6 بنای هیکل

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب اول پادشاهان)



بناي‌ هيكل‌
و واقع‌ شد در سال‌ چهارصد و هشتاد از خروج‌ بني‌اسرائيل‌ از زمين‌ مصر در ماه‌ زِيُو كه‌ ماه‌ دوم‌ از سال‌ چهارم‌ سلطنت‌ سليمان‌ بر اسرائيل‌ بود كه‌ بناي‌ خانة‌ خداوند را شروع‌ كرد. 2 و خانة‌ خداوند كه‌ سليمان‌ پادشاه‌ بنا نمود طولش‌ شصت‌ ذراع‌ و عرضش‌ بيست‌ و بلنديش‌ سي‌ ذراع‌ بود. 3 و رواق‌ پيش‌ هيكل‌ خانه‌ موافق‌عرض‌ خانه‌، طولش‌ بيست‌ ذراع‌ و عرضش‌ روبروي‌ خانه‌ ده‌ ذراع‌ بود. 4 و براي‌ خانه‌ پنجره‌هاي‌ مُشَبّكْ ساخت‌. 5 و بر ديوار خانه‌ به‌ هر طرفش‌ طبقه‌ها بنا كرد، يعني‌ به‌ هر طرف‌ ديوارهاي‌ خانه‌ هم‌ بر هيكل‌ و هم‌ بر محراب‌ و به‌ هر طرفش‌ غرفه‌ها ساخت‌. 6 و طبقة‌ تحتاني‌ عرضش‌ پنج‌ ذراع‌ و طبقة‌ وسطي‌ عرضش‌ شش‌ ذراع‌ و طبقة‌ سومي‌ عرضش‌ هفت‌ ذراع‌ بود زيرا كه‌ به‌ هر طرف‌ خانه‌ از خارجْ پشته‌ها گذاشت‌ تا تيرها در ديوار خانه‌ متمكّن‌ نشود. 7 و چون‌ خانه‌ بنا مي‌شد از سنگهايي‌ كه‌ در معدن‌ مهيّا شده‌ بود، بنا شد به‌ طوري‌ كه‌ در وقت‌ بنا نمودن‌ خانه‌ نه‌ چكّش‌ و نه‌ تبر و نه‌ هيچ‌ آلات‌ آهني‌ مسموع‌ شد.
8 و درِ غُرفه‌هاي‌ وسطي‌ در جانب‌ راست‌ خانه‌ بود و به‌ طبقة‌ وسطي‌ و از طبقه‌ وسطي‌ تا طبقة‌ سومي‌ از پلّه‌هاي‌ پيچاپيچ‌ بالا مي‌رفتند. 9 و خانه‌ را بنا كرده‌، آن‌ را به‌ اتمام‌ رسانيد و خانه‌ را با تيرها و تخته‌هاي‌ چوب‌ سرو آزاد پوشانيد. 10 و بر تمامي‌ خانه‌ طبقه‌ها را بنا نمود كه‌ بلندي‌ هر يك‌ از آنها پنج‌ ذراع‌ بود و با تيرهاي‌ سرو آزاد در خانه‌ مُتِمَكِّن‌ شد.
11 و كلام‌ خداوند بر سليمان‌ نازل‌ شده‌، گفت‌: 12 «اين‌ خانه‌اي‌ كه‌ تو بنا مي‌كني‌، اگر در فرايض‌ من‌ سلوك‌ نموده‌، احكام‌ مرا به‌ جا آوري‌ و جميع‌ اوامر مرا نگاه‌ داشته‌، در آنها رفتار نمايي‌، آنگاه‌ سخنان‌ خود را كه‌ با پدرت‌، داود، گفته‌ام‌ با تو استوار خواهم‌ گردانيد. 13 و در ميان‌ بني‌اسرائيل‌ ساكن‌ شده‌، قوم‌ خود اسرائيل‌ را ترك‌ نخواهم‌ نمود.»
14 پس‌ سليمان‌ خانه‌ را بنا نموده‌، آن‌ را به‌اتمام‌ رسانيد. 15 و اندرون‌ ديوارهاي‌ خانه‌ را به‌ تخته‌هاي‌ سرو آزاد بنا كرد، يعني‌ از زمين‌ خانه‌ تا ديوار متصل‌ به‌ سقف‌ را از اندرون‌ با چوب‌ پوشانيد و زمين‌ خانه‌ را به‌ تخته‌هاي‌ صنوبر فرش‌ كرد. 16 و از پشت‌ خانه‌ بيست‌ ذراع‌ با تخته‌هاي‌ سرو آزاد از زمين‌ تا سر ديوارها بنا كرد و آنها را در اندرون‌ به‌ جهت‌ محراب‌، يعني‌ به‌ جهت‌ قدس‌الاقداس‌ بنا نمود. 17 و خانه‌، يعني‌ هيكل‌ پيش‌ روي‌ محراب‌ چهل‌ ذراع‌ بود. 18 و در اندرون‌ خانه‌ چوب‌ سرو آزاد منبّت‌ به‌ شكل‌ كدوها و بسته‌هاي‌ گُل‌ بود چنانكه‌ همه‌اش‌ سرو آزاد بود و هيچ‌ سنگ‌ پيدا نشد. 19 و در اندرون‌ خانه‌، محراب‌ را ساخت‌ تا تابوت‌ عهد خداوند را در آن‌ بگذارد. 20 و اما داخل‌ محراب‌ طولش‌ بيست‌ ذراع‌ و عرضش‌ بيست‌ ذراع‌ و بلنديش‌ بيست‌ ذراع‌ بود و آن‌ را به‌ زر خالص‌ پوشانيد و مذبح‌ را با چوب‌ سرو آزاد پوشانيد. 21 پس‌ سليمان‌ داخل‌ خانه‌ را به‌ زر خالص‌ پوشانيد و پيش‌ روي‌ محراب‌ زنجيرهاي‌ طلا كشيد و آن‌ را به‌ طلا پوشانيد. 22 و تمامي‌ خانه‌ را به‌ طلا پوشانيد تا همگي‌ خانه‌ تمام‌ شد و تمامي‌ مذبح‌ را كه‌ پيش‌ روي‌ محراب‌ بود، به‌ طلا پوشانيد.
23 و در محراب‌ دو كروبي‌ از چوب‌ زيتون‌ ساخت‌ كه‌ قد هر يك‌ از آنها ده‌ ذراع‌ بود. 24 و بال‌ يك‌ كروبي‌ پنج‌ ذراع‌ و بال‌ كروبي‌ ديگر پنج‌ ذراع‌ بود و از سر يك‌ بال‌ تا به‌ سر بال‌ ديگر ده‌ ذراع‌ بود. 25 و كروبي‌ دوم‌ ده‌ ذراع‌ بود كه‌ هر دو كروبي‌ را يك‌ اندازه‌ و يك‌ شكل‌ بود. 26 بلندي‌ كروبي‌ اول‌ ده‌ ذراع‌ بود و همچنين‌ كروبي‌ ديگر. 27 و كروبيان‌ را در اندرون‌ خانه‌ گذاشت‌ و بالهاي‌ كروبيان‌ پهن‌شد به‌ طوري‌ كه‌ بال‌ يك‌ كروبي‌ به‌ ديوار مي‌رسيد و بال‌ كروبي‌ ديگر به‌ ديوار ديگر مي‌رسيد و در ميان‌ خانه‌ بالهاي‌ آنها با يكديگر برمي‌خورد. 28 و كروبيان‌ را به‌ طلا پوشانيد.
29 و بر تمامي‌ ديوارهاي‌ خانه‌، به‌ هر طرف‌ نقشهاي‌ تراشيده‌ شدة‌ كروبيان‌ و درختان‌ خرما و بسته‌هـاي‌ گُـل‌ در انـدرون‌ و بيـرون‌ كَند. 30 و زمين‌ خانـه‌ را از انـدرون‌ و بيـرون‌ به‌ طـلا پوشانيـد.
31 و به‌ جهت‌ درِ محراب‌ دو لنگه‌ از چـوب‌ زيتـون‌، و آستانـه‌ و باهوهـاي‌ آن‌ را به‌ انـدازة‌ پنـج‌ يك‌ ديوار ساخت‌. 32 پس‌ آن‌ دو لنگه‌ از چوب‌ زيتـون‌ بود و بر آنها نقشهـاي‌ كروبيـان‌ و درختـان‌ خرمـا و بسته‌هـاي‌ گل‌ كنـد و به‌ طلا پوشانيد. و كروبيان‌ و درختان‌ خرما را به‌ طلا پوشانيـد.
33 و همچنين‌ به‌ جهت‌ درِ هيكل‌ باهوهاي‌ چوب‌ زيتون‌ به‌ اندازة‌ چهار يك‌ ديوار ساخت‌. 34 و دو لنگة‌ اين‌ در از چوب‌ صنوبر بود و دو تختة‌ لنگة‌ اول‌ تا مي‌شد و دو تختة‌ لنگة‌ دوم‌ تا مي‌شد. 35 و بر آنها كروبيان‌ و درختان‌ خرما و بسته‌هاي‌ گل‌ كند و آنها را به‌ طلايي‌ كه‌ موافق‌ نقشها ساخته‌ بود، پوشانيد. 36 و صحن‌ اندرون‌ را از سه‌ صف‌ سنگهاي‌ تراشيده‌، و يك‌ صف‌ تيرهاي‌ سرو آزاد بنا نمود.
37 و بنياد خانة‌ خداوند در ماه‌ زيو از سال‌ چهارم‌ نهاده‌ شد. 38 و در سال‌ يازدهم‌ در ماه‌ بُول‌ كه‌ ماه‌ هشتم‌ باشد، خانه‌ با تمامي‌ متعلقاتش‌ بر وفق‌ تمامي‌ قانون‌هايش‌ تمام‌ شد. پس‌ آن‌ را در هفت‌ سال‌ بنا نمود.
ترجمه تفسیری


سليمان‌ خانه‌ خدا را مي‌سازد
(2 تواريخ‌ 3)
در سال‌ چهارم‌ سلطنت‌ سليمان‌، درست‌ چهار صد و هشتاد سال‌ پس‌ از خروج‌ قوم‌ اسرائيل‌ از مصر در ماه‌ زيو كه‌ ماه‌ دوم‌ است‌، بناي‌ خانه‌ خداوند شروع‌ شد. 2 طول‌ خانه‌ خدا سي‌ متر، عرض‌ آن‌ ده‌ متر و ارتفاعش‌ پانزده‌ متر بود. 3 ايوان‌ جلو ساختمان‌ ده‌ متر درازا و پنج‌ متر پهنا داشت‌. 4 در ديوارهاي‌ ساختمان‌ پنجره‌اي‌ باريك‌ كار گذاشته‌ شده‌ بود.
5و6 يك‌ سري‌ اتاق‌ در سه‌ طبقه‌ دور ساختمان‌ و چسبيده‌ به‌ آن‌ درست‌ كردند. عرض‌ اتاقهاي‌ طبقه‌ اول‌ دو و نيم‌ متر، طبقه‌ دوم‌ سه‌ متر و طبقه‌ سوم‌ سه‌ و نيم‌ متر بود. براي‌ اينكه‌ مجبور نباشند سر تيرهاي‌ اين‌ اتاقها را به‌ داخل‌ ديوار خانه‌ خدا فرو كنند، پشته‌هايي‌ چسبيده‌ به‌ ديوار خانه‌ خدا ساختند و سر تيرهاي‌ سرو را روي‌ آنها قرار دادند.
7 تمام‌ سنگهاي‌ ساختمان‌ قبلاً در معدن‌ تراشيده‌ و آماده‌ مي‌گرديد بطوريكه‌ در فضاي‌ ساختمان‌ صداي‌ تيشه‌ و چكش‌ و ابزار و آلات‌ آهني‌ ديگر شنيده‌ نمي‌شد.
8 در ورودي‌ طبقه‌ اول‌ در سمت‌ جنوبي‌ خانه‌ خدا بود و طبقه‌ دوم‌ و سوم‌ بوسيله‌ پله‌هاي‌ مارپيچي‌ به‌ طبقه‌ اول‌ راه‌ داشت‌. 9 پس‌ از تكميل‌ ساختمان‌، سليمان‌ دسـتور داد سقف‌ ساختمان‌ را با تـيرها وتخته‌هاي‌ چوب‌ سرو بپوشانند. 10 ارتفاع‌ اتاقهاي‌ دور ساختمان‌ دو و نيم‌ متر بود كه‌ با تيرهاي‌ سرو آزاد به‌ معبد متصل‌ مي‌شدند.
11 خداوند به‌ سليمان‌ گفت‌: 12 «اگر هر چه‌ به‌ تو مي‌گويم‌ انجام‌ دهي‌ و از تمام‌ احكام‌ و دستورات‌ من‌ اطاعت‌ كني‌، آنگاه‌ آنچه‌ را كه‌ به‌ پدرت‌ داود قول‌ دادم‌، بجا خواهم‌ آورد 13 و در ميان‌ قوم‌ اسرائيل‌ در اين‌ خانه‌ ساكن‌ مي‌شوم‌ و هرگز ايشان‌ را ترك‌ نمي‌كنم‌.»
14 وقتي‌ بناي‌ خانه‌ خدا به‌ پايان‌ رسيد، 15 ديوارهاي‌ داخل‌ خانه‌ را با چوب‌ سرو و كف‌ آن‌ را با چوب‌ صنوبر پوشاندند. 16 قسمت‌ انتهاي‌ خانه‌ خـدا را بطـول‌ ده‌ متر بوسيله‌ ديـواري‌ از چوب‌ سرو جدا ساختند و آن‌ اتاق‌ را به‌ «قدس‌الاقداس‌» اختصاص‌ دادند. 17 اتاق‌ جلو قدس‌الاقداس‌ بطول‌ بيست‌ متر بود. 18 تمام‌ ديوارهاي‌ سنگي‌ داخل‌ خانه‌ خدا را با قطعاتي‌ از تخته‌هاي‌ سرو كه‌ با نقشهايي‌ از گل‌ و كدو منبت‌ كاري‌ شده‌ بود، پوشاندند.
19 قدس‌الاقداس‌ محلي‌ بود كه‌ صندوق‌ عهد خداوند را در آن‌ مي‌گذاشتند. 20 درازا و پهنا و بلندي‌ قدس‌الاقداس‌، هر يك‌ ده‌ متر بود و سطح‌ ديوارهاي‌ داخلي‌ آن‌ با طلا پوشانده‌ شده‌ بود. سپس‌ سليمان‌ از چوب‌ سـرو يك‌ قربانگاه‌ بـراي‌ آن‌ درست‌ كـرد. 21و22 روكش‌ قربانگاه‌ هم‌ مثل‌ رويه‌ داخل‌ خانه‌ خدا، از طلاي‌ خالص‌ بود. در برابر محل‌ در ورودي‌ قدس‌الاقداس‌، زنجيرهايي‌ از طلا نصب‌ نمود.
23-28 سليمان‌ دو مجسمه‌ بشكل‌ فرشته‌ از چوب‌ زيتون‌ ساخت‌ كه‌ بلندي‌ هر كدام‌ از آنها پنج‌ متر بود و آنها را در داخل‌ قدس‌الاقداس‌ قرار داد. اين‌ مجسمه‌ها طوري‌ كنار هم‌ قرار گرفته‌ بودند كه‌ دو بال‌ آنها بهم‌ مي‌رسيد و بالهاي‌ ديگرشان‌ تا ديوارهاي‌ دو طرف‌ قدس‌الاقداس‌ كشيده‌ مي‌شد. طول‌ هر يك‌ از بالهاي‌ فرشتگان‌ دو و نيم‌ متر بود و به‌ اين‌ ترتيب‌ از سر يك‌ بال‌ تا سر بال‌ ديگر پنج‌ متر مي‌شد. هر دو فرشته‌ را به‌ يك‌ اندازه‌ و به‌ يك‌ شكل‌ ساخته‌ بودند و هر دو را با روكش‌ طلا پوشانيده‌ بودند.
29 ديـوارهاي‌ هـر دو اتـاق‌ خانه‌ خدا با نقشهاي‌فرشتگان‌ و درختـان‌ خرما و دسته‌هاي‌ گل‌، منبت‌ كاري‌ شده‌ بود. 30 كف‌ هر دو اتاق‌ نيـز روكش‌ طلا داشت‌.
31 براي‌ در ورودي‌ قدس‌الاقداس‌، دو لنگه‌ در از چوب‌ زيتون‌ ساختند. پهناي‌ اين‌ درها به‌ اندازه‌ يك‌ پنجم‌ پهناي‌ ديوار بود. 32 اين‌ دو لنگه‌ در نيز با نقشهاي‌ فرشتگان‌ و درختان‌ خرما و دسته‌هاي‌ گل‌ منبت‌كاري‌ شده‌ و تمام‌ با روكش‌ طلا پوشانيده‌ شده‌ بود.
33 چهار چوب‌ در ورودي‌ خانه‌ خدا كه‌ به‌ اتاق‌ جلويي‌ باز مي‌شد از چوب‌ زيتون‌ ساخته‌ شده‌ بود. پهناي‌ اين‌ چهـار چوب‌ يك‌ چهارم‌ پهناي‌ ديوار بود. 34 اين‌ در، از چوب‌ صنوبر ساخته‌ شده‌ بود و چهار لنـگه‌ داشت‌ كه‌ دوبه‌ دو بهـم‌ متصل‌ بود و تا مي‌شد. 35 اين‌ درها نيز با نقشهاي‌ فرشتگان‌ و درختان‌ خرما و دسته‌هاي‌ گل‌ منبت‌كاري‌ شده‌ و تمام‌ با روكش‌ طلا پوشانيده‌ شده‌ بود.
36 حياطي‌ در جلو خانه‌ خدا ساخته‌ شد كه‌ ديوارهاي‌ آن‌ از سه‌ رديف‌ سنگ‌ تراشيده‌ و يك‌ رديف‌ چوب‌ سرو تشكيل‌ شده‌ بود.37 اولين‌ سنگ‌ بناي‌ خانه‌ خداوند در ماه‌ زيو كه‌ ماه‌ دوم‌ است‌، در سال‌ چهارم‌ سلطنت‌ سليمان‌ گذاشته‌ شد؛ 38 و در سال‌ يازدهم‌ سلطنت‌ او در ماه‌ بول‌ كه‌ ماه‌ هشتم‌ است‌، تمام‌ كارهاي‌ ساختماني‌ آن‌ درست‌ مطابق‌ طرح‌ داده‌ شده‌، تكميل‌ گرديد. به‌ اين‌ ترتيب‌، ساختن‌ خانه‌ خدا هفت‌ سال‌ به‌ طول‌ انجاميد.
  • مطالعه 1513 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %09 %508 %1394 %11:%بهمن