2 خادم مقبول خدا

ترجمه شریف گویا

ترجمه شریف دوم تیموتاوس


سرباز نیکوی عیسی مسیح
1. و اما تو ، ای پسر من ، با فیضی که در میسح عیسی است قوی باش
2. و سخنانی را که در حضور شاهدان بسیار از من شنیده ای به کسانی بسپار که مورد اعتماد و قادر به تعلیم دیگران باشند.
3. به عنوان سرباز خوب مسیح عیسی متحمل سختی ها باش.
4. هیچ سربازی خود را گرفتار امورغیرنظامی نمی کند ، زیرا هدف او جلب رضایت فرمانده اش می باشد.
5. ورزشکاری که در مسابقه ای شرکت می کند نمی تواند جایزه را ببرد مگر این که قوانین آن را پیروی کند.
6. کشاورزی که زحمت کشیده است ، باید اولین کسی باشد که از ثمرهً محصول خود بهره ببرد.
7. در آنچه می گویم تأمل کن و خداوند ترا قادر می سازد که همه چیز را بفهمی.
8. عیسی مسیح را که پس از مرگ زنده گشت و از نسل داود بود به خاطر داشته باش ، انجیلی که من اعلام می کنم همین است
9. و به خاطر آن است که رنج و زحمت می بینم و حتی مانند یک جنایتکار در زنجیرم ، اما کلام خدا در زنجیر مقید نمی شود.
10. بنابراین همه چیز را به خاطر برگزیدگان خدا تحمل می کنم تا آنها نیز نجاتی را که در مسیح عیسی است همراه باجلال جاودانیء آن به دست آورند.
11. این سخن درست است: « اگر با او مردیم ، همچنین با او خواهیم زیست.
12. اگر تحمل کنیم با او فرمانروائی خواهیم کرد. اگر او را انکار کنیم او هم ما را انکار خواهد کرد،
13. ولی اگر بی وفایی کنیم او وفادار خواهد ماند ، زیرا او نمی تواند خود را انکار کند »


مشخصات خادم مقبول خدا

14. این مطالب را به مردم گوشزد کن و در حضور خدا به آنها دستور بده که از مجادله بر سر کلمات دست بردارند چون این کار عاقبت خوشی ندارد ، بلکه فقط باعث گمراهی شنوندگان خواهد شد.
15. منتهای کوشش خود را بکن تا مانند کارگری که از کار خود خجل نیست و پیام حقیقت را بدرستی تعلیم می دهد در نظر خدا کاملا مورد پسند باشی.
16. از مباحثات زشت و بی معنی که تنها مردم را به بی دینی روز افزون می کشاند دوری کن.
17. حرف ایشان مثل بیماری خوره به تمام بدن سرایت می کند. از آن جمله اند « هیمینائوس » و « فیلیطس »
18. که از حقیقت منحرف شده اند و می گویند رستاخیز ما هم اکنون به وقوع پیوسته است و به این وسیله ایمان عده ای را از بین می برند.
19. اما ، شالوده مستحکمی که خدا نهاده متزلزل نخواهد شد و این کلمات بر آن نقش شده است : « خداوند متعلقان خود را می شناسد » و « هر که نام خداوند را بزبان آورد ، شرارت را ترک کند »
20. در یک خانهً بزرگ علاوه بر ظروف طلائی و نقره ای ظروف چوبی و سفالین هم وجود دارد. بعضی از آنها مخصوص موارد مهم است و بعضی در موارد معمولی استفاده می شود.
21. اگر کسی خود را از این آلودگی ها پاک سازد ظرفی می شود که برای مقاصد خاص به کار خواهد رفت و برای اربابش مقدس و مفید و برای هر کار نیکو آماده خواهد بود.
22. از شهواتی که مربوط به دوران جوانی است بگریز و به اتفاق همهً کسانی که با قلبی پاک به پیشگاه خداوند دعا می کنند نیکوئی مطلق ، ایمان ، محبت و صلح و صفا را دنبال کن.
23. به مباحثات احمقانه و جاهلانه کاری نداشته باش ، زیرا می دانی که به نزاع می انجامد.
24. خادم خداوند نباید نزاع کند ، بلکه باید نسبت به همه مهربان و معلمی توانا و در سختی ها صبور باشد
25. و مخالفان خود را با ملایمت اصلاح کند ، شاید خدا اجازه دهد که آنها توبه کنند و حقیقت را بشناسند.
26. به این وسیله به خود خواهند آمد و از دام ابلیس که آنان را گرفتار ساخته و به اطاعت ارادهً خویش وادار کرده است خواهند گریخت.

ترجمه قدیمی(دوم تیموتاوس)


پس‌ تو اي‌ فرزند من‌، در فيضي‌ كه‌ در مسيح عيسي‌ است‌ زورآور باش‌. 2 و آنچه‌ به‌ شهود بسيار از من‌ شنيدي‌، به‌ مردمان‌ امين‌ بسپار كه‌ قابل‌ تعليم‌ ديگران‌ هم‌ باشند. 3 چون‌ سپاهي‌ نيكوي‌ مسيح‌ عيسي‌ در تحمّل‌ زحمات‌ شريك‌ باش‌. 4 هيچ‌ سپاهي‌ خود را در امور روزگار گرفتار نمي‌سازد تا رضايت‌ آنكه‌ او را سپاهي‌ ساخت‌ بجويد. 5 و اگر كسي‌ نيز پهلواني‌ كند، تاج‌ را بدو نمي‌دهند اگر به‌ قانون‌ پهلواني‌ نكرده‌ باشد. 6 برزگري‌ كه‌ محنت‌ مي‌كشد، بايد اوّل‌ نصيبي‌ از حاصل‌ ببرد. 7 در آنچه‌ مي‌گويم‌ تفكّر كن‌ زيرا خداوند تو را در همه‌ چيز فهم‌ خواهد بخشيد.
8 عيسي‌ مسيح‌ را بخاطر دار كه‌ از نسل‌ داود بوده‌، از مردگان‌ برخاست‌ برحسب‌ بشارت‌ من‌، 9 كه‌ در آن‌ چون‌ بدكار تا به‌ بندها زحمت‌ مي‌كشم‌، ليكن‌ كلام‌ خدا بسته‌ نمي‌شود. 10 و از اين‌ جهت‌ همه‌ زحمات‌ را بخاطر برگزيدگان‌ متحمّل‌ مي‌شوم‌ تا ايشان‌ نيز نجاتي‌ را كه‌ در مسيح‌ عيسي‌ است‌ با جلال‌ جاوداني‌ تحصيل‌ كنند. 11 اين‌ سخن‌ امين‌ است‌ زيرا اگر با وي‌ مرديم‌، با او زيست‌ هم‌ خواهيم‌ كرد. 12 و اگر تحمّل‌ كنيم‌، با او سلطنت‌ هم‌ خواهيم‌ كرد؛ و هرگاه‌ او را انكار كنيم‌ او نيز ما را انكار خواهد كرد. 13 اگر بي‌ايمان‌ شويم‌، او امين‌ مي‌ماند زيرا خود را انكار نمي‌تواند نمود.
خادم‌ مقبول‌ خدا
14 اين‌ چيزها را به‌ ياد ايشان‌ آور و در حضور خداوند قدغن‌ فرما كه‌ مجادله‌ نكنند، زيرا هيچ‌سود نمي‌بخشد بلكه‌ باعث‌ هلاكت‌ شنوندگان‌ مي‌باشد. 15 و سعي‌ كن‌ كه‌ خود را مقبول‌ خدا سازي‌، عاملي‌ كه‌ خجل‌ نشود و كلام‌ خدا را بخوبي‌ انجام‌ دهد. 16 و از ياوه‌گويي‌هاي‌ حرام‌ اعراض‌ نما زيرا كه‌ تا به‌ فزوني‌ بي‌ديني‌ ترقّي‌ خواهد كرد. 17 و كلام‌ ايشان‌، چون‌ آكله‌ مي‌خورد و از آنجمله‌ هيميناؤس‌ و فِليطُس‌ مي‌باشند 18 كه‌ ايشان‌ از حقّ برگشته‌، مي‌گويند كه‌ قيامت‌ الا´ن‌ شده‌ است‌ و بعضي‌ را از ايمان‌ منحرف‌ مي‌سازند. 19 و ليكن‌ بنيادِ ثابتِ خدا قائم‌ است‌ و اين‌ مُهر را دارد كه‌ «خداوند كسان‌ خود را مي‌شناسد» و «هركه‌ نام‌ مسيح‌ را خواند، از ناراستي‌ كناره‌ جويد.» 20 امّا در خانه‌ بزرگ‌ نه‌ فقط‌ ظروف‌ طلا و نقره‌ مي‌باشد، بلكه‌ چوبي‌ و گلي‌ نيز؛ امّا آنها براي‌ عزّت‌ و اينها براي‌ ذلّت‌. 21 پس‌ اگر كسي‌ خويشتن‌ را از اينها طاهر سازد، ظرف‌ عزّت‌ خواهد بود، مقدّس‌ و نافع‌ براي‌ مالك‌ خود و مستعّد براي‌ هر عمل‌ نيكو.
22 امّا از شهوات‌ جواني‌ بگريز و با آناني‌ كه‌ از قلب‌ خالص‌ نام‌ خداوند را مي‌خوانند، عدالت‌ و ايمان‌ و محبت‌ و سلامتي‌ را تعاقب‌ نما. 23 ليكن‌ از مسائل‌ بيهوده‌ و بي‌تأديب‌ اعراض‌ نما چون‌ مي‌داني‌ كه‌ نزاعها پديد مي‌آورد. 24 امّا بنده‌ خدا نبايد نزاع‌ كند، بلكه‌ با همه‌ كس‌ ملايم‌ و راغب‌ به‌ تعليم‌ و صابر در مشقّت‌ باشد، 25 و با حلم‌ مخالفين‌ را تأديب‌ نمايد كه‌ شايد خدا ايشان‌ را توبه‌ بخشد تا راستي‌ را بشناسند. 26 تا از دام‌ ابليس‌ باز به‌ هوش‌ آيند كه‌ به‌ حسب‌ اراده‌ او صيد او شده‌اند.

ترجمه تفسیری

سربازي فداكار براي مسيح
اي پسرم ، تيموتائوس ، خود را با آن قدرتي كه عيسي مسيح مي بخشد، تقويت نما. 2 تعاليمي را كه در حضور جمع از من شنيده اي ، به افراد قابل اعتماد بسپار تا ايشان نيز بتوانند آنها را به ديگران تعليم دهند.
3 همچون سرباز فداكار عيسي مسيح ، به سهم خود در زحمات شريك باش . 4 در مقام سرباز مسيح ، خود را درگير امور دنيوي نكن تا بتواني فرمانده ات را راضي نگاه داري . 5 ورزشكاري كه مي خواهد برنده جايزه شود، بايد تمام مقررات مسابقه را رعايت كند؛ تو نيز براي موفقيت در خدمتت ، بايد از تمام دستورات خداوند اطاعت كني . 6 كشاورزي كه مي خواهد از محصولش استفاده فراوان ببرد، سخت كار مي كند و زحمت مي كشد؛ تو نيز چنين كن . 7 درباره اين سه مثالي كه آوردم ، خوب فكر كن . خداوند به تو كمك كند تا بداني به چه ترتيب از آنها سرمشق بگيري .
8 هيچگاه اين حقيقت را از ياد نبر كه عيسي مسيح از لحاظ جسماني ، از نسل داود بدنيا آمد و پس ازمرگ ، بار ديگر زنده شد. اين همان پيغام انجيل است كه من اعلام مي كنم ، 9 و بسبب اين كار، در زحمت افتاده ام و مانند يك خطاكار در زندان بسر مي برم . گرچه مرا به زنجير كشيده اند، اما كلام خدا را نمي توان به زنجير كشيد؛ كلام خدا همه جا پخش مي شود. 10 اما من حاضرم در راه برگزيدگان خدا بيش از اينها زحمت ببينم تا ايشان نيز نجات و جلال جاوداني را از عيسي مسيح بيابند.
11 اگر بخاطر مسيح زحمت ببينيم و در راه او كشته شويم ، در آسمان زندگي را با او از سر خواهيم گرفت . اين واقعيت مرا تقويت و تسلي مي بخشد. 12 اگر فكر مي كنيم كه در اين دنيا، خدمت كردن به او بسيار دشوار است ، خوب است به ياد آوريم كه روزي فرا خواهد رسيد كه در كنار او خواهيم نشست و با او سلطنت خواهيم نمود. اما اگر در زير بار زحمات دلسرد شويم و از خدمت خداوند دست بكشيم و از مسيح روگردان شويم ، او نيز از ما روگردان خواهد شد. 13 حتي وقتي ضعيف مي شويم و ايمان و وفاداري مان نسبت به مسيح سست مي گردد، او نسبت به ما وفادار مي ماند و به كمك ما مي شتابد، زيرا نمي تواند ما را كه جزئي از وجود او هستيم ، از خود جدا كند، چون اين برخلاف طبيعت اوست .

اجتناب از مباحثات
14 اين حقايق را به اعضاي كليساي خود يادآوري نما، و به نام خداوند به ايشان حكم كن كه بر سر موضوع هاي جزئي بحث و مجادله نكنند، چون اينگونه بحث ها بي ثمر و حتي مضرند. 15 در راه خدمت به خدا سخت بكوش تا او از تو راضي شود و هنگامي كه خدمتت را ارزيابي مي كند، شرمنده نشوي . سعي كن مفهوم كلام خدا را خوب درك كني و آن را خوب تعليم دهي . 16 از بحثهاي باطل و ناپسند دوري كن ، زيرا انسان را از خدا دور مي سازد. 17 در اين بحث ها، سخناني رد و بدل مي شود كه مانند خوره به جان آدم مي افتد. «هيمينائوس » و «فليطوس » از جمله كساني هستند كه مشتاق چنين بحث هايي مي باشند. 18 اين دو از راه راست منحرف شده اند وتعليم مي دهند كه روز قيامت فرا رسيده است ، و به اين ترتيب ايمان عده اي را تضعيف كرده اند. 19 اما حقايق الهي پا برجا مي ماند و هيچ چيز نمي تواند آن را تكان دهد؛ همچون سنگ زير بنايي است كه بر روي آن ، اين دو جمله نوشته شده است : «خداوند كساني را كه واقعاً به او تعلق دارند مي شناسد» و «آناني كه خود را از آنِ مسيح مي دانند، بايد از اعمال نادرست كناره جويند.»
20 در خانه يك ثروتمند، همه نوع ظرف وجود دارد، از ظروف طلا و نقره گرفته تا ظروف چوبي و سفالين . از ظرفهاي گرانبها براي پذيرايي از ميهمانان استفاده مي كنند، اما از ظرفهاي ارزان براي كارهاي روزمره و عادي . 21 اگر كسي خود را از گناه دور نگاه دارد، مانند ظرف گرانبها خواهد بود و مسيح براي هدفهاي عالي ، او را بكار خواهد گرفت .
22 از افكار و اميال شهوت آلود كه جوانان را اغلب اسير مي سازد، بگريز و در پي اموري باش كه تو را به كارهاي خوب تشويق مي كند؛ ايمان و محبت را دنبال نما و با كساني كه خداوند را دوست دارند و قلبشان پاك است ، معاشرت كن .
23 باز تكرار مي كنم : خود را در بحث هاي پوچ و بي معني درگير نكن ، چون اينگونه مباحثات باعث خشم و نزاع مي گردد. 24 مرد خدا نبايد اهل مجادله و نزاع باشد، بلكه بايد با صبر و ملايمت ، كساني را كه در اشتباهند، به راه راست هدايت كند، 25 و با مخالفين و گمراهان با فروتني و ادب گفتگو نمايد؛ شايد به اين ترتيب به ياري خداوند، آنها از عقايد نادرست خود بازگردند و به حقيقت ايمان آورند. 26 در اينصورت مي توانند از خواب غفلت بيدار شوند و از دام شيطان خود را رها سازند، زيرا شيطان ايشان را اسير كرده ، وادار مي سازد كه اراده او را بجا آورند.

راهنما

دوم‌ تيموتائوس‌ 2 . نصايحي‌ به‌ تيموتائوس‌
اجتناب‌ از گرفتاري‌ در امور روزگار (1 - 7). پولس‌، تيموتائوس‌ را نصيحت‌ مي‌كند تا به‌ ازاي‌ خدمتش‌، حقوق‌ دريافت‌ كند. اگرچه‌ اين‌ چيزي‌ بود كه‌ پولس‌ قبل‌ از تأسيس‌ كليساها از آن‌ اجتناب‌ مي‌ورزيد. شايد تيموتائوس‌ از خانواده‌اي‌ ثروتمند بود كه‌ طي‌ دوران‌ جفا همه‌ چيز را از دست‌ داده‌ بود. تيموتائوس‌ اگرچه‌ اين‌ احتياج‌ را كتمان‌ مي‌كرد، ولي‌ شايد احتياج‌ داشت‌ كه‌ اين‌ نصيحت‌ را بشنود.
تحمل‌ رنج‌ (8 - 12). پولس‌ در آن‌ موقع‌ در حال‌ تحمل‌ ظالمانه‌ترين‌ دردها بود، چرا كه‌ او را كه‌ شخصي‌ نيكوكار بود، در حكم‌ يك‌ مجرم‌ بازداشت‌ كرده‌ بودند (9). اما ذهن‌ او بر «جلال‌ ابدي‌» متمركز بود (10).
آيات‌ (12 - 13). احتمالاً نقل‌ قولي‌ از يكي‌ از سرودها است‌.
استفادة‌ صحيح‌ از كلام‌ خدا (14 - 21). نبايد معني‌ اصلي‌ كلام‌ خدا تغيير كند و صورت‌ اصول‌ و عقايد غلط‌ را به‌ خود گيرد. كليسا ممكن‌ است‌ از تعاليم‌ كلام‌ خدا فاصله‌ بگيرد، اما در كليساي‌ مرئي‌ كه‌ در طول‌ تاريخ‌ ظاهر مي‌شود، خدا هميشه‌ باقيمانده‌اي‌ از ايمانداران‌ واقعي‌ خواهد داشت‌ (19).
حليم‌ بودن‌ (22 - 26). هنگاميكه‌ يك‌ خادم‌ كلام‌ خدا را تعليم‌ مي‌دهد، بايستي‌ حلم‌ راستين‌ مسيحي‌ را داشته‌ باشد. اين‌ نوع‌ حلم‌، روح‌ مخالفت‌ و ضديت‌ را در هم‌ مي‌شكند و كليسا را در موقعيت‌ درست‌ قرار مي‌دهد.
  • مطالعه 1450 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %06 %445 %1394 %09:%بهمن