8 پیروزیهای داود

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب دوم سموئیل)



پيروزيهاي‌ داود
و بعد از اين‌ واقع‌ شد كه‌ داود فلسطينيان‌ را شكست‌ داده‌، ايشان‌ را ذليل‌ ساخت‌. و داود زمام‌ اُمّالبلاد را از دست‌ فلسطينيان‌ گرفت‌. 2 و موآب‌ را شكست‌ داده‌، ايشان‌ را به‌ زمين‌ خوابانيده‌، با ريسماني‌ پيمود و دو ريسمان‌ براي‌ كشتن‌ پيمود، و يك‌ ريسمان‌ تمام‌ براي‌ زنده‌ نگاه‌ داشتن‌. و موآبيان‌ بندگان‌ داود شده‌، هدايا آوردند.
3 و داود، هَدَدعَزَر بن‌ رَحُوب‌، پادشاه‌ صُوبَه‌ را هنگامي‌ كه‌ مي‌رفت‌ تا استيلاي‌ خود را نزد نهر باز به‌ دست‌ آورد، شكست‌ داد. 4 و داود هزار و هفتصد سوار و بيست‌ هزار پياده‌ از او گرفت‌، و داود جميع‌ اسبهاي‌ ارابه‌هايش‌ را پي‌ كرد، اما از آنها براي‌ صد ارابه‌ نگاه‌ داشت‌. 5 و چون‌ اَراميان‌ دمشق‌ به‌ مدد هَدَدعَزَر، پادشاه‌ صوبه‌، آمدند، داود بيست‌ و دو هزار نفر از اَراميان‌ را بكُشت‌. 6 و داود در اَرام‌ دمشق‌ قراولان‌ گذاشت‌، و اَراميان‌، بندگان‌ داود شده‌، هدايا مي‌آوردند، و خداوند ، داود را در هر جا كه‌ مي‌رفت‌، نصرت‌ مي‌داد. 7 و داود سپرهاي‌ طلا را كه‌ بر خادمان‌ هَدَدعَزَر بود گرفته‌، آنها را به‌ اورشليم‌ آورد. 8 و از باتَه‌ و بيروتاي‌ شهرهاي‌ هَدَدعَزَر داود پادشاه‌، برنج‌ از حد افزون‌ گرفت‌.
9 و چون‌ تُوعِي‌، پادشاه‌ حمات‌ شنيد كه‌ داود تمامي‌ لشكر هَدَدعَزَر را شكست‌ داده‌ است‌، 10 تُوعِي‌، يُورام‌، پسر خود را نزد داود پادشاه‌ فرستاد تا از سلامتي‌ او بپرسد، و او را تهنيت‌ گويد، از آن‌ جهت‌ كه‌ با هَدَدعَزَر جنگ‌ نموده‌، او را شكست‌ داده‌ بود، زيرا كه‌ هَدَدعَزَر با تُوعِي‌ مقاتله‌ مي‌نمود و يورام‌ ظروف‌ نقره‌ و ظروف‌ طلا و ظروف‌ برنجين‌ با خود آورد. 11 و داود پادشاه‌ آنها را نيز براي‌ خداوند وقف‌ نمود با نقره‌ و طلايي‌ كه‌ از جميع‌ امت‌هايي‌ كه‌ شكست‌ داده‌ بود، وقف‌ نموده‌ بود، 12 يعني‌ از اَرام‌ و موآب‌ و بني‌عَمّون‌ و فلسطينيان‌ و عَمالَقَه‌ و از غنيمت‌ هَدَدعَزَر بن‌رَحُوب‌ پادشاه‌ صوبه‌.
13 و داود براي‌ خويشتن‌ تذكره‌اي‌ برپا نمود هنگامي‌ كه‌ از شكست‌ دادن‌ هجده‌ هزار نفر ازاَراميان‌ در وادي‌ ملح‌ مراجعت‌ نمود. 14 و در اَدوم‌ قراولان‌ گذاشت‌، بلكه‌ در تمامي‌ اَدوم‌ قراولان‌ گذاشته‌، جميع‌ ادوميان‌ بندگان‌ داود شدند. و خداوند ، داود را هر جا كه‌ مي‌رفت‌، نصرت‌ مي‌داد.
15 و داود بر تمامي‌ اسرائيل‌ سلطنت‌ مي‌نمود، و داود بر تمامي‌ قوم‌ خود داوري‌ و انصاف‌ را اجرا مي‌داشت‌. 16 و يوآب‌ بن‌ صَرُويَه‌ سردار لشكر بود و يَهُوشافات‌ بن‌ اَخِيلُود وقايع‌نگار. 17 و صادوق‌ بن‌ اَخيطوب‌ و اَخيملك‌ بن‌ اَبِياتار، كاهن‌ بودند و سرايا كاتب‌ بود. 18 و بناياهو بن‌ يَهُوياداع‌ بر كريتيان‌ و فليتيان‌ بود و پسران‌ داود كاهن‌ بودند.
ترجمه تفسیری


فتوحات داود
(1 تواريخ1:18-17)
پس از چندي باز داود به فلسطيني ها حمله کرده, آنها را شکست داد و شهر جت را که بزرگترين شهر ايشان بود از دست آنها گرفت.
2 داود همچنين موآبيها را شکست داده, اسيران را به رديف در کنار هم روي زمين خوابانيد؛ سپس از هر سه نفر دو نفر را کشت و يک نفر را زنده نگه داشت. بازماندگان موآبي تابع داود شده, به او باج و خراج مي دادند.
3 در ضمن داود نيروهاي هددعزر(پسر رحوب), پادشاه صوبه را درهم شکست, زيرا هددعزر مي کوشيد بار ديگر نواحي کنار رود فرات را به چنگ آورد.4 در اين جنگ داود هزار عرابه, هفت هزار سرباز سواره و بيست هزار سرباز پياده را به اسيري گرفت, بعد صد اسب براي عرابه ها نگه داشته, رگ پاي بقية اسبان را قطع کرد.5 او همچنين با بيست و دو هزار سرباز سوري که از دمشق براي کمک به هددعزر آمده بودند جنگيد و همة آنها را کشت.6 داود در دمشق چندين قرارگاه مستقر ساخت و مردم سوريه تابع داود شده, به او باج و خراج مي پرداختند. به اين ترتيب داود هر جا مي رفت, خداوند او را پيروزي مي بخشيد.7 داود سپرهاي طلاي سرداران هددعزر را گرفته, به اورشليم برد.8 در ضمن, او از طبح و بيروتاي, شهرهاي هددعزر, مقدار زيادي مفروغ گرفته, آنها را هم به اورشليم برد.
9 توعو, پادشاه حمات, وقتي شنيد که داود بر لشکر هددعزر پيروز شده است,10 پسرش هدورام را فرستاد تا سلام وي را به او برساند و اين پيروزي را به او تبريک بگويد, چون هددعزر و توعو با هم دشنم بودند. هدورام هدايايي از طلا و نقره و مفرغ به داود داد.11و12 داود, همة اين هدايا را با طلا و نقره اي که خود از ادومي ها, موآبي ها, عموني ها, فلسطيني ها, عماليقي ها و نيز از هددعزر پادشاه به غنيمت گرفته بود, وقف خداوند کرد.
13 داود در درة نمک با هجده هزار سرباز ادومي وارد جنگ شده, آنها را از بين برد. اين پيروزي داود به شهرت او افزود.14 سپس داود در سراسر ادوم, قرارگاه مستقر کرد و ادومي ها تابع او شدند. داود به هر طرف مي رفت, خداوند به او پيروزي مي بخشيد.
15 داود با عدل و انصاف بر اسرائيل حکومت مي کرد.16 فرماندة سپاه او, يوآب( پسر صرويه) و وقايع نگار او يهوشافات(پسر اخيلود)بود.17 صادوق(پسر ابياتار) هر دو کاهن بودند و سرايا منشي دربار بود.18 بنايا(پسر يهوياداع) فرماندة محافظين دربار داود بود. پسران داود نيز در امور دربار به او کمک مي کردند.

راهنما



باب‌هاي‌ 8 ، 9 ، 10 . پيروزيهاي‌ داود
پس‌ از مرگ‌ شاؤل‌ داود در يهودا به‌ پادشاهي‌ رسيد. 7 سال‌ بعد او بر تمام‌ اسرائيل‌ پادشاه‌ شد. در 30 سالگي‌ به‌ پادشاهي‌ رسيد. 5/7 سال‌ در يهودا حكومت‌ كرد، و 33 سال‌ بر تمام‌ اسرائيل‌، كه‌ جمعاً مي‌شود 40 سال‌ (5 : 3 - 5). در 70 سالگي‌ درگذشت‌.
داود بلافاصله‌ پس‌ از بدست‌ گرفتن‌ حكومت‌ تمام‌ اسرائيل‌، اورشليم‌ را پايتخت‌ ساخت‌. اورشليم‌ كه‌ داراي‌ موقعيتي‌ غير قابل‌ تسخير بود، و با داشتن‌ سابقة‌ ملكيصدق‌ كاهن‌ خداي‌ تعالي‌، داود آنرا بعنوان‌ بهترين‌ مكان‌ براي‌ پايتخت‌ كشورش‌ در نظر گرفت‌. پس‌ اورشليم‌ را گرفت‌، صندوقچة‌ عهد خدا را به‌ آنجا آورد و طرح‌ بناي‌ هيكل‌ را ريخت‌ (بابهاي‌ 5 ، 6 ، 7).
داود در جنگهايش‌ بسيار موفق‌ بود. او فلسطينيان‌، موآبيان‌، اهالي‌ سوريه‌، ادومي‌ها، عمونيها، عماليق‌، و همة‌ ملل‌ همسايه‌ را كاملاً سركوب‌ كرد. «خداوند داود را در هر جا كه‌ مي‌رفت‌، نصرت‌ مي‌داد» (8 : 6).

داود كار خود را با ملتي‌ ناچيز و بي‌اهميت‌ آغاز كرد و در عرض‌ چند سال‌، آنرا به‌ كشوري‌ قدرتمند تبديل‌ كرد. در جنوب‌ غربي‌، امپراتوري‌ جهاني‌ مصر رو به‌ زوال‌ نهاده‌ بود. در شرق‌، امپراتوريهاي‌ جهاني‌ آشور و بابل‌ هنوز بپا نخواسته‌ بودند. و در اينجا در شاهراه‌ ميان‌ اين‌ سه‌، حكومت‌ اسرائيل‌ تحت‌ سلطنت‌ داود و در مدتي‌ بسيار كوتاه‌، گرچه‌ يك‌ امپراتوري‌ جهاني‌ نشد، ولي‌ شايد به‌ قدرتمندترين‌ حكومت‌ منفرد در دنياي‌ آن‌ زمان‌ تبديل‌ شد.

 

  • مطالعه 1432 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %09 %494 %1394 %10:%بهمن