مقدمه


ترجمه تفسیری(کتاب حجی)



اين كتاب را حجي نبي در حدود 520 ق . م . نوشته است . در اين زمان يهوديان از تبعيد در بابل به سرزمين خود بازگشته و در اورشليم مشغول بازسازي خانه خدا بودند. اما پيش از اينكه بازسازي خانه خدا تكميل شود، مردم آن را نيمه كاره رها مي كنند و به مسايل ديگر مي پردازند. همسايگان بدانديش يهوديان نيز با سخنان دروغ خود سعي مي كنند آنان را دلسرد كنند و بترسانند. از طرف ديگر اردشير پادشاه نيز دستور مي دهد تا بازسازي خانه خدا متوقف شود. برخي از مردم يهود نيز لب به شكايت مي گشايند كه اين ساختمان مانند ساختمان اصلي خانة خدا كه سليمان ساخته بود، زيبا و پرشكوه نخواهد بود. آنها به فكر ساختن خانه هاي زيبا براي خود مي افتند و ساختمان خانه خدا را نيمه كاره مي گذارند.
در نتيجه ، خداوند خشكسالي مي فرستد و محصول زمينهاي آنان را از بين مي برد. مردم فقير مي شوند و حتي لباس كافي ندارند تا خود را گرم كنند. در اين زمان حجي نبي با پيامي از جانب خداوند ظاهر مي شود و يهوديان را ترغيب و تشويق مي كند تا كار بازسازي خانه خدا را دوباره شروع كنند. خداوند به آنان مي گويد كه خانه خدا بايد بزرگترين هدف آنان باشد و آنان بايد سخت كار كنند تا ساختمان آن را تكميل نمايند تا بتوانند مكاني براي عبادت داشته باشند. رويدادهاي كتاب حجي به خواننده يادآور مي شود كه بايد خداوند را بيش از هرچيز و هركس دوست داشت .

راهنما


حجي‌ نبي‌
راهنماي‌ مطالعه‌ كتاب‌مقدس‌
بازسازي‌ هيكل‌
پيشگويي‌ در مورد هيكل‌ و جلالي‌ عظيم‌تر از گذشته‌

نخستين‌ اقدام‌ يهوديان‌ در راستاي‌ تجديد حيات‌ قومي‌شان‌ در دوران‌ پس‌ از بازگشت‌ از اسارت‌، بازسازي‌ هيكل‌ مقدس‌ در سرزمين‌ اجدادي‌شان‌ بود.


حجّي‌، زكريا، ملاكي‌
سه‌ نبي‌ فوق‌ الذكر به‌ دوران‌ پس‌ از بازگشت‌ از اسارت‌ تعلق‌ دارند. كتابهاي‌ عزرا، نحميا و استر به‌ اين‌ دوران‌ اشاره‌ مي‌كنند (رجوع‌ كنيد به‌ ذيل‌ كتاب‌ عزرا).
حجّي‌ و زكريا در ساخته‌ شدن‌ هيكل‌ همّت‌ گماشتند (520 الي‌ 516 ق‌.م‌.). عقيده‌ بر اين‌ است‌ كه‌ در حدود 100 سال‌ پس‌ از آن‌، ملاكي‌ و نحميا در بازسازي‌ ديوار شهر اورشليم‌ با يكديگر همكاري‌ داشته‌اند.


وقايع‌ تاريخي‌ اين‌ دوران‌
536 ق‌.م‌. : تعداد 50000 يهودي‌ تحت‌ سرپرستي‌ زروبابل‌ به‌ اورشليم‌ مراجعت‌ كردند.
536 ق‌.م‌. : ماه‌ هفتم‌، آنها مذبح‌ را بنا نمودند و قرباني‌ گذراندند.
535 ق‌.م‌. : ماه‌ دوم‌، كار ساختن‌ هيكل‌ آغاز مي‌شود و بلافاصله‌ متوقف‌ مي‌شود.
520 ق‌.م‌. : ماه‌ ششم‌ (سپتامبر)، در روز اول‌ اين‌ ماه‌ حجّي‌ نبي‌ به‌ كار بناي‌ هيكل‌ دعوت‌ مي‌شود.
ماه‌ ششم‌، در روز بيست‌ و چهارم‌ اين‌ ماه‌ عمليات‌ ساختماني‌ آغاز مي‌شود.
ماه‌ هفتم‌ (اكتبر)، در روز بيست‌ و يكم‌ اين‌ ماه‌، حجّي‌ دومين‌ درخواست‌ خود را مطرح‌ مي‌كند.
ماه‌ هشتم‌ (نوامبر)، خطابة‌ زكرياي‌ نبي‌.
ماه‌ نهم‌ (دسامبر)، در روز بيست‌ و چهارم‌ اين‌ ماه‌، حجّي‌ سومين‌ و چهارمين‌ خطابة‌ خود را ايراد مي‌كند.
ماه‌ يازدهم‌ (فوريه‌)، در روز بيست‌ و چهارم‌، روياهاي‌ زكرياي‌ نبي‌ نازل‌ مي‌شوند.
518 ق‌.م‌. : ماه‌ نهم‌ (دسامبر)،در روز چهارم‌، زكرياي‌ نبي‌ رؤياهايي‌ را رؤيت‌ مي‌كند.
516 ق‌.م‌. : ماه‌ دوازدهم‌ (مارس‌)، در روز سوم‌، بناي‌ هيكل‌ به‌ اتمام‌ مي‌رسد.

515 ق‌.م‌. : ماه‌ اول‌ (آوريل‌)، از چهاردهم‌ تا بيست‌ و يكم‌ اين‌ ماه‌، عيد فصح‌ با شادماني‌ برگزار مي‌شود.
457 ق‌.م‌. : عزرا به‌ اورشليم‌ مي‌آيد و اصلاحات‌ مهمي‌ را وضع‌ مي‌نمايد.
444 ق‌.م‌. : نحميا ديوار شهر اورشليم‌ را تعمير مي‌كند. دورة‌ نبوت‌ ملاكي‌ نبي‌.


حجّي‌ و كتاب‌ او
احتمالاً هنگامي‌ كه‌ حجّي‌ هيكل‌ نخستين‌ را ديده‌ بود، پير و سالخورده‌ بوده‌ است‌ (2 : 3). كتاب‌ او از چهار سخنراني‌ و خطابة‌ كوتاه‌ تشكيل‌ شده‌ است‌.


موقعيت‌ كتاب‌
يهودا تسخير شده‌ بود، اورشليم‌ به‌ آتش‌ كشيده‌ شده‌ و هيكل‌ ويران‌ گرديده‌ بود و قوم‌ به‌ بابل‌ به‌ اسيري‌ برده‌ شده‌ بودند (606 الي‌ 586 ق‌.م‌. در كتاب‌ دوم‌ پادشاهان‌ باب‌هاي‌ 24 و 25 به‌ اين‌ موارد اشاره‌ شده‌ است‌). در خاتمة‌ 70 سال‌ اسارت‌، قريب‌ به‌ 50000 يهودي‌ طي‌ حكمي‌ از جانب‌ كورش‌، پادشاه‌ پارس‌، به‌ سرزمين‌ اجدادي‌شان‌ بازگردانده‌ شده‌ بودند (536 ق‌.م‌.) و بازسازي‌ هيكل‌ مقدس‌ آغاز شده‌ بود. اما پيش‌ از آنكه‌ آنها بنياد هيكل‌ را بنهند، عمليات‌ ساختماني‌ توسط‌ همسايگانشان‌ كه‌ دشمن‌ آنها محسوب‌ مي‌شدند، متوقف‌ شد.
كار به‌ مدت‌ 15 سال‌ متوقف‌ شد و در طي‌ اين‌ مدت‌ هيچ‌ كاري‌ صورت‌ نگرفت‌. در اين‌ ضمن‌ پادشاه‌ جديدي‌ بنام‌ داريوش‌ بر حكومت‌ پارسيان‌ جلوس‌ نمود. او در مشخص‌ شدن‌ تكليف‌ كار، نسبت‌ به‌ يهوديان‌ با مهرباني‌ و ملاطفت‌ رفتار نمود. و در اثر مواعظ‌ و نبوت‌هاي‌ حجّي‌ و زكرياي‌ نبي‌، عمليات‌ بازسازي‌ هيكل‌ دوباره‌ آغاز شد و هيكل‌ ظرف‌ 4 سال‌ ساخته‌ شد (520 الي‌ 516 ق‌.م‌.). ديوار شهر اورشليم‌ در حدود 70 سال‌ پس‌ از اين‌ تاريخ‌ تحت‌ رهبري‌ نحميا ساخته‌ شد.
  • مطالعه 1699 مرتبه
مطالب بیشتر از همین گروه « 1 فرمان بنای هیکل