11 ساكنان اورشليم

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قديمي(کتاب نحمیا)
ساكنان‌ اورشليم‌
و سروران‌ قوم‌ در اورشليم‌ ساكن‌ شدند و ساير قوم‌ قرعه‌ انداختند تا از هر ده‌ نفر يكنفر را به‌ شهر مقدّس‌ اورشليم‌، براي‌ سكونت‌ بياورند و نُه‌ نفر باقي‌، در شهرهاي‌ ديگر ساكن‌ شوند. 2 و قوم‌، همه‌ كساني‌ را كه‌ به‌ خوشي‌ دل‌ براي‌ سكونت‌ در اورشليم‌ حاضر شدند، مبارك‌ خواندند. 3 و اينانند سروران‌ بُلداني‌ كه‌ در اورشليم‌ ساكن‌ شدند، (و ساير اسرائيليان‌ و كاهنان‌ و لاويان‌ و نَتِينْيم‌ و پسران‌ بندگان‌ سليمان‌، هر كس‌ در ملك‌ شهر خود، در شهرهاي‌ يهودا ساكن‌ شدند).
4 پس‌ در اورشليم‌، بعضي‌ از بني‌يهودا و بني‌بنيامين‌ سُكني‌' گرفتند. و اما از بني‌يهودا، عَنايا ابن‌ عُزّيّا ابن‌ زَكريّا ابن‌ اَمَرْيا ابن‌ شَفَطْيا ابن‌ مَهْلَلْئيل‌ از بني‌فارَص‌. 5 و مَعَسْيا ابن‌ باروك‌ بن‌ كُلْحُوزَه‌ ابن‌ حَزيا ابن‌ عَدايا ابن‌ يُوياريب‌ بن‌ زَكَريّا ابن‌ شيلوني‌. 6 جميع‌ بني‌فارَص‌ كه‌ در اورشليم‌ ساكن‌ شدند، چهار صد و شصت‌ و هشت‌ مرد شجاع‌ بودند. 7 و اينانند پسران‌ بنيامين‌: سَلُّو ابن‌ مَشُلاّم‌ بن‌ يُوعيد بن‌ فَدايا ابن‌ قولايا ابن‌ مَعَسْيا ابن‌ ايتئيل‌ بن‌ اِشَعْيا. 8 و بعد از او جَبّاي‌ و سَلاّي‌، نه‌ صد و بيست‌ و هشت‌ نفر. 9 و يُوْئيل‌ بن‌ زِكْري‌، رئيس‌ ايشان‌ بود و يهودا ابن‌ هَسْنُوآه‌، رئيس‌ دوم‌ شهر بود. 10 و از كاهنان‌، يَدَعْيا ابن‌ يُوياريب‌ و ياكين‌. 11 و سَرايا ابن‌ حِلْقيّا ابن‌ مَشُلاّم‌ بن‌ صادوق‌ بن‌ مرايوت‌ بن‌ اَخيطوب‌ رئيس‌ خانه‌ خدا. 12 و برادران‌ ايشان‌ كه‌ در كارهاي‌ خانه‌ مشغول‌ مي‌بودند هشتصد و بيست‌ و دو نفر. و عَدايا ابن‌ يَرُوْحام‌ بن‌ فَلَلْيا ابن‌ اَمْصي‌ ابن‌ زَكريّا ابن‌ فَشْحُور بن‌ مَلْكيّا. 13 و برادران‌ او كه‌ رؤساي‌ آبا بودند، دويست‌ و چهل‌ و دو نفر. و عَمْشيساي‌ بن‌ عَزَرْئيل‌ بن‌ اَخْزاي‌ بن‌ مَشِلّيمُوت‌ بن‌ اِميّر. 14 و برادرانش‌ كه‌ مردان‌ جنگي‌ بودند، صد و بيست‌ و هشت‌ نفر. و زَبْديئيل‌ بن‌ هَجْدُوليم‌ رئيس‌ ايشان‌ بود. 15 و از لاويان‌ شَمَعْيا ابن‌ حَشَّوب‌ بن‌ عَزْريقام‌ بن‌ حَشَبْيا ابن‌ بُوْني‌. 16 و شَبْتاي‌ و يُوزاباد بر كارهاي‌ خارج‌ خانه‌ خدا از رؤساي‌ لاويان‌ بودند. 17 و مَتَّنْيا ابن‌ ميكا ابن‌ زَبْدي‌ بن‌ آساف‌ پيشواي‌ تسبيح‌ كه‌ در نماز، حمد بگويد و بَقْبُقْيا كه‌ از ميان‌ برادرانش‌ رئيس‌ دوم‌ بود و عَبْدا ابن‌ شَمُّوع‌ بن‌ جِلال‌ بن‌ يَدُوتون‌. 18 جميع‌ لاويان‌ در شهر مقدّس‌ دويست‌ و هشتاد و چهار نفر بودند.
19 و دربانان‌ عَقُّوب‌ و طَلْمُوْن‌ و برادران‌ ايشان‌ كه‌ درها را نگاهباني‌ مي‌كردند، صد و هفتاد و دو نفر. 20 و ساير اسرائيليان‌ و كاهنان‌ و لاويان‌ هر كدام‌ در مِلك‌ خويش‌ در جميع‌ شهرهاي‌ يهودا (ساكن‌ شدند). 21 و نَتِينْيم‌ در عُوفَل‌ سُكني‌ گرفتند و صيحا و جِشْفا رؤساي‌ نَتِينْيم‌ 22 و رئيس‌ لاويان‌ در اورشليم‌ بر كارهاي‌ خانه‌ خدا عُزّي‌ ابن‌ باني‌ ابن‌ حَشَبْيا ابن‌ مَتَّنْيا ابن‌ ميكا از پسران‌ آساف‌ كه‌ مغنيّان‌ بودند، مي‌بود. 23 زيرا كه‌ درباره‌ ايشان‌ حكمي‌ از پادشاه‌ بود و فريضه‌اي‌ به‌ جهت‌ مغنّيان‌ براي‌ امر هر روز در روزش‌. 24 و فَتَحْيا ابن‌ مَشيزَبْئيل‌ از بني‌زارَح‌ بن‌ يهودا از جانب‌ پادشاه‌ براي‌ جميع‌ امور قوم‌ بود. 25 و بعضي‌ از بني‌يهودا در قصبه‌ها و نواحي‌ آنها ساكن‌ شدند. در قريه‌ اربع‌ و دهات‌ آن‌ و ديبون‌ و دهات‌ آن‌ و يَقَبْصيئيل‌ و دهات‌ آن‌. 26 و در يَشُوع‌ و مُولادَه‌ و بيت‌فالَط‌. 27 و در حَصَر شوعال‌ و بئرشَبَع‌ و دهات‌ آن‌. 28 و در صِقْلَغ‌ و مَكُونَه‌ و دهات‌ آن‌. 29 و در عين‌رِمُّون‌ و صُرْعَه‌ و يَرْمُوت‌. 30 و زانُوح‌ و عَدُلاّم‌ و دهات‌ آنها و لاكيش‌ و نواحي‌ آن‌ و عَزيقَه‌ و دهات‌ آن‌. پس‌ از بئرشبع‌ تا وادي‌ هِنُّوم‌ ساكن‌ شدند. 31 و بني‌بنيامين‌ از جِبَع‌ تا مِكْماش‌ ساكن‌ شدند. در عَيّا و بيت‌يل‌ و دهات‌ آن‌. 32 و عناتُوت‌ و نُوب‌ و عَنَنْيَه‌، 33 و حاصور و رامَه‌ و جِتّايم‌، 34 و حاديد و صَبُوعيم‌ و نَبَلاّط‌، 35 و لُود و اوُنُو و وادي‌ حَراشيم‌. 36 و بعضي‌ فرقه‌هاي‌ لاويان‌ در يهودا و بنيامين‌ ساكن‌ شدند.

ترجمه تفسيري
سران‌ قوم‌ در شهر مقدس‌ اورشليم‌ ساكن‌ شدند. از ساير مردم‌ نيز يك‌ دهم‌ به‌ قيد قرعه‌ انتخاب‌ شدند تا در اورشليم‌ ساكن‌ شوند و بقيه‌ در شهرهاي‌ ديگر سكونت‌ گزيدند. 2 در ضمن‌، كساني‌ كه‌ داوطلبانه‌ به‌ اورشليم‌ مي‌آمدند تا در آنجا زندگي‌ كنند مورد ستايش‌ مردم‌ قرار مي‌گرفتند. 3 ساير مردم‌ همراه‌ عده‌اي‌ از كاهنان‌، لاويان‌، خدمتگزاران‌ خانه‌ خدا و نسل‌ خادمان‌ سليمان‌ پادشاه‌ در املاك‌ اجدادي‌ خود در شهرهاي‌ ديگر يهودا باقي‌ ماندند.
اين‌ است‌ اسامي‌ رهبران‌ قوم‌ كه‌ در اورشليم‌ ساكن‌ شدند:
4و5و6 از قبيله‌ يهودا:
عتايا (عتايا پسر عزيا، عزيا پسر زكريا، زكريا پسر امريا، امريا پسر شفطيا، شفطيا پسر مهلل‌ئيل‌ و مهلل‌ئيل‌ از نسل‌ فارص‌ بود)؛
معسيا (معسيا پسر باروك‌، باروك‌ پسر كلحوزه‌، كلحوزه‌ پسر حزيا، حزيا پسر عدايا، عدايا پسر يوياريب‌، يوياريب‌ پسر زكريا،
و زكريا پسر شيلوني‌ بود).
جمعاً 468 نفر از بزرگان‌ نسل‌ فارص‌ در اورشليم‌ زندگي‌ مي‌كردند.
7و8و9 از قبيله‌ بنيامين‌:
سلو (سلو پسر مشلام‌، مشلام‌ پسر يوعيد، يوعيد
پسر فدايا، فدايا پسر قولايا، قولايا پسر معسيا، معسيا پسر ايتي‌ئيل‌، ايتي‌ئيل‌
پسر اشعيا بود)؛
جباي‌ و سلاي‌.
جمعاً 928 نفر از قبيله‌ بنيامين‌ در اورشليم‌ زندگي‌ مي‌كردند. سر دسته‌ ايشان‌ يوئيل‌ پسر زكري‌ و معاون‌ او يهودا پسر هسنواه‌ بود.
10-14 از كاهنان‌:
يدعيا (پسر يوياريب‌)؛
ياكين‌؛
سرايا (سرايا پسر حلقيا، حلقيا پسر مشلام‌،
مشلام‌ پسر صادوق‌، صادوق‌ پسر مرايوت‌،
و مرايوت‌ پسر اخيطوب‌ كاهن‌ اعظم‌ بود). افراد اين‌ طايفه‌ كه‌ جمعاً 822 نفر مي‌شدند در خانه‌ خدا خدمت‌ مي‌كردند.
عدايا (عدايا پسر يروحام‌، يروحام‌ پسر فلليا، فلليا پسر امصي‌، امصي‌ پسر زكريا، زكريا پسر فشحور و فشحور پسر ملكيا بود). افراد اين‌ طايفه‌ جمعاً 242 نفر بودند و از سران‌ خاندانها محسوب‌ مي‌شدند.
عمشيساي‌ (عمشيساي‌ پسر عزرئيل‌، عزرئيل‌ پسر اخزاي‌، اخزاي‌ پسر مشليموت‌، مشليموت‌ پسر امير بود). افراد اين‌ طايفه‌ 128 نفر بودند و همگي‌ جنگجويان‌ شجاعي‌ به‌ شمار مي‌آمدند.ايشان‌ زير نظر زبدي‌ئيل‌ (پسر هجدوليم‌) خدمت‌ مي‌كردند.
15و16و17 از لاويان‌:
شمعيا (شمعيا پسر حشوب‌، حشوب‌ پسر عزريقام‌، عزريقام‌ پسر حشبيا، حشبيا پسر بوني‌ بود)؛
شبتاي‌ و يوزاباد (دو نفر از سران‌ لاويان‌ بودند و كارهاي‌ خارج‌ از خانه‌ خدا را انجام‌ مي‌دادند)؛
متنيا (متنيا پسر ميكا، ميكا پسر زبدي‌ و زبدي‌ پسر آساف‌ بود) او سر دسته‌ سرايندگان‌ خانه‌ خدا بود و مراسم‌ پرستش‌ را رهبري‌ مي‌كرد؛
بقبقيا (معاون‌ متنيا)؛
عبدا (عبدا پسر شموع‌، شموع‌ پسر جلال‌ و جلال‌ پسر يدوتون‌ بود).
18 رويهم‌ رفته‌ 284 لاوي‌ در شهر مقدس‌ اورشليم‌ زندگي‌ مي‌كردند.
19 از نگهبانان‌:
عقوب‌، طلمون‌ و بستگان‌ ايشان‌ كه‌ جمعاً 172 نفر بودند.
20 ساير كاهنان‌ و لاويان‌ و بقيه‌ قوم‌ اسرائيل‌ در املاك‌ اجدادي‌ خود در شهرهاي‌ ديگر يهودا ماندند. 21 خدمتگزاران‌ خانه‌ خدا (كه‌ سرپرستان‌ ايشان‌ صيحا و جشفا بودند) در بخشي‌ از اورشليم‌ به‌ نام‌ عوفل‌ زندگي‌ مي‌ كردند.
22 سرپرست‌ لاويان‌ اورشليم‌ كه‌ در خانة‌ خدا خدمت‌ مي‌كردند عزي‌ بود. (عزي‌ پسر باني‌، باني‌ پسرحشبيا، حشبيا پسر متنيا، متنيا پسر ميكا و ميكا از نسل‌ آساف‌ بود. سرايندگان‌ خانه‌ خدا از طايفه‌ آساف‌ بودند.) 23 خدمت‌ روزانه‌ دسته‌ سرايندگان‌ طبق‌ مقرراتي‌ كه‌ از دربار وضع‌ شده‌ بود، تعيين‌ مي‌شد.
24 فتحيا (پسر مشيزب‌ئيل‌، از نسل‌ زارح‌ پسر يهودا) نماينده‌ مردم‌ اسرائيل‌ در دربار پادشاه‌ پارس‌ بود.

اهالي‌ ساير شهرها
25-30 شهرها و روستاهاي‌ ديگري‌ كه‌ مردم‌ يهودا در آنها زندگي‌ مي‌كردند، عبارت‌ بودند از:
قريه‌ اربع‌، ديبون‌، يقبصي‌ئيل‌ و روستاهاي‌ اطراف‌ آنها؛
يشوع‌، مولاده‌، بيت‌ فالط‌،
حصرشوعال‌، بئرشبع‌ و روستاهاي‌ اطراف‌ آن‌؛
صقلغ‌، مكونه‌ و روستاهاي‌ اطراف‌ آن‌؛
عين‌ رمون‌، صرعه‌، يرموت‌،
زانوح‌، عدلام‌ و روستاهاي‌ اطراف‌ آنها؛
لاكيش‌ و نواحي‌ اطراف‌ آن‌، عزيقه‌ و روستاهاي‌ اطراف‌ آن‌.
به‌ اين‌ ترتيب‌ مردم‌ يهودا در ناحيه‌ بين‌ بئرشبع‌ و دره‌ هنوم‌ زندگي‌ مي‌كردند.
31-35 اهالي‌ قبيله‌ بنيامين‌ در اين‌ شهرها سكونت‌ داشتند:
جبع‌، مخماس‌، عيا، بيت‌ئيل‌ و روستاهاي‌ اطراف‌ آن‌؛
عناتوت‌، نوب‌، عننيه‌،
حاصور، رامه‌، جتايم‌، حاديد،
صبوعيم‌، نبلاط‌، لود، اونو و دره‌ صنعتگران‌.
36 بعضي‌ از لاويان‌ كه‌ در سرزمين‌ يهودا بودند، به‌ سرزمين‌ بنيامين‌ فرستاده‌ شدند تا در آنجا ساكن‌ شوند.

راهنما
باب‌هاي‌ 9 ، 10 ، 11 ، 12 . عهد - تقديس‌ ديوار
قوم‌ با توبة‌ عميق‌ و شور و شوق‌ فراوان‌، «عهد محكم‌ بسته‌ آن‌ را نوشتند و مُهر كردند. و لعنت‌ و قسم‌ بر خود نهادند كه‌ به‌ تورات‌ خدا سلوك‌ نمايند» (9 : 38 ؛ 10 : 29). اكنون‌ كه‌ ديوار تكميل‌ و تقديس‌ شده‌ بود، يك‌ دهم‌ جمعيت‌ به‌ درون‌ شهر آمده‌ و در آن‌ ساكن‌ شدند و دولت‌ و فعاليت‌هاي‌ هيكل‌ برنامه‌ ريزي‌ و تنظيم‌ شدند.
  • مطالعه 1494 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %09 %638 %1394 %14:%بهمن