23 عدل و انصاف؛ هفتمین سال و روز؛ سه عید بزرگ

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی (کتاب خروج)

حكم‌ عدالت‌ و رحمت‌
‌ «خبر باطل‌ را انتشار مده‌، و با شريران همداستان‌ مشو، كه‌ شهادت‌ دروغ‌ دهي‌.
2 «پيروي‌ بسياري‌ براي‌ عمل‌ بد مكن‌؛ و در مرافعه‌، محضِ متابعتِ كثيري‌، سخني‌ براي‌ انحراف‌ حق‌ مگو. 3 و در مرافعة‌ فقير نيز طرفداريِ او منما.
4 «اگر گاو يا الاغ‌ دشمن‌ خود را يافتي‌ كه‌ گم‌ شده‌ باشد، البته‌ آن‌ را نزد او باز بياور. 5 اگر الاغ‌ دشمن‌ خود را زير بارش‌ خوابيده‌ يافتي‌، و از گشادن‌ او روگردان‌ هستي‌، البته‌ آن‌ را همراه‌ او بايد بگشايي‌.
6 «حق‌ فقير خود را در دعوي‌ او منحرف‌ مساز. 7 از امر دروغ‌ اجتناب‌ نما و بي‌گناه‌ و صالح‌ را به‌ قتل‌ مرسان‌ زيرا كه‌ ظالم‌ را عادل‌ نخواهم‌ شمرد.
8 «و رشوت‌ مخور زيرا كه‌ رشوت‌ بينايان‌ را كور مي‌كند و سخن‌ صدّيقان‌ را كج‌ مي‌سازد.
9 «و بر شخص‌ غريب‌ ظلم‌ منما زيرا كه‌ از دل‌ غريبان‌ خبر داريد، چونكه‌ در زمين‌ مصر غريب‌ بوديد.
حكم‌ سَبَّت‌
10 «و شش‌ سال‌ مزرعة‌ خود را بكار و محصولش‌ را جمع‌ كن‌، 11 ليكن‌ در هفتمين‌ آن‌ را بگذار و ترك‌ كن‌ تا فقيران‌ قوم‌ تو از آن‌ بخورند و آنچه‌ از ايشان‌ باقي‌ ماند، حيوانات‌ صحرا بخورند. همچنين‌ با تاكستان‌ و درختان‌ زيتون‌ خود عمل‌ نما.
12 «شش‌ روز به‌ شغل‌ خود بپرداز و در روز هفتمين‌ آرام‌ كن‌ تا گاوت‌ و الاغت‌ آرام‌ گيرند و پسر كنيزت‌ و مهمانت‌ استراحت‌ كنند.
13 «و آنچه‌ را به‌ شما گفته‌ام‌، نگاه‌ داريد و نام‌ خدايان‌ غير را ذكر مكنيد، از زبانت‌ شنيده‌ نشود.
اعياد
14 «در هر سال‌ سه‌ مرتبه‌ عيد براي‌ من‌ نگاه‌ دار. 15 عيد فطير را نگاه‌ دار، و چنانكه‌ تو را امر فرموده‌ام‌، هفت‌ روز نان‌ فطير بخور در زمان‌ معين‌ در ماه‌ اَبيب‌، زيرا كه‌ در آن‌ از مصر بيرون‌ آمدي‌. و هيچ‌ كس‌ به‌ حضور من‌ تهي‌ دست‌ حاضر نشود. 16 و عيد حصاد نوبر غلات‌ خود را كه‌ در مزرعه‌ كاشته‌اي‌، و عيد جمع‌ را در آخر سال‌ وقتي‌ كه‌ حاصل‌ خود را از صحرا جمع‌ كرده‌اي‌. 17 در هر سال‌ سه‌ مرتبه‌ همة‌ ذكورانت‌ به‌ حضور خداوند يهوه‌ حاضر شوند.
18 «خون‌ قرباني‌ مرا با نان‌ خميرمايه‌دار مگذران‌ و پيه‌ عيد من‌ تا صبح‌ باقي‌ نماند.
19 «نوبر نخستين‌ زمين‌ خود را به‌ خانة‌ يهوه‌خداي‌ خود بياور؛«و بزغاله‌ را در شير مادرش‌ مپز.
فرشته‌ خدا
20 «اينك‌ من‌ فرشته‌اي‌ پيش‌ روي‌ تو مي‌فرستم‌ تا تو را در راه‌ محافظت‌ نموده‌،
بدان‌ مكاني‌ كه‌ مهيا كرده‌ام‌ برساند. 21 از او با حذر باش‌ و آواز او را بشنو و از او
تَمَرُّد منما زيرا گناهان‌ شما را نخواهد آمرزيد، چونكه‌ نام‌ من‌ در اوست‌. 22 و اگر قول‌
او را شنيدي‌ و به‌ آنچه‌ گفته‌ام‌ عمل‌ نمودي‌، هرآينه‌ دشمن‌ دشمنانت‌ و مخالف‌ مخالفانت‌ خواهم‌ بود، 23 زيرا فرشتة‌ من‌ پيش‌ روي‌ تو مي‌رود و تو را به‌ اَموريان‌ و حتيان‌ و
فرزيان‌ و كنعانيان‌ و حويان‌ و يبوسيان خواهد رسانيد و ايشان‌ را هلاك‌ خواهم‌
ساخت‌. 24 خدايان‌ ايشان‌ را سجده‌ منما و آنها را عبادت‌ مكن‌ و موافق‌ كارهاي‌ ايشان‌
مكن‌، البته‌ آنها را منهدم‌ ساز و بتهاي ايشان‌ را بشكن‌. 25 و يهوه‌، خداي‌ خود را
عبادت‌ نماييد تا نان‌ و آب‌ تو را بركت‌ دهد و بيماري‌ را از ميان‌ تو دور خواهم‌ كرد، 26 و در زمينت‌ سقط‌ كننده‌ و نازاد نخواهد بود و شمارة‌ روزهايت‌ را تمام‌ خواهم‌ كرد. 27 و خوف‌ خود را پيش‌ روي‌ تو خواهم‌ فرستاد و هر قومي‌ را كه‌ بديشان‌ برسي‌ متحير خواهم‌ ساخت‌ و جميع‌ دشمنانت‌ را پيش‌ تو روگردان‌ خواهم‌ ساخت‌. 28 و زنبورها پيش‌ روي‌ تو خواهم‌ فرستاد تا حويان‌ و كنعانيان‌ و حتيان‌ را از حضورت‌ برانند. 29 ايشان‌ را در يك‌ سال‌ از حضور تو نخواهم‌ راند، مبادا زمين‌ ويران‌ گردد و حيوانات‌ صحرا بر تو زياده‌ شوند.
30 ايشان‌ را از پيش‌ روي‌ تو به‌ تدريج‌ خواهم‌ راند تا كثير شوي‌ و زمين‌ را متصرف‌ گردي‌. 31 و حدود تو را از بحر قلزم‌ تا بحر فلسطين‌، و از صحرا تا نهر فرات‌ قرار دهم‌ زيرا ساكنان‌ آن زمين‌ را بدست‌ شما خواهم‌ سپرد و ايشان‌ را از پيش‌ روي‌ خود خواهي‌ راند. 32 با ايشان‌ و با خدايان‌ ايشان‌ عهد مبند. 33 در زمين‌ تو ساكن‌ نشوند، مبادا تو را بر من‌ عاصي‌ گردانند و خدايان‌ ايشان‌ را عبادت‌ كني‌ و دامي‌ براي‌ تو باشد.»
ترجمه تفسیری
«خبر دروغ‌ را منتشر نكن‌ و با دادن‌ شهادت‌ دروغ‌ با خطاكار همكاري‌ منما. 2 دنباله‌رو جماعت‌ در انجام‌ كار بد مشو. وقتي‌ در دادگاه‌ در مقام‌ شهادت‌ ايستاده‌اي‌ تحت‌ تأثير نظر اكثريت‌، عدالت‌ را پايمال‌ نكن‌، 3 و از كسي‌ صرفاً بخاطر اينكه‌ فقير است‌ طرفداري‌ منما.
4 «اگر به‌ گاو يا الاغ‌ گمشده‌ دشمن‌ خود برخوردي‌ آن‌ را پيش‌ صاحبش‌ برگردان‌. 5 اگر الاغ‌ دشمنت‌ را ديدي‌ كه‌ در زير بار افتاده‌ است‌، بي‌اعتنا از كنارش‌ رد نشو، بلكه‌ به‌ او كمك‌ كن‌ تا الاغ‌ خود را از زمين‌ بلند كند.
6 «در دادگاه‌، حق‌ شخص‌ فقير را پايمال‌ نكن‌. 7 تهمت‌ ناروا به‌ كسي‌ نزن‌ و نگذار شخص‌ بي‌گناه‌ به‌ مرگ‌ محكوم‌ شود. من‌ كسي‌ را كه‌ عدالت‌ را زير پا گذارد بي‌سزا نخواهم‌ گذاشت‌.
8 «رشوه‌ نگير، چون‌ رشوه‌ چشمان‌ بينايان‌ را كور مي‌كند و راستگويان‌ را به‌ دروغگويي‌ واميدارد.
9 «به‌ اشخاص‌ غريب‌ ظلم‌ نكن‌، چون‌ خود تو در مصر غريب‌ بودي‌ و از حال‌ غريبان‌ آگاهي‌.

هفتمين‌ سال‌ و هفتمين‌ روز
10 «در زمين‌ خود شش‌ سال‌ كشت‌ و زرع‌ كنيد، و محصول‌ آن‌ را جمع‌ نماييد. 11 اما در سال‌ هفتم‌ بگذاريد زمين‌ استراحت‌ كند و آنچه‌ را كه‌ در آن‌ مي‌رويد واگذاريد تا فقرا از آن‌ استفاده‌ كنند و آنچه‌ از آن‌ باقي‌ بماند حيوانات‌ صحرا بخورند. اين‌ دستور در مورد باغ‌ انگور و باغ‌ زيتون‌ نيز صدق‌ مي‌كند.
12 «شش‌ روز كار كنيد و در روز هفتم‌ استراحت‌ نماييد تا غلامان‌ و كنيزان‌ و غريباني‌ كه‌ برايتان‌ كار مي‌كنند و حتي‌ چارپايانتان‌ بتوانند استراحت‌ نمايند.
13 «از آنچه‌ كه‌ به‌ شما گفته‌ام‌ اطاعت‌ كنيد. نزد خدايان‌ غير دعا نكنيد و حتي‌ اسم‌ آنها را بر زبان‌ نياوريد.

سه‌ عيد بزرگ‌
(خروج‌ 34:18-26، تثنيه‌ 16:1-17)
14 «هر سال‌ اين‌ سه‌ عيد را به‌ احترام‌ من‌ نگاهداريد. 15 اول‌، عيد فطير: همانطور كه‌ قبلاً دستور دادم‌ در اين‌ عيد هفت‌ روز نان‌ فطير بخوريد. اين‌ عيد را بطور مرتب‌ در ماه‌ ابيب‌ هر سال‌ برگزار كنيد، چون‌ در همين‌ ماه‌ بود كه‌ از مصر بيرون‌ آمديد. در اين‌ عيد همه‌ شما بايد به‌ حضور من‌ هديه‌ بياوريد. 16 دوم‌، عيد حصاد: آن‌ وقتي‌ است‌ كه‌ شما بايد نوبر محصولات‌ خود را به‌ من‌ تقديم‌ كنيد. سوم‌، عيد جمع‌آوري‌: اين‌ عيد را در آخر سال‌، هنگام‌ جمع‌آوري‌ محصول‌ برگزار كنيد. 17 هر سال‌ در اين‌ سه‌ عيد، تمام‌ مردان‌ بني‌اسرائيل‌ بايد در حضور خداوند حاضر شوند.
18 «خون‌ حيوان‌ قرباني‌ را همراه‌ با نان‌ خمير مايه‌دار به‌ من‌ تقديم‌ نكنيد. نگذاريد پيه‌ قرباني‌هايي‌ كه‌ به‌ من‌ تقديم‌ كرده‌ايد تا صبح‌ بماند.
19 «نوبر هر محصولي‌ را كه‌ درو مي‌كنيد، به‌ خانه‌ خداوند، خدايتان‌ بياوريد.
«بزغاله‌ را در شير مادرش‌ نپزيد.

وعده‌هاي‌ خدا
20 «من‌ فرشته‌اي‌ پيشاپيش‌ شما مي‌فرستم‌ تا شما را بسلامت‌ به‌ سرزميني‌ هدايت‌ كند كه‌ براي‌ شما آماده‌ كرده‌ام‌. 21 به‌ سخنان‌ او توجه‌ كنيد و از دستوراتش‌ پيروي‌ نماييد. از او تمّرد نكنيد، زيرا گناهان‌ شما را نخواهد بخشيد، چراكه‌ او نماينده‌ من‌ است‌ و نام‌ من‌ بر اوست‌. 22 اگر مطيع‌ او باشيد و تمام‌ دستورات‌ مرا اطاعت‌ كنيد، آنگاه‌ من‌ دشمن‌ دشمنان‌ شما خواهم‌ شد. 23 فرشته‌ من‌ پيشاپيش‌ شما خواهد رفت‌ و شما را به‌ سرزمين‌ اموري‌ها، حيتي‌ها، فرزي‌ها، كنعاني‌ها، حوي‌ها و يبوسي‌ها هدايت‌ خواهد كرد و من‌ آنها را هلاك‌ خواهم‌ نمود. 24 بتهاي‌ آنها را سجده‌ و پرستش‌ نكنيد و مراسم‌ ننگين‌ آنها را بجا نياوريد. اين‌ قومها را نابود كنيد و بتهايشان‌ را بشكنيد.
25 «خداوند، خداي‌ خود را عبادت‌ كنيد و او نان‌ و آب‌ شما را بركت‌ خواهد داد و بيماري‌ را از ميان‌ شما دور خواهد كرد. 26 در ميان‌ شما سقط‌ جنين‌ و نازايي‌ وجود نخواهد داشت‌. او به‌ شما عمر طولاني‌ خواهد بخشيد.
27 «به‌ هر سرزميني‌ كه‌ هجوم‌ بريد، ترس‌ خداوند بر مردمانش‌ مستولي‌ خواهد شد و آنها از برابر شما خواهند گريخت‌. 28 من‌ زنبورهاي‌ سرخ‌ مي‌فرستم‌ تا قوم‌هاي‌ حوي‌، كنعاني‌ و حيتي‌ را از حضور شما بيرون‌ كنند. 29 البته‌ آن‌ قومها را تا يك‌ سال‌ بيرون‌ نخواهم‌ كرد مبادا زمين‌ خالي‌ و ويران‌ گردد و حيوانات‌ درنده‌ بيش‌ از حد زياد شوند. 30 اين‌ قومها را بتدريج‌ از آنجا بيرون‌ مي‌كنم‌ تا كم‌كم‌ جمعيت‌ شما زياد شود و تمام‌ زمين‌ را پر كند. 31 مرز سرزمين‌ شما را از درياي‌ سرخ‌ تا كرانه‌ فلسطين‌ و از صحراي‌ جنوب‌ تا رود فرات‌ وسعت‌ مي‌دهم‌ و به‌ شما كمك‌ مي‌كنم‌ تا ساكنان‌ آن‌ سرزمين‌ را شكست‌ داده‌، بيرون‌ كنيد.
32 «با آنها و خدايان‌ ايشان‌ عهد نبنديد 33 و نگذاريد در ميان‌ شما زندگي‌ كنند مبادا شما را به‌ بت‌ پرستي‌ كشانده‌، به‌ مصيبت‌ عظيمي‌ گرفتار سازند.»

 


راهنما



باب‌هاي‌ 21 ، 22 ، 23 ، 24 . «كتاب‌ عهد»
پس‌ از ده‌ فرمان‌، اين‌ نخستين‌ بخش‌ شريعت‌ است‌ كه‌ به‌ قوم‌ يهود داده‌ شد. اين‌ شريعت‌ در كتابي‌ نوشته‌ شد، و پس‌ از آن‌، «شريعت‌ براي‌ اطاعت‌» با خون‌ مُهر شد (24 : 4 ، 7 ، 8).

قوانين‌ در مورد موضوع‌هايي‌ از اين‌ قبيل‌ بودند: بردگي‌، مجازات‌ مرگ‌ براي‌ قتل‌، آدم‌ دزدي‌، يا نفرين‌ كردن‌ پدر و مادر، قصاص‌ «چشم‌ به‌ عوض‌ چشم‌»، دزدي‌، آسيب‌ رساندن‌ به‌ محصول‌، جبران‌، فريب‌ دادن‌، جادوگري‌، همخوابگي‌ با حيوانات‌، بت‌پرستي‌، مهرباني‌ نسبت‌ به‌ بيوه‌ زنان‌ و يتيمان‌، قرض‌ دادن‌، وثيقه‌، نفرين‌ نكردن‌ حاكم‌، نوبر محصول‌ و نخست‌ زاده‌، شهادت‌ دروغ‌، مردم‌، عدالت‌، توجه‌ به‌ حيوانات‌، رشوه‌، غريبان‌، روز سبت‌، سال‌ هفتم‌، عيد فصح‌ (فطير)، عيد حصاد، عيد جمع‌، نجوشاندن‌ كرّه‌ در شير مادرش‌، عهد نبستن‌ با كنعانيان‌، و پاداش‌ اطاعت‌.

 

  • مطالعه 1247 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %557 %1394 %12:%بهمن