14 سلطنت خداوند

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب زکریا)



سلطنت‌ خداوند
اينك‌ روز خداوند مي‌آيد و غنيمت‌ تو در ميانت‌ تقسيم‌ خواهد شد. 2 و جميع‌ امّت‌ها را به‌ ضدّ اورشليم‌ براي‌ جنگ‌ جمع‌ خواهم‌ كرد و شهر را خواهند گرفت‌ و خانه‌ها را تاراج‌ خواهند نمود و زنان‌ را بي‌عصمت‌ خواهند كرد و نصف‌ اهل‌ شهر به‌ اسيري‌ خواهند رفت‌ و بقيّه‌ قوم‌ از شهر منقطع‌ نخواهند شد. 3 و خداوند بيرون‌ آمده‌، با آن‌ قوم‌ها مقاتله‌ خواهد نمود چنانكه‌ در روز جنگ‌ مقاتله‌ نمود. 4 و در آن‌ روز پايهاي‌ او بر كوه‌ زيتون‌ كه‌ از طرف‌ مشرق‌ به‌ مقابل‌ اورشليم‌ است‌ خواهد ايستاد و كوه‌ زيتون‌ در ميانش‌ از مشرق‌ تا مغرب‌ مُنْشَّق‌ شده‌، درّه‌ بسيار عظيمي‌ خواهد شد و نصف‌ كوه‌ بطرف‌ شمال‌ و نصف‌ ديگرش‌ بطرف‌ جنوب‌ منتقل‌ خواهد گرديد. 5 و بسوي‌ درّه‌ كوههاي‌ من‌ فرار خواهيد كرد زيرا كه‌ درّه‌ كوهها تا به‌ آصَل‌ خواهد رسيد و شما خواهيد گريخت‌، چنانكه‌ در ايّام‌ عُزّيّا پادشاه‌ يهودا از زلزله‌ فرار كرديد و يهوه‌ خداي‌من‌ خواهد آمد و جميع‌ مقدّسان‌ همراه‌ تو (خواهند آمد).
6 و در آن‌ روز نور (آفتاب‌ ) نخواهد بود و كواكبِ درخشنده‌، گرفته‌ خواهند شد. 7 و آن‌ يك‌ روز معروف‌ خداوند خواهد بود. نَه‌ روز و نَه‌ شب‌، امّا در وقت‌ شام‌ روشنايي‌ خواهد بود. 8 و در آن‌ روز، آبهاي‌ زنده‌ از اورشليم‌ جاري‌ خواهد شد (كه‌) نصف‌ آنهابسوي‌ درياي‌ شرقي‌ و نصف‌ ديگر آنها بسوي‌ درياي‌ غربي‌ (خواهد رفت‌). در تابستان‌ و در زمستان‌ چنين‌ واقع‌ خواهد شد. 9 و يهوه‌ بر تمامي‌ زمين‌ پادشاه‌ خواهد بود. در آن‌ روز يهوه‌ واحد خواهد بود و اسم‌ او واحد. 10 و تمامي‌ زمين‌ از جَبَعْ تا رِمّوُن‌ كه‌ بطرف‌ جنوب‌ اورشليم‌ است‌ متبدّل‌ شده‌، مثل‌ عَرَبَه‌ خواهد گرديد و (اورشليم‌) مرتفع‌ شده‌، در مكان‌ خود از دروازه‌ بنيامين‌ تا جاي‌ دروازه‌ اوّل‌ و تا دروازه‌ زاويه‌ و از برج‌ حَنَنْئيل‌ تا چرخشت‌ پادشاه‌ مسكون‌ خواهد شد. 11 و در آن‌ ساكن‌ خواهند شد و ديگر لعنت‌ نخواهد بود و اورشليم‌ به‌ امنيّت‌ مسكون‌ خواهد شد.
12 و اين‌ بلايي‌ خواهد بود كه‌ خداوند بر همه‌ قوم‌هايي‌ كه‌ با اورشليم‌ جنگ‌ كنند وارد خواهد آورد. گوشت‌ ايشان‌ در حالتي‌ كه‌ بر پايهاي‌ خود ايستاده‌ باشند كاهيده‌ خواهد شد و چشمانشان‌ در حدقه‌ گداخته‌ خواهد گرديد و زبان‌ ايشان‌ در دهانشان‌ كاهيده‌ خواهد گشت‌. 13 و در آن‌ روز اضطراب‌ عظيمي‌ از جانب‌ خداوند در ميان‌ ايشان‌ خواهد بود و دست‌ يكديگر را خواهند گرفت‌ ودست‌ هر كس‌ به‌ ضدّ دست‌ ديگري‌ بلند خواهد شد. 14 و يهودا نيز نزد اورشليم‌ جنگ‌ خواهد نمود و دولت‌ جميع‌ امّت‌هاي‌ مجاور آن‌ از طلا و نقره‌ و لباس‌ از حدّ زياده‌ جمع‌ خواهد شد. 15 و بلاي‌ اسبان‌ و قاطران‌ و شتران‌ و الاغها و تمامي‌ حيواناتي‌ كه‌ در آن‌ اُردوها باشند همچنان‌ مانند اين‌ بلا خواهد بود. 16 و واقع‌ خواهد شد كه‌ همه‌ باقي‌ماندگان‌ از جميع‌ امّت‌هايي‌ كه‌ به‌ ضدّ اورشليم‌ آيند، هر سال‌ برخواهند آمد تا يهوه‌ صبايوت‌ پادشاه‌ را عبادت‌ نمايند و عيد خيمه‌ها را نگاه‌ دارند. 17 و هركدام‌ از قبايل‌ زمين‌ كه‌ به‌ جهت‌ عبادت‌ يهوه‌ صبايوت‌ پادشاه‌ برنيايند، بر ايشان‌ باران‌ نخواهد شد. 18 و اگر قبيله‌ مصر برنيايند و حاضر نشوند بر ايشان‌ نيز (باران‌) نخواهد شد. اين‌ است‌ بلايي‌ كه‌ خداوند وارد خواهد آورد بر امّت‌هايي‌ كه‌ به‌ جهت‌ نگاه‌ داشتن‌ عيد خيمه‌ها برنيايند. 19 اين‌ است‌ قصاص‌ مصر و قصاص‌ همه‌ امّت‌هايي‌ كه‌ به‌ جهت‌ نگاه‌ داشتن‌ عيد خيمه‌ها برنيايند.
20 و در آن‌ روز بر زنگهاي‌ اسبانْ «مقدّسِ خداوند » (منقوش‌) خواهد شد و ديگها در خانه‌ خداوند مثل‌ كاسه‌هاي‌ پيش‌ مذبح‌ خواهد بود. 21 بلكه‌ همه‌ ديگهايي‌ كه‌ در اورشليم‌ و يهودا مي‌باشد، مقدّسِ يهوه‌ صبايوت‌ خواهد بود و همه‌ كساني‌ كه‌ قرباني‌ مي‌گذرانند آمده‌، از آنها خواهند گرفت‌ و در آنها طبخ‌ خواهند كرد و در آنوقت‌ بار ديگر هيچ‌ كنعاني‌ در خانه‌ يهوه‌ صبايوت‌ نخواهد بود.
ترجمه تفسیری


برقراري سلطنت خداوند
روز خداوند نزديك است ! در آن روز، خداوند قومها را جمع مي كند تا با اورشليم بجنگند. آنها شهر را مي گيرند و خانه ها را غارت نموده به زنان تجاوز مي كنند و غنيمت را بين خود تقسيم مي نمايند. نصف جمعيت را به اسارت مي برند و نصف ديگر در ميان خرابه هاي شهر باقي مي مانند.
3 آنگاه خداوند، به جنگ آن قومها مي رود. 4 در آن روز، او بر كوه زيتون كه در سمت شرقي اورشليم واقع شده است ، خواهد ايستاد و كوه زيتون دو نصف خواهد شد و دره بسيار وسيعي از شرق به غرب بوجود خواهد آورد، زيرا نصف كوه بطرف شمال و نصف ديگر آن بطرف جنوب حركت خواهد كرد. 5 شما از ميان آن دره فرار خواهيد كرد و به آنطرف كوه خواهيد رسيد. آري ، فرار خواهيد كرد، همانگونه كه اجداد شما قرنها پيش در زمان عزيا، پادشاه يهودا، از زمين لرزه فرار كردند. خداوند، خداي من خواهد آمد و تمامي مقدسان با او خواهند بود.
6 در آن روز خورشيد و ماه و ستارگان ديگر نور نخواهند داد؛ 7 ولي همه جا روشن خواهد بود! آن روز، روز مخصوصي خواهد بود و فقط خداوندمي داند چه هنگام فرا خواهد رسيد. ديگر مانند هميشه شب و روز نخواهد بود، بلكه هوا در شب هم مثل روز روشن خواهد بود. 8 آبهاي حيات بخش ، هم در زمستان و هم در تابستان از اورشليم جاري خواهد شد؛ نيمي از آن بسوي درياي مديترانه ، و نيمي ديگر بسوي درياي مرده خواهد رفت .
9 در آن روز، خداوند، پادشاه سراسر جهان خواهد بود و مردم تنها او را خواهند پرستيد و او را خداوند خواهند دانست . 10 تمامي سرزمين از جبع (مرز شمالي يهودا) تا رمون (مرز جنوبي ) دشت پهناوري خواهد شد، ولي اورشليم در محل مرتفعي قرار خواهد داشت و وسعت آن از دروازه بنيامين تا محل دروازه قديمي و از آنجا تا دروازه زاويه ، و از برج حنن ئيل تا محل چرخشتهاي پادشاه خواهد بود. 11 مردم در اورشليم در امنيت ساكن خواهند شد و ديگر هرگز خطر نابودي آنها را تهديد نخواهد كرد.
12 خداوند بر سر تمام قومهايي كه با اورشليم جنگيده اند اين بلاها را نازل مي كند: بدن آنها زنده زنده مي پوسد، چشمهايشان در حدقه از بين مي روند و زبان در دهانشان خشك مي شود. 13 خداوند آنها را چنان گيج و مضطرب مي كند كه به جان همديگر خواهند افتاد. 14 تمام مردم يهودا در اورشليم خواهند جنگيد و ثروت همه قومهاي همسايه ، از طلا و نقره گرفته تا لباس هايشان را غارت خواهند كرد. 15 همين بلا بر سر اسبها، قاطرها، شترها، الاغها و تمامي حيوانات ديگر كه در اردوگاه دشمن هستند نازل خواهد شد.
16 آنگاه آناني كه از اين بلاهاي كشنده جان سالم بدر برند، هر ساله به اورشليم خواهند آمد تا خداوند قادر متعال ، پادشاه جهان را بپرستند و جشني براي شكرگزاري برگزار نمايند. 17 اگر قومي براي پرستش پادشاه يعني خداوند قادر متعال به اورشليم نيايد،دچار خشكسالي خواهد شد. 18 حتي مصر حاصلخيز هم از اين بلا در امان نخواهد ماند. 19 بنابراين ، اگر مصر و ساير قومها از آمدن خودداري كنند همگي مجازات خواهند شد.
20 در آن روز حتي روي زنگوله اسبها نيز نوشته خواهد شد: «اينها اموال مقدس هستند.» تمام ظروف خوراك پزي خانه خداوند همچون ظروف كنارقربانگاه ، مقدس خواهند بود. 21 درواقع هر ظرفي كه در اورشليم و يهودا يافت شود مقدس و مختص خداوند قادر متعال خواهد بود. تمام كساني كه براي عبادت مي آيند از آن ظروف براي پختن گوشت قرباني هاي خود استفاده خواهند كرد. در آن روز در خانه خداوند قادر متعال ، ديگر اثري از تاجران نخواهد بود.

راهنما



آيات‌ 1:14-2 از جنگ‌ يهودا با امت‌هاي‌ جهان‌ سخن‌ مي‌گويد (رجوع‌ كنيد به‌ 1:12-6).
آيات‌ 14 : 3 - 21 حاكي‌ از پيروزي‌ و غلبة‌ خدا و استقرار حاكميت‌ جهاني‌ او مي‌باشد. اوج‌ رؤياهاي‌ نبوتي‌ به‌ روز بازگشت‌ خداوند، و آغاز ملكوت‌ جاوداني‌ و سلطنت‌ ابدي‌ او اشاره‌ مي‌كند. برخي‌ از دانشمندان‌ كتاب‌مقدس‌ عقيده‌ دارند كه‌ آيات‌ 4 الي‌ 8 به‌ زمان‌ بازگشت‌ عيسي‌ مسيح‌ اشاره‌ مي‌كند كه‌ علي‌الظاهر تخت‌ خود را بر كوه‌ زيتون‌ مستقر خواهد كرد و كوه‌ زيتون‌ منشق‌ شده‌ و چشمه‌اي‌ از ميانش‌ بطرف‌ شرق‌ و غرب‌ اورشليم‌ جاري‌ خواهد شد و بطوريكه‌ در آيات‌ 10 الي‌ 21 آمده‌، اورشليم‌ كانون‌ زائران‌ بسياري‌ از ملل‌ گوناگون‌ جهان‌ خواهد شد. برخي‌ ديگر متن‌ حاضر را بياني‌ استعاري‌ و تمثيلي‌ از زميني‌ جديد و آسماني‌ جديد مي‌دانند كه‌ بصورت‌ زيبا و خجسته‌ به‌ تصوير كشيده‌ شده‌ است‌. يعني‌ مقتدرترين‌ حكومت‌ زميني‌ كه‌ كتاب‌ مكاشفه‌ باب‌ 21 آسمان‌ را بصورت‌ شهري‌ زميني‌ كه‌ بسيار با شكوه‌ و پر جلال‌ است‌ نمايش‌ مي‌دهد. احتمالاً منظور از «دو سوم‌ حصه‌» (13 : 8)، به‌ معني‌ بخش‌ عظيمي‌ از قوم‌ مي‌باشد كه‌ در اثر نپذيرفتن‌ عيسي‌ مسيح‌ به‌ هنگام‌ نابودي‌ اورشليم‌ هلاك‌ شدند (سال‌ 70 ميلادي‌).


خلاصه‌اي‌ از نبوت‌هاي‌ زكرياي‌ نبي‌ دربارة‌ عيسي‌ مسيح‌
كفاره‌ مرگ‌ مسيح‌ به‌ جهت‌ رفع‌ گناه‌ (3 : 8 - 9 ؛ 13 : 1).
مسيح‌ بعنوان‌ بنا كنندة‌ خانة‌ خدا (6 : 12).
حكومت‌ جهاني‌ او در قالب‌ پادشاه‌ و كاهن‌ (6 : 13 ؛ 9 : 10).
ورود پيروزمندانة‌ او (9 : 9 كه‌ در انجيل‌ متي‌ 21 : 5 و انجيل‌ يوحنا 12 : 15 نقل‌ قول‌ شده‌ است‌).
تسليم‌ شدن‌ بخاطر سي‌ پاره‌ نقره‌ (12:11 كه‌ در انجيل‌ متي‌ 9:27 و 10 نقل‌ قول‌ شده‌ است‌).
الوهيت‌ او (12 : 8).
سوراخ‌ شدن‌ دستهاي‌ او (10:12؛ 6:13 كه‌ در انجيل‌ يوحنا 37:19 نقل‌ قول‌ شده‌ است‌).
شبان‌ مجروح‌ (7:13 كه‌ در انجيل‌ متي‌ 31:26 و انجيل‌ مرقس‌ 27:14 نقل‌ قول‌ شده‌ است‌).

اينها عبارات‌ صريح‌ و آشكاري‌ هستند كه‌ با بياني‌ دقيق‌ و روشن‌ نه‌ فقط‌ موضوعات‌ مهم‌ الهيات‌ از قبيل‌ كفارة‌ مرگ‌ مسيح‌ بجهت‌ گناه‌ بشري‌، الوهيت‌ و حكومت‌ جهاني‌ و ابدي‌ او را پيشگويي‌ مي‌كنند، بلكه‌ به‌ ذكر دقيق‌ وقايع‌ زندگي‌ او مانند ورود به‌ اورشليم‌ سوار بر كره‌ الاغ‌، تسليم‌ شدن‌ او به‌ سي‌ پاره‌ نقره‌ و غيره‌ مي‌پردازد.
  • مطالعه 1687 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %14 %659 %1394 %14:%بهمن