21 منسی و آمون پادشاهان یهودا

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب دوم پادشاهان)



منسي‌، پادشاه‌ يهودا
منسي‌ دوازده‌ ساله‌ بود كه‌ پادشاه‌ شد و پنجاه‌ و پنج‌ سال‌ در اورشليم‌ سلطنت‌ نمود. و اسم‌ مادرش‌ حِفْصِيبَه‌ بود. 2 و آنچه‌ درنظر خداوند ناپسند بود، موافق‌ رجاسات‌ امت‌هايي‌ كه‌ خداوند ، آنها را از حضور بني‌اسرائيل‌ اخراج‌ كرده‌ بود، عمل‌ نمود. 3 زيرا مكانهاي‌ بلند را كه‌ پدرش‌، حِزْقيّا خراب‌ كرده‌ بود، بار ديگر بنا كرد و مذبح‌ ها براي‌ بَعْل‌ بنا نمود و اَشيره‌ را به‌ نوعي‌ كه‌ اَخاب‌، پادشاه‌ اسرائيل‌ ساخته‌ بود، ساخت‌ و به‌ تمامي‌ لشكر آسمان‌ سجده‌ نموده‌، آنها را عبادت‌ كرد. 4 و مذبح‌ ها در خانة‌ خداوند بنا نمود كه‌ درباره‌اش‌ خداوند گفته‌ بود: «اسم‌ خود را در اورشليم‌ خواهم‌ گذاشت‌.» 5 و مذبح‌ها براي‌ تمامي‌ لشكر آسمان‌ در هر دو صحن‌ خانة‌ خداوند بنا نمود. 6 و پسر خود را از آتش‌ گذرانيد و فالگيري‌ و افسونگري‌ مي‌كرد و با اصحاب‌ اجنّه‌ و جادوگران‌ مراوده‌ مي‌نمود. و در نظر خداوند شرارت‌ بسيار ورزيده‌، خشم‌ او را به‌ هيجان‌ آورد. 7 و تمثال‌ اَشيره‌ را كه‌ ساخته‌ بود، در خانه‌اي‌ كه‌ خداوند درباره‌اش‌ به‌ داود و پسرش‌، سليمان‌ گفته‌ بود كه‌ «در اين‌ خانه‌ و در اورشليم‌ كه‌ آن‌ را از تمامي‌ اسباط‌ اسرائيل‌ برگزيده‌ام‌، اسم‌ خود را تا به‌ ابد خواهم‌ گذاشت‌ برپا نمود. 8 و پايهاي‌ اسرائيل‌ را از زميني‌ كه‌ به‌ پدران‌ ايشان‌ داده‌ام‌ بار ديگر آواره‌ نخواهم‌ گردانيد، به‌ شرطي‌ كه‌ توجه‌ نمايند تا بر حسب‌ هرآنچه‌ به‌ ايشان‌ امر فرمودم‌ و بر حسب‌ تمامي‌ شريعتي‌ كه‌ بندة‌ من‌، موسي‌ به‌ ايشان‌ امر فرموده‌ بود، رفتار نمايند.» 9 اما ايشان‌ اطاعت‌ ننمودند زيرا كه‌ مَنَسّي‌، ايشان‌ را اغوا نمود تا از امّت‌هايي‌ كه‌ خداوند پيش‌ بني‌اسرائيل‌ هلاك‌ كرده‌ بود، بدتر رفتار نمودند.
10 و خداوند به‌ واسطة‌ بندگان‌ خود، انبيا تكلّم‌ نموده‌، گفت‌: 11 «چونكه‌ منسي‌، پادشاه‌ يهودا،اين‌ رجاسات‌ را بجا آورد و بدتر از جميع‌ اعمال‌ اَمورياني‌ كه‌ قبل‌ از او بودند عمل‌ نمود، و به‌ بتهاي‌ خود، يهودا را نيز مرتكب‌ گناه‌ ساخت‌، 12 بنابراين‌ يَهُوَه‌، خداي‌ اسرائيل‌ چنين‌ مي‌گويد: اينك‌ من‌ بر اورشليم‌ و يهودا بلا خواهم‌ رسانيد كه‌ گوشهاي‌ هركه‌ آن‌ را بشنود، صدا خواهد كرد. 13 و بر اورشليم‌، ريسمانِ سامره‌ و ترازوي‌ خانة‌ اَخاب‌ را خواهم‌ كشيد و اورشليم‌ را پاك‌ خواهم‌ كرد، به‌ طوري‌ كه‌ كسي‌ بشقاب‌ را زدوده‌ و واژگون‌ ساخته‌، آن‌ را پاك‌ مي‌كند. 14 و بقية‌ ميراث‌ خود را پراكنده‌ خواهم‌ ساخت‌ و ايشان‌ را به‌ دست‌ دشمنان‌ ايشان‌ تسليم‌ خواهم‌ نمود، و براي‌ جميع‌ دشمنانشان‌ يغما و غارت‌ خواهند شد، 15 چونكه‌ آنچه‌ در نظر من‌ ناپسند است‌، به‌ عمل‌ آوردند و از روزي‌ كه‌ پدران‌ ايشان‌ از مصر بيرون‌ آمدند تا امروز، خشم‌ مرا به‌ هيجان‌ آوردند.»
16 و علاوه‌ براين‌، مَنَسّي‌ خون‌ بي‌گناهان‌ را از حد زياده‌ ريخت‌ تا اورشليم‌ را سراسر پر كرد، سواي‌ گناه‌ او كه‌ يهودا را به‌ آن‌ مرتكب‌ گناه‌ ساخت‌ تا آنچه‌ در نظر خداوند ناپسند است‌ بجا آورند.
17 و بقية‌ وقايع‌ مَنَسّي‌ و هرچه‌ كرد و گناهي‌ كه‌ مرتكب‌ آن‌ شد، آيا در كتاب‌ تواريخ‌ ايّام‌ پادشاهان‌ يهودا مكتوب‌ نيست‌؟ 18 پس‌ مَنَسّي‌ با پدران‌ خود خوابيد و در باغ‌ خانة‌ خود، يعني‌ در باغِ عُزّا دفن‌ شد و پسرش‌، آمون‌، به‌ جايش‌ پادشاه‌ شد.
آمون‌، پادشاه‌ يهودا
19 آمون‌ بيست‌ و دو ساله‌ بود كه‌ پادشاه‌ شد ودو سال‌ در اورشليم‌ سلطنت‌ نمود و اسم‌ مادرش‌ مِشُلَّمَت‌، دختر حارُوص‌، از يُطْبَه‌ بود. 20 و آنچه‌ در نظر خداوند ناپسند بود، موافق‌ آنچه‌ پدرش‌ منسي‌ كرد، عمل‌ نمود. 21 و به‌ تمامي‌ طريقي‌ كه‌ پدرش‌ به‌ آن‌ سلوك‌ نموده‌ بود، رفتار كرد، و بت‌هايي‌ را كه‌ پدرش‌ پرستيد، عبادت‌ كرد و آنها را سجده‌ نمود. 22 و يَهُوَه‌، خداي‌ پدران‌ خود را ترك‌ كرده‌، به‌ طريق‌ خداوند سلوك‌ ننمود. 23 پس‌ خادمان‌ آمون‌ بر او شوريدند و پادشاه‌ را در خانه‌اش‌ كشتند. 24 اما اهل‌ زمين‌ همة‌ آناني‌ را كه‌ بر آمونِ پادشاه‌، شوريده‌ بودند به‌ قتل‌ رسانيدند، و اهل‌ زمين‌ پسرش‌، يُوشيّا را در جايش‌ به‌ پادشاهي‌ نصب‌ كردند. 25 و بقية‌ اعمالي‌ كه‌ آمون‌ بجا آورد، آيا در كتاب‌ تواريخ‌ ايّام‌ پادشاهان‌ يهودا مكتوب‌ نيست‌؟ 26 و در قبر خود در باغ‌ عُزّا دفن‌ شد و پسرش‌ يُوشيّا به‌ جايش‌ سلطنت‌ نمود.
ترجمه تفسیری


منسي‌، پادشاه‌ يهودا
(2 تواريخ‌ 33:1-20)
منسي‌ دوازده‌ ساله‌ بود كه‌ پادشاه‌ يهودا شد و پنجاه‌ و پنج‌ سال‌ در اورشليم‌ سلطنت‌ نمود. (اسم‌ مادرش‌ حفصيبه‌ بود.) 2 او از اعمال‌ زشت‌ قومهاي‌ بت‌پرستي‌ كه‌ خداوند آنها را از كنعان‌ بيرون‌ رانده‌ بود، پيروي‌ مي‌كرد و نسبت‌ به‌ خداوند گناه‌ مي‌ورزيد.
3و4و5 منسي‌ معبدهاي‌ بالاي‌ تپه‌ها را كه‌ پدرش‌ حزقيا خراب‌ كرده‌ بود، دوباره‌ بنا نمود، قربانگاه‌هايي‌ براي‌ بعل‌ درست‌ كرد و بت‌ شرم‌آور اشيره‌ را همانطور كه‌ اخاب‌، پادشاه‌ اسرائيل‌ درست‌ كرده‌ بود، دوباره‌ ساخت‌. منسي‌ آفتاب‌ و ماه‌ و ستارگان‌ راپرستش‌ مي‌كرد و براي‌ آنها قربانگاه‌هايي‌ ساخت‌ و آنها را در حياط‌ خانه‌ خداوند قرار داد، يعني‌ در همان‌ خانه‌ و شهـري‌ كه‌ خداوند براي‌ نام‌ خود برگزيده‌ بود. 6 منسي‌ پسر خود را بعنوان‌ قرباني‌ سوزانيد. او جادوگري‌ و فالگيري‌ مي‌كرد و با احضاركنندگان‌ ارواح‌ و جادوگران‌ مشورت‌ مي‌نمود. او با اين‌ كارهاي‌ شرارت‌آميز، خداوند را به‌ خشم‌ آورد. 7 او حتي‌ بت‌ شرم‌آور اشيره‌ را در خانه‌ خداوند برپا نمود، يعني‌ در همان‌ مكاني‌ كه‌ خداوند راجع‌ به‌ آن‌ به‌ داود و سليمان‌ گفته‌ بود: «نام‌ خود را تا به‌ ابد بر اين‌ خانه‌ و بر اورشليم‌، شهري‌ كه‌ از ميان‌ شهرهاي‌ قبايل‌ اسرائيل‌ براي‌ خود انتخاب‌ كرده‌ام‌، خواهم‌ نهاد. 8 اگر قوم‌ اسرائيل‌ از دستوراتي‌ كه‌ من‌ بوسيله‌ موسي‌ به‌ آنها داده‌ام‌ پيروي‌ نمايند، بار ديگر هرگز ايشان‌ را از اين‌ سرزمين‌ كه‌ به‌ اجداد ايشان‌ دادم‌، بيرون‌ نخواهم‌ راند.» 9 اما ايشان‌ نه‌ فقط‌ از خداوند اطاعت‌ نكردند، بلكه‌ بدتر از قومهايي‌ كه‌ خداوند آنها را از كنعان‌ بيرون‌ رانده‌ بود، رفتار نمودند زيرا منسي‌ ايشان‌ را گمراه‌ نموده‌ بود.
10 پس‌ خداوند بوسيله‌ خدمتگزاران‌ خود، انبيا چنين‌ فرمود: 11 «چون‌ منسي‌، پادشاه‌ يهودا اين‌ اعمال‌ قبيح‌ را انجام‌ داده‌ و حتي‌ بدتر از اموريهايي‌ كه‌ در گذشته‌ در اين‌ سرزمين‌ ساكن‌ بودند، رفتار نموده‌ و مردم‌ يهودا را به‌ بت‌پرستي‌ كشانيده‌ است‌؛ 12 من‌ نيز بر اورشليم‌ و يهودا چنان‌ بلايي‌ نازل‌ خواهم‌ كرد كه‌ هر كه‌ آن‌ را بشنود وحشت‌ كند. 13 همان‌ بلايي‌ را سر اورشليم‌ مي‌آورم‌ كه‌ بر سر سامره‌ و خاندان‌ اخاب‌ آوردم‌. اورشليم‌ را از لوث‌ وجود ساكنانش‌ پاك‌ مي‌كنم‌، درست‌ همان‌ طور كه‌ ظرف‌ را پاك‌ كرده‌، مي‌شويند و آن‌ را وارونه‌ مي‌گذارند تا خشك‌ شود. 14 بازماندگان‌ قوم‌ را نيز ترك‌ خواهم‌ گفت‌ و ايشان‌ را بدست‌ دشمن‌ خواهم‌ سپرد تا آنها را غارت‌ كنند، 15 زيرا ايشان‌ نسبت‌ به‌ من‌ گناه‌ ورزيده‌اند و از روزي‌ كه‌ اجدادشان‌ را از مصر بيرون‌ آوردم‌ تا به‌ امروز مرا خشمگين‌ نموده‌اند.»
16 منسي‌ علاوه‌ بر اين‌ كه‌ اهالي‌ يهودا را به‌ بت‌ پرستي‌ كشانده‌، باعث‌ شد آنها نسبت‌ به‌ خداوند گناه‌ورزند، افراد بي‌گناه‌ بي‌شماري‌ را نيز كشت‌ و اورشليم‌ را با خون‌ آنها رنگين‌ ساخت‌.
17 شرح‌ بقيه‌ رويدادهاي‌ دوران‌ سلطنت‌ منسي‌ و اعمال‌ گناه‌ آلود او در كتاب‌ «تاريخ‌ پادشاهان‌ يهودا» نوشته‌ شده‌ است‌. 18 وقتي‌ منسي‌ مرد او را در باغ‌ كاخ‌ خودش‌ كه‌ عوزا نام‌ داشت‌ دفن‌ كردند و پسرش‌ آمون‌ بجاي‌ وي‌ پادشاه‌ شد.

آمون‌، پادشاه‌ يهودا
(2 تواريخ‌ 33:21-25)
19 آمون‌ بيست‌ و دو ساله‌ بود كه‌ پادشاه‌ يهودا شد و دو سال‌ در اورشليم‌ سلطنت‌ كرد. (مادرش‌ مشلمت‌، دختر حاروص‌ از اهالي‌ يطبه‌ بود.) 20 او نيز مانند پدرش‌ منسي‌ نسبت‌ به‌ خداوند گناه‌ ورزيد.
21 آمون‌ از تمام‌ راه‌هاي‌ بد پدرش‌ پيروي‌ مي‌نمود و بتهاي‌ پدرش‌ را مي‌پرستيد. 22 او از خداوند، خداي‌ اجدادش‌ برگشت‌ و به‌ دستورات‌ خداوند عمل‌ نكرد. 23 سرانجام‌ افرادش‌ بضد او توطئه‌ چيدند و او را در كاخ‌ سلطنتي‌اش‌ به‌ قتل‌ رساندند. 24 مردم‌ قاتلان‌ آمون‌ را كشتند و پسرش‌ يوشيا را بجاي‌ او بر تخت‌ سلطنت‌ نشاندند. 25 شرح‌ بقيه‌ رويدادهاي‌ دوران‌ سلطنت‌ آمون‌ در كتاب‌ «تاريخ‌ پادشاهان‌ يهودا» ثبت‌ گرديده‌ است‌. 26 او را در آرامگاه‌ باغ‌ عوزا دفن‌ كردند و پسرش‌ يوشيا بجاي‌ او پادشاه‌ شد.
  • مطالعه 1142 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %09 %520 %1394 %11:%بهمن