24 يهوياقيم،يهوياكين، صدقياپادشاهان يهودا

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قديمي(کتاب دوم پادشاهان)



و در ايّام‌ او، نَبُوكَدْنَصَّر، پادشاه‌ بابل آمد، و يَهُوَياقيم‌ سه‌ سال‌ بندة‌ او بود. پس‌ برگشته‌، از او عاصي‌ شد. 2 و خداوند فوجهاي‌ كلدانيان‌ و فوجهاي‌ اَراميان‌ و فوجهاي‌ موآبيان‌ و فوجهاي‌ بني‌عَمُّون‌ را بر او فرستاد وايشان‌ را بر يهودا فرستاد تا آن‌ را هلاك‌ سازد، به‌ موجب‌ كلام‌ خداوند كه‌ به‌ واسطة‌ بندگان‌ خود انبيا گفته‌ بود. 3 به‌ تحقيق‌، اين‌ از فرمان‌ خداوند بر يهودا واقع‌ شد تا ايشان‌ را به‌ سبب‌ گناهان‌ منسي‌ و هرچه‌ او كرد، از نظر خود دور اندازد. 4 و نيز به‌ سبب‌ خون‌ بي‌گناهاني‌ كه‌ او ريخته‌ بود، زيرا كه‌ اورشليم‌ را از خون‌ بي‌گناهان‌ پر كرده‌ بود و خداوند نخواست‌ كه‌ او را عفو نمايد. 5 و بقية‌ وقايع‌ يَهُوياقيم‌ و هرچه‌ كرد، آيا در كتاب‌ تواريخ‌ ايّام‌ پادشاهان‌ يهودا مكتوب‌ نيست‌؟ 6 پس‌ يَهُوياقيم‌ با پدران‌ خود خوابيد و پسرش‌ يَهُوياكين‌ به‌ جايش‌ پادشاه‌ شد. 7 و پادشاه‌ مصر، بار ديگر از ولايت‌ خود بيرون‌ نيامد زيرا كه‌ پادشاه‌ بابل‌ هرچه‌ را كه‌ متعلق‌ به‌ پادشاه‌ مصر بود، از نهر مصر تا نهر فرات‌، به‌ تصرف‌ آورده‌ بود.
يهوياكين‌، پادشاه‌ يهودا
8 و يَهُوياكين‌ هجده‌ ساله‌ بود كه‌ پادشاه‌ شد و سه‌ سال‌ در اورشليم‌ سلطنت‌ نمود و اسم‌ مادرش‌ نَحُوشْطا دختر اَلْناتان‌ اورشليمي‌ بود. 9 و آنچه‌ را كه‌ در نظر خداوند ناپسند بود، موافق‌ هرآنچه‌ پدرش‌ كرده‌ بود، به‌ عمل‌ آورد.
10 در آن‌ زمان‌ بندگان‌ نَبُوكَدْنَصَّر، پادشاه‌ بابل‌، بر اورشليم‌ برآمدند؛ و شهر محاصره‌ شد. 11 و نَبُوكَدْنَصَّر، پادشاه‌ بابل‌، در حيني‌ كه‌ بندگانش‌ آن‌ را محاصره‌ نموده‌ بودند، به‌ شهر برآمد. 12 و يَهُوياكين‌، پادشاه‌ يهودا با مادر خود و بندگانش‌ و سردارانش‌ و خواجه‌ سرايانش‌ نزد پادشاه‌ بابل‌ بيرون‌ آمد؛ و پادشاه‌ بابل‌ در سال‌ هشتم‌ سلطنت‌خود، او را گرفت‌.
13 و تمامي‌ خزانه‌هاي‌ خانة‌ خداوند و خزانه‌هاي‌ خانة‌ پادشاه‌ را از آنجا بيرون‌ آورد و تمام‌ ظروف‌ طلايي‌ را كه‌ سليمان‌، پادشاه‌ اسرائيل‌ براي‌ خانة‌ خداوند ساخته‌ بود، به‌ موجب‌ كلام‌ خداوند ، شكست‌. 14 و جميع‌ ساكنان‌ اورشليم‌ و جميع‌ سرداران‌ و جميع‌ مردان‌ جنگي‌ را كه‌ ده‌هزار نفر بودند، اسير ساخته‌، برد و جميع‌ صنعت‌گران‌ و آهنگران‌ را نيز، چنانكه‌ سواي‌ مسكينان‌، اهل‌ زمين‌ كسي‌ باقي‌ نماند. 15 و يَهُوياكين‌ را به‌ بابل‌ برد و مادر پادشاه‌ و زنان‌ پادشاه‌ و خواجه‌ سرايانش‌ و بزرگان‌ زمين‌ را اسير ساخت‌ و ايشان‌ را از اورشليم‌ به‌ بابل‌ برد. 16 و تمامي‌ مردان‌ جنگي‌، يعني‌ هفت‌ هزار نفر و يك‌ هزار نفر از صنعت‌گران‌ و آهنگران‌ را كه‌ جميع‌ ايشان‌، قوي‌ و جنگ‌آزموده‌ بودند، پادشاه‌ بابل‌، ايشان‌ را به‌ بابل‌ به‌ اسيري‌ برد. 17 و پادشاه‌ بابل‌، عَموي‌ وي‌، مَتَّنَّيا را در جاي‌ او به‌ پادشاهي‌ نصب‌ كرد و اسمش‌ را به‌ صِدْقيْا مبدل‌ ساخت‌.
صدقيا، پادشاه‌ يهودا
18 صِدْقيْا بيست‌ و يكساله‌ بود كه‌ آغاز سلطنت‌ نمود و يازده‌ سال‌ در اورشليم‌ پادشاهي‌ كرد؛ و اسم‌ مادرش‌ حَمِيطَل‌، دختر ارميا از لِبْنَه‌ بود. 19 و آنچه‌ را كه‌ در نظر خداوند ناپسند بود، موافق‌ هرآنچه‌ يَهُوياقيم‌ كرده‌ بود، به‌ عمل‌ آورد. 20 زيرا به‌ سبب‌ غضبي‌ كه‌ خداوند بر اورشليم‌ و يهودا داشت‌، به‌ حدي‌ كه‌ آنها را از نظر خود انداخت‌، واقع‌ شد كه‌ صِدْقيْا بر پادشاه‌ بابل‌ عاصي‌شد.
ترجمه تفسيري


در دوره‌ سلطنت‌ يهوياقيم‌، نبوكدنصر، پادشاه‌ بابل‌ به‌ اورشليم‌ حمله‌ كرد. يهوياقيم‌ تسليم‌ شد و سه‌ سال‌ به‌ او باج‌ و خراج‌ پرداخت‌، اما بعد از آن‌، سر از فرمان‌ وي‌ پيچيد و شورش‌ نمود. 2 خداوند قشون‌ بابلي‌، سوري‌، موآبي‌ و عموني‌ را فرستاد تا همانطور كه‌ بوسيله‌ انبيا خبر داده‌ بود، يهودا را نابود كنند. 3 بدون‌ شك‌ اين‌ بلاها به‌ فرمان‌ خداوند بر يهودا نازل‌ شد. خداوند تصميم‌ داشت‌ يهودا را بسبب‌ گناهان‌ بي‌شمار منسي‌ طرد كند، 4 زيرا منسي‌ اورشليم‌ را از خون‌ بي‌گناهان‌ پر كرده‌ بود و خداوند نخواست‌ اين‌ گناهان‌ را ببخشد.
5 شرح‌ بقيه‌ رويدادهاي‌ دوران‌ سلطنت‌ يهوياقيم‌ و كارهاي‌ او در كتاب‌ «تاريخ‌ پادشاهان‌ يهودا» نوشته‌ شده‌ است‌. 6 پس‌ از مرگ‌ يهوياقيم‌ پسرش‌ يهوياكين‌ بجاي‌ او بر تخت‌ سلطنت‌ نشست‌. 7 (پادشاه‌ مصر ديگر از مرزهاي‌ خود خارج‌ نشد، زيرا پادشاه‌ بابل‌ تمام‌ متصرفات‌ مصر را كه‌ شامل‌ يهودا هم‌ مي‌شد، از نهر مصر تا رود فرات‌، اشغال‌ نمود.)

يهوياكين‌، پادشاه‌ يهودا
(2 تواريخ‌ 36:9-10)
8 يهوياكين‌ هجده‌ ساله‌ بود كه‌ پادشاه‌ يهودا شد و سه‌ ماه‌ در اورشليم‌ سلطنت‌ كرد. (مادرش‌ نحوشطا، دختر الناتان‌ و از اهالي‌ اورشليم‌ بود.) 9 يهوياكين‌ مانند پدرش‌ نسبت‌ به‌ خداوند گناه‌ ورزيد.
10 در دوره‌ سلطنت‌ يهوياكين‌، قشون‌ نبوكدنصر، پادشاه‌ بابل‌، اورشليم‌ را محاصره‌ كرد. 11 وقتي‌ شهر در محاصره‌ بود، خود نبوكدنصر هم‌ به‌ آنجا رسيد. 12 يهوياكين‌ و تمام‌ مقامات‌ و فرماندهان‌ و خدمتگزاران‌ دربارش‌ و ملكه‌ مادر تسليم‌ نبوكدنصر شدند.
پادشاه‌ بابل‌ در سال‌ هشتم‌ سلطنت‌ خود، يهوياكين‌ را زنداني‌ كرد. 13 طبق‌ آنچه‌ خداوند فرموده‌ بود، بابليها تمام‌ اشيا قيمتي‌ خانه‌ خداوند، جواهرات‌ كاخ‌ سلطنتي‌ و تمام‌ ظروف‌ طلا را كه‌ سليمان‌ پادشاه‌ براي‌ خانه‌ خداوند ساخته‌ بود، به‌ بابل‌ بردند. 14 نبوكدنصر اهالي‌ اورشليم‌ را كه‌ شامل‌ فرماندهان‌ و سربازان‌، صنعتگران‌ و آهنگران‌ مي‌شدند و تعدادشان‌ به‌ ده‌ هزار نفر مي‌رسيد به‌ بابل‌ تبعيد كرد، و فقط‌ افراد فقير را در آن‌ سرزمين‌ باقي‌ گذاشت‌.
15 نبوكدنصر، يهوياكين‌ را با مادر و زنان‌ او، فرماندهان‌ و مقامات‌ مملكتي‌ به‌ بابل‌ برد. 16 همچنين‌ تمام‌ سربازان‌ جنگ‌ آزموده‌ را كه‌ هفت‌ هزار نفر بودند و هزار صنعتگر و آهنگر را اسير كرده‌، به‌ بابل‌ برد. 17 بعد پادشاه‌ بابل‌ متنيا عموي‌ يهوياكين‌ را بجاي‌ او به‌ پادشاهي‌ تعيين‌ نمود و نامش‌ را به‌ صدقيا تغيير داد.

صدقيا، آخرين‌ پادشاه‌ يهودا
(2 تواريخ‌ 36:11و12، ارميا 52:1-3)
18 صدقيا بيست‌ و يك‌ ساله‌ بود كه‌ پادشاه‌ يهودا شد و يازده‌ سال‌ در اورشليم‌ سلطنت‌ نمود. (مادرش‌ حموطل‌، دختر ارميا و از اهالي‌ لبنه‌ بود.) 19 او مانند يهوياقيم‌ نسبت‌ به‌ خداوند گناه‌ ورزيد. 20 خشم‌ خداوند بر مردم‌ اورشليم‌ و يهودا افروخته‌ شد و او ايشان‌ را طرد نمود.

راهنما

باب‌هاي‌ 18 تا 25 شرح‌ حال‌ 9 پادشاه‌ باقيماندة‌ يهودا، يعني‌ از حزقيا تا صدقيا را حكايت‌ مي‌كنند. (براي‌ اطلاعات‌ بيشتر دربارة‌ اين‌ پادشاهان‌ به‌ دوم‌ تواريخ‌ 29 تا 36 مراجعه‌ كنيد).
  • مطالعه 1208 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %09 %521 %1394 %11:%بهمن