7 قوم خاص خدا؛ برکات اطاعت از خدا

ترجمه قدیمی گویا


ترجمه قدیمی(کتاب تثنیه)
تصرف‌ امت‌ها
‌ چون‌ يَهُوَه‌، خدايت‌، تو را به‌ زميني‌ كه‌ براي تصرفش‌ به‌ آنجا مي‌روي‌ درآورد، و امت‌هاي‌ بسيار را كه‌ حِتيان‌ و جِرْجاشيان‌ و اموريان‌ و كنعانيان‌ و فِرِزِّيان‌ و حِوِّيان‌ و يَبُوْسِيان‌، هفت‌ امت‌ بزرگتر و عظيم‌تر از تو باشند، از پيش‌ تو اخراج‌ نمايد. 2 و چون‌ يَهُوَه‌ خدايت‌، ايشان‌ را به‌ دست‌ تو تسليم‌ نمايد، و تو ايشان‌ را مغلوب‌ سازي‌، آنگاه‌ ايشان‌ را بالكلّ هلاك‌ كن‌، و با ايشان‌ عهد مبند و بر ايشان‌ ترحم‌ منما. 3 و با ايشان‌ مصاهرت‌ منما؛ دختر خود را به‌ پسر ايشان‌ مده‌، و دختر ايشان‌ را براي‌ پسر خود مگير. 4 زيراكه‌ اولاد تو را از متابعت‌ من‌ برخواهند گردانيد، تا خدايان‌ غير را عبادت‌ نمايند، و غضب‌ خداوند برشما افروخته‌ شده‌، شما را بزودي‌ هلاك‌ خواهد ساخت‌. 5 بلكه‌ با ايشان‌ چنين‌ عمل‌ نماييد؛ مذبحهاي‌ ايشان‌ را منهدم‌ سازيد، و تمثالهاي‌ ايشان‌ را بشكنيد و اشيريم‌ ايشان‌ را قطع‌ نماييد، و بُتهاي‌ تراشيده‌ ايشان‌ را به‌ آتش‌ بسوزانيد. 6 زيرا كه‌ تو براي‌ يَهُوَه‌، خدايت‌، قوم‌ مقدس‌ هستي‌. يَهُوَه‌ خدايت‌ تو را برگزيده‌ است‌ تا از جميع‌ قومهايي‌ كه‌ بر روي‌ زمين‌اند، قوم‌ مخصوص‌ براي‌ خود او باشي‌.
7 خداوند دل‌ خود را با شما نبست‌ و شما را برنگزيد از اين‌ سبب‌ كه‌ از ساير قومها كثيرتر بوديد، زيرا كه‌ شما از همه‌ قومها قليلتر بوديد. 8 ليكن‌ از اين‌ جهت‌ كه‌ خداوند شما را دوست‌ مي‌داشت‌، و مي‌خواست‌ قسم‌ خود را كه‌ براي‌ پدران‌ شما خورده‌ بود، بجا آورد. پس‌ خداوندشما را با دست‌ قوي‌ بيرون‌ آورد، و از خانه‌ بندگي‌ از دست‌ فرعون‌، پادشاه‌ مصر، فديه‌ داد. 9 پس‌ بدان‌ كه‌ يَهُوَه‌، خداي‌ تو، اوست‌ خدا، خداي‌ امين‌ كه‌ عهد و رحمت‌ خود را با آناني‌ كه‌ او را دوست‌ مي‌دارند و اوامر او را بجا مي‌آورند تا هزار پشت‌ نگاه‌ مي‌دارد. 10 و آناني‌ را كه‌ او را دشمن‌ دارند، بر روي‌ ايشان‌ مكافات‌ رسانيده‌، ايشان‌ را هلاك‌ مي‌سازد. و به‌ هركه‌ او را دشمن‌ دارد، تأخير ننموده‌، او را بر رويش‌ مكافات‌ خواهد رسانيد. 11 پس‌ اوامر و فرايض‌ و احكامي‌ را كه‌ من‌ امروز به‌ جهت‌ عمل‌ نمودن‌ به‌ تو امر مي‌فرمايم‌، نگاه‌ دار.
12 پس‌ اگر اين‌ احكام‌ را بشنويد و آنها را نگاه‌ داشته‌، بجا آوريد، آنگاه‌ يَهُوَه‌ خدايت‌ عهد و رحمت‌ را كه‌ براي‌ پدرانت‌ قسم‌ خورده‌ است‌، با تو نگاه‌ خواهد داشت‌. 13 و تو را دوست‌ داشته‌، بركت‌ خواهد داد، و خواهد افزود، و ميوه‌ بطن‌ تو و ميوه‌ زمين‌ تو را و غله‌ و شيره‌ و روغن‌ تو را و نتايج‌ رمه‌ تو را و بچه‌هاي‌ گله‌ تو را، در زميني‌ كه‌ براي‌ پدرانت‌ قسم‌ خورد كه‌ به‌ تو بدهد، بركت‌ خواهد داد. 14 از همه‌ قومها مبارك‌تر خواهي‌ شد، و در ميان‌ شما و بهايم‌ شما، نر يا ماده‌، نازاد نخواهد بود. 15 و خداوند هر بيماري‌ را از تو دور خواهد كرد، و هيچكدام‌ از مرضهاي‌ بد مصر را كه‌ مي‌داني‌، برتو عارض‌ نخواهد گردانيد، بلكه‌ برتمامي‌ دشمنانت‌ آنها را خواهد آورد. 16 و تمامي‌ قومها را كه‌ يَهُوَه‌ بدست‌ تو تسليم‌ مي‌كند هلاك‌ ساخته‌، چشم‌ تو برآنها ترحم‌ ننمايد، و خدايان‌ ايشان‌ را عبادت‌ منما، مبادا براي‌ تو دام‌ باشد.
17 و اگر در دلت‌ گويي‌ كه‌ اين‌ قومها از من‌ زياده‌اند، چگونه‌ توانم‌ ايشان‌ را اخراج‌ نمايم‌؟ 18 از ايشان‌ مترس‌ بلكه‌ آنچه‌ را يَهُوَه‌ خدايت‌ با فرعون‌ و جميع‌ مصريان‌ كرد، نيكو بياد آور. 19 يعني‌ تجربه‌هاي‌ عظيمي‌ را كه‌ چشمانت‌ ديده‌ است‌، و آيات‌ و معجزات‌ و دست‌ قوي‌ و بازوي‌ دراز را كه‌ يَهُوَه‌، خدايت‌، تو را به‌ آنها بيرون‌ آورد. پس‌ يَهُوَه‌، خدايت‌، با همه‌ قومهايي‌ كه‌ از آنها مي‌ترسي‌، چنين‌ خواهد كرد. 20 و يَهُوَه‌ خدايت‌ نيز زنبورها در ميان‌ ايشان‌ خواهد فرستاد، تا باقي‌ماندگان‌ و پنهان‌شدگان‌ ايشان‌ از حضور تو هلاك‌ شوند. 21 از ايشان‌ مترس‌ زيرا يَهُوَه‌ خدايت‌ كه‌ در ميان‌ توست‌، خداي‌ عظيم‌ و مُهيب‌ است‌. 22 و يَهُوَه‌، خدايت‌، اين‌ قومها را از حضور تو به‌ تدريج‌ اخراج‌ خواهد نمود، ايشان‌ را بزودي‌ نمي‌تواني‌ تلف‌ نمايي‌ مبادا وحوش‌ صحرا برتو زياد شوند. 23 ليكن‌ يَهُوَه‌ خدايت‌، ايشان‌ را به‌ دست‌ تو تسليم‌ خواهد كرد، و ايشان‌ را به‌ اضطراب‌ عظيمي‌ پريشان‌ خواهد نمود تا هلاك‌ شوند. 24 و ملوك‌ ايشان‌ را بدست‌ تو تسليم‌ خواهد نمود، تا نام‌ ايشان‌ را از زير آسمان‌ محو سازي‌، و كسي‌ ياراي‌ مقاومت‌ با تو نخواهد داشت‌ تا ايشان‌ را هلاك‌ سازي‌. 25 و تمثالهاي‌ خدايان‌ ايشان‌ را به‌ آتش‌ بسوزانيد، به‌ نقره‌ و طلايي‌ كه‌ بر آنهاست‌، طمع‌ مورز، و براي‌ خود مگيـر، مبادا از آنها به‌ دام‌ گرفتار شوي‌، چونكه‌ نزد يَهُوَه‌، خداي‌ تو، مكروه‌ است‌. 26 و چيز مكروه‌ را به‌ خانه‌ خود مياور، مبادا مثل‌ آن‌ حرام‌ شوي‌، از آن‌ نهايت‌ نفرت‌ و كراهت‌ دار چونكه‌ حرام‌ است‌.
ترجمه تفسیری
قوم‌ خاص‌ خدا
(خروج‌ 34:11-16)
هنگامي‌ كه‌ خداوند شما را به‌ سرزميني‌ كه‌ در شرف‌ تصرفش‌ هستيد، ببرد، اين‌ هفت‌ قوم‌ را كه‌ همگي‌ از شما بزرگتر و قويترند نابود خواهد ساخت‌: حيتيها، جرجاشيها، اموريها، كنعانيها، فرزيها،حويها و يبوسيها. 2 زماني‌ كه‌ خداوند، خدايتان‌ آنها را به‌ شما تسليم‌ كند و شما آنها را مغلوب‌ نماييد، بايد همه‌ آنها را بكشيد. با آنها معاهده‌اي‌ نبنديد و به‌ آنها رحم‌ نكنيد، بلكه‌ ايشان‌ را بكلي‌ نابود سازيد. 3 با آنها ازدواج‌ نكنيد و نگذاريد فرزندانتان‌ با پسران‌ و دختران‌ ايشان‌ ازدواج‌ كنند. 4 چون‌ در نتيجه‌ ازدواج‌ با آنها جوانانتان‌ به‌ بت‌پرستي‌ كشيده‌ خواهند شد و همين‌ سبب‌ خواهد شد كه‌ خشم‌ خداوند نسبت‌ به‌ شما افروخته‌ شود و شما را بكلي‌ نابود سازد.
5 قربانگاه‌هاي‌ كافران‌ را بشكنيد، ستونهايي‌ را كه‌ مي‌پرستند خرد كنيد و مجسمه‌هاي‌ شرم‌آور را تكه‌ تكه‌ نموده‌، بتهايشان‌ را بسوزانيد؛ 6 چون‌ شما قوم‌ مقدسي‌ هستيد كه‌ به‌ خداوند، خدايتان‌ اختصاص‌ يافته‌ايد. او از بين‌ تمام‌ مردم‌ روي‌ زمين‌ شما را انتخاب‌ كرده‌ است‌ تا برگزيدگان‌ او باشيد. 7 شما كوچكترين‌ قوم‌ روي‌ زمين‌ بوديد، پس‌ او شما را بسبب‌ اينكه‌ قومي‌ بزرگتر از ساير قوم‌ها بوديد برنگزيد و محبت‌ نكرد، 8 بلكه‌ به‌ اين‌ دليل‌ كه‌ شما را دوست‌ داشت‌ و مي‌خواست‌ عهد خود را كه‌ با پدرانتان‌ بسته‌ بود بجا آورد. بهمين‌ دليل‌ است‌ كه‌ او شما را با چنين‌ قدرت‌ و معجزات‌ عجيب‌ و بزرگي‌ از بردگي‌ در مصر رهانيد.

بركات‌ اطاعت‌ از خدا
(تثنيه‌ 28:1-14)
9 پس‌ بدانيد كه‌ تنها خدايي‌ كه‌ وجود دارد خداوند، خدايتان‌ است‌ و او همان‌ خداي‌ اميني‌ است‌ كه‌ تا هزاران‌ نسل‌ وعده‌هاي‌ خود را نگاه‌ داشته‌ پيوسته‌ كساني‌ را كه‌ او را دوست‌ مي‌دارند و دستوراتش‌ را اطاعت‌ مي‌كنند محبت‌ مي‌نمايد. 10 ولي‌ آناني‌ را كه‌ از او نفرت‌ دارند بي‌درنگ‌ مجازات‌ و نابود مي‌كند. 11 بنابراين‌، تمام‌ اين‌ فرمانهايي‌ را كه‌ امروز به‌ شما مي‌دهم‌ اجرا كنيد.
12 اگر به‌ اين‌ فرمانها توجه‌ كرده‌، آنها را اطاعت‌ نماييد، خداوند، خدايتان‌ عهدي‌ را كه‌ از روي‌ رحمت‌ خويش‌ با پدران‌ شما برقرار نمود ادا خواهد كرد. 13 او شما را دوست‌ خواهد داشت‌ و بـركت‌خواهد داد و از شما قومي‌ بزرگ‌ بوجود خواهد آورد. او شما را بارور نموده‌، زمين‌ و حيواناتتان‌ را بركت‌ خواهد داد تا محصول‌ زيادي‌ از گندم‌، انگور، زيتون‌ و گله‌هاي‌ گاو و گوسفند داشته‌ باشيد. تمام‌ اين‌ بركات‌ را در سرزميني‌ كه‌ به‌ پدرانتان‌ وعده‌ فرمود، به‌ شما خواهد بخشيد. 14 بيشتر از تمامي‌ قوم‌هاي‌ روي‌ زمين‌ بركت‌ خواهيد يافت‌ و هيچكدام‌ از شما و حتي‌ گله‌هايتان‌ نازا نخواهد بود. 15 خداوند تمام‌ امراضتان‌ را از شما دور نموده‌، اجازه‌ نخواهد داد به‌ هيچكدام‌ از بيماريهايي‌ كه‌ در مصر ديده‌ايد دچار شويد. او همه‌ اين‌ مرضها را به‌ دشمنانتان‌ خواهد داد.
16 تمامي‌ قوم‌هايي‌ را كه‌ خداوند، خدايتان‌ بدست‌ شما گرفتار مي‌سازد نابود كنيد. به‌ ايشان‌ رحم‌ نكنيد و خدايان‌ ايشان‌ را پرستش‌ ننماييد، و گرنه‌ در دام‌ مهلكي‌ گرفتار خواهيد شد. 17 شايد پيش‌ خودتان‌ فكر كنيد: «چگونه‌ مي‌توانيم‌ بر اين‌ قوم‌هايي‌ كه‌ از ما قويترند پيروز شويم‌؟» 18 ولي‌ از آنها باك‌ نداشته‌ باشيد! كافيست‌ آنچه‌ را خداوند، خدايتان‌ با فرعون‌ و سراسر سرزمين‌ مصر كرد به‌ خاطر آوريد. 19 آيا بلاهاي‌ وحشتناكي‌ را كه‌ خداوند بر سر آنها آورد و شما با چشمان‌ خود آن‌ را ديديد و نيز معجزات‌ بزرگ‌ و قوت‌ و قدرت‌ خداوند را كه‌ بدان‌ وسيله‌ شما را از سرزمين‌ مصر بيرون‌ آورد به‌ خاطر داريد؟ پس‌ بدانيد كه‌ خداوند، خدايتان‌ همين‌ قدرت‌ را عليه‌ مردمي‌ كه‌ از آنها مي‌ترسيد به‌ كار خواهد برد. 20 از اين‌ گذشته‌، خداوند، خدايتان‌ زنبورهاي‌ سرخ‌ و درشتي‌ خواهد فرستاد تا آن‌ عده‌ از دشمنانتان‌ را نيز كه‌ خود را پنهان‌ كرده‌اند، نابود سازد.
21 بنابراين‌ از آن‌ قوم‌ها نترسيد، زيرا خداوند، خدايتان‌ در ميان‌ شماست‌. او خدايي‌ است‌ بزرگ‌ و مهيب‌. 22 او بتدريج‌ آنها را بيرون‌ خواهد راند. اين‌ كار را بسرعت‌ انجام‌ نخواهد داد، زيرا اگر چنين‌ كند حيوانات‌ وحشي‌ بزودي‌ افزايش‌ يافته‌، براي‌ شما ايجاد خطر خواهند كرد. 23 او اين‌ كار را بتدريج‌ انجام‌ خواهد داد و شما هم‌ به‌ آن‌ قوم‌ها حمله‌ نموده‌، آنها را از بين‌ خواهيد برد. 24 او پادشاهان‌ آنها را بدست‌ شما خواهد سپرد و شما نام‌ ايشان‌ را از صفحه‌ روزگارمحو خواهيد كرد. هيچكس‌ ياراي‌ مقاومت‌ در برابر شما را نخواهد داشت‌.
25 بت‌هايشان‌ را بسوزانيد و به‌ طلا و نقره‌اي‌ كه‌ اين‌ بتها از آن‌ ساخته‌ شده‌اند طمع‌ نكنيد و آن‌ را برنداريد و گرنه‌ گرفتار خواهيد شد، زيرا خداوند، خدايتان‌ از بتها متنفر است‌. 26 بتي‌ را به‌ خانه‌ خود نبريد، چون‌ همان‌ لعنتي‌ كه‌ بر آن‌ است‌ بر شما نيز خواهد بود. از بتها نفرت‌ و كراهت‌ داشته‌ باشيد، چون‌ لعنت‌ شده‌اند.

 


راهنما



باب‌ 7 . امر به‌ نابود كردن‌ كنعاني‌ها و بتها

عهد بستن‌ يا ازدواج‌ با كنعاني‌ها ممنوع‌ بود. اين‌ كار براي‌ حفظِ اسرائيل‌ از بت‌پرستي‌ و اعمال‌ پليد آن‌ ضروري‌ بود.

 

  • مطالعه 1383 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %610 %1394 %13:%بهمن