135 تسبیح خداوند

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی کتاب مزامیر

 



تسبيح‌ خداوند
‌ هلّلوياه‌، نام‌ خداوند را تسبيح بخوانيد! اي‌ بندگان‌ خداوند تسبيح‌ بخوانيد! 2 اي‌ شما كه‌ در خانه‌ خداوند مي‌ايستيد، در صحن‌هاي‌ خانه‌ خداي‌ ما. 3 هلّلوياه‌، زيرا خداوند نيكو است‌! نام‌ او را بسراييد زيرا كه‌ دلپسند است‌. 4 زيرا كه‌ خداوند يعقوب‌ را براي‌ خود برگزيد، و اسرائيل‌ را به‌ جهت‌ ملكِ خاصِّ خويش‌. 5 زيرا مي‌دانم‌ كه‌ خداوند بزرگ‌ است‌ و خداوند ما برتر است‌ از جميع‌ خدايان‌.
6 هر آنچه‌ خداوند خواست‌ آن‌ را كرد، در آسمان‌ و در زمين‌ و در دريا و در همه‌ لجّه‌ها. 7 ابرها را از اقصاي‌ زمين‌ برمي‌آوَرَد و برقها را براي‌ باران‌ مي‌سازد و بادها را از مخزنهاي‌ خويش‌ بيرون‌ مي‌آورد. 8 كه‌ نخست‌زادگان‌ مصر را كشت‌، هم‌ از انسان‌ هم‌ از بهايم‌. 9 آيات‌ و معجزات‌ را در وسط‌ تو اي‌ مصر فرستاد، بر فرعون‌ و بر جميع‌ بندگان‌ وي‌. 10 كه‌ امّت‌هاي‌ بسيار را زد و پادشاهان‌ عظيم‌ را كشت‌. 11 سيحون‌ پادشاه‌ اموريان‌ و عوج‌ پادشاه‌ باشان‌ وجميع‌ ممالك‌ كنعان‌ را. 12 و زمين‌ ايشان‌ را به‌ ميراث‌ داد، يعني‌ به‌ ميراث‌ قوم‌ خود اسرائيل‌.
13 اي‌ خداوند ، نام‌ توست‌ تا ابدالا´باد؛ و اي‌ خداوند ، يادگاري‌ توست‌ تا جميع‌ طبقات‌. 14 زيرا خداوند قوم‌ خود را داوري‌ خواهد نمود و بر بندگان‌ خويش‌ شفقت‌ خواهد فرمود. 15 بتهاي‌ امّت‌ها طلا و نقره‌ مي‌باشند، عمل‌ دستهاي‌ انسان‌. 16 دهنها دارند و سخن‌ نمي‌گويند؛ چشمان‌ دارند و نمي‌بينند؛ 17 گوشها دارند و نمي‌شنوند بلكه‌ در دهان‌ ايشان‌ هيچ‌ نَفَس‌ نيست‌. 18 سازندگان‌ آنها مثل‌ آنها مي‌باشند و هركه‌ بر آنها توكّل‌ دارد. 19 اي‌ خاندان‌ اسرائيل‌، خداوند را متبارك‌ خوانيد. اي‌ خاندان‌ هارون‌، خداوند را متبارك‌ خوانيد. 20 اي‌ خاندان‌ لاوي‌، خداوند را متبارك‌ خوانيد. اي‌ ترسندگان‌ خداوند ، خداوند را متبارك‌ خوانيد. 21 خداوند از صهيون‌ متبارك‌ باد، كه‌ در اورشليم‌ ساكن‌ است‌. هلّلوياه‌.


ترجمه تفسيری

 


سرود پرستش‌
هللوياه‌! خداوند را ستايش‌ كنيد! اي‌ خدمتگزاران‌ خداوند، او را نيايش‌ كنيد! 2 اي‌ كساني‌ كه‌ در صحن‌ خانه‌ خداوند مي‌ايستيد، او را پرستش‌ نماييد! 3 خداوند را شكر كنيد، زيرا او نيكوست‌. نام‌ خداوند را بسراييد، زيرا نام‌ او دلپسند است‌. 4 خداوند بني‌اسرائيل‌ را برگزيد تا قوم‌ خاص‌ او باشند. 5 مي‌دانم‌ كه‌ خداوند بزرگ‌ است‌ و از جميع‌ خدايان‌ برتر! 6 او هر آنچه‌ كه‌ بخواهد، در آسمان‌ و زمين‌ و حتي‌ اعماق‌ دريا، انجام‌ مي‌دهد. 7 ابرها را از جاهاي‌ دور دست‌ زمين‌ بر مي‌آورد، رعد و برق‌ و باد و باران‌ ايجاد مي‌كند.
8 خداوند پسران‌ ارشد مصريها را كشت‌ و نخست‌زاده‌هاي‌ حيواناتشان‌ را هلاك‌ كرد. 9 در مقابل‌ چشمان‌ فرعون‌ و اهالي‌ مصر معجزات‌ و علامات‌ عظيم‌ انجام‌ داد. 10 ممالك‌ بزرگ‌ را مجازات‌ كرد و پادشاهان‌ مقتدر را از بين‌ برد. 11و12 سيحون‌، پادشاه‌ اموريان‌ و عوج‌، پادشاه‌ باشان‌ و همه‌ پادشاهان‌ كنعان‌ را كشت‌ و سرزمين‌ آنها را به‌ بني‌اسرائيل‌ داد.
13 اي‌ خداوند، نام‌ تو تا ابد باقي‌ است‌! همه‌ نسل‌ها تو را به‌ ياد خواهند آورد. 14 تو قوم‌ خود را داوري‌ خواهي‌ نمود و بر بندگان‌ خود رحم‌ خواهي‌ كرد.
15 خدايان‌ قومهاي‌ ديگر، بتهاي‌ ساخته‌ شده‌ از طلا و نقره‌ هستند. 16و17 دهان‌ دارند، ولي‌ سخن‌ نمي‌گويند؛ چشم‌ دارند، اما نمي‌بينند؛ گوش‌ دارند،ولـي‌ نمي‌شنوند؛ حتـي‌ قادر نيستند نفس‌ بكشنـد! 18 سازندگان‌ و پرستندگان‌ بتها نيز مانند آنها بدون‌ شعورند.
19 اي‌ بني‌اسرائيل‌، خداوند را ستايش‌ كنيد! اي‌ كاهنان‌، اي‌ خاندان‌ هارون‌، خداوند را ستايش‌ كنيد! 20 اي‌ لاويان‌، خداوند را ستايش‌ كنيد! اي‌ خداشناسان‌، او را ستايش‌ كنيد! 21 اي‌ مردم‌ اورشليم‌، خداوند را ستايش‌ كنيد، زيرا او در اورشليم‌ ساكن‌ است‌!

خداوند را ستايش‌ كنيد!

راهنما



مزامير 135 الي‌ 139 . مزامير شكرگزاري‌

مزمور 135 : سرود ستايشي‌ به‌ سبب‌ اعمال‌ عجيب‌ خدا در خلقت‌ و تاريخ‌. في‌المثل‌ : لجّه‌ها، رعد و برق‌ها، بادها و آيات‌ و معجزات‌ در مصر و بيابان‌.

 

  • مطالعه 1078 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %13 %554 %1394 %12:%بهمن
مطالب بیشتر از همین گروه « 136 سرود سپاسگزاری 134 تمجید خدا »