11 خداوند را دوست بدارید و اطاعت کنید

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب تثنیه)
خدا را دوست‌ بدار
پس‌ يَهُوَه‌ خداي‌ خود را دوست‌ بدار، و وديعت‌ و فرايض‌ و احكام‌ و اوامر او را در همه‌ وقت‌ نگاهدار. 2 و امروز بدانيد، زيرا كه‌ به‌ پسران‌ شما سخن‌ نمي‌گويم‌ كه‌ ندانسته‌اند، و تأديب‌ يَهُوَه‌ خداي‌ شما را نديده‌اند، و نه‌ عظمت‌ و دست‌ قوي‌ و بازوي‌ افراشته‌ او را، 3 و آيات‌ و اعمال‌ او را كه‌ در ميان‌ مصر، به‌ فرعون‌، پادشاه‌ مصر، و به‌ تمامي‌ زمين‌ او بظهور آورد، 4 و آنچه‌ را كه‌ به‌ لشكر مصريان‌، به‌ اسبها و به‌ ارابه‌هاي‌ ايشان‌ كرد، كه‌ چگونه‌ آب‌ بحر قلزم‌ را برايشان‌ جاري‌ ساخت‌، وقتي‌ كه‌ شما را تعاقب‌ مي‌نمودند، و چگونه‌ خداوند ، ايشان‌ را تا به‌ امروز هلاك‌ ساخت‌، 5 و آنچه‌ را كه‌ براي‌ شما در بيابان‌ كرد تاشما به‌ اينجا رسيديد، 6 و آنچه‌ را كه‌ به‌ داتان‌ و ابيرام‌ پسران‌ اليآب‌ بن‌ رؤبين‌ كرد، كه‌ چگونه‌ زمين‌ دهان‌ خود را گشوده‌، ايشان‌ را و خاندان‌ و خيمه‌هاي‌ ايشان‌ را، و هر ذي‌حيات‌ را كه‌ همراه‌ ايشان‌ بود در ميان‌ تمامي‌ اسرائيل‌ بلعيد. 7 ليكن‌ چشمان‌ شما تمامي‌ اعمال‌ عظيمه‌ خداوند را كه‌ كرده‌ بود، ديدند.
8 پس‌ جميع‌ اوامري‌ را كه‌ من‌ امروز براي‌ شما امر مي‌فرمايم‌ نگاه‌ داريد، تا قوي‌ شويد و داخل‌ شده‌، زميني‌ را كه‌ براي‌ گرفتن‌ آن‌ عبور مي‌كنيد، به‌ تصرف‌ آوريد. 9 و تا در آن‌ زميني‌ كه‌ خداوند براي‌ پدران‌ شما قَسَم‌ خورد كه‌ آن‌ را به‌ ايشان‌ و ذريّت‌ ايشان‌ بدهد، عمر دراز داشته‌ باشيد، زميني‌ كه‌ به‌ شير و شهد جاري‌ است‌. 10 زيرا زميني‌ كه‌ تو براي‌ گرفتن‌ آن‌ داخل‌ مي‌شوي‌، مثل‌ زمين‌ مصر كه‌ از آن‌ بيرون‌ آمدي‌ نيست‌، كه‌ در آن‌ تخم‌ خود را مي‌كاشتي‌ و آن‌ را مثل‌ باغ‌ بُقُول‌ به‌ پاي‌ خود سيراب‌ مي‌كردي‌. 11 ليكن‌ زميني‌ كه‌ شما براي‌ گرفتنش‌ به‌ آن‌ عبور مي‌كنيد، زمين‌ كوهها و درّه‌هاست‌ كه‌ از بارش‌ آسمان‌ آب‌ مي‌نوشد، 12 زميني‌ است‌ كه‌ يَهُوَه‌ خدايت‌ برآن‌ التفات‌ دارد و چشمان‌ يَهُوَه‌ خدايت‌ از اول‌ سال‌ تا آخر سال‌ پيوسته‌ بر آن‌ است‌.
13 و چنين‌ خواهد شد كه‌ اگر اوامري‌ را كه‌ من‌ امروز براي‌ شما امر مي‌فرمايم‌، بشنويد، و يَهُوَه‌ خداي‌ خود را دوست‌ بداريد، و او را به‌ تمامي‌ دل‌ و به‌ تمامي‌ جان‌ خود عبادت‌ نماييد، 14 آنگاه‌ باران‌ زمين‌ شما يعني‌ باران‌ اولين‌ و آخرين‌ را در موسمش‌ خواهم‌ بخشيد، تا غلّه‌ و شيره‌ و روغن‌خود را جمع‌ نمايي‌. 15 و در صحراي‌ تو براي‌بهايمت‌ علف‌ خواهم‌ داد تا بخوري‌ و سير شوي‌. 16 باحذر باشيد مبادا دل‌ شما فريفته‌ شود و برگشته‌، خدايان‌ ديگر را عبادت‌ و سجده‌ نماييد. 17 و خشم‌ خداوند برشما افروخته‌ شود، تا آسمان‌ را مسدود سازد، و باران‌ نبارد، و زمين‌ محصول‌ خود را ندهد و شما از زمين‌ نيكويي‌ كه‌ خداوند به‌ شما مي‌دهد، بزودي‌ هلاك‌ شويد.
18 پس‌ اين‌ سخنان‌ مرا در دل‌ و جان‌ خود جا دهيد، و آنها را بر دستهاي‌ خود براي‌ علامت‌ ببنديد، و در ميان‌ چشمان‌ شما عصابه‌ باشد. 19 و آنها را به‌ پسران‌ خود تعليم‌ دهيد، و حين‌ نشستنت‌ در خانه‌ خود، و رفتنت‌ به‌ راه‌، و وقت‌ خوابيدن‌ و برخاستنت‌ از آنها گفتگو نماييد. 20 و آنها را بر باهوهاي‌ در خانه‌ خود و بر دروازه‌هاي‌ خود بنويسيد، 21 تا ايّام‌ شما و ايّام‌ پسران‌ شما بر زميني‌ كه‌ خداوند براي‌ پدران‌ شما قَسَم‌ خورد كه‌ به‌ ايشان‌ بدهد، كثير شود، مثل‌ ايّام‌ افلاك‌ بر بالاي‌ زمين‌.
22 زيرا اگر تمامي‌ اين‌ اوامر را كه‌ من‌ به‌ جهت‌ عمل‌ نمودن‌ به‌ شما امر مي‌فرمايم‌، نيكو نگاه‌ داريد، تا يَهُوَه‌ خداي‌ خود را دوست‌ داريد، و در تمامي‌ طريقهاي‌ او رفتار نموده‌، به‌ او مُلصق‌ شويد، 23 آنگاه‌ خداوند جميع‌ اين‌ امت‌ها را از حضور شما اخراج‌ خواهد نمود، و شما امت‌هاي‌ بزرگتر و قويتر از خود را تسخير خواهيد نمود. 24 هرجايي‌ كه‌ كف‌ پاي‌ شما برآن‌ گذارده‌ شود، از آن‌ شما خواهد بود، از بيابان‌ و لبنان‌ و از نهر، يعني‌ نهر فرات‌ تا درياي‌ غربي‌، حدود شما خواهد بود. 25 و هيچكس‌ ياراي‌ مقاومت‌ با شمانخواهد داشت‌، زيرا يَهُوَه‌ خداي‌ شما ترس‌ و خوف‌ شما را بر تمامي‌ زمين‌ كه‌ به‌ آن‌ قدم‌ مي‌زنيد مستولي‌ خواهد ساخت‌، چنانكه‌ به‌ شما گفته‌ است‌.
26 اينك‌ من‌ امروز بركت‌ و لعنت‌ پيش‌ شما مي‌گذارم‌. 27 اما بركت‌، اگر اوامر يَهُوَه‌ خداي‌ خود را كه‌ من‌ امروز به‌ شما امر مي‌فرمايم‌، اطاعت‌ نماييد. 28 و اما لعنت‌، اگر اوامر يَهُوَه‌ خداي‌ خود را اطاعت‌ ننموده‌، از طريقي‌ كه‌ من‌ امروز به‌ شما امر مي‌فرمايم‌ برگرديد، و خدايان‌ غير را كه‌ نشناخته‌ايد، پيروي‌ نماييد. 29 و واقع‌ خواهد شد كه‌ چون‌ يَهُوَه‌، خدايت‌، تو را به‌ زميني‌ كه‌ به‌ جهت‌ گرفتنش‌ به‌ آن‌ مي‌روي‌ داخل‌ سازد، آنگاه‌ بركت‌ را بر كوه‌ جَرِزّيم‌ و لعنت‌ را بر كوه‌ اِيْبال‌ خواهي‌ گذاشت‌. 30 آيا آنها به‌ آنطرف‌ اُرْدُنّ نيستند پُشت‌ راه‌ غروب‌ آفتاب‌، در زمين‌ كنعانياني‌ كه‌ در عَرَبه‌ ساكنند مقابل‌ جِلْجال‌ نزد بلوطهاي‌ مُورَه‌.
31 زيرا كه‌ شما از اُرْدُنّ عبور مي‌كنيد تا داخل‌ شده‌، زميني‌ را كه‌ يَهُوَه‌ خدايت‌ به‌ تو مي‌بخشد به‌ تصرف‌ آوريد، و آن‌ را خواهيد گرفت‌ و در آن‌ ساكن‌ خواهيد شد. 32 پس‌ متوجه‌ باشيد تا جميع‌ اين‌ فرايض‌ و احكامي‌ را كه‌ من‌ امروز پيش‌ شما مي‌گذارم‌، به‌ عمل‌ آوريد.
ترجمه تفسیری
خداوند را دوست‌ بداريد و اطاعت‌ كنيد
خداونـد، خدايتـان‌ را دوسـت‌ بداريـد و اوامرش‌ را هميشه‌ اطاعت‌ كنيد. 2 گوش‌ كنيد! من‌ با فرزندان‌ شما سخن‌ نمي‌گويم‌ كه‌ مزه‌ تنبيه‌ خداوند را نچشيده‌ و بزرگي‌ و قدرت‌ مهيبش‌ را نديده‌اند. 3 ايشان‌ آنجا نبودند تا معجزاتي‌ را كه‌ او در مصر عليه‌ فرعون‌ و تمامي‌ سرزمينش‌ انجام‌ داد ببيننـد. 4 آنها نديده‌اند كه‌ خداوند با لشكر مصر و با اسبان‌ و عرابه‌هاي‌ ايشان‌ چه‌ كرد و چگونه‌ كساني‌ را كه‌ در تعقيب‌ شما بودند در درياي‌ سرخ‌ غرق‌ نموده‌، هلاك‌ كرد. 5 آنها نديده‌اند در طول‌ سالهايي‌ كه‌ شما در بيابان‌ سرگردان‌ بوديد، چگونه‌ خداوند بارها از شما مراقبت‌ كرده‌ است‌ تا شما را به‌ اينجا برساند. 6 آنها آنجا نبودند وقتي‌ كه‌ داتان‌ و ابيرام‌، پسران‌ الياب‌، از نسل‌ رئوبين‌، مرتكب‌ گناه‌ شدند و زمين‌ دهان‌ باز كرده‌، جلو چشم‌ تمامي‌ قوم‌ اسرائيل‌ آنها را با خانواده‌ و خيمه‌ و اموالشان‌ بلعيد.
7 ولي‌ شما با چشمانتان‌ اين‌ معجزات‌ عظيم‌ را ديده‌ايد. 8 پس‌ اين‌ فرمانهايي‌ را كه‌ امروز به‌ شما مي‌دهم‌ با دقت‌ اطاعت‌ كنيد تا توانايي‌ آن‌ را داشته‌ باشيد كه‌ سرزميني‌ را كه‌ بزودي‌ وارد آن‌ مي‌شويد تصرف‌ كنيد.
9 اگر از اين‌ اوامر اطاعت‌ كنيد در سرزميني‌ كه‌ خداوند به‌ پدرانتان‌ و به‌ شما كه‌ فرزندان‌ ايشان‌ هستيد وعده‌ داد، عمر طولاني‌ و خوبي‌ خواهيد داشت‌، در سرزميني‌ كه‌ شير و عسل‌ در آن‌ جاري‌ است‌. 10 چون‌ سرزميني‌ كه‌ بزودي‌ وارد آن‌ مي‌شويد و آن‌ را تصاحب‌ مي‌كنيد مثل‌ سرزمين‌ مصر كه‌ از آنجا آمده‌ايد نيست‌ و احتياجي‌ به‌ آبياري‌ ندارد. 11 سرزمين‌ كوه‌ها و دره‌هاي‌ پر آب‌ است‌. 12 سرزميني‌ است‌ كه‌ خداوند، خدايتان‌ خود از آن‌ مراقبت‌ مي‌كند و چشمان‌ او دايم‌ در تمامي‌ سال‌ بر آن‌ دوخته‌ شده‌ است‌.
13 اگر شما تمام‌ فرامين‌ او را كه‌ من‌ امروز به‌ شما مي‌دهم‌ با دقت‌ اطاعت‌ كنيد و اگر خداوند، خدايتان‌ را با تمامي‌ دل‌ و جان‌ دوست‌ داشته‌ باشيد و او را پرستش‌ كنيد 14 آنوقت‌ او باز هم‌ باران‌ را به‌ موقع‌خواهد فرستاد تا غله‌، شراب‌ تازه‌ و روغن‌ زيتون‌ فراوان‌ داشته‌ باشيد. 15 او به‌ شما مراتع‌ سرسبز براي‌ چريدن‌ گله‌هايتان‌ خواهد داد و خود نيز غذاي‌ كافي‌ خواهيد داشت‌ كه‌ بخوريد و سير شويد.
16 ولي‌ هوشيار باشيد كه‌ دلهايتان‌ از خداوند برنگردد تا خدايان‌ ديگر را بپرستيد، 17 چون‌ اگر چنين‌ كنيد خشم‌ خداوند نسبت‌ به‌ شما افروخته‌ شده‌، آسمانها را خواهد بست‌ و ديگر باران‌ نخواهد باريد و شما محصولي‌ نخواهيد داشت‌، و بزودي‌ در سرزمين‌ حاصلخيزي‌ كه‌ خداوند به‌ شما داده‌ است‌ نابود خواهيد شد. 18 بنابراين‌، اين‌ فرمانها را در دل‌ و جان‌ خود جاي‌ دهيد. آنها را به‌ دستهاي‌ خود و همچنين‌ به‌ پيشاني‌تان‌ ببنديد تا هميشه‌ به‌ خاطر داشته‌ باشيد كه‌ بايد آنها را اطاعت‌ كنيد. 19 آنها را به‌ فرزندان‌ خود بياموزيد و هميشه‌ درباره‌ آنها صحبت‌ كنيد، خواه‌ در خانه‌ باشيد خواه‌ در بيرون‌، خواه‌ هنگام‌ خواب‌ باشد خواه‌ اول‌ صبح‌. 20 آنها را بر سر در منازل‌ خود و بر دروازه‌هايتان‌ بنويسيد. 21 آنگاه‌ تا زمين‌ و آسمان‌ باقي‌ است‌ شما و فرزندانتان‌ در سرزميني‌ كه‌ خداوند به‌ پدرانتان‌ وعده‌ داد زندگي‌ خواهيد كرد.
22 اگر با دقت‌ همه‌ دستوراتي‌ را كه‌ به‌ شما مي‌دهم‌ اطاعت‌ كرده‌، خداوند، خدايتان‌ را دوست‌ بداريد و آنچه‌ را كه‌ او مي‌خواهد انجام‌ داده‌، از او جدا نشويد 23 آنوقت‌ خداوند همه‌ قوم‌هايي‌ را كه‌ با شما مقاومت‌ مي‌كنند، هر قدر هم‌ از شما بزرگتر و قويتر باشند، بيرون‌ خواهد كرد و شما زمينهايشان‌ را تسخير خواهيد نمود. 24 هر جا كه‌ قدم‌ بگذاريد به‌ شما تعلق‌ خواهد داشت‌. مرزهايتان‌ از بيابان‌ نِگِب‌ در جنوب‌ تا لبنان‌ در شمال‌، و از رود فرات‌ در مشرق‌ تا درياي‌ مديترانه‌ در مغرب‌ خواهد بود. 25 هيچكس‌ ياراي‌ مقاومت‌ با شما را نخواهد داشت‌، چون‌ خداوند، خدايتان‌ همانطور كه‌ قول‌ داده‌ است‌ هر جا كه‌ برويد ترس‌ شما را در دل‌ مردمي‌ كه‌ با آنها روبرو مي‌شويد، خواهد گذاشت‌.
26 من‌ امروز به‌ شما حق‌ انتخاب‌ مي‌دهم‌ تا بين‌ بركت‌ و لعنت‌ يكي‌ را انتخاب‌ كنيد. 27 اگر فرامين‌ خداوند، خدايتان‌ را كه‌ امروز به‌ شما مي‌دهم‌ اطاعت‌كنيد بركت‌ خواهيد يافت‌ 28 و اگر از آنها سرپيچي‌ كرده‌، خدايان‌ قوم‌هاي‌ ديگر را پرستش‌ كنيد، مورد لعنت‌ قرار خواهيد گرفت‌. 29 وقتي‌ كه‌ خداوند، خدايتان‌ شما را وارد سرزميني‌ مي‌كند كه‌ بايد آن‌ را تصرف‌ كنيد، از كوه‌ جَرِزيم‌ بركت‌ و از كوه‌ عيبال‌، لعنت‌ اعلام‌ خواهد شد. 30 (جَرِزيم‌ و عيبال‌ كوه‌هايي‌ هستند در غرب‌ رود اردن‌، يعني‌ در سرزمين‌ كنعانيهايي‌ كه‌ در آنجا در اراضي‌ بياباني‌ نزديك‌ جلجال‌ زندگي‌ مي‌كنند، بلوطستان‌ موره‌ هم‌ در آنجا قرار دارد.) 31 شما بزودي‌ از رود اردن‌ عبور كرده‌، در سرزميني‌ كه‌ خداوند به‌ شما مي‌دهد ساكن‌ خواهيد شد. 32 فراموش‌ نكنيد كه‌ در آنجا بايد همه‌ قوانيني‌ را كه‌ امروز به‌ شما مي‌دهم‌ اطاعت‌ كنيد.

 


راهنما



باب‌ 11 . بركاتِ اطاعت‌

يك‌ باب‌ مهم‌. موضوع‌ اين‌ باب‌ نيز همچون‌ باب‌هاي‌ 6 و 28، درخواست‌ وقف‌ به‌ كلام‌ خدا و اطاعت‌ از فرمان‌هاي‌ او به‌ عنوان‌ اساس‌ سعادت‌ ملي‌ است‌، و شامل‌ وعده‌هاي‌ شگفت‌آور و اخطارهاي‌ تهديدآميز است‌.

 

  • مطالعه 1376 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %612 %1394 %13:%بهمن