يك‌ گوساله‌ نر سالم‌ و بي‌عيب‌ براي‌ قرباني‌ گناه‌ و يك‌ قوچ‌ سالم‌ و بي‌عيب‌ براي‌ قرباني‌ سوختني‌ بگير و آنها را به‌ حضور خداوند تقديم‌ كن‌. 3 بعد به‌ قوم‌ اسرائيل‌ بگوكه‌ يك‌ بزغالة‌ نر براي‌ قرباني‌ گناه‌ خود و يك‌ گوساله‌ ويك‌ بره‌ كه‌ هر دو يك‌ ساله‌ و بي‌عيب‌ باشند براي‌ قرباني‌ سوختني‌ بياورند. 4 علاوه‌ بر اينها قوم‌ اسرائيل‌ بايد يك‌ گاو و يك‌ قوچ‌ براي‌ قرباني‌ سلامتي‌، و آرد مخلوط‌ با روغن‌ زيتون‌ براي‌ هديه‌ آردي‌ به‌ خداوند تقديم‌ كنند زيرا امروز خداوندبر ايشان‌ ظاهر خواهد شد.»
5 پس‌ قوم‌ آنچه‌ را كه‌ موسي‌ امر فرموده‌ بود، جلو خيمه‌ عبادت‌ آوردند و تمام‌ جماعت‌ نزديك‌ شده‌، در حضور خداوند ايستادند.
6 موسي‌ به‌ ايشان‌ گفت‌: «خداوند فرموده‌ دستورات‌ او را انجام‌ دهيد تا حضور پرجلال‌ خود را بر شما ظاهر كند.»
7 آنگاه‌ موسي‌ به‌ هارون‌ گفت‌: «نزديك‌ قربانگاه‌ بيا و همانطور كه‌ خداوند فرموده‌ است‌ قرباني‌ گناه‌ و قرباني‌ سوختني‌ خود را تقديم‌ كرده‌، براي‌ خود كفاره‌ كن‌ و سپس‌ قرباني‌هاي‌ قوم‌ را تقديم‌ نموده‌، براي‌ آنها كفاره‌ نما.»
8 بنابراين‌ هارون‌ نزديك‌ قربانگاه‌ رفت‌ و گوساله‌ قرباني‌ گناه‌ خود را ذبح‌ كرد. 9 پسرانش‌ خون‌ گوساله‌ را پيش‌ وي‌ آوردند و او انگشت‌ خود را در خون‌ فرو برد و بر شاخهاي‌ قربانگاه‌ ماليد و بقيه‌ خون‌ را به‌ پاي‌ قربانگاه‌ ريخت‌. 10 بعد همانطور كه‌ خداوند به‌ موسي‌ دستور داده‌ بود، پيه‌، قلوه‌ها و سفيدي‌ روي‌ جگر قرباني‌ گناه‌ را بر قربانگاه‌، 11 و گوشت‌ و پوست‌ آن‌ را بيرون‌ از اردوگاه‌ سوزانيد.
12 پس‌ از آن‌ هارون‌ قرباني‌ سوختني‌ را ذبح‌ كرد و پسرانش‌ خون‌ قرباني‌ را آوردند و هارون‌ آن‌ را بر چهار طرف‌ قربانگاه‌ پاشيد. 13 ايشان‌ كله‌ و قطعه‌هاي‌ ديگر حيوان‌ را نزد هارون‌ آوردند و او آنها را بر قربانگاه‌ سوزانيد. 14 دل‌ و روده‌ و پاچه‌ها را شست‌ و اينها را نيز بعنوان‌ قرباني‌ سوختني‌ بر قربانگاه‌ سوزانيد.
15 سپس‌ هارون‌ قرباني‌ قوم‌ اسرائيل‌ را تقديم‌ كرد. او بز قرباني‌ گناه‌ قوم‌ را ذبح‌ نموده‌، آن‌ را مانند قرباني‌ گناه‌ خود براي‌ گناه‌ قوم‌ تقديم‌ كرد. 16 آنگاه‌ مطابق‌ مقررات‌، قرباني‌ سوختني‌ ايشان‌ را به‌ خداوند تقديم‌ نمود. 17 بعد هديه‌ آردي‌ را آورد و مشتي‌ از آن‌ را گرفت‌ و بر قربانگاه‌ سوزانيد. (اين‌ قرباني‌ غير از قرباني‌ سوختني‌اي‌ بود كه‌ هر روز صبح‌ تقديم‌ مي‌شد.)
18 پس‌ از آن‌ هارون‌ گاو و قوچ‌ را بعنوان‌ قرباني‌ سلامتي‌ قوم‌ ذبح‌ كرد. پسران‌ هارون‌ خون‌ قرباني‌ را نزد او آوردند و او آن‌ را بر چهار طرف‌ قربانگاه‌ پاشيد. 19 سپس‌ پيه‌ گاو و قوچ‌ را كه‌ شامل‌ پيه‌ داخل‌شكم‌ و قلوه‌ها و سفيدي‌ روي‌ جگر گاو و قوچ‌ مي‌شد، گرفت‌ 20 و آنها را روي‌ سينه‌هاي‌ حيوان‌ گذاشته‌، نزديك‌ قربانگاه‌ آورد و تمام‌ پيه‌ را روي‌ قربانگاه‌ سوزانيد. 21 همانطور كه‌ موسي‌ دستور داده‌ بود، هارون‌ سينه‌ها، و رانهاي‌ راست‌ حيوان‌ را بعنوان‌ هديه‌ مخصوص‌ در حضور خداوند تكان‌ داد.
22 پس‌ از تقديم‌ قرباني‌ها، هارون‌ دستهاي‌ خود را بطرف‌ قوم‌ اسرائيل‌ دراز كرده‌، ايشان‌ را بركت‌ داد و از قربانگاه‌ به‌ زير آمد. 23 موسي‌ و هارون‌ به‌ خيمه‌ عبادت‌ رفتند. وقتي‌ از آنجا بيرون‌ آمدند قوم‌ اسرائيل‌ را بركت‌ دادند. آنگاه‌ حضور پرجلال‌ خداوند بر تمام‌ جماعت‌ ظاهر شد 24 و از حضور خداوند آتش‌ فرود آمده‌، قرباني‌ سوختني‌ و پيه‌ روي‌ قربانگاه‌ را بلعيد. بني‌اسرائيل‌ وقتي‌ اين‌ را ديدند، فرياد برآورده‌، درحضور خداوند به‌ خاك‌ افتادند.

 


راهنما



باب‌هاي‌ 8 و 9 . تخصيص‌ هارون‌
تخصيص‌ هارون‌ و پسرانش‌ براي‌ كهانت‌: پيش‌ از زمان‌ موسي‌، رؤساي‌ خانواده‌ها، قرباني‌ها را تقديم‌ مي‌كردند. اما اكنون‌ كه‌ قوم‌ سازمان‌ يافته‌ بود، محلي‌ براي‌ تقديم‌ قرباني‌ها تعيين‌، و مراسمي‌ براي‌ اين‌ كار مقرر شده‌ بود، حرفة‌ ارثي‌ بخصوصي‌ براي‌ انجام‌ اين‌ خدمت‌ بوجود آمد. هارون‌ و پس‌ از او نخست‌ زاده‌اش‌، كاهنان‌ اعظم‌ بودند. كاهنان‌ از عُشر ده‌يك‌ سهم‌ لاويان‌ و قسمت‌هايي‌ از برخي‌ قرباني‌ها تأمين‌ مي‌شدند. 13 شهر به‌ آنها اختصاص‌ يافته‌ بود (يوشع‌ 21 : 13 - 19).
لباسهاي‌ كاهن‌ اعظم‌: خدا همة‌ جزئيات‌ آن‌ را مشخص‌ كرده‌ بود (خروج‌ 28). يك‌ رداي‌ آبي‌ كه‌ بر پايين‌ آن‌ زنگهايي‌ آويخته‌ شده‌ بود.
ايفود، نوعي‌ شنل‌ بود كه‌ از دو قطعه‌ تشكيل‌ مي‌شد كه‌ بر روي‌ شانه‌ها به‌ هم‌ متصل‌ مي‌شدند و يكي‌ در جلو و ديگري‌ در پشت‌ آويزان‌ مي‌شد و از طلا و پارچة‌ مرغوب‌ آبي‌، ارغواني‌ و سرخ‌ ساخته‌ شده‌ بود، و يك‌ سنگ‌ عقيق‌ بر هر دو شانه‌ قرار داشت‌ كه‌ اسامي‌ 6 سبط‌ بر آن‌ نوشته‌ شده‌ بود.
زره‌ سينه‌، حدود 10 اينچ‌ مربع‌ بود و از طلا و پارچة‌ مرغوب‌ آبي‌ و ارغواني‌ و سرخ‌ دو لايه‌ ساخته‌ شده‌ بود، و بوسيلة‌ زنجيرهاي‌ طلا به‌ ايفود وصل‌ مي‌شد، و با 12 سنگ‌ قيمتي‌ تزئين‌ مي‌شد كه‌ بر هر يك‌ نام‌ يكي‌ از اسباط‌ نوشته‌ شده‌ بود؛ اوريم‌ و تميم‌ نيز بر اين‌ زره‌ قرار داشتند كه‌ براي‌ فهميدن‌ ارادة‌ خدا بكار مي‌رفتند، ولي‌ مشخص‌ نيست‌ كه‌ چه‌ بوده‌اند.
روش‌ تقديم‌ قرباني‌، با منشاء الهي‌
خدا اين‌ روش‌ را در مركز و قلب‌ حيات‌ ملي‌ يهود جاي‌ داده‌ بود. كاربرد و مفهوم‌ فوري‌ اين‌ قرباني‌ها براي‌ يهوديان‌ هر چه‌ بوده‌ باشد، بدون‌ ترديد، قرباني‌هاي‌ دايمي‌ حيوانات‌ و درخشش‌ بي‌پايان‌ آتش‌ روي‌ مذبح‌ را خدا طرح‌ ريزي‌ كرده‌ بود تا احساس‌ گناه‌ عميق‌ مردم‌ را در ضميرشان‌ زنده‌ نگاهدارند، و تا تصويري‌ هميشگي‌ از قرباني‌ آيندة‌ مسيح‌ باشند، چرا كه‌ قرباني‌ها، چشم‌ به‌ او داشتند و در او كامل‌ مي‌شدند.
كهانت‌ لاويان‌

خدا آنها را مقرّر كرده‌ بود تا در خدمت‌ تقديم‌ قرباني‌ حيوانات‌، شفيعي‌ ميان‌ خدا و قوم‌ يهود باشند. اين‌ قرباني‌ها در مسيح‌ به‌ كمال‌ رسيدند و قرباني‌ حيوانات‌، ديگر لزومي‌ ندارد. خود مسيح‌ كاهن‌ اعظم‌ بزرگ‌ انسانها، و تنها شفيع‌ ميان‌ خدا و انسان‌ است‌. بابهاي‌ 8 و 9 و 10 عبرانيان‌ اين‌ نكته‌ را روشن‌ مي‌كنند.

 

  • مطالعه 1525 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %576 %1394 %12:%بهمن