7 بنای قصر سلیمان؛ تزئین هیکل

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب اول پادشاهان)



بناي‌ قصر سليمان‌
اما خانة‌ خودش‌ را سليمان‌ در مدت‌ سيزده‌سال‌ بنا نموده‌، تمامي‌ خانة‌ خويش‌ را به‌ اتمام‌ رسانيد. 2 و خانة‌ جنگل‌ لِبنان‌ را بنا نمود كه‌ طولش‌ صد ذراع‌ و عرضش‌ پنجاه‌ ذراع‌ و بلنديش‌ سي‌ ذراع‌ بود و آن‌ را بر چهار صف‌ تيرهاي‌ سرو آزاد بنا كرد و بر آن‌ ستونها، تيرهاي‌ سرو آزاد گذاشت‌.
3 و آن‌ بر زَبَرِ چهل‌ و پنج‌ غرفه‌ كه‌ بالاي‌ ستونها بود به‌ سرو آزاد پوشانيده‌ شد كه‌ در هر صف‌ پانزده‌ بود. 4 و سه‌ صف‌ تخته‌ پوش‌ بود و پنجره‌ مقابل‌ پنجره‌ در سه‌ طبقه‌ بود. 5 و جميع‌ درها و باهوها مربع‌ و تخته‌پوش‌ بود و پنجره‌ مقابل‌ پنجره‌ در سه‌ طبقه‌ بود.
6 و رواقي‌ از ستونها ساخت‌ كه‌ طولش‌ پنجاه‌ ذراع‌ و عرضش‌ سي‌ ذراع‌ بود و رواقي‌ پيش‌ آنها. 7 و ستونها و آستانة‌ پيش‌ آنها و رواقي‌ به‌ جهت‌ كرسي‌ خود، يعني‌ رواق‌ داوري‌ كه‌ در آن‌ حكم‌ نمايد، ساخت‌ و آن‌ را به‌ سرو آزاد از زمين‌ تا سقف‌ پوشانيد.
8 و خانه‌اش‌ كه‌ در آن‌ ساكن‌ شود در صحن‌ ديگر در اندرون‌ رواق‌ به‌ همين‌ تركيب‌ ساخته‌ شد. و براي‌ دختر فرعون‌ كه‌ سليمان‌ او را به‌ زني‌ گرفته‌ بود، خانه‌اي‌ مثل‌ اين‌ رواق‌ ساخت‌.
9 همة‌ اين‌ عمارات‌ از سنگهاي‌ گرانبهايي‌ كه‌ به‌ اندازه‌ تراشيده‌ و از اندرون‌ و بيرون‌ با ارّه‌ها بريده‌ شده‌ بود از بنياد تا به‌ سر ديوار و از بيرون‌ تا صحن‌ بزرگ‌ بود. 10 و بنياد از سنگهاي‌ گرانبها و سنگهاي‌ بزرگ‌، يعني‌ سنگهاي‌ ده‌ ذراعي‌ وسنگهاي‌ هشت‌ ذراعي‌ بود. 11 و بالاي‌ آنها سنگهاي‌ گرانبها كه‌ به‌ اندازه‌ تراشيده‌ شده‌، و چوبهاي‌ سرو آزاد بود. 12 و گرداگرد صحن‌ بزرگ‌ سه‌ صف‌ سنگهاي‌ تراشيده‌ و يك‌ صف‌ تيرهاي‌ سرو آزاد بود و صحن‌ اندرون‌ خانة‌ خداوند و رواق‌ خانه‌ همچنين‌ بود.
تزئين‌ هيكل‌
13 و سليمان‌ پادشاه‌ فرستاده‌، حيرام‌ را از صور آورد. 14 و او پسر بيوه‌زني‌ از سبط‌ نفتالي‌ بود و پدرش‌ مردي‌ از اهل‌ صور و مِسْگَر بود و او پر از حكمت‌ و مهارت‌ و فهم‌ براي‌ كردن‌ هر صنعت‌ مسگري‌ بود. پس‌ نزد سليمان‌ پادشاه‌ آمده‌، تمامي‌ كارهايش‌ را به‌ انجام‌ رسانيد.
15 و دو ستون‌ برنج‌ ريخت‌ كه‌ طول‌ هر ستون‌ هجده‌ ذراع‌ بود و ريسماني‌ دوازده‌ ذراع‌ ستون‌ دوم‌ را احاطه‌ داشت‌. 16 و دو تاج‌ از برنج‌ ريخته‌ شده‌ ساخت‌ تا آنها را بر سر ستونها بگذارد كه‌ طول‌ يك‌ تاج‌ پنج‌ ذراع‌ و طول‌ تاج‌ ديگر پنج‌ ذراع‌ بود. 17 و شبكه‌هاي‌ شبكه‌ كاري‌ و رشته‌هاي‌ زنجير كاري‌ بود به‌ جهت‌ تاجهايي‌ كه‌ بر سر ستونها بود، يعني‌ هفت‌ براي‌ تاج‌ اول‌ و هفت‌ براي‌ تاج‌ دوم‌. 18 پس‌ ستونها را ساخت‌ و گرداگرد يك‌ شبكه‌ كاري‌ دو صف‌ بود تا تاجهايي‌ را كه‌ بر سر انارها بود بپوشاند. و به‌ جهت‌ تاج‌ ديگر همچنين‌ ساخت‌. 19 و تاجهايي‌ كه‌ بر سر ستونهايي‌ كه‌ در رواق‌ بود، از سوسنكاري‌ به‌ مقدار چهار ذراع‌ بود. 20 و تاجها از طرف‌ بالا نيز بر سر آن‌ دو ستون‌ بود نزد بطني‌ كه‌ به‌ جانب‌ شبكه‌ بود، و انارها در صفها گرداگرد تاج‌ ديگر دويست‌ بود. 21 و ستونها را در رواق‌ هيكل‌ برپا نمود و ستون‌ راست‌ را برپا نموده‌، آن‌ را ياكين‌ نام‌ نهاد. پس‌ ستون‌ چپ‌ را برپانموده‌، آن‌ را بوعز ناميد. 22 و بر سر ستونها سوسنكاري‌ بود. پس‌ كار ستونها تمام‌ شد.
23 و درياچة‌ ريخته‌ شده‌ را ساخت‌ كه‌ از لب‌ تا لبش‌ ده‌ ذراع‌ بود و از هر طرف‌ مدور بود، و بلنديش‌ پنج‌ ذراع‌ و ريسماني‌ سي‌ ذراعي‌ آن‌ را گرداگرد احاطه‌ داشت‌. 24 و زير لبِ آن‌ از هر طرف‌ كدوها بود كه‌ آن‌ را احاطه‌ مي‌داشت‌ براي‌ هر ذراع‌ ده‌، و آنها درياچه‌ را از هر جانب‌ احاطه‌ داشت‌ و آن‌ كدوها در دو صف‌ بود و در حين‌ ريخته‌ شدنِ آنْ، ريخته‌ شده‌ بود. 25 و آن‌ بر دوازده‌ گاو قايم‌ بود كه‌ روي‌ سه‌ از آنها به‌ سوي‌ شمال‌ بود و روي‌ سه‌ به‌ سوي‌ مغرب‌ و روي‌ سه‌ به‌ سوي‌ جنوب‌ و روي‌ سه‌ به‌ سوي‌ مشرق‌ بود، و درياچه‌ بر فوق‌ آنها بود و همة‌ مؤخرهاي‌ آنها به‌ طرف‌ اندرون‌ بود. 26 و حجم‌ آن‌ يك‌ وجب‌ بود و لبش‌ مثل‌ لب‌ كاسه‌ مانند گُل‌ سوسن‌ ساخته‌ شده‌ بود كه‌ گنجايش‌ آن‌ دو هزار بَتْ مي‌داشت‌.
27 و ده‌ پايه‌اش‌ را از برنج‌ ساخت‌ كه‌ طول‌ هر پايه‌ چهار ذراع‌ بود و عرضش‌ چهار ذراع‌ و بلنديش‌ سه‌ ذراع‌ بود. 28 و صنعت‌ پايه‌ها اينطور بود كه‌ حاشيه‌ها داشت‌ و حاشيه‌ها در ميان‌ زبانه‌ها بود. 29 و بر آن‌ حاشيه‌ها كه‌ درون‌ زبانه‌ها بود شيران‌ و گاوان‌ و كروبيان‌ بودند و همچنين‌ بر زبانه‌ها به‌ طرف‌ بالا بود. و زير شيران‌ و گاوان‌ بسته‌هاي‌ گل‌كاري‌ آويزان‌ بود. 30 و هر پايه‌ چهار چرخ‌ برنجين‌ با ميله‌هاي‌ برنجين‌ داشت‌ و چهار پاية‌ آن‌ را دوشها بود و آن‌ دوشها زير حوض‌ ريخته‌ شده‌ بود و بسته‌ها به‌ جانب‌ هريك‌ طرف‌ از آنها بود. 31 و دهنش‌ در ميان‌ تاج‌ و فوق‌ آن‌ يك‌ ذراع‌ بود و دهنش‌ مثل‌ كار پايه‌ مُدَوّر و يك‌ ذراع‌ و نيم‌ بود. و بر دهنش‌ نيز نقشها بود و حاشيه‌هاي‌ آنها مربع‌ بود نه‌ مدوّر. 32 و چهار چرخ‌ زيرحاشيه‌ها بود و تيره‌هاي‌ چرخها در پايه‌ بود و بلندي‌ هر چرخ‌ يك‌ ذراع‌ و نيم‌ بود. 33 و كار چرخها مثل‌ كار چرخهاي‌ ارابه‌ بود و تيره‌ها و فَلَكه‌ها و پره‌ها و قبه‌هاي‌ آنها همه‌ ريخته‌ شده‌ بود. 34 و چهار دوش‌ بر چهار گوشة‌ هر پايه‌ بود و دوشهاي‌ پايه‌ از خودش‌ بود. 35 و در سر پايه‌، دايره‌اي‌ مدوّر به‌ بلندي‌ نيم‌ ذراع‌ بود و بر سر پايه‌، تيرهايش‌ و حاشيه‌هايش‌ از خودش‌ بود. 36 و بر لوحه‌هاي‌ تيره‌ها و بر حاشيه‌هايش‌، كروبيان‌ و شيران‌ و درختان‌ خرما را به‌ مقدار هريك‌ نقش‌ كرد و بسته‌ها گرداگردش‌ بود. 37 به‌ اين‌ طور آن‌ ده‌ پايه‌ را ساخت‌ كه‌ همة‌ آنها را يك‌ ريخت‌ و يك‌ پيمايش‌ و يك‌ شكل‌ بود.
38 و ده‌ حوض‌ برنجين‌ ساخت‌ كه‌ هر حوض‌ گنجايش‌ چهل‌ بت‌ داشت‌. و هر حوض‌ چهار ذراعي‌ بود و بر هر پايه‌اي‌ از آن‌ ده‌ پايه‌، يك‌ حوض‌ بود. 39 و پنج‌ پايه‌ را به‌ جانب‌ راست‌ خانه‌ و پنج‌ را به‌ جانب‌ چپ‌ خانه‌ گذاشت‌ و درياچه‌ را به‌ جانب‌ راست‌ خانه‌ به‌ سوي‌ مشرق‌ از طرف‌ جنوب‌ گذاشت‌.
40 و حيرام‌، حوض‌ها و خاك‌ اندازها و كاسه‌ها را ساخت‌. پس‌ حيرام‌ تمام‌ كاري‌ كه‌ براي‌ سليمان‌ پادشاه‌ به‌ جهت‌ خانة‌ خداوند مي‌كرد به‌ انجام‌ رسانيد. 41 دو ستون‌ و دو پياله‌ تاجهايي‌ كه‌ بر سر دو ستون‌ بود و دو شبكه‌ به‌ جهت‌ پوشانيدن‌ دو پيالة‌ تاجهايي‌ كه‌ بر سر ستونها بود. 42 و چهارصد انار براي‌ دو شبكه‌ كه‌ دو صف‌ انار براي‌ هر شبكه‌ بود به‌ جهت‌ پوشانيدن‌ دو پيالة‌ تاجهايي‌ كه‌ بالاي‌ ستونها بود، 43 و ده‌ پايه‌ و ده‌ حوضي‌ كه‌بر پايه‌ها بود، 44 و يك‌ درياچه‌ و دوازده‌ گاو زير درياچه‌.
45 و ديگها و خاك‌اندازها و كاسه‌ها، يعني‌همة‌ اين‌ ظروفي‌ كه‌ حيرام‌ براي‌ سليمان‌ پادشاه‌ در خانة‌ خداوند ساخت‌ از برنج‌ صيقلي‌ بود. 46 آنها را پادشاه‌ در صحراي‌ اردن‌ در كِلِ رُسْت‌ كه‌ در ميان‌ سُكّوت‌ و صَرَطان‌ است‌، ريخت‌. 47 و سليمان‌ تمامي‌ اين‌ ظروف‌ را بي‌وزن‌ واگذاشت‌ زيرا چونكه‌ از حد زياده‌ بود، وزن‌ برنج‌ دريافت‌ نشد.
48 و سليمان‌ تمامي‌ آلاتي‌ كه‌ در خانة‌ خداوند بود ساخت‌، مذبح‌ را از طلا و ميز را كه‌ نانِ تَقْدِمِه‌ بر آن‌ بود از طلا. 49 و شمعدانها را كه‌ پنج‌ از آنها به‌ طرف‌ راست‌ و پنج‌ به‌ طرف‌ چپ‌ روبروي‌ محراب‌ بود، از طلاي‌ خالص‌ و گُلها و چراغها و انبرها را از طلا، 50 و طاسها و گُلْگيرها و كاسه‌ها و قاشقها و مجمرها را از طلاي‌ خالص‌ و پاشنه‌ها را هم‌ به‌ جهت‌ درهاي‌ خانة‌ اندروني‌، يعني‌ به‌ جهت‌ قدس‌الاقداس‌ و هم‌ به‌ جهت‌ درهاي‌ خانه‌، يعني‌ هيكل‌، از طلا ساخت‌.
51 پس‌ تمامي‌ كاري‌ كه‌ سليمان‌ پادشاه‌ براي‌ خانة‌ خداوند ساخت‌ تمام‌ شد و سليمان‌ چيزهايي‌ را كه‌ پدرش‌ داود وقف‌ كرده‌ بود، از نقره‌ و طلا و آلات‌ درآورده‌، در خزينه‌هاي‌ خانة‌ خداوند گذاشت‌.
ترجمه تفسیری


كاخ‌ سليمان‌
سپس‌، سليمان‌ براي‌ خود يك‌ كاخ‌ سلطنتي‌ ساخت‌ و براي‌ ساختن‌ آن‌ سيزده‌ سال‌ وقت‌ صرف‌ كرد. 2 اسم‌ يكي‌ از تالارهاي‌ آن‌ كاخ‌ را «تالار جنگل‌ لبنان‌» گذاشت‌. درازاي‌ اين‌ تالار پنجاه‌ متر، پهناي‌ آن‌ بيست‌ و پنج‌ متر و بلندي‌ آن‌ پانزده‌ متر بود. سقف‌ آن‌ از تيرهاي‌ سرو پوشيده‌ شده‌ بود و روي‌ چهار رديف‌ از ستون‌ هاي‌ سرو قرار داشت‌. 3 سقف‌ مجموعاً چهل‌ و پنج‌ تير داشت‌ كه‌ در سه‌ رديف‌ پانزده‌ تايي‌ قرار گرفته‌ بودند. 4 در هر يك‌ از دو ديوارجانبي‌، سه‌ رديف‌ پنجره‌ كار گذاشته‌ شده‌ بود. 5 چارچوب‌ تمام‌ درها و پنجره‌ها بشكل‌ چهار گوش‌ بود و پنجره‌هاي‌ ديوارهاي‌ جانبي‌، روبروي‌ هم‌ قرار داشتند.
6 تالار ديگر «تالار ستونها» ناميده‌ شد كه‌ درازاي‌ آن‌ بيست‌ و پنج‌ متر و پهناي‌ آن‌ پانزده‌ متر بود. جلو اين‌ تالار، يك‌ ايوان‌ بود كه‌ سقف‌ آن‌ روي‌ ستونها قرار داشت‌.
7 در كاخ‌ سلطنتي‌، يك‌ تالار ديگر هم‌ بود به‌ اسم‌ «تالار داوري‌» كه‌ سليمان‌ در آنجا مي‌نشست‌ و به‌ شكايات‌ مردم‌ رسيدگي‌ مي‌كرد. اين‌ تالار از كف‌ تا سقف‌ با چوب‌ سرو پوشيده‌ شده‌ بود.
8 پشت‌ اين‌ تالار، خانه‌ شخصي‌ خودِ پادشاه‌ ساخته‌ شد كه‌ شبيه‌ «تالار داوري‌» بود. سليمان‌ خانه‌ ديگري‌ شبيه‌ خانه‌ خود، براي‌ زنش‌ كه‌ دختر فرعون‌ بود ساخت‌.
9 تمام‌ اين‌ عمارتها از سنگهاي‌ مرغوب‌ و تراشيده‌ شده‌ در اندازه‌هاي‌ معين‌ ساخته‌ شده‌ بودند. 10 پايه‌ عمارتها از سنگهاي‌ بزرگ‌ پنج‌ متري‌ و چهار متري‌ تشكيل‌ شده‌ بود. 11 بر سر ديوارهاي‌ اين‌ عمارتها تيرهايي‌ از چوب‌ سرو كار گذاشته‌ بودند. 12 ديوار حياط‌ بزرگ‌ كاخ‌، مانند حياط‌ داخلي‌ خانه‌ خدا با سه‌ رديف‌ سنگ‌ تراشيده‌ و يك‌ رديف‌ چوب‌ سرو ساخته‌ شده‌ بود.
13و14 سليمان‌ پادشاه‌ بدنبال‌ يك‌ ريخته‌گر ماهر به‌ اسم‌ حورام‌ فرستاد و او را دعوت‌ كرد تا از صور به‌ اورشليم‌ بيايد و براي‌ او كار كند. حورام‌ دعوت‌ سليمان‌ را پذيرفت‌. مادر حورام‌ يك‌ بيوه‌ زن‌ يهودي‌ از قبيله‌ نفتالي‌ و پدرش‌ يك‌ ريخته‌گر از اهالي‌ صور بود.

دو ستون‌ مفرغي‌
(2 تواريخ‌ 3:15-17)
15 حورام‌ دو ستون‌ از مفرغ‌ درست‌ كرد كه‌ بلندي‌ هريك‌ نه‌ متر و دور هر يك‌ شش‌ متر بود. 16-22 براي‌ ستونها دو سر ستون‌ مفرغي‌ ساخت‌. هريك‌ از اين‌ سر ستونها به‌ شكل‌ گل‌ سوسن‌ بود. بلندي‌ هر سر ستون‌دو و نيم‌ متر و پهناي‌ هر يك‌ دو متر بود. هر كدام‌ از اين‌ سر ستونها با هفت‌ رشته‌ زنجير مفرغي‌ بافته‌ شده‌ و با دو رديف‌ انار مفرغي‌ تزيين‌ شده‌ بود. تعداد انارهاي‌ مفرغي‌ در هر سر ستون‌ دويست‌ عدد بود. حورام‌ اين‌ ستونها را در دو طرف‌ در ورودي‌ خانه‌ خدا برپا نمود. ستون‌ جنوبي‌ را «ستون‌ ياكين‌» ناميد و ستون‌ شمالي‌ را «ستون‌ بوعز» * نام‌ گذاشت‌.

حوض‌ مفرغي‌
(2 تواريخ‌ 4:2-5)
23 حورام‌ يك‌ حوض‌ گرد از مفرغ‌ درست‌ كرد كه‌ عمق‌ آن‌ دو و نيم‌ متر، قطرش‌ پنج‌ متر و محيطش‌ پانزده‌ متر بود. 24 بركناره‌هاي‌ لبه‌ حوض‌ در دو رديف‌ نقشهاي‌ كدويي‌ شكل‌ (در هر متر بيست‌ نقش‌) قرار داشتند. اين‌ نقش‌ها با خود حوض‌ قالبگيري‌ شده‌ بود. 25 اين‌ حوض‌ بر پشت‌ دوازده‌ مجسمه‌ گاو قرار داشت‌. سر گاوها بطرف‌ بيرون‌ بود، سه‌ گاو رو به‌ شمال‌، سه‌ گاو رو به‌ جنوب‌، سه‌ گاو رو به‌ مغرب‌ و سه‌ گاو رو به‌ مشرق‌. 26 ضخامت‌ ديواره‌ حوض‌ به‌ پهناي‌ كف‌ دست‌ بود. لبه‌ آن‌ بشكل‌ جام‌ بود و مانند گلبرگ‌ سوسن‌ بطرف‌ بيرون‌ باز مي‌شد. گنجايش‌ آن‌ بيش‌ از چهل‌ هزار ليتر بود.

ميزهاي‌ مفرغي‌
27-30 سپس‌ حورام‌ ده‌ ميز مفرغي‌ با پايه‌هاي‌ چرخدار درست‌ كرد. درازاي‌ هر ميز دو متر، پهناي‌ آن‌ دو متر و بلنديش‌ يك‌ و نيم‌ متر بود. چهار طرف‌ ميز بوسيله‌ ورقه‌هاي‌ چهار گوش‌ پوشانده‌ شده‌ بود. هر ورقه‌ داخل‌ قابي‌ قرار داشت‌ و ورقه‌ها و قابها با نقشهايي‌ از فرشته‌، شير و گاو تزيين‌ شده‌ بود. در قسمت‌ بالا و پايين‌ گاوها و شيرها نقشهايي‌ از دسته‌هاي‌ گل‌ قرار داشت‌. هر يك‌ از اين‌ ميزها داراي‌ چهار چرخ‌ مفرغي‌ بود. اين‌ چرخها دور محورهاي‌ مفرغي‌ حركت‌ مي‌كردند. در چهار گوشه‌ هر ميز، چهار پايه‌ كوچك‌ نصب‌ شده‌ بود تا حوضچه‌اي‌ را كه‌ مي‌ساختند روي‌ آنها بگذارند. اين‌ پايه‌هاي‌ كوچك‌ با نقشهاي‌ مارپيچي‌ تزيين‌ شده‌ بودند. 31 در قسمت‌بالاي‌ هر ميز، سوراخ‌ گردي‌ قرار داشت‌. دور اين‌ سوراخ‌ را قابي‌ به‌ بلندي‌ هفتاد و پنج‌ سانتي‌متر فرا گرفته‌ بود كه‌ پنجاه‌ سانتي‌متر آن‌ بالاي‌ ميز و بيست‌ و پنج‌ سانتي‌متر ديگر داخل‌ ميز قرار مي‌گرفت‌. دور قاب‌ با نقشهايي‌ تزيين‌ شده‌ بود.
32 محور چرخها به‌ پايه‌هاي‌ ميزها وصل‌ بود و بلندي‌ هر چرخ‌ هفتاد و پنج‌ سانتي‌متر بود، 33 و چرخها به‌ چرخهاي‌ عرابه‌ شباهت‌ داشتند. محور، چرخ‌، پره‌ها و توپي‌ چرخ‌، همه‌ از جنس‌ مفرغ‌ بودند. 34 درهر گوشه‌ ميز، روي‌ هر پايه‌، يك‌ دستگيره‌ از جنس‌ خود ميز وجود داشت‌. 35 دورتادور هر ميز تسمه‌اي‌ به‌ بلندي‌ بيست‌ و پنج‌ سانتي‌متر كشيده‌ شده‌ بـود و پايه‌ها و ورقه‌هاي‌ آن‌ به‌ سر ميز متصل‌ بودند. 36 قسمتهاي‌ خالي‌ پايه‌ها و ورقه‌ها با نقشهايي‌ از فرشته‌، شير و درخت‌ خرما تزيين‌ شده‌ و با دسته‌هاي‌ گل‌ پوشيده‌ شده‌ بود. 37 تمام‌ اين‌ ميزها به‌ يك‌ شكل‌ و اندازه‌ و از يك‌ جنس‌ ساخته‌ شده‌ بودند.
38 حورام‌ همچنين‌ ده‌ حوضچه‌ مفرغي‌ ساخت‌ و آنها را بر سر ده‌ ميز چرخ‌دار گذاشت‌. قطر هر حوضچه‌ دو متر بود و گنجايشش‌ هشتصد ليتر. 39 پنج‌ ميز با حوضچه‌هايش‌ در سمت‌ جنوب‌ و پنج‌ ميز ديگر با حوضچه‌هايش‌ در سمت‌ شمال‌ خانه‌ خدا گذاشته‌ شد. حوض‌ اصلي‌ در گوشه‌ جنوب‌ شرقي‌ خانه‌ خدا قرار گرفت‌. 40 حورام‌ همچنين‌ سطلها، خاك‌اندازها و كاسه‌ها ساخت‌. او تمام‌ كارهاي‌ خانه‌ خداوند را كه‌ سليمان‌ پادشاه‌ به‌ او واگذار كرده‌ بود به‌ انجام‌ رسانيد.

وسايل‌ خانه‌ خدا
(2 تواريخ‌ 4:11 - 5:1)
41-45 اين‌ است‌ فهرست‌ اشيايي‌ كه‌ حورام‌ ساخت‌:
دو ستون‌،
دو سر ستون‌ كاسه‌ مانند براي‌ ستونها،
دو رشته‌ زنجير روي‌ سر ستونها،
چهار صد انار مفرغي‌ براي‌ دو رشته‌ زنجير سر ستون‌ (يعني‌ براي‌ هر رشته‌ زنجير سر ستون‌ دويست‌ انار كه‌ در دو رديف‌ قرار داشتند)،
ده‌ ميز با ده‌ حوضچه‌ روي‌ آنها،
يك‌ حوض‌ بزرگ‌ با دوازده‌ گاو مفرغي‌ زير آن‌،
سطلها،
خاك‌اندازها،
كاسه‌ها.
حورام‌ تمام‌ اين‌ اشياء خانه‌ خداوند را از مفرغ‌ صيقلي‌ براي‌ سليمان‌ پادشاه‌ ساخت‌. 46 به‌ دستور سليمان‌، اين‌ اشياء در دشت‌ اردن‌ كه‌ بين‌ سوكوت‌ و صرطان‌ قرار داشت‌ قالب‌ ريزي‌ شده‌ بود. 47 وزن‌ آنها نامعلوم‌ بود، چون‌ بقدري‌ سنگين‌ بودند كه‌ نمي‌شد آنها را وزن‌ كرد!
48 در ضمن‌، به‌ دستور سليمان‌ وسايلي‌ از طلاي‌ خالص‌ براي‌ خانه‌ خداوند ساخته‌ شد. اين‌ وسايل‌ عبارت‌ بودند از: قربانگاه‌، ميز نان‌ مقدس‌، 49 ده‌ چراغدان‌ با نقشهاي‌ گل‌ (اين‌ چراغدانها روبروي‌ قدس‌الاقداس‌ قرار داشتند، پنج‌ عدد در سمت‌ راست‌ و پنج‌ عدد در سمت‌ چپ‌)، چراغها، انبركها، 50 پياله‌ها، انبرها، كاسه‌ها، قاشقها، آتشدانها، لولاهاي‌ درهاي‌ قدس‌الاقداس‌ و درهاي‌ اصلي‌ راه‌ ورودي‌ خانه‌ خدا. تمام‌ اينها از طلاي‌ خالص‌ ساخته‌ شده‌ بودند.
51 وقتي‌ كارهاي‌ خانه‌ خداوند تمام‌ شد، سليمان‌ طلا و نقره‌ و تمام‌ ظروفي‌ را كه‌ پدرش‌ وقف‌ خانه‌ خداوند كرده‌ بود، به‌ خزانه‌ خانه‌ خداوند آورد.
  • مطالعه 1440 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %09 %508 %1394 %11:%بهمن