5 حکمران از بیت لحم؛ رهایی و خرابی

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب میکاه)



حكمران‌ از بيت‌لحم‌
اي‌ دخترِ افواج‌، الا´ن‌ در فوجها جمع‌خواهي‌ شد! ايشان‌ به‌ ضدّ ما سنگرها بسته‌اند. با عصا بر رخسار داور اسرائيل‌ خواهند زد. 2 و تو اي‌ بَيْتْلَحَمِاَفْراتَه‌ اگر چه‌ در هزاره‌هاي‌ يهودا كوچك‌ هستي‌، از تو براي‌ من‌ كسي‌ بيرون‌ خواهد آمد كه‌ بر قوم‌ من‌ اسرائيل‌ حكمراني‌ خواهد نمود و طلوع‌هاي‌ او از قديم‌ و از ايّام‌ ازل‌ بوده‌ است‌. 3 بنابراين‌ ايشان‌ را تا زماني‌ كه‌ زن‌ حامله‌ بزايد تسليم‌ خواهد نمود و بقيّه‌ برادرانش‌ با بني‌اسرائيل‌ بازخواهند گشت‌. 4 و او خواهد ايستاد و در قوّت‌ خداوند و در كبريايي‌ اسم‌ يهوه‌ خداي‌ خويش‌ (گله‌ خود را) خواهد چرانيد و ايشان‌ به‌ آرامي‌ ساكن‌ خواهند شد زيرا كه‌ او الا´ن‌ تا اقصاي‌ زمين‌ بزرگ‌ خواهد شد. 5 و او سلامتي‌ خواهد بود.
رهايي‌ و خرابي‌
هنگامي‌ كه‌ آشور به‌ زمين‌ ما داخل‌ شده‌، بر قصرهاي‌ ما قدم‌ نهد، آنگاه‌ هفت‌ شبان‌ و هشت‌ سرورِ آدميان‌ را به‌ مقابل‌ او برپا خواهيم‌ داشت‌.6 و ايشان‌ زمين‌ آشور و مدخل‌هاي‌ زمين‌ نِمْرُود را با شمشير حكمراني‌ خواهند نمود و او ما را از آشور رهايي‌ خواهد داد، هنگامي‌ كه‌ به‌ زمين‌ ما داخل‌ شده‌، حدود ما را پايمال‌ كند. 7 و بقيّه‌ يعقوب‌ در ميان‌ قوم‌هاي‌ بسيار مثل‌ شبنم‌ از جانب‌ خداوند خواهد بود و مانند بارشي‌ كه‌ بر گياه‌ مي‌آيد كه‌ براي‌ انسان‌ انتظار نمي‌كشد و به‌ جهت‌ بني‌آدم‌ صبر نمي‌نمايد. 8 و بقيّه‌ يعقوب‌ در ميان‌ امّت‌ها و در وسط‌ قوم‌هاي‌ بسيار، مثل‌ شير در ميان‌ جانوران‌ جنگل‌ و مانند شير ژيان‌ در ميان‌ گله‌هاي‌ گوسفندان‌ خواهند بود كه‌ چون‌ عبور مي‌نمايد، پايمال‌ مي‌كند و مي‌دَرَد و رهاننده‌اي‌ نمي‌باشد. 9 و دست‌ تو بر خصمانت‌ بلند خواهد شد و جميع‌ دشمنانت‌ منقطع‌ خواهند گرديد.
10 و خداوند مي‌گويد كه‌ در آن‌ روز اسبان‌ تو را از ميانت‌ منقطع‌ و ارابه‌هايت‌ را معدوم‌ خواهم‌ نمود. 11 و شهرهاي‌ ولايت‌ تو را خراب‌ نموده‌، همه‌ قلعه‌هايت‌ را منهدم‌ خواهم‌ ساخت‌. 12 و جادوگري‌ را از دست‌ تو تلف‌ خواهم‌ نمود كه‌ فالگيران‌ ديگر در تو يافت‌ نشوند. 13 و بتهاي‌ تراشيده‌ و تمثالهاي‌ تو را از ميانت‌ نابود خواهم‌ ساخت‌ كه‌ بار ديگر به‌ صنعت‌ دست‌ خود سجده‌ ننمايي‌. 14 و اَشيره‌هايت‌ را از ميانت‌ كَنده‌، شهرهايت‌ را منهدم‌ خواهم‌ ساخت‌. 15 و با خشم‌ و غضب‌ از امّت‌هايي‌ كه‌ نمي‌شنوند انتقام‌ خواهم‌ كشيد.
ترجمه تفسیری


اي لشكر اورشليم آماده شويد، زيرا شهر محاصره شده است! دشمن به رهبر اسرائيل ضربه خواهد زد.

وعدة ظهور رهبري از بيت لحم
2خداوند مي فرمايد: « اي بيت لحم افراته، هر چند كه در يهودا روستاي كوچكي بيش نيستي با وجود اين از تو كسي براي من ظهور خواهد كرد كه از ازل بوده است و او قوم من اسرائيل را رهبري خواهد نمود. »3خدا قوم خود را به دست دشمن تسليم خواهد كرد تا طماني كه زن حامله فرزند خود را به دنيا آورد. آنگاه بقية قوم اسرائيل كه در اسارت هستند باز خواهند گشت و به برادران خود ملحق خواهند شد،4 وقتي او بيايد با قوت و جلال خداوند، خداي خود گلة خود را خواهد چرانيد. قوم او در امنيت زندگي خواهند كرد، 5و او صلح و سلامتي به ارمغان خواهد آورد. هنگامي كه آشوري ها به سرزمين ما هجوم آورده، وارد قلعه هايمان شوند، رهبران نيرومند خود را به مقابلة آنها خواهيم فرستاد؛ 6و ايشان با شمشيرهاي از غلاف كشيده، آشور، سرزمين « نمرود » را فتح خواهند كرد. زماني كه آشوري ها به سرزمين ما حمله ور شوند، او ما را از دست ايشان خواهد رهانيد.
7آنگاه بازماندگان قوم اسرائيل براي قومهاي بسيار، شبنم و باراني از جانب خداوند خواهند بود. آنها به خدا اعتماد خواهند داشت نه به انسان.8 ايشان در ميان قوم ها مانند شير درنده در ميان گله هاي گوسفند خواهند بود، كه هنگام عبور پايمال مي كند و مي درد و كسي نمي تواند مانع او شود.9 قوم اسرائيل در برابر دشمنانش خواهد ايستاد و آنها را نابود خواهد كرد.

مجازات قوم اسرائيل
10خداوند به قوم اسرائيل مي فرمايد: « در آن زمان تمام اسبها و عرابه هاي شما را از بين خواهم برد، 11شهرهاي شما را خراب نموده، همة قلعه هايتان را ويران خواهم كرد. 12به جادوگري شما پايان خواهم داد و ديگر فالگيراني نخواهند بود با با آنها مشورت كنيد.13 تمام بتهاي شما را سرنگون خواهم ساخت. ديگر هرگز آنچه را كه با دست خود ساخته ايد عبادت نخواهيد كرد. 14بتهايي را كه در سرزمين شماست منهدم خواهم كرد و شهرهايتان را با خاك يكسان خواهم نمود.
15« من با خشم و غضب از اقوامي كه مرا اطاعت نمي كنند انتقام خواهم گرفت. «

راهنما

باب‌ 5 . ظهور حكمران‌ صهيون‌
بر اساس‌ اين‌ باب‌، حكمراني‌ از بيت‌لحم‌ بر صهيون‌ حكومت‌ خواهد كرد. در آيات‌ 4 : 1 - 8، از آيندة‌ پر جلالي‌ سخن‌ بميان‌ آمده‌ است‌. ولي‌ آيات‌ 9 و 10 اين‌ باب‌ بار ديگر به‌ موضوع‌ اسارت‌ اشاره‌ مي‌كنند. آيات‌ 11 و 12، مجدداً به‌ زمان‌ خود نبي‌ كه‌ طي‌ آن‌ اورشليم‌ توسط‌ آشوريان‌ محاصره‌ شده‌ بود، باز مي‌گردد. آية‌ 13 دربرگيرندة‌ مسائلي‌ است‌ كه‌ بعنوان‌ مقدمه‌اي‌ بر وقايع‌ آينده‌ بشمار مي‌رود. سپس‌ در باب‌ 5 آية‌ 1 مجدداً به‌ موضوع‌ محاصرة‌ اورشليم‌ اشاره‌ مي‌كند. اين‌ امر آغازگر بيان‌ ظهور رهاننده‌اي‌ از بيت‌لحم‌ مي‌باشد (آيات‌ 2 الي‌ 5). افق‌ ديد ميكاه‌ نبي‌ محدود به‌ رهايي‌ از دست‌ آشوريان‌ بود (آيات‌ 5 و 6). اما ظهور حاكمي‌ در عهد جديد در وراي‌ اين‌ ديدگاه‌ قرار داشت‌ و از ايام‌ دور دست‌ و نامعلومي‌ خبر مي‌دهد بطوريكه‌ طلوع‌هاي‌ او از قديم‌ و از ايام‌ ازل‌ بوده‌ است‌ (آية‌ 2) كه‌ نهايتاً در بيت‌لحم‌ پا به‌ اين‌ جهان‌ مي‌نهاد.
اگرچه‌ خلاصي‌ صهيون‌ از دست‌ آشور توسط‌ فرشتة‌ خداوند صورت‌ گرفت‌، اما از بعضي‌ جهات‌ گمان‌ بر اين‌ بود كه‌ اين‌ نبوت‌ تصويري‌ باشد از نجاتي‌ بزرگتر بدست‌ منجي‌ بشر. هر چند بسياري‌ از پيشگويي‌هاي‌ عهد عتيق‌ در مورد مسيح‌ به‌ دليل‌ اوضاع‌ و وقايع‌ تاريخي‌ دوران‌ نبي‌ زمان‌ مزبور، پوشيده‌ و مبهم‌ بود، اما با وجود اين‌ آنچنان‌ بديهي‌ و روشن‌ بودند كه‌ مي‌توانستند از بروز هر گونه‌ شبهه‌ و اشتباهي‌ جلوگيري‌ نمايند. بي‌ترديد ظهور حامي‌ ازلي‌ از بيت‌لحم‌ (آية‌ 2)، هويت‌ ولو عجيب‌ نبوت‌ اشعيا را بهتر مشخص‌ مي‌كند (اشعيا 9 : 6 - 7). در عهد عتيق‌ تنها جايي‌ كه‌ بطور خاص‌ روشن‌ مي‌سازد كه‌ مسيح‌ موعود بايد در بيت‌لحم‌ متولد مي‌شد، همين‌ نبوت‌ ميكاه‌ نبي‌ مي‌باشد (رجوع‌ كنيد به‌ ذيل‌ انجيل‌ متي‌ 2 : 22).
  • مطالعه 1609 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %14 %644 %1394 %14:%بهمن