36 شروع کار خیمه عبادت

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی (کتاب خروج)

«و بصلئيل‌ و اهولياب‌ و همة‌ دانادلاني كه‌ خداوند حكمت‌ و فطانت‌ بديشان‌ داده‌ است‌، تا براي‌ كردن‌ هر صنعتِ خدمتِ قدس‌، ماهر باشند، موافق‌ آنچه‌ خداوند امر فرموده‌ است‌، كار بكنند.» 2 پس‌ موسي‌، بصلئيل‌ و اهولياب‌ و همة‌ دانادلاني‌ را كه‌ خداوند در دل‌ ايشان‌ حكمت‌ داده‌ بود، و آناني‌ را كه‌ دل‌ ايشان‌، ايشان‌ را راغب‌ ساخته‌ بود كه‌ براي‌ كردن‌ كار نزديك‌ بيايند، دعوت‌ كرد. 3 و همة‌ هدايايي‌ را كه‌ بني‌اسرائيل‌ براي‌ بجا آوردن‌ كار خدمت‌ قدس‌ آورده‌ بودند، از حضور موسي‌ برداشتند، و هر بامداد هداياي‌ تبرعي‌ ديگر نزد وي‌ مي‌آوردند. 4 و همة‌ داناياني‌ كه‌ هر گونه‌ كار قدس‌ را مي‌ساختند، هر يك‌ از كار خود كه‌ در آن‌ مشغول‌ مي‌بود، آمدند. 5 و موسي‌ را عرض‌ كرده‌، گفتند: «قوم‌ زياده‌ از آنچه‌ لازم‌ است‌ براي‌ عمل‌ آن‌ كاري‌ كه‌ خداوند فرموده‌است‌ كه‌ ساخته‌ شود، مي‌آورند.» 6 و موسي‌ فرمود تا در اردو ندا كرده‌، گويند كه‌ «مردان‌ و زنان‌ هيچ‌ كاري‌ ديگر براي‌ هداياي‌ قدس‌ نكنند.» پس‌ قوم‌ از آوردن‌ باز داشته‌ شدند. 7 و اسباب‌ براي‌ انجام‌ تمام‌ كار، كافي‌، بلكه‌ زياده‌ بود.
ساختن‌ مسكن‌
8 پس‌ همة‌ دانادلاني‌ كه‌ در كار اشتغال‌ داشتند، ده‌ پردة‌ مسكن‌ را ساختند، از كتان‌ نازك‌ تابيده‌ شده‌ و لاجورد و ارغوان‌ و قرمز، و آنها را با كروبيان‌ از صنعت‌ نساج‌ ماهر ترتيب‌ دادند. 9 طول‌ هر پرده‌ بيست‌ و هشت‌ ذراع‌، و عرض‌ هر پرده‌ چهار ذراع‌. همة‌ پرده‌ها را يك‌ اندازه‌ بود. 10 وپنج‌ پرده‌ را با يكديگر بپيوست‌، و پنج‌ پرده‌ را با يكديگر بپيوست‌، 11 و بر لب‌ يك‌ پرده‌ در كنار پيوستگي‌اش‌ مادگيهاي‌ لاجورد ساخت‌، و همچنين‌ در لب‌ پردة‌ بيروني‌ در پيوستگي‌ دوم‌ ساخت‌. 12 و در يك‌ پرده‌، پنجاه‌ مادگي‌ ساخت‌، و در كنار پرده‌اي‌ كه‌ در پيوستگي‌ دومين‌ بود، پنجاه‌ مادگي‌ ساخت‌. و مادگيها مقابل‌ يكديگر بود. 13 و پنجاه‌ تكمة‌ زرين‌ ساخت‌، و پرده‌ها را به‌ تكمه‌ها با يكديگر بپيوست‌، تا مسكن‌ يك‌ باشد. 14 و پرده‌ها از پشم‌ بز ساخت‌ بجهت‌ خيمه‌اي‌ كه‌ بالاي‌ مسكن‌ بود؛ آنها را پانزده‌ پرده‌ ساخت‌. 15 طول‌ هر پرده‌ سي‌ ذراع‌، و عرض‌ هر پرده‌ چهار ذراع‌؛ و يازده‌ پرده‌ را يك‌ اندازه‌ بود. 16 و پنج‌ پرده‌ را جدا پيوست‌، و شش‌ پرده‌ را جدا. 17 و پنجاه‌ مادگي‌ بر كنار پرده‌اي‌ كه‌ در پيوستگي‌ بيروني‌ بود ساخت‌، و پنجاه‌ مادگي‌ در كنار پرده‌ در پيوستگي‌ دوم‌. 18 و پنجاه‌ تكمة‌ برنجين‌ براي‌ پيوستن‌ خيمه‌ بساخت‌ تا يك‌ باشد. 19 و پوششي‌ از پوست‌ قوچ‌ سرخ‌شده‌ براي‌ خيمه‌ ساخت‌، و پوششي‌ بر زبر آن‌ از پوست‌ خز.20 و تخته‌هاي‌ قايم‌ از چوب‌ شطيم‌ براي‌ مسكن‌ ساخت‌. 21 طول‌ هر تخته‌ ده‌ ذراع‌، و عرض‌ هر تخته‌ يك‌ ذراع‌ و نيم‌. 22 هر تخته‌ را دو زبانه‌ بود مقرون‌ يكديگر، و بدين‌ تركيب‌ همة‌ تخته‌هاي‌ مسكن‌ را ساخت‌. 23 و تخته‌هاي‌ مسكن‌ را ساخت‌، بيست‌ تخته‌ به‌ جانب‌ جنوب‌ به‌ طرف‌ يماني‌، 24 و چهل‌ پاية‌ نقره‌ زير بيست‌ تخته‌ ساخت‌، يعني‌ دو پايه‌ زير تخته‌اي‌ براي‌ دو زبانه‌اش‌، و دو پايه‌ زير تختة‌ ديگر براي‌ دو زبانه‌اش‌. 25 و براي‌ جانب‌ ديگر مسكن‌ به‌ طرف‌ شمال‌، بيست‌ تخته‌ ساخت‌. 26 و چهل‌ پاية‌ نقرة‌ آنها را يعني‌ دو پايه‌ زير يك‌ تخته‌اي‌ و دو پايه‌ زيرتختة‌ ديگر. 27 و براي‌ مؤخر مسكن‌ به‌ طرف‌ مغرب‌، شش‌ تخته‌ ساخت‌. 28 و دو تخته‌ براي‌ گوشه‌هاي‌ مسكن‌ در هر دو جانبش‌ ساخت‌. 29 و از زير با يكديگر پيوسته‌ شد، و تا سر آن‌ با هم‌ در يك‌ حلقه‌ تمام‌ شد. و همچنين‌ براي‌ هر دو در هر دو گوشه‌ كرد. 30 پس‌ هشت‌ تخته‌ بود، و پايه‌هاي‌ آنها از نقره‌ شانزده‌ پايه‌، يعني‌ دو پايه‌ زير هر تخته‌.
31 و پشت‌بندها از چوب‌ شطيم‌ ساخت‌، يعني‌ پنج‌ براي‌ تخته‌هاي‌ يك‌ جانب‌ مسكن‌، 32 و پنج‌ پشت‌بند براي‌ تخته‌هاي‌ جانب‌ ديگر مسكن‌، و پنج‌ پشت‌بند براي‌ تخته‌هاي‌ مؤخر جانب‌ غربي‌ مسكن‌. 33 و پشت‌بند وسطي‌ را ساخت‌ تا در ميان‌ تخته‌ها از سر تا سر بگذرد. 34 تخته‌ها را به‌ طلا پوشانيد، و حلقه‌هاي‌ آنها را از طلا ساخت‌ تا براي‌ پشت‌بندها، خانه‌ها باشد، و پشت‌بندها را به‌ طلا پوشانيد. 35 و حجاب‌ را از لاجورد و ارغوان‌ و قرمز و كتان‌ نازك‌ تابيده‌ شده‌ ساخت‌، و آن‌ را با كروبيان‌ از صنعت‌ نساج‌ ماهر ترتيب‌ داد. 36 و چهار ستون‌ از چوب‌ شطيم‌ برايش‌ ساخت‌، و آنها را به‌ طلا پوشانيد و قلابهاي‌ آنها از طلا بود، و براي‌ آنها چهار پاية‌ نقره‌ ريخت‌. 37 و پرده‌اي‌ براي‌ دروازة‌ خيمه‌ از لاجورد و ارغوان‌ و قرمز و كتان‌ نازك‌ تابيده‌ شده‌ از صنعت‌ طراز بساخت‌. 38 و پنج‌ ستون‌ آن‌ و قلابهاي‌ آنها را ساخت‌ و سرها و عصاهاي‌ آنها را به‌ طلا پوشانيد و پنج‌ پاية‌ آنها از برنج‌ بود.
ترجمه تفسیری
«صنعتگران‌ ديگر هم‌ با استعدادهاي‌خدادادي‌ خود بايد بصل‌ئيل‌ و اهولياب‌ را در ساختن‌ و آراستن‌ خيمه‌ عبادت‌، طبق‌ طرحي‌ كه‌ خداوند داده‌، كمك‌ كنند.»
2 پس‌ موسي‌ بصل‌ئيل‌ و اهولياب‌ و تمام‌ صنعتگراني‌ را كه‌ خداوند به‌ آنها مهارت‌ بخشيده‌ و مايل‌ به‌ خدمت‌ بودند احضاركرد تا مشغول‌ كار شوند. 3 آنها تمام‌ هدايايي‌ را كه‌ بني‌اسرائيل‌ هر روز صبح‌ براي‌ بناي‌ خيمه‌ عبادت‌ مي‌آوردند، از موسي‌ تحويل‌ مي‌گرفتند. 4و5 سرانجام‌ صنعتگراني‌ كه‌ مشغول‌ ساختن‌ خيمه‌ بودند دست‌ از كار كشيدند و نزد موسي‌ رفتند و گفتند: «مردم‌ براي‌ كاري‌ كه‌ خداوند دستور آن‌ را داده‌ است‌ بيش‌ از آنچه‌ لازم‌ است‌ هديه‌ آورده‌اند.» 6 پس‌ موسي‌ فرمود تا در اردوگاه‌ ندا كرده‌، بگويند كه‌ ديگركسي‌ هديه‌ نياورد. بدين‌ ترتيب‌ بني‌اسرائيل‌ از آوردن‌ هديه‌ بازداشته‌ شدند، 7 چون‌ هـداياي‌ موجـود، بـراي‌ اتـمام‌ كار خيـمه‌ بـيش‌ از حـد مورد نيـاز بـود.
شروع‌ كار خيمه‌ عبادت‌
(خروج‌ 26:1-37)
8و9 صنعتگراني‌ كه‌ مشغول‌ كار بودند، خيمه‌ عبادت‌ را با ده‌ پرده‌ از كتان‌ لطيف‌ ريز بافت‌ و نخهاي‌ آبي‌، ارغواني‌ و قرمز درست‌ كردند. هر يك‌ از پرده‌ها چهارده‌ متر طول‌ و دو متر عرض‌ داشت‌. آنها نقش‌ فرشتگان‌ را روي‌ پرده‌ها با دقت‌ گلدوزي‌ كردند. 10 سپس‌ آن‌ ده‌ پرده‌ را پنج‌ پنج‌ بهم‌ دوختند تا دو قطعه‌ جداگانه‌ تشكيل‌ شود. 11و12 براي‌ وصل‌ كردن‌ اين‌ دو قطعه‌ بزرگ‌، در لبه‌ آخرين‌ پرده‌ هر قطعه‌ پنجاه‌ جا تكمه‌ آبي‌ ساختند. 13 سپس‌ پنجاه‌ تكمه‌ از طلابراي‌ پيوستن‌ اين‌ دو قطعه‌ پرده‌ به‌ يكديگر درست‌كردند تا پرده‌هاي‌ دور خيمه‌ بصورت‌ يكپارچه‌ درآيد.
14و15 براي‌ پوشش‌ سقف‌ عبادتگاه‌، يازده‌ قطعه‌ ديگر از پشم‌ بز بافتنـد. طول‌ هـر يك‌ از آنها پانزده‌ متر و عرض‌ هر يك‌ دو متر بود. 16 پنج‌ قطعه‌ را بهم‌ وصل‌ كردند بطوري‌ كه‌ بصورت‌ يك‌ قطعه‌ بزرگ‌ درآمد. شش‌ قطعه‌ ديگر را نيز بهم‌ دوختند. 17 در حاشيه‌ هر يك‌ از اين‌ دو قطعه‌ بزرگ‌ پنجاه‌ جا تكمه‌ باز كردند 18 و آنها را با پنجاه‌ تكمـه‌ مفرغـي‌ بهم‌ وصل‌ كردند تا بدينگونه‌ دو قطعه‌ بزرگ‌ بهم‌ وصل‌ شوند. 19 دو پوشش‌ ديگر درست‌ كردند يكي‌ از پوست‌ قوچ‌ كه‌ رنگش‌ سرخ‌ شده‌ بود و ديگري‌ از پوست‌ خز، تا آنها را به‌ ترتيب‌ روي‌ پوشش‌ اولي‌ بيندازند.
20 چوب‌ بست‌ خيمه‌ عبادت‌ را از تخته‌هاي‌ چوب‌ اقاقيا ساختند تا بطور عمودي‌ قرار گيرد. 21 درازاي‌ هر تخته‌ پنج‌ متر و پهناي‌ آن‌ هفتاد و پنج‌ سانتي‌متر بود. 22 هر طرف‌ تخته‌ دو زبانه‌ داشت‌ كه‌ آن‌ را به‌ تخته‌ پهلويي‌ جفت‌ مي‌كرد. 23و24 تخته‌هاي‌ لازم‌ براي‌ عبادتگاه‌ بدين‌ تعداد بود: بيست‌ تخته‌ با چهل‌ پايه‌ نقره‌اي‌ براي‌ قسمت‌ جنوبي‌، كه‌ زير هر تخته‌ دو پايه‌ قرار داشت‌ تا زبانه‌هـا را نگاهدارند. 25و26 بيست‌ تختـه‌ ديگر براي‌ سمت‌ شمالي‌ خيمه‌ با چهل‌ پايه‌ نقره‌اي‌، يعني‌ براي‌ هـر تخته‌ دو پايه‌. 27 براي‌ سمت‌ غربي‌ خيمه‌ كه‌ پشت‌ آن‌ بود، شش‌ تخته‌ ساخته‌ شد. 28 سپس‌ دو تخته‌ ديگر براي‌ گوشه‌هاي‌ پشت‌ خيمه‌ درست‌ كردند. 29 شش‌ تخته‌ سمت‌ غربـي‌ از بالا و پاييـن‌ بوسيلـه‌ حلقه‌ها به‌ تخته‌هاي‌ گوشـه‌ متصل‌ مي‌شد. 30 پس‌ در سمت‌ غربي‌، مجموعاً هشت‌ تختـه‌ با شانزده‌ پايه‌ نقره‌اي‌، يعنـي‌ زير هر تخته‌ دو پايه‌، قـرار گرفت‌.
31و32 سپس‌ پشت‌ بندهايي‌ ازچوب‌ اقاقيا ساختند تا بطور افقي‌ تخته‌ها را نگهدارند: پنج‌ تير پشت‌ بند براي‌ تخته‌هايي‌ كه‌ درسمت‌ شمال‌ قرارداشتند وپنج‌ تير براي‌ تخته‌هاي‌ سمت‌ جنوب‌ و پنج‌ تير براي‌ تخته‌هايي‌ كه‌ در سمت‌ غربي‌ انتهاي‌ خيمه‌ قرار داشتند. 33 تير وسطي‌ را نيز ساختند تابطور سراسري‌از وسط‌ تخته‌ها بگذرد. 34 سپس‌ تخته‌ها و تيرها را با روكش‌ طلا پوشاندند و حلقه‌هايي‌ از طلا جهت‌ نگهداشتن‌ تيرها روي‌ تخته‌ها ساختند.
35 پرده‌ مخصوص‌ را كه‌ بين‌ قدس‌ و قدس‌الاقداس‌ بود از كتان‌ لطيف‌ ريز بافت‌ و نخهاي‌ آبي‌، ارغواني‌ و قرمز درست‌ كردند و نقش‌ فرشتگان‌ را با دقت‌ روي‌ آن‌ گلدوزي‌ نمودند. 36 براي‌ آويزان‌ كردن‌ پرده‌، چهار ستون‌ از چوب‌ اقاقيا با روكش‌ طلا و قلابهايي‌ از طلا ساختند و براي‌ ستونها چهار پايه‌ نقره‌اي‌ درست‌ كردند. 37 سپس‌ يك‌ پرده‌ از كتان‌ لطيف‌ ريزبافت‌ براي‌ در عبادتگاه‌ تهيه‌ نموده‌، آن‌ را با نخهاي‌ آبي‌، ارغواني‌ و قرمز گلدوزي‌ كردند. 38 براي‌ اين‌ پرده‌ پنج‌ ستون‌ قلابدار ساختند. سپس‌ سر ستونها و گيره‌ها را با روكش‌ طلا پوشاندند و پنج‌ پايه‌ مفرغي‌ براي‌ ستونها درست‌ كردند.

 


راهنما


باب‌هاي‌ 35 تا 40 . ساختن‌ خيمه‌
خيمه‌ با همة‌ تجهيزات‌ و لوازم‌ آن‌ دقيقاً طبق‌ دستورالعملي‌ كه‌ در باب‌هاي‌ 25 تا 31 داده‌ شده‌ بود، ساخته‌ شد.
ابعاد آن‌ عبارت‌ بودند از : 5/13 متر طول‌، 5/4 متر عرض‌ و 5/4 متر ارتفاع‌. بدنة‌ آن‌ ساخته‌ شده‌ از تيرك‌هاي‌ عمودي‌ بود كه‌ با پرده‌ها پوشانده‌ شده‌ بودند. خيمه‌ رو به‌ شرق‌ ساخته‌ شده‌ بود.
تيرك‌ها كه‌ تعدادشان‌ در ديوارهاي‌ شمالي‌ و جنوبي‌ و غربي‌ به‌ ترتيب‌ 20، 20 و 15 عدد بود، هر يك‌ 2/4 متر طول‌ و 67 سانتي‌ متر عرض‌ داشتند، و از چوب‌ محكم‌ اقاقيا ساخته‌ شده‌ و با طلا پوشانده‌ شده‌ بودند. هر تيرك‌ در هر يك‌ از دو انتهايش‌ داراي‌ دو زبانه‌ بود تا بتواند بطور عمودي‌ بر دو سوراخ‌ از جنس‌ نقره‌ قرار گيرد، و تيرك‌ها بوسيلة‌ پنج‌ ميله‌ به‌ يكديگر وصل‌ مي‌شدند، كه‌ اين‌ ميله‌ها از درون‌ حلقه‌هايي‌ كه‌ بر تيرك‌ها نصب‌ شده‌ بودند، عبور داده‌ مي‌شدند.
پرده‌ها تعدادشان‌ 10 عدد بود و هر يك‌ 6/12 متر طول‌ و 8/1 متر عرض‌ داشتند و از بهترين‌ پارچة‌ كتان‌ به‌ رنگهاي‌ آبي‌، ارغواني‌ و سرخ‌ تهيه‌ شده‌ بودند، و كروبيان‌ را با ظرافت‌ بر آنها دوخته‌ بودند.
پرده‌ها بوسيلة‌ قلاب‌هايي‌ طلايي‌ كه‌ در حلقه‌هايي‌ آبي‌ رنگ‌ قرار مي‌گرفتند، به‌ يكديگر وصل‌ مي‌شدند و يك‌ پردة‌ يكدست‌ را تشكيل‌ مي‌دادند. اين‌ پردة‌ يكدست‌، كه‌ بدين‌ گونه‌ از 10 پرده‌ درست‌ شده‌ بود، از شرق‌ تا غرب‌ بطول‌ 20 متر، و از شمال‌ تا جنوب‌ به‌ عرض‌ 5/12 متر ديوارهاي‌ خيمه‌ را دربر مي‌گرفت‌ و 5/4 متر اضافي‌ آن‌ در طرف‌ غرب‌ خيمه‌ آويزان‌ مي‌شد. اين‌ پرده‌ بر روي‌ ديوارهاي‌ ساخته‌ شده‌ از تيرك‌هاي‌ طلايي‌ گسترده‌ مي‌شد و خيمه‌ را كامل‌ مي‌كرد.
چادر
چادر، خيمه‌ را مي‌پوشاند. جنس‌ آن‌ از پارچة‌ بافته‌ شده‌ از پشم‌ بز بود. چادر از 11 پرده‌ تشكيل‌ شده‌ بود كه‌ هر يك‌ 5/13 متر طول‌ و 8/1 متر عرض‌ داشتند، و بوسيلة‌ قلاب‌هاي‌ برنجي‌ به‌ يكديگر وصل‌ مي‌شدند. و در مجموع‌، اين‌ چادر از شرق‌ تا غرب‌ 8/19 متر طول‌ و از شمال‌ تا جنوب‌ 5/13 متر عرض‌ داشت‌. بر بالاي‌ آن‌ پوشش‌ چرمي‌ قرمزي‌ ساخته‌ شده‌ از پوست‌ قوچ‌ قرار داشت‌، و بر بالاي‌ آن‌ نيز پوششي‌ از پوست‌ خز يا گوركن‌.
اين‌ چادر سه‌ لايه‌اي‌ از پارچة‌ پشم‌ بز، چرم‌ قرمز، و پوست‌ خز ياگوركن‌، احتمالاً بوسيلة‌ يك‌ تير، محكم‌ نگهداشته‌ مي‌شد.
مقدس‌ترين‌ مكان‌، يا قدس‌الاقداس‌
اين‌ محل‌ در 5/4 متر غرب‌ خيمه‌ قرار داشت‌ كه‌ يك‌ مكعب‌ كامل‌ را تشكيل‌ مي‌داد، و نشاندهندة‌ محل‌ سكونت‌ خدا بود. فقط‌ صندوقچة‌ عهد در آنجا قرار داشت‌ و سالي‌ يكبار كاهن‌ اعظم‌ وارد آنجا مي‌شد. قدس‌ الاقداس‌ «ساية‌ آسمان‌» بود (عبرانيان‌ 9:24).
صندوق‌ عهد
صندوقي‌ بود به‌ طول‌ 13/1 متر، عرض‌ 68 سانتي‌ متر و ارتفاع‌ 68 سانتي‌ متر. از چوب‌ اقاقيا ساخته‌ شده‌ و با طلا پوشانده‌ شده‌ بود. دو لوح‌ ده‌ فرمان‌، يك‌ ظرف‌ منّ و عصاي‌ هارون‌ در آن‌ قرار داشت‌.
درپوش‌ صندوق‌، تخت‌ رحمت‌ بود كه‌ از طلاي‌ خالص‌ ساخته‌ شده‌ بود. در دو انتهاي‌ آن‌ دو كروبي‌، بصورت‌ يك‌ تكه‌ با خود درپوش‌، روبروي‌ هم‌ قرار داشتند؛ در حاليكه‌ بالهايشان‌ را به‌ اطراف‌ باز كرده‌ و بسوي‌ پايين‌ و به‌ تخت‌ رحمت‌ مي‌نگريستند. تخت‌ رحمت‌ كه‌ درست‌ بالاي‌ الواح‌ ده‌ فرمان‌ قرار داشت‌، نشاندهندة‌ محل‌ ملاقات‌ شريعت‌ و رحمت‌ بود، و به‌ اين‌ ترتيب‌ «سايه‌اي‌» بود از خود مسيح‌. حضور كروبيان‌ بيانگر علاقة‌ موجودات‌ آسماني‌ به‌ نجات‌ بشر بود. ظاهراً پولس‌ هنگامي‌ كه‌ گفت‌: «فرشتگان‌ نيز مشتاق‌ هستند كه‌ در آنها نظر كنند» (اول‌ پطرس‌ 1 : 12)، به‌ همين‌ مطلب‌ فكر مي‌كرد.
احتمالاً صندوق‌ عهد در دوران‌ اسارت‌ بابل‌ گم‌ شده‌ است‌. در مكاشفه‌ 11 : 19، يوحنا آن‌ را «در قدس‌» ديد. اما اين‌ در رؤيا اتفاق‌ افتاد، و مسلماً بدان‌ معنا نبود كه‌ صندوق‌ عهد حقيقي‌ و مادي‌ در آنجا بود، چرا كه‌ در آسمان‌ «هيچ‌ قدس‌» وجود نخواهد داشت‌ (مكاشفه‌ 21 : 22).
مكان‌ اقدس‌
مكان‌ اقدس‌ در 9 متري‌ شرق‌ خيمه‌ قرار داشت‌. در قسمت‌ شمالي‌ آن‌ نيز نان‌ تقدّمه‌؛ در قسمت‌ جنوبي‌ چراغدان‌؛ و درست‌ جلوي‌ پرده‌، مذبح‌ بخور قرار داشت‌. شايد اين‌ «سايه‌اي‌» از كليسا بود.
پرده‌
پرده‌ از بهترين‌ نوع‌ پارچة‌ كتان‌ و به‌ رنگهاي‌ آبي‌، ارغواني‌ و قرمز تهيه‌ شده‌ بود و بر آن‌ طرح‌ كروبيان‌ با ظرافت‌ گلدوزي‌ شده‌ بود. اين‌ پرده‌، مكان‌ اقدس‌ را از قدس‌الاقداس‌ جدا مي‌كرد، يا بعبارت‌ ديگر، اتاق‌ تخت‌ سلطنت‌ خدا را از اتاق‌ انتظار انسان‌ مجزا مي‌كرد. به‌ هنگام‌ مرگ‌ عيسي‌، پرده‌ از ميان‌ پاره‌ شد (متي‌ 27 : 51)، به‌ اين‌ معني‌ كه‌ در آن‌ لحظه‌، درِ حضور خدا بر انسان‌ گشوده‌ شد.
پردة‌ ديگري‌ نيز به‌ نام‌ «صحن‌»، براي‌ ورود و خروج‌ در انتهاي‌ شرقي‌ خيمه‌ وجود داشت‌، و از كتان‌ مرغوب‌ به‌ رنگهاي‌ آبي‌، ارغواني‌ و قرمز تهيه‌ شده‌ بود.
چراغدان‌
چراغدان‌ كه‌ از طلاي‌ خالص‌ ساخته‌ شده‌ بود، داراي‌ يك‌ محور در وسط‌ و سه‌ شاخه‌ در هر طرف‌ بود. تصور بر آن‌ است‌ كه‌ 5/1 متر ارتفاع‌ داشته‌ و عرض‌ آن‌ در بالا حدود يك‌ متر بوده‌ است‌. آن‌ را از روغن‌ زيتون‌ پر مي‌كردند و هر روزه‌ آن‌ را پاك‌ و روشن‌ مي‌كردند (30 : 7 و 8).
چراغدانهاي‌ معبد سليمان‌، كه‌ مطابق‌ الگوي‌ اين‌ چراغدان‌ ساخته‌ شده‌ بودند و شايد خود آن‌ نيز در ميانشان‌ بود، بي‌ترديد جزو غنايمي‌ بودند كه‌ به‌ بابل‌ منتقل‌ شده‌ و بعدها بازگردانده‌ شدند (حزقيال‌ 1:7).
شايد چراغدان‌ معبد هيروديس‌ در زمان‌ عيسي‌ نيز يكي‌ از همين‌ چراغدانها بوده‌ باشد. در سال‌ 70م‌. آن‌ را به‌ روم‌ بردند؛ طرح‌ آن‌ را بر طاق‌ تيطس‌ تراشيدند و بعدها در سال‌ 533 م‌. «با احترام‌ در كليساي‌ مسيحي‌ اورشليم‌ نهادند.» بيش‌ از اين‌، اطلاع‌ ديگري‌ در دست‌ نيست‌. شكل‌ تراشيده‌ شده‌ بر طاق‌ تيطس‌ احتمالاً تصوير درستي‌ از چراغدان‌ اوليه‌ را بدست‌ مي‌دهد.
ممكن‌ است‌ چراغدان‌، «سايه‌اي‌» از كلام‌ خدا بوده‌ باشد، گرچه‌ در مكاشفه‌ 1 : 12 و 20، چراغدانها نمايندة‌ كليساها هستند.
ميز نان‌ تقدّمه‌
طول‌ اين‌ ميز حدود يك‌ متر، عرض‌ آن‌ نيم‌ متر و ارتفاعش‌ 70 سانتي‌ متر بود. از چوب‌ اقاقيا ساخته‌ شده‌ بود و روكش‌ آن‌ از طلاي‌ خالص‌ بود. 12 قطعه‌ نان‌ بر آن‌ قرار داشت‌ كه‌ هر هفته‌ در روز سبت‌ آنها را با قطعات‌ نان‌ تازه‌ عوض‌ مي‌كردند. اين‌ ميز در قسمت‌ شمالي‌ مكان‌ اقدس‌ قرار داشت‌، و سمبول‌ شكرگزاري‌ به‌ خدا بخاطر نان‌ روزانه‌ بود (لوقا 11 : 3).
حوض‌
اين‌ حوض‌ درواقع‌ تشت‌ برنجي‌ بزرگي‌ پر از آبي‌ بود كه‌ كاهنان‌ دست‌ها و پايهايشان‌ را پيش‌ از خدمت‌ بر مذبح‌ يا خيمه‌، در آن‌ مي‌شستند. اين‌ حوض‌ نشانة‌ پاكي‌ بود؛ چه‌ به‌ لحاظ‌ معناي‌ حقيقي‌ كلمه‌ و چه‌ از گناه‌. اين‌ «سايه‌اي‌» از پاك‌ شدن‌ بواسطة‌ خون‌ مسيح‌، و شايد نيز تعميد مسيحي‌ باشد.
حياط‌
حصار اطراف‌ خيمة‌ اجتماع‌ : 50 متر طول‌ و 25 متر عرض‌ داشت‌ و درِ آن‌ بجانب‌ شرق‌ باز مي‌شد. پرده‌هايي‌ از كتان‌ خوب‌ دو لايه‌ به‌ ارتفاع‌ 5/2 متر، بر ستونهاي‌ برنجي‌ كه‌ 5/2 متر از يكديگر فاصله‌ داشتند، بر آن‌ آويزان‌ بودند و بوسيلة‌ نوارها و قلاب‌هاي‌ نقره‌اي‌ كه‌ در سوراخهاي‌ برنجي‌ قرار مي‌گرفتند، به‌ هم‌ وصل‌ مي‌شدند. دروازه‌، در انتهاي‌ شرقي‌ حياط‌ قرار داشت‌ و عرض‌ آن‌ 10 متر و از جنس‌ كتان‌ آبي‌ و ارغواني‌ رنگ‌ بود.
مذبح‌ بخور
ارتفاع‌ آن‌ يك‌ متر و مساحتش‌ نيم‌ متر مربع‌ بود. از چوب‌ اقاقيا با روكش‌ طلاي‌ خالص‌ ساخته‌ شده‌ بود، و در مقابل‌ پردة‌ خيمه‌ قرار داشت‌. صبحگاه‌ و شامگاه‌ بر آن‌ بخور سوزانده‌ مي‌شد (30 : 8)، و نمايانگر دعاي‌ دايمي‌ بود (مكاشفه‌ 8 : 3 - 5).
نقشه‌ 26 - نقشة‌ خيمه‌


مذبح‌ قربانيهاي‌ سوختني‌
سطح‌ اين‌ مذبح‌ بزرگ‌ كه‌ براي‌ قرباني‌ كردن‌ حيوانات‌ بود، مربعي‌ بود به‌ ضلع‌ 5/2 متر. ارتفاع‌ آن‌ 5/1 متر بود. از چوب‌ اقاقيا ساخته‌ شده‌ بود و روكشي‌ از برنج‌ داشت‌. درون‌ آن‌ خالي‌ بود تا از خاك‌ پر شود. دور تا دور آن‌ و تقريباً به‌ اندازة‌ نصف‌ ارتفاعش‌، لبه‌اي‌ ساخته‌ شده‌ بود تا كاهنان‌ بر آن‌ بايستند. مذبح‌ در قسمت‌ شرقي‌ خيمه‌ و نزديك‌ درِ ورودي‌ حياط‌ قرار داشت‌. آتش‌ روي‌ آن‌ بطور معجزه‌ آسايي‌ روشن‌ بود و هرگز خاموش‌ نمي‌شد (لاويان‌ 9:24؛ 6:9). اين‌ سمبولي‌ است‌ از انساني‌ كه‌ دسترسي‌ به‌ خدا ندارد، مگر بعنوان‌ گناهكاري‌ كه‌ با خون‌ كفاره‌ شده‌. مذبح‌ «سايه‌»اي‌ از مرگ‌ مسيح‌ است‌.

مذبح‌ قربانيهاي‌ سوختني‌سطح‌ اين‌ مذبح‌ بزرگ‌ كه‌ براي‌ قرباني‌ كردن‌ حيوانات‌ بود، مربعي‌ بود به‌ ضلع‌ 5/2 متر. ارتفاع‌ آن‌ 5/1 متر بود. از چوب‌ اقاقيا ساخته‌ شده‌ بود و روكشي‌ از برنج‌ داشت‌. درون‌ آن‌ خالي‌ بود تا از خاك‌ پر شود. دور تا دور آن‌ و تقريباً به‌ اندازة‌ نصف‌ ارتفاعش‌، لبه‌اي‌ ساخته‌ شده‌ بود تا كاهنان‌ بر آن‌ بايستند. مذبح‌ در قسمت‌ شرقي‌ خيمه‌ و نزديك‌ درِ ورودي‌ حياط‌ قرار داشت‌. آتش‌ روي‌ آن‌ بطور معجزه‌ آسايي‌ روشن‌ بود و هرگز خاموش‌ نمي‌شد (لاويان‌ 9:24؛ 6:9). اين‌ سمبولي‌ است‌ از انساني‌ كه‌ دسترسي‌ به‌ خدا ندارد، مگر بعنوان‌ گناهكاري‌ كه‌ با خون‌ كفاره‌ شده‌. مذبح‌ «سايه‌»اي‌ از مرگ‌ مسيح‌ است‌.

  • مطالعه 1180 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %571 %1394 %12:%بهمن