8 خداوند را فراموش نکنید

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب تثنیه)
حفظ‌ اوامر خداوند
تمامي‌ اوامري‌ را كه‌ من‌ امروز به‌ شما امر مي‌فرمايم‌، حفظ‌ داشته‌، بجا آوريد، تا زنده‌ مانده‌، زياد شويد، و به‌ زميني‌ كه‌ خداوند براي‌ پدران‌ شما قسم‌ خورده‌ بود، داخل‌ شده‌، در آن‌ تصرف‌ نماييد. 2 و بياد آور تمامي‌ راه‌ را كه‌ يَهُوَه‌، خدايت‌، تو را اين‌ چهل‌ سال‌ در بيابان‌ رهبري‌ نمود تا تو را ذليل‌ ساخته‌، بيازمايد، و آنچه‌ را كه‌ در دل‌ تو است‌ بداند، كه‌ آيا اوامر او را نگاه‌ خواهي‌ داشت‌ يا نه‌. 3 و او تو را ذليل‌ و گرسنه‌ ساخت‌ و مَنّ را به‌ تو خورانيد كه‌ نه‌ تو آن‌ را مي‌دانستي‌ و نه‌ پدرانت‌ مي‌دانستند، تا تو را بياموزاند كه‌ انسان‌ نه‌ به‌ نان‌ تنها زيست‌ مي‌كند بلكه‌ به‌ هر كلمه‌اي‌ كه‌ از دهان‌ خداوند صادر شود، انسان‌ زنده‌ مي‌شود. 4 در اين‌ چهل‌ سال‌ لباس‌ تو در برت‌ مُندرس‌ نشد، و پاي‌ تو آماس‌ نكرد. 5 پس‌ در دل‌ خود فكر كن‌ كه‌ بطوري‌ كه‌ پدر، پسر خود را تأديب‌ مي‌نمايد، يَهُوَه‌ خدايت‌ تو را تأديب‌ كرده‌ است‌. 6 و اوامر يَهُوَه‌ خداي‌ خود را نگاه‌ داشته‌، در طريقهاي‌ او سلوك‌ نما و از او بترس‌. 7 زيرا كه‌ يَهُوَه‌ خدايت‌ تو را به‌ زمين‌ نيكو درمي‌آورد؛ زمين‌ پر از نهرهاي‌ آب‌ و از چشمه‌ها و درياچه‌ها كه‌ از دره‌ها و كوهها جاري‌ مي‌شود. 8 زميني‌ كه‌ پر از گندم‌ و جو و مَوْ و انجير و انار باشد، زميني‌ كه‌ پر از زيتونِ زيت‌ و عسل‌ است‌. 9 زميني‌ كه‌ در آن‌ نان‌ را به‌ تنگي‌ نخواهي‌ خورد، و در آن‌ محتاج‌ به‌ هيچ‌ چيز نخواهي‌ شد؛ زميني‌ كه‌ سنگهايش‌ آهن‌ است‌، و از كوههايش‌ مس‌ خواهي‌ كند. 10 و خورده‌، سير خواهي‌ شد، و يَهُوَه‌ خداي‌ خود را به‌ جهت‌ زمين‌ نيكو كه‌ به‌ تو داده‌ است‌، متبارك‌ خواهي‌ خواند.
11 پس‌ باحذر باش‌، مبادا يَهُوَه‌ خداي‌ خود را فراموش‌ كني‌ و اوامر و احكام‌ و فرايض‌ او را كه‌ من‌ امروز به‌ تو امر مي‌فرمايم‌، نگاه‌ نداري‌. 12 مبادا خورده‌، سير شوي‌، و خانه‌هاي‌ نيكو بنا كرده‌، در آن‌ ساكن‌ شوي‌، 13 و رمه‌ و گله‌ تو زياد شود، و نقره‌ و طلا براي‌ تو افزون‌ شود، و مايملك‌ تو افزوده‌ گردد، 14 و دل‌ تو مغرور شده‌، يَهُوَه‌
خداي‌ خود را كه‌ تو را از زمين‌ مصر از خانه‌ بندگي‌ بيرون‌ آورد، فراموش‌ كني‌، 15 كه‌ تو را در بيابان‌ بزرگ‌ و خوفناك‌ كه‌ در آن‌ مارهاي‌ آتشين‌ و عقربها و زمين‌ تشنه‌ بي‌آب‌ بود، رهبري‌ نمود، كه‌ براي‌ تو آب‌ از سنگ‌ خارا بيرون‌ آورد، 16 كه‌ تو را در بيابان‌ مَنّ را خورانيد كه‌ پدرانت‌ آن‌ را ندانسته‌ بودند، تا تو را ذليل‌ سازد و تو را بيازمايد و بر تو در آخرت‌ احسان‌ نمايد. 17 مبادا در دل‌ خود بگويي‌ كه‌ قوت‌ من‌ و توانايي‌ دست‌ من‌، اين‌ توانگري‌ را از برايم‌ پيدا كرده‌ است‌. 18 بلكه‌ يَهُوَه‌ خداي‌ خود را بياد آور، زيرا
اوست‌ كه‌ به‌ تو قوت‌ مي‌دهد تا توانگري‌ پيدا نمايي‌، تا عهد خود را كه‌ براي‌ پدرانت‌ قسم‌ خورده‌ بود، استوار بدارد، چنانكه‌ امروز شده‌ است‌.
19 و اگر يَهُوَه‌ خداي‌ خود را فراموش‌ كني‌ و پيرويِ خدايان‌ ديگر نموده‌، آنها را عبادت‌ و سجده‌ نمايي‌، امروز برشما شهادت‌ مي‌دهم‌ كه‌ البته‌ هلاك‌ خواهيد شد. 20 مثل‌ قومهايي‌ كه‌ خداوند پيش‌ روي‌ تو هلاك‌ مي‌سازد، شما همچنين‌ هلاك‌ خواهيد شد از اين‌ جهت‌ كه‌ قول‌ يَهُوَه‌ خداي‌ خود را نشنيديد.
ترجمه تفسیری
خداوند را فراموش‌ نكنيد
اگر تمام‌ فراميني‌ را كه‌ امروز به‌ شما مي‌دهم‌ اطاعت‌ كنيد نه‌ تنها زنده‌ خواهيد ماند، بلكه‌ تعدادتان‌ نيز افزايش‌ خواهد يافت‌ و به‌ سرزميني‌ كه‌ خداوند به‌ پدرانتان‌ وعده‌ نموده‌، خواهيد رفت‌ و آن‌ را تصرف‌ خواهيد كرد. 2 به‌ خاطر آوريد چگونه‌ خداوند شما را در بيابان‌ چهل‌ سال‌ تمام‌ هدايت‌ كرد و شما را در تنگي‌ قرار داده‌، آزمايش‌ كرد تا ببيند عكس‌العمل‌ شما چيست‌ و آيا واقعاً از او اطاعت‌ مي‌كنيد يا نه‌. 3 آري‌، او شما را در سختي‌ و گرسنگي‌ نگه‌ داشت‌ و بعد به‌ شما «مَنّ» را داد تا بخوريد، غذايي‌ كه‌ شما و پدرانتان‌ قبلاً از آن‌ بي‌اطلاع‌ بوديد. او چنين‌ كرد تا به‌ شما بفهماند كه‌ زندگي‌ فقط‌ به‌ خوراك‌ نيست‌، بلكه‌ به‌ اطاعت‌ از كلام‌ خداوند. 4 در تمام‌ اين‌ چهل‌ سال‌ لباس‌هايتان‌ كهنه‌ نشـد و پاهايتان‌ تاول‌ نزد. 5 بنابراين‌ بايد بفهميد چنانكه‌ پدر پسر خود را تنبيه‌ مي‌كند، خداوند نيز شما را تأديب‌ نموده‌ است‌.
6 دستورات‌ خداوند، خدايتان‌ را اطاعت‌ كنيد. از او پيروي‌ نماييد و از وي‌ بترسيد. 7 خداوند، خدايتان‌ شما را به‌ سرزمين‌ حاصلخيزي‌ مي‌برد، سرزميني‌ كه‌ در دره‌ها و كوه‌هايش‌ نهرها و رودها و چشمه‌ها جاري‌ است‌. 8 آنجا سرزمين‌ گندم‌ و جو، انگور و انجير، انار و زيتون‌، و عسل‌ است‌. 9 سرزميني‌ است‌ كه‌ در آن‌ آهن‌ مثل‌ ريگ‌، فراوان‌ است‌ و مس‌ در تپه‌هايش‌ به‌ وفور يافت‌ مي‌شود. سرزميني‌ است‌ كه‌ خوراك‌ در آن‌ فراوان‌ است‌ و شما محتاج‌ به‌ چيزي‌ نخواهيد بود.
10 درآنجا خواهيد خورد و سير خواهيد شد وخداوند، خدايتان‌ را بخاطر سرزمين‌ حاصلخيزي‌ كه‌ به‌ شما داده‌ است‌ شكر خواهيد كرد.
11 اما مـواظب‌ باشيد كه‌ در هنگام‌ فراواني‌، خداوند، خدايتان‌ را فراموش‌ نكنيد و از اوامر او كه‌ امروز به‌ شما مي‌دهم‌ سرپيچي‌ ننماييد. 12و13 زيرا وقتي‌ كه‌ شكمتان‌ سير شود و براي‌ سكونت‌ خود خانه‌هاي‌ خوبي‌ بسازيد و گله‌ها و رمه‌هايتان‌ فراوان‌ شوند و طلا و نقره‌ و اموالتان‌ زياد گردد، 14 همان‌ وقت‌ است‌ كه‌ بايد مواظب‌ باشيد مغرور نشويد و خداوند، خدايتان‌ را كه‌ شما را از بردگي‌ در مصر بيرون‌ آورد فراموش‌ نكنيد. 15 مواظب‌ باشيد خدايي‌ را كه‌ شما را در بيابان‌ ترسناك‌ و بزرگ‌، در آن‌ زمين‌ خشك‌ و بي‌آب‌ و علف‌ كه‌ پر از مارهاي‌ سمي‌ و عقربها بود، هدايت‌ كرد فراموش‌ نكنيد. او از دل‌ صخره‌ به‌ شما آب‌ داد! 16 او با مَنّ شما را در بيابان‌ سير كرد، غذايي‌ كه‌ پدرانتان‌ از آن‌ بي‌اطلاع‌ بودند، و او شما را در تنگي‌ قرار داد و آزمايش‌ كرد تا در آخر به‌ شما بركت‌ دهد. 17 او چنين‌ كرد تا شما هيچگاه‌ تصور نكنيد كه‌ با قدرت‌ و توانايي‌ خودتان‌ ثروتمند شديد. 18 هميشه‌ به‌ خاطر داشته‌ باشيد كه‌ خداوند، خدايتان‌ است‌ كه‌ توانايي‌ ثروتمند شدن‌ رابه‌ شما مي‌دهد. او اين‌ كار را مي‌كند تا وعده‌اي‌ را كه‌ به‌ پدرانتان‌ داد، بجا آورد.
19و20 ولي‌ اگر خداوند، خدايتان‌ را فراموش‌ كنيد و بدنبال‌ خدايان‌ ديگر رفته‌، آنها را پرستش‌ كنيد حتما نابود خواهيد شد، درست‌ همانطور كه‌ خداوند ملتهاي‌ ديگر را كه‌ با شما مقابله‌ مي‌كنند نابود مي‌سازد. اگر از خداوند، خدايتان‌ اطاعت‌ نكنيد سرنوشت‌ شما نيز چنين‌ خواهد بود.

 


راهنما



باب‌ 8 . بازگويي‌ عجايب‌ بيابان‌

آنها به‌ مدت‌ 40 سال‌ در بيابان‌ «آزموده‌» شده‌ و از منّ سير شده‌ بودند؛ «لباسشان‌ مندرس‌ نشده‌ و پايشان‌ آماس‌ نكرده‌ بود» ، تا بياموزند كه‌ به‌ خدا اعتماد كنند و مطابق‌ كلام‌ او زندگي‌ كنند(2 - 5).

 

  • مطالعه 1360 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %611 %1394 %13:%بهمن