21 شهرهای لاویان

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب یوشع)


شهرهاي‌ لاويان‌
آنگاه‌ رؤساي‌ آباي‌ لاويان‌ نزد اَلِعازَر كاهن‌ و نزد يوشع‌ بن‌نون‌ و نزد رؤساي‌ آباي‌ اسباط‌ بني‌اسرائيل‌ آمدند. 2 و ايشان‌ را در شيلوه‌ در زمين‌ كنعان‌ مخاطب‌ ساخته‌، گفتند كه‌ « خداوند به‌ واسطة‌ موسي‌ امر فرموده‌ است‌ كه‌ شهرها براي‌ سكونت‌ و حوالي‌ آنها به‌ جهت‌ بهايم‌ ما، به‌ ما داده‌ شود.» 3 پس‌ بني‌اسرائيل‌ برحسب‌ فرمان‌ خداوند اين‌ شهرها را با حوالي‌ آنها از ملك‌ خود به‌ لاويان‌ دادند.
4 و قرعه‌ براي‌ قبايل‌ قَهاتيان‌ بيرون‌ آمد، و براي‌ پسران‌ هارون‌ كاهن‌ كه‌ از جملة‌ لاويان‌ بودندسيزده‌ شهر از سبط‌ يهودا، و از سبط‌ شَمْعون‌ و از سبط‌ بنيامين‌ به‌ قرعه‌ رسيد.
5 و براي‌ بقية‌ پسران‌ قهات‌، ده‌ شهر از قبايل‌ سبط‌ افرايم‌ و از سبط‌ دان‌ و از نصف‌ سبط‌ مَنَسَّي‌ به‌ قرعه‌ رسيد.
6 و براي‌ پسران‌ جَرْشون‌ سيزده‌ شهر از قبايل‌ سبط‌ يَسّاكار و از سبط‌ اَشير و از سبط‌ نَفْتالي‌ و از نصف‌ سبط‌ مَنَسَّي‌ در باشان‌ به‌ قرعه‌ رسيد.
7 و براي‌ پسران‌ مراري‌ برحسب‌ قبايل‌ ايشان‌ دوازده‌ شهر از سبط‌ رؤبين‌ و از سبط‌ جاد و از سبط‌ زَبُولُون‌ رسيد.
8 و بني‌اسرائيل‌، اين‌ شهرها و حوالي‌ آنها را به‌ لاويان‌ به‌ قرعه‌ دادند، چنانكه‌ خداوند به‌ واسطة‌ موسي‌ امر فرموده‌ بود.
9 و از سبط‌ بني‌يهودا و از سبط‌ بني‌شمعون‌ اين‌ شهرها را كه‌ به‌ نامها ذكر مي‌شود، دادند. 10 و اينها به‌ پسران‌ هارون‌ كه‌ از قبايل‌ قهاتيان‌ از بني‌لاوي‌ بودند رسيد، زيرا كه‌ قرعة‌ اول‌ از ايشان‌ بود. 11 پس‌ قريه‌ اَرْبَع‌ پدر عَناق‌ كه‌ حَبْرُون‌ باشد در كوهستان‌ يهودا با حوالي‌ كه‌ در اطراف‌ آن‌ بود، به‌ ايشان‌ دادند. 12 ليكن‌ مزرعه‌هاي‌ شهر و دهات‌ آن‌ را به‌ كاليب‌ بن‌يَفُنَّه‌براي‌ ملكّيت‌ دادند.
13 و به‌ پسران‌ هارون‌ كاهن‌، حَبْرُون‌ را كه‌ شهر ملجاي‌ قاتلان‌ است‌ با حوالي‌ آن‌، و لِبْنَه‌ را با حوالي‌ آن‌ دادند. 14 و يَتّير را با نواحي‌ آن‌ و اشتموع‌ را با نواحي‌ آن‌. 15 و حولون‌ را با نواحي‌ آن‌ و دَبيرْ را با نواحي‌ آن‌. 16 و عَين‌ را با نواحي‌ آن‌ و يُطَّه‌ را با نواحي‌ آن‌ و بيت‌شمس‌ را با نواحي‌ آن‌، يعني‌ از اين‌ دو سبط‌ نه‌ شهر را. 17 و از سبط‌ بنيامين‌ جِبَعُون‌ را با نواحي‌ آن‌ و جِبَع‌ را با نواحي‌ آن‌. 18 و عناتوت‌ را با نواحي‌ آن‌ و عَلْمون‌ را با نواحي‌ آن‌، يعني‌ چهار شهر دادند. 19 تمامي‌شهرهاي‌ پسران‌ هارون‌ كهنه‌ سيزده‌ شهر با نواحي‌ آنها بود.
20 و اما قبايل‌ بني‌قَهاتِ لاويان‌، يعني‌ بقيه‌ بني‌قَهات‌ شهرهاي‌ قرعة‌ ايشان‌ از سبط‌ افرايم‌ بود. 21 پس‌ شكيم‌ را در كوهستان‌ افرايم‌ كه‌ شهر ملجاي‌ قاتلان‌ است‌ با نواحي‌ آن‌ و جازَر را با نواحي‌ آن‌ به‌ ايشان‌ دادند. 22 و قِبْصايم‌ را با نواحي‌ آن‌ و بيت‌حُورُون‌ را با نواحي‌ آن‌، يعني‌ چهار شهر. 23 و از سبط‌ دان‌ اِلْتَقي‌ را با نواحي‌ آن‌ و جِبَّتون‌ را با نواحي‌ آن‌. 24 و اَيَّلُون‌ را با نواحي‌ آن‌ و جِتّْ رِمّون‌ را با نواحي‌ آن‌، يعني‌ چهار شهر. 25 و از نصف‌ سبط‌ مَنَسَّي‌ تَعْنَك‌ را با نواحي‌ آن‌ و جَتّْ رِمّون‌ را با نواحي‌ آن‌، يعني‌ دو شهر دادند. 26 تمامي‌ شهرهاي‌ قبايل‌ بقية‌ بني‌قهات‌ با نواحي‌ آنها ده‌ بود.
27 و به‌ بني‌جَرْشون‌ كه‌ از قبايل‌ لاويان‌ بودند از نصف‌ سبط‌ مَنَسَّي‌ جولان‌ را در باشان‌ كه‌ شهر ملجاي‌ قاتلان‌ است‌ با نواحي‌ آن‌ و بَعَشْتَرَه‌ را با نواحي‌ آن‌، يعني‌ دو شهر دادند. 28 و از سبط‌ يساكار قِشْيون‌ را با نواحي‌ آن‌ و دابَره‌ را با نواحي‌ آن‌. 29 و يَرْمُوت‌ را با نواحي‌ آن‌ و عين‌جَنّيم‌ را با نواحي‌ آن‌، يعني‌ چهار شهر. 30 و از سبط‌ اشير، مِشْآل‌ را با نواحي‌ آن‌ و عَبْدون‌ را با نواحي‌ آن‌. 31 و حَلْقات‌ را با نواحي‌ آن‌ و رَحوب‌ را با نواحي‌ آن‌، يعني‌ چهار شهر. 32 و از سبط‌ نَفْتالي‌ قادش‌ را در جليل‌ كه‌ شهر ملجاي‌ قاتلان‌ است‌ با نواحي‌ آن‌ و حَمّوت‌ دور را با نواحي‌ آن‌ و قَرْتان‌ را، يعني‌ سه‌ شهر دادند. 33 و تمامي‌ شهرهاي‌ جَرْشونيان‌ بر حسب‌ قبايل‌ ايشان‌ سيزده‌ شهر بود با نواحي‌ آنها.
34 و به‌ قبايل‌ بني‌مراري‌ كه‌ از لاويان‌ باقي‌ مانده‌ بودند، از سبط‌ زَبُولُون‌ يُقْنَعام‌ را با نواحي‌ آن‌ و قَرته‌ را با نواحي‌ آن‌. 35 و دِمنه‌ را با نواحي‌ آن‌ ونَحَلال‌ را با نواحي‌، يعني‌ چهار شهر. 36 و از سبط‌ رؤبين‌، باصَر را با نواحي‌ آن‌ و يَهْصَه‌ را با نواحي‌ آن‌. 37 و قَديموت‌ را با نواحي‌ آن‌ و مَيفَعَة‌ را با نواحي‌ آن‌، يعني‌ چهار شهر. 38 و از سبط‌ جاد راموت‌ را در جِلْعاد كه‌ شهر ملجاي‌ قاتلان‌ است‌ با نواحي‌ آن‌ و مَحَنايم‌ را با نواحي‌ آن‌. 39 و حَشْبُون‌ را با نواحي‌ آن‌ و يَعْزير را با نواحي‌ آن‌؛ همة‌ اين‌ شهرها چهار مي‌باشد. 40 همة‌ اينها شهرهاي‌ بني‌مراري‌ برحسب‌ قبايل‌ ايشان‌ بود، يعني‌ بقية‌ قبايل‌ لاويان‌ و قرعة‌ ايشان‌ دوازده‌ شهر بود.
41 و جميع‌ شهرهاي‌ لاويان‌ در ميان‌ ملك‌ بني‌اسرائيل‌ چهل‌ و هشت‌ شهر با نواحي‌ آنها بود. 42 اين‌ شهرها هر يكي‌ با نواحي‌ آن‌ به‌ هر طرفش‌ بود، و براي‌ همة‌ اين‌ شهرها چنين‌ بود.
43 پس‌ خداوند تمامي‌ زمين‌ را كه‌ براي‌ پدران‌ ايشان‌ قسم‌ خورده‌ بود كه‌ به‌ ايشان‌ بدهد به‌ اسرائيل‌ داد، و آن‌ را به‌ تصرف‌ آورده‌، در آن‌ ساكن‌ شدند. 44 و خداوند ايشان‌ را از هر طرف‌ آرامي‌ داد چنانكه‌ به‌ پدران‌ ايشان‌ قسم‌ خورده‌ بود، و احدي‌ از دشمنان‌ ايشان‌ نتوانست‌ با ايشان‌ مقاومت‌ نمايد، زيرا كه‌ خداوند جميع‌ دشمنان‌ ايشان‌ را به‌ دست‌ ايشان‌ سپرده‌ بود. 45 و از جميع‌ سخنان‌ نيكويي‌ كه‌ خداوند به‌ خاندان‌ اسرائيل‌ گفته‌ بود، سخني‌ به‌ زمين‌ نيفتاد بلكه‌ همه‌ واقع‌ شد.


ترجمه تفسیری

شهرهاي‌ قبيله‌ لاوي‌
(اعداد 35:1-8)
بزرگان‌ قبيله‌ لاوي‌ به‌ شيلوه‌ آمدند و به‌ العازار كاهن‌، يوشع‌ و بقيه‌ رهبران‌ قبايل‌ گفتند: «خداوند به‌ موسي‌ فرمود كه‌ شهرهايي‌ براي‌ سكونت‌ و چراگاه‌هايي‌ براي‌ گله‌ها به‌ قبيله‌ ما داده‌ شود.» 3 پس‌ بني‌اسرائيل‌ طبق‌ فرمان‌ خداوند از ملك‌ خود شهرهايي‌ با چراگاه‌هاي‌ اطرافشان‌ به‌ قبيله‌ لاوي‌ دادند.
4 خاندان‌ قهات‌ نخستين‌ گروه‌ از قبيله‌ لاوي‌ بودند كه‌ قرعه‌ به‌ نامشان‌ درآمد. به‌ آن‌ دسته‌ از قهاتي‌ها كه‌ از نسل‌ هارون‌ و كاهن‌ بودند، سيزده‌ شهر از شهرهاي‌ قبايل‌ يهودا، شمعون‌ و بنيامين‌ داده‌ شد. 5 به‌ بقيه‌ خاندان‌ قهات‌، ده‌ شهر از شهرهاي‌ افرايم‌، دان‌ و نصف‌ قبيله‌ منسي‌ داده‌ شد. 6 به‌ خاندان‌ جرشون‌، سيزده‌ شهر از شهرهاي‌ قبايل‌ يساكار، اشير، نفتالي‌ و نصف‌ قبيله‌ منسي‌ كه‌ در باشان‌ قرار داشت‌، داده‌ شد. 7 به‌ خاندان‌ مراري‌، دوازده‌ شهر از شهرهاي‌ قبايل‌ رئوبين‌، جاد و زبولون‌ داده‌ شد. 8 به‌ اين‌ طريق‌ آنچه‌ كه‌ خداوند به‌ موسي‌ فرموده‌ بود، انجام‌ پذيرفت‌ و شهرها و چراگاه‌ها براي‌ قبيله‌ لاوي‌ به‌ حكم‌ قرعه‌ تعيين‌ گرديد.
9و10 اين‌ است‌ اسامي‌ شهرهايي‌ كه‌ از ملك‌ قبايل‌ يهودا و شمعون‌ به‌ نسل‌ هارون‌ كه‌ از طايفه‌ قهات‌ (پسر لاوي‌) بودند، داده‌ شد (طايفه‌ قهات‌ نخستين‌ گروهي‌ بودند كه‌ قرعه‌ به‌ نامشان‌ درآمد): 11 شهر حبرون‌ كه‌ همان‌ قريه‌ اربع‌ باشد (اربع‌ پدر عناق‌ بود) در كوهستان‌ يهودا با چراگاه‌هاي‌ اطرافش‌ به‌ ايشان‌ تعلق‌ گرفت‌. 12 (مزارع‌ و روستاهاي‌ اطراف‌ آن‌، قبلاً به‌ كاليب‌ پسر يفنه‌ داده‌ شده‌ بود.) 13 علاوه‌ بر شهر حبرون‌ كه‌ از شهرهاي‌ پناهگاه‌ بود، اين‌ شهرها نيز به‌ نسل‌ هارون‌ كه‌ كاهن‌ بودند داده‌ شد: لبنه‌، 14 يتير، اشتموع‌، 15 حولون‌، دبير، 16 عين‌، يوطه‌ و بيت‌شمس‌، جمعاً نه‌ شهر با چـراگاه‌هاي‌ اطـراف‌ از قبيـله‌ يـهودا و شمعون‌. 17و18 از مـلك‌ قبيله‌ بنيـامين‌، ايـن‌ چهـار شـهر بـاچراگاه‌هاي‌ اطراف‌ داده‌ شد: جبعون‌، جبع‌، عناتوت‌ و علمون‌. 19 پس‌ جمعاً سيزده‌ شهر با چراگاه‌هاي‌ اطـراف‌، به‌ نسل‌ هـارون‌ كه‌ كاهن‌ بودنـد تعـلق‌ گـرفت‌.
20و21و22 از طرف‌ قبيله‌ افرايم‌، چهار شهر و چراگاه‌هاي‌ اطراف‌ آنها به‌ بقيه‌ خاندان‌ قهات‌ داده‌ شد. اين‌ شهرها عبارت‌ بودند از: شكيم‌ (يكي‌ از شهرهاي‌ پناهگاه‌ كه‌ در كوهستان‌ افرايم‌ واقع‌ بود)، جازر، قبصايم‌ و بيت‌حورون‌.
23و24 از طرف‌ قبيله‌ دان‌ چهار شهر با چراگاه‌هاي‌ اطراف‌ آنها به‌ ايشان‌ بخشيده‌ شد. اين‌ شهرها عبارت‌ بودند از: التقي‌، جِبَتون‌، اَيَلون‌ و جترمون‌.
25 نصف‌ قبيله‌ منسي‌، شهرهاي‌ تعنك‌، جت‌ رمون‌ و چراگاه‌هاي‌ اطراف‌ آنها را به‌ ايشان‌ بخشيد. 26 به‌ اين‌ ترتيب‌، جمعاً ده‌ شهر با چراگاه‌هاي‌ اطراف‌ آنها به‌ باقيمانده‌ خاندان‌ قهات‌ داده‌ شد.
27 به‌ خاندان‌ جرشون‌ نيز كه‌ يكي‌ ديگر از گروه‌هاي‌ قبيله‌ لاوي‌ بود اين‌ شهرها داده‌ شد: از طرف‌ نصف‌ قبيله‌ منسي‌، جولان‌ در باشان‌ (يكي‌ از شهرهاي‌ پناهگاه‌) و بَعَشتره‌، جمعاً دو شهر با چراگاه‌هاي‌ اطراف‌. 28 از طرف‌ قبيله‌ يساكار؛ شهرهاي‌ قشيون‌، دابره‌، 29 يرموت‌ و عين‌ جنيم‌، جمعاً چهار شهر با چراگاه‌هاي‌ اطراف‌. 30 از قبيله‌ اشير؛ شهرهاي‌ مش‌آل‌، عبدون‌، 31 حلقات‌ و رحوب‌، جمعاً چهار شهر با چراگاه‌هاي‌ اطراف‌. 32 از قبيله‌ نفتالي‌؛ شهرهاي‌ قادش‌ در جليل‌ (يكي‌ از شهرهاي‌ پناهگاه‌)، حموت‌ دُر و قرتان‌، جمعاً سه‌ شهر با چراگاه‌هاي‌ اطراف‌.
33 پس‌ جمعاً سيزده‌ شهر با چراگاه‌هاي‌ اطراف‌ آنها به‌ خاندان‌ جرشون‌ داده‌ شد.
34 به‌ بقيه‌ قبيله‌ لاوي‌ كه‌ خاندان‌ مراري‌ را تشكيل‌ مي‌دادند، اين‌ شهرها داده‌ شد: از قبيله‌ زبولون‌؛ شهرهاي‌ يُقنعام‌، قَرته‌، 35 دمنه‌ و نحلال‌، جمعاً چهار شهر با چراگاه‌هاي‌ اطراف‌. 36 از قبيله‌ رئوبين‌؛ شهرهاي‌ باصر، يهصه‌، 37 قديموت‌ و ميفعت‌، جمعاً چهار شهر با چراگاه‌هاي‌ اطراف‌. 38 از قبيله‌ جاد؛ شهرهاي‌ راموت‌ در جلعاد (يكي‌ از شهرهاي‌ پناهگاه‌)، محنايم‌، 39 حشبون‌ و يعزير، جمعاً چهارشهر با چراگاه‌هاي‌ اطراف‌.
40 رويهم‌رفته‌ دوازده‌ شهر به‌ حكم‌ قرعه‌ به‌ خاندان‌ مراري‌ كه‌ بقيه‌ قبيله‌ لاوي‌ را تشكيل‌ مي‌دادند، داده‌ شد.
41و42 بدين‌ ترتيب‌ از سرزميني‌ كه‌ متعلق‌ به‌ بني‌اسرائيل‌ بود چهل‌ و هشت‌ شهر با چراگاه‌هاي‌ اطراف‌ آنها به‌ قبيله‌ لاوي‌ داده‌ شد.
بني‌اسرائيل‌ سرزمين‌ موعود را تسخير مي‌كند
43 پس‌ خداوند، تمام‌ سرزميني‌ را كه‌ به‌ اجداد قوم‌ اسرائيل‌ وعده‌ فرموده‌ بود به‌ بني‌اسرائيل‌ بخشيد و ايشان‌ آن‌ را تصرف‌ نموده‌، در آن‌ ساكن‌ شدند. 44 خداوند چنانكه‌ به‌ اجداد آنها وعده‌ داده‌ بود در سرزمين‌ اسرائيل‌ صلح‌ برقرار نمود و كسي‌ را ياراي‌ مقاومت‌ با آنها نبود. خداوند ايشان‌ را ياري‌ نمود تا دشمنان‌ خود را نابود كنند. 45 او به‌ تمام‌ وعده‌هاي‌ نيكويي‌ كه‌ به‌ قوم‌ اسرائيل‌ داده‌ بود وفا كرد.

راهنما

باب‌هاي‌ 13 - 22 . تقسيم‌ سرزمين‌ كنعان‌
نقشة‌ 31 محل‌ تقريبي‌ سكونت‌ ملل‌ كنعاني‌ و استقرار دوازده‌ سبط‌ اسرائيل‌ را نشان‌ مي‌دهد. شش‌ شهر ملجاء (باب‌ 20 ، و تثنيه‌ 19)؛ و 48 شهر براي‌ لاويان‌، شامل‌ 13 شهر براي‌ كاهنان‌ (21 : 19 و 14) تعيين‌ شد. مذبح‌ در كنارة‌ رود اردن‌ (باب‌ 22)، بعنوان‌ نشانة‌ وحدت‌ ملي‌ ملتي‌ كه‌ رودخانه‌اي‌ بزرگ‌ آنرا به‌ دو قسمت‌ مي‌كرد، در نظر گرفته‌ شد.

  • مطالعه 1344 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %628 %1394 %14:%بهمن