2 اراده خدا و فکر باطل انسانی

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی کتاب مزامیر

 



ارادة‌ خدا و فكر باطل‌ انساني‌
‌ چرا امّت‌ها شورش‌ نموده‌اند و طوائف در باطل‌ تفكر مي‌كنند؟ 2 پادشاهان‌ زمين‌ برمي‌خيزند و سروران‌ با هم‌ مشورت‌ نموده‌اند، به‌ ضد خداوند و به‌ ضد مسيح‌ او؛ 3 كه‌ بندهاي‌ ايشان‌ را بگسليم‌ و زنجيرهاي‌ ايشان‌ را از خود بيندازيم‌. 4 او كه‌ بر آسمانها نشسته‌ است‌مي‌خندد. خداوند بر ايشان‌ استهزا مي‌كند. 5 آنگاه‌ در خشم‌ خود بديشان‌ تكّلم‌ خواهد كرد و به‌ غضب‌ خويش‌ ايشان‌ را آشفته‌ خواهد ساخت‌.
6 «و من‌ پادشاه‌ خود را نصب‌ كرده‌ام‌، بر كوه‌ مقدّس‌ خود صهيون‌.» 7 فرمان‌ را اعلام‌ مي‌كنم‌: خداوند به‌ من‌ گفته‌ است‌: «تو پسر من‌ هستي‌ امروز تو را توليد كردم‌. 8 از من‌ درخواست‌ كن‌ و امّت‌ها را به‌ ميراث‌ تو خواهم‌ داد و اقصاي‌ زمين‌ را ملك‌ تو خواهم‌ گردانيد. 9 ايشان‌ را به‌ عصاي‌ آهنين‌ خواهي‌ شكست‌؛ مثل‌ كوزة‌ كوزه‌گر آنها را خرد خواهي‌ نمود.»
10 و الا´ن‌ اي‌ پادشاهان‌ تعّقل‌ نماييد! اي‌ داوران‌ جهان‌ متنبّه‌ گرديد! 11 خداوند را با ترس‌ عبادت‌ كنيد و با لرز شادي‌ نماييد! 12 پسر را ببوسيد مبادا غضبناك‌ شود و از طريق‌ هلاك‌ شويد، زيرا غضب‌ او به‌ اندكي‌ افروخته‌ مي‌شود. خوشابحال‌ همة‌ آناني‌ كه‌ بر او توكّل‌ دارند.


ترجمه تفسيری

 


پادشاه‌ برگزيده‌ خداوند
چرا قومها شورش‌ مي‌كنند؟ چرا مردم‌ بي‌جهت‌ توطئه‌ مي‌چينند؟ پادشاهان‌ جهان‌ و رهبران‌ ممالك‌ با هم‌ متحد شده‌اند تا برضد خداوند و پادشاه‌ برگزيده‌اش‌ قيام‌ كنند. 3 آنها مي‌گويند: «بياييد زنجيرها را پاره‌ كنيم‌ و خود را از قيد اسارت‌ آزاد سازيم‌!»
4 اما خداوند كه‌ بر تخت‌ خود در آسمـان‌ نشسته‌، به‌ نقشه‌هاي‌ آنان‌ مي‌خنـدد. 5 سپـس‌ با خشـم‌ و غضب‌ آنـان‌ را توبيخ‌ مي‌كند و به‌ وحشت‌ مي‌انـدازد. 6 خداوند مي‌فرمايد: «من‌ پادشاه‌ خود را در شهر مقدس‌ خود اورشليم‌ بر تخت‌ سلطنت‌ نشانده‌ام‌!»
7 پادشاه‌ مي‌گويد: «من‌ فرمان‌ خداوند را اعلام‌ خواهم‌ كرد. او به‌ من‌ فرموده‌ است‌: از امروز تو پسر من‌ هستي‌ و من‌ پدر تو! 8 از من‌ درخواست‌ كن‌ و من‌ همه‌ قوم‌ها را بعنوان‌ ميراث‌ به‌ تو خواهم‌ بخشيد و سراسر دنيا را ملك‌ تو خواهم‌ ساخت‌. 9 تو با عصاي‌آهنين‌ بر آنها حكومت‌ خواهي‌ كرد و آنها را مانند ظروف‌ گلي‌ خرد خواهي‌ نمود.»

10 بنابراين‌، اي‌ پادشاهان‌، گوش‌ دهيد و اي‌ رهبران‌ جهان‌ توجه‌ نماييد! 11 با ترس‌ و احترام‌ خداوند را عبادت‌ كنيد؛ 12 پيش‌ از اينكه‌ پسرش‌ خشمگين‌ شود و شما را نابود كند، به‌ پاهايش‌ بيفتيد و آنها را بوسه‌ زنيد، زيرا خشم‌ او ممكن‌ است‌ هر لحظه‌ افروخته‌ شود. خوشابحال‌ همه‌ كساني‌ كه‌ به‌ او پناه‌ مي‌برند.

راهنما



مزمور 2 . سرود رجعت‌ مسيح‌

در اين‌ مزمور به‌ الوهيت‌ (آية‌ 7) و سلطنت‌ مطلق‌ او اشاره‌ شده‌ است‌ (آية‌ 8). اين‌ باب‌ اولين‌ مزمور از مزامير نبوتي‌ عيسي‌ مسيح‌ مي‌باشد.

 

  • مطالعه 1474 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %13 %498 %1394 %10:%بهمن