26 فرقه های دربانان؛ خزانه داران و بقیه مقامات

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب اول تواریخ)
فرقه‌هاي‌ دربانان‌
و اما فرقه‌هاي‌ دربانان‌: پس‌ از قُوْرَحيان‌مَشَلَمْيا ابن‌ قُورِي‌ كه‌ از بني‌آساف‌ بود. 2 و مَشَلَمْيا را پسران‌ بود. نخست‌زاده‌اش‌ زكريّا و دوم‌ يَديِعْيئيل‌ و سوم‌ زَبَدْيا و چهارم‌ يَتْنِيْئيل‌. 3 و پنجم‌ عِيلام‌ و ششم‌ يَهُوحانان‌ و هفتم‌ اَلِيهُوعِيناي‌. 4 و عُوبِيد اَدُوم‌ را پسران‌ بود: نخست‌زاده‌اش‌، شَمَعْيا و دوم‌ يَهُوزاباد و سوم‌ يوآخ‌ و چهارم‌ ساكار و پنجم‌ نَتَنْئيل‌. 5 و ششم‌ عَمّيِئيل‌ و هفتم‌ يَسّاكار و هشتم‌ فَعَلْتاي‌ زيرا خدا او را بركت‌ داده‌ بود. 6 و براي‌ پسرش‌ شَمَعْيا پسراني‌ كه‌ بر خاندان‌ آباي‌ خويش‌ تسلط‌ يافتند، زاييده‌ شدند زيرا كه‌ ايشان‌ مردان‌ قوي‌ شجاع‌ بودند. 7 پسران‌ شَمَعْيا عُتْنِي‌ و رَفائيل‌ و عُوبيد و اَلْزاباد كه‌ برادران‌ او مردان‌ شجاع‌ بودند و اَلِيهُو و سَمَكْيا. 8 جميع‌ اينها از بني‌عُوبيد اَدُوم‌ بودند و ايشان‌ با پسران‌ و برادران‌ ايشان‌ در قوتِ خدمت‌مردان‌ قابل‌ بودند يعني‌ شصت‌ و دو نفر (از اولاد) عوبيد اَدُوم‌. 9 و مَشَلَمْيا هجده‌ نفر مردان‌ قابل‌ از پسران‌ و برادران‌ خود داشت‌. 10 و حُوسَه‌ كه‌ از بني‌مَراري‌ بود پسران‌ داشت‌ كه‌ شِمْرِي‌ رئيس‌ ايشان‌ بود زيرا اگر چه‌ نخست‌زاده‌ نبود، پدرش‌ او را رئيس‌ ساخت‌. 11 و دوم‌ حِلْقيّا و سوم‌ طَبَلْيا و چهارم‌ زكريّا و جميع‌ پسران‌ و برادران‌ حُوسَه‌ سيزده‌ نفر بودند.
12 و به‌ اينان‌ يعني‌ به‌ رؤساي‌ ايشان‌ فرقه‌هاي‌ دربانان‌ داده‌ شد و وظيفه‌هاي‌ ايشان‌ مثل‌ برادران‌ ايشان‌ بود تا در خانة‌ خداوند خدمت‌ نمايند. 13 و ايشان‌ از كوچك‌ و بزرگ‌ برحسب‌ خاندان‌ آباي‌ خويش‌ براي‌ هر دروازه‌ قرعه‌ انداختند. 14 و قرعة‌ شرقي‌ به‌ شَلَمْيا افتاد و بعد از او براي‌ پسرش‌ زكريا كه‌ مُشيرِ دانا بود، قرعه‌ انداختند و قرعة‌ او به‌ سمت‌ شمال‌ بيرون‌ آمد. 15 و براي‌ عُوبيد اَدُوم‌ (قرعه‌) جنوبي‌ و براي‌ پسرانش‌ (قرعة‌) بيت‌المـال‌. 16 و براي‌ شُفّيـم‌ و حُوسَه‌ قرعه‌ مغربـي‌ نـزد دروازه‌ شَلَكَتْ در جـاده‌اي‌ كه‌ سـر بالا مي‌رفت‌ و محرس‌ اين‌ مقابل‌ محرس‌ آن‌ بود. 17 و به‌ طرف‌ شرقي‌ شش‌ نفر از لاويان‌ بودند و به‌ طرف‌ شمال‌ هر روزه‌ چهار نفر و به‌ طرف‌ جنوب‌ هر روزه‌ چهار نفر و نزد بيت‌المال‌ جفت‌جفت‌. 18 و به‌ طرف‌ غربي‌ فَرْوار براي‌ جادة‌ سربالا چهارنفـر و براي‌ فَرْوار دو نفـر. 19 اينهـا فرقه‌هـاي‌ دربانان‌ از بني‌قُوْرَح‌ و از بني‌مَراري‌ بودند

خزانه‌داران‌ و بقيه‌ مقامات‌
20 و اما از لاويان‌ اَخِيّا بر خزانة‌ خانة‌ خدا و بر خزانة‌ موقوفات‌ بود. 21 و اما بني‌لادان‌: از پسران‌لادان‌ جَرْشوني‌ رؤساي‌ خاندان‌ آباي‌ لادان‌ يَحيِئيلي‌ جَرْشوني‌.
22 پسران‌ يَحْيِئيلي‌ زيتام‌ و برادرش‌ يوئيل‌ بر خزانة‌ خانة‌ خداوند بودند. 23 از عَمْراميان‌ و از يِصْهاريان‌ و از حَبْرُونيان‌ و از عُزّيئيليان‌. 24 و شَبُوئيل‌ بن‌ جَرْشُوم‌ بن‌ موسي‌ ناظر خزانه‌ها بود. 25 و از برادرانش‌ بني‌اَلِعازار، پسرش‌ رَحَبْيا و پسرش‌ اَشْعَيا و پسرش‌ يُورام‌ و پسرش‌ زِكْرِي‌ و پسرش‌ شَلُوميت‌. 26 اين‌ شَلُوميت‌ و برادرانش‌ بر جميع‌ خزائن‌ موقوفاتي‌ كه‌ داود پادشاه‌ وقف‌ كرده‌ بود و رؤساي‌ آبا و رؤساي‌ هزاره‌ها و صده‌ها و سرداران‌ لشكر بودند. 27 از جنگها و غنيمت‌ها وقف‌ كردند تا خانة‌ خداوند را تعمير نمايند. 28 و هر آنچه‌ سموئيل‌ رايي‌ و شاؤل‌ بن‌ قَيْس‌ و اَبْنير بن‌ نير و يوآب‌ بن‌ صَرُويَه‌ وقف‌ كرده‌ بودند و هر چه‌ هركس‌ وقف‌ كرده‌ بود زير دست‌ شَلُوميت‌ و برادرانش‌ بود.
29 و از يِصْهاريان‌ كَنَنْيا و پسرانش‌ براي‌ اعمال‌ خارجة‌ اسرائيل‌ صاحبان‌ منصب‌ و داوران‌ بودند. 30 و از حَبْرُونيان‌ حَشَبْيا و برادرانش‌ هزار و هفتصد نفر مردان‌ شجاع‌ به‌ آن‌ طرف‌ اُرْدُن‌ به‌ سمت‌ مغرب‌ به‌ جهت‌ هر كار خداوند و به‌ جهت‌ خدمت‌ پادشاه‌ بر اسرائيل‌ گماشته‌ شده‌ بودند. 31 از حَبْرُونيان‌: برحسب‌ انساب‌ آباي‌ ايشان‌ يَريّا رئيس‌ حَبْرُونيان‌ بود و در سال‌ چهلم‌ سلطنت‌ داود طلبيده‌ شدند و در ميان‌ ايشان‌ مردان‌ شجاع‌ در يَعْزير جِلْعاد يافت‌ شدند. 32 و از برادرانش‌ دو هزار و هفتصد مرد شجاع‌ و رئيس‌ آبا بودند. پس‌ داود پادشاه‌ ايشان‌ را بر رؤبينيان‌ و جاديان‌ و نصف‌ سبط‌ مَنَّسي‌ براي‌ همة‌ امور خدا و امور پادشاه‌ گماشت‌.
ترجمه تفسیری
نگهبانان‌ خانه‌ خدا
از طايفه‌ قورح‌ افرادي‌ كه‌ براي‌ نگهباني‌ خانه‌ خدا تعيين‌ شدند، اينها بودند:
مشلميا پسر قوري‌ از خاندان‌ آساف‌، و هفت‌ پسر او كه‌ به‌ ترتيب‌ سن‌ عبارت‌ بودند از: زكريا، يديعي‌ئيل‌، زبديا، يتني‌ئيل‌، عيلام‌، يهوحانان‌ و اليهوعيناي‌.
4و5 هشت‌ پسر عوبيدادوم‌ كه‌ به‌ ترتيب‌ سن‌ عبارت‌ بودند از: شمعيا، يهوزاباد، يوآخ‌، ساكار، نتن‌ئيل‌، عمي‌ئيل‌، يساكار و فعلتاي‌. اين‌ هشت‌ پسر نشانه‌ بركت‌ خدا به‌ عوبيدادوم‌ بودند.
6و7 پسران‌ شمعيا همه‌ مرداني‌ توانا و در ميان‌ طايفه‌ خود معروف‌ بودند. اسامي‌ ايشان‌، عتني‌، رفائيل‌، عوبيد و الزاباد بود. برادران‌ او اليهو و سمكيا هم‌ مرداني‌ توانا بودند.
8 همه‌ افراد خاندان‌ عوبيدادوم‌ مرداني‌ توانا و واجد شرايط‌ براي‌ اين‌ كار بودند. 9 هيجده‌ پسر و برادر مشلميا هم‌ مرداني‌ قابل‌ بشمار مي‌آمدند.
10 از طايفه‌ مراري‌ نيز حوسه‌ با پسرانش‌ به‌ نگهباني‌ خانه‌ خدا تعيين‌ شدند. پسران‌ حوسه‌ عبارت‌ بودند از: شمري‌ (هر چند او پسر ارشد نبود اما پدرش‌ او را رهبر ساير پسران‌ خود كرد)، 11 حلقيا، طبليا و زكريا. خاندان‌ حوسه‌ جمعاً سيزده‌ نفر بودند.
12 نگهبانان‌ خانه‌ خداوند برحسب‌ خاندان‌ خود به‌ گروه‌ها تقسيم‌ شدند تا مثل‌ ساير لاويان‌ در خانه‌ خداوند خدمت‌ كنند. 13 تمام‌ خاندانها، بدون‌ توجه‌ به‌ بزرگي‌ يا كوچكي‌شان‌، قرعه‌ كشيدند تا مشخص‌ شود هر يك‌ از آنها كدام‌ يك‌ از دروازه‌ها را بايد نگهباني‌ كنند. 14 نگهباني‌ دروازه‌ شرقي‌ به‌ اسم‌ مشلميا، نگهباني‌ دروازه‌ شمالي‌ به‌ نام‌ پسرش‌ زكريا كه‌ مشاور دانايي‌ بود، 15 و نگهباني‌ دروازه‌ جنوبي‌ به‌ اسم‌ عوبيدادوم‌ درآمد. پسران‌ عوبيدادوم‌ از انبارها مواظبت‌ مي‌كردند. 16 نگهباني‌ دروازه‌ غربي‌ و دروازه‌ شلكت‌ (كه‌ به‌ جاده‌ سربالايي‌ باز مي‌شد)، به‌ نام‌ شفيم‌ و حوسه‌ درآمد. وظيفه‌ نگهباني‌ به‌ نوبت‌ تعيين‌ مي‌شد. 17 هر روز شش‌ نفر در دروازه‌ شرقي‌، چهار نفر در دروازه‌ شمالي‌، چهار نفر در دروازه‌ جنوبي‌، وچهار نفر در انبارها (دو نفر در هر انبار) نگهباني‌ مي‌دادند. 18 هر روز براي‌ نگهباني‌ دروازه‌ غربي‌ شش‌ نفر تعيين‌ مي‌شدند، يعني‌ چهارنفر براي‌ جاده‌ و دونفربراي‌ خود دروازه‌.
19 نگهبانان‌ خانه‌ خدا از طايفه‌هاي‌ قورح‌ و مراري‌ انتخاب‌ شدند.

ساير خدمات‌ خانه‌ خدا
20 بقيه‌ لاويان‌ به‌ رهبري‌ اخيا مسئول‌ نگهداري‌ خزانه‌ خانه‌ خدا و انبار هداياي‌ وقفي‌ بودند. 21و22 زيتام‌ و يوئيل‌، پسران‌ يحي‌ئيل‌ نيز كه‌ از رهبران‌ خاندان‌ لادان‌ و از طايفه‌ جرشون‌ بودند از مسئولين‌ خزانه‌ خانه‌ خداوند بشمار مي‌ آمدند.
23 از طايفه‌ عمرام‌، يصهار، حبرون‌ و عزي‌ئيل‌ نيز مسئوليني‌ تعيين‌ شدند.
24 شبوئيل‌، از طايفه‌ جرشوم‌ پسر موسي‌، ناظر خزانه‌ بود. 25 يكي‌ از خويشاوندان‌ او شلوميت‌ بود. (شلوميت‌ پسر زكري‌، زكري‌ پسر يورام‌، يورام‌ پسر اشعيا، اشعيا پسر رحبيا، رحبيا پسر العازار و العازار برادر جرشوم‌ بود.) 26 شلوميت‌ و برادرانش‌ تعيين‌ شدند تا از خزانه‌ مراقبت‌ نمايند. در اين‌ خزانه‌ هدايايي‌ نگهداري‌ مي‌شد كه‌ داود پادشاه‌ و ساير رهبران‌ يعني‌ رؤساي‌ طوايف‌ و خاندانها و نيز فرماندهان‌ سپاه‌ وقف‌ كرده‌ بودند. 27 اين‌ اشخاص‌ قسمتي‌ از آنچه‌ را در جنگ‌ به‌ غنيمت‌ مي‌گرفتند وقف‌ مي‌كردند تا صرف‌ هزينه‌هاي‌ خانه‌ خداوند شود. 28 شلوميت‌ و برادرانش‌ در ضمن‌ مسئول‌ نگهداري‌ هدايايي‌ بودند كه‌ بوسيله‌ سموئيل‌ نبي‌، شائول‌ پسر قيس‌، ابنير پسر نير، يوآب‌ پسر صرويه‌، و ديگران‌ وقف‌ شده‌ بود.

وظايف‌ ساير لاويان‌
29 كننيا و پسرانش‌ كه‌ از طايفه‌ يصهار بودند، وظايفي‌ در خارج‌ از خانه‌ خدا بعهده‌ داشتند. آنها از مسئولين‌ و مقامات‌ قضايي‌ بودند.
30 از طايفه‌ حبرون‌ حشبيا و هزار و هفتصد نفر از خويشاوندانش‌ كه‌ همه‌ افرادي‌ كاردان‌ بودند، تعيين‌ شدند تا در آن‌ قسمت‌ از خاك‌ اسرائيل‌ كه‌ در غرب‌ رود اردن‌ بود مسئول‌ امور مذهبي‌ و مملكتي‌ باشند.
31 يريا سرپرست‌ تمام‌ طايفه‌ حبرون‌ بود. در سال‌چهلم‌ سلطنت‌ داود پادشاه‌، در نسب‌نامه‌هاي‌ طايفه‌ حبرون‌ بررسي‌ بعمل‌ آمد و معلوم‌ شد افراد كاردان‌ اين‌ طايفه‌ در يعزيز جلعاد مي‌باشند. 32 پس‌ داود پادشاه‌ دو هزار و هفتصد نفر از خويشاوندان‌ يريا را كه‌ افرادي‌ كاردان‌ و از رؤساي‌ خاندان‌ بودند، انتخاب‌ نمود تا مسئول‌ امور مذهبي‌ و مملكتي‌ ناحيه‌ شرق‌ رود اردن‌ كه‌ قبايل‌ رئوبين‌، جاد و نصف‌ قبيله‌ منسي‌ در آنجا بودند، باشند.

راهنما


باب‌هاي‌ 25، 26، 27 . تشكيلات‌ ديگر
تشكيلات‌ ديگري‌ نيز براي‌ خدمت‌ در هيكل‌ و ادارة‌ امور دولت‌ سازماندهي‌ شدند، بخصوص‌ موسيقيدانان‌ كه‌ كارشان‌ با ظهور مسيح‌ پايان‌ نيافت‌ بلكه‌ مفهوم‌ جديدي‌ بخود گرفت‌. داود خود موسيقيدان‌ بزرگي‌ بود، و با تمام‌ روح‌ خود از اينكه‌ آسمانها را با طنين‌ سرودهاي‌ ستايش‌ خدا به‌ صدا در مي‌آورد، مسرور مي‌شد (15 : 27 ، 28 ؛ 16 : 41 و 42).

  • مطالعه 1219 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %09 %529 %1394 %11:%بهمن