24 فرقه های کهانت ؛ بقیه لاویان

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب اول تواریخ)
فرقه‌هاي‌ كهانت‌
‌ و اين‌ است‌ فرقه‌هاي‌ بني‌هارون‌: پسران هارون‌، ناداب‌ و اَبِيهُو و اَلِعازار و ايتامار. 2 و ناداب‌ و اَبِيهُو قبل‌ از پدر خود مُردند و پسري‌ نداشتند، پس‌ اَلِعازار و ايتامار به‌ كهانت‌ پرداختند. 3 و داود با صادوق‌ كه‌ از بني‌اَلِعازار بود و اَخِيمَلَك‌ كه‌ از بني‌ايتامار بود، ايشان‌ را برحسب‌ وكالت‌ ايشان‌ بر خدمت‌ ايشان‌ تقسيم‌ كردند. 4 و از پسران‌ اَلِعازار مرداني‌ كه‌ قابل‌ رياست‌ بودند،زياده‌ از بني‌ايتامار يافت‌ شدند. پس‌ شانزده‌ رئيس‌ خاندان‌ آبا از بني‌اَلِعازار و هشت‌ رئيس‌ خاندان‌ آبا از بني‌ايتامار معين‌ كردند. 5 پس‌ اينان‌ با آنان‌ به‌ حسب‌ قرعه‌ معين‌ شدند زيرا كه‌ رؤساي‌ قدس‌ و رؤساي‌ خانة‌ خدا هم‌ از بني‌اَلِعازار و هم‌ از بني‌ايتامار بودند. 6 و شَمَعْيا ابن‌ نَتَنْئيل‌ كاتب‌ كه‌ از بني‌لاوي‌ بود، اسمهاي‌ ايشان‌ را به‌ حضور پادشاه‌ و سروران‌ و صادوق‌ كاهن‌ و اَخِيمَلَك‌ بن‌ ابياتار و رؤساي‌ خاندان‌ آباي‌ كاهنان‌ و لاويان‌ نوشت‌ و يك‌ خاندان‌ آبا به‌ جهت‌ اَلِعازار گرفته‌ شد و يك‌ به‌ جهت‌ ايتامار گرفته‌ شد.
7 و قرعه‌ اول‌ براي‌ يَهُوياريب‌ بيرون‌ آمد و دوم‌ براي‌ يَدَعْيا، 8 و سوم‌ براي‌ حاريم‌ و چهارم‌ براي‌ سعُوريم‌، 9 و پنجم‌ براي‌ مَلْكيّه‌ و ششم‌ براي‌ مَيامين‌، 10 و هفتم‌ براي‌ هَقُّوص‌ و هشتم‌ براي‌ اَبِيّا، 11 و نهم‌ براي‌ يَشُوع‌ و دهم‌ براي‌ شَكُنْيا، 12 و يازدهم‌ براي‌ اَلْياشيب‌ و دوازدهم‌ براي‌ ياقيم‌، 13 و سيزدهم‌ براي‌ حُفَّه‌ و چهاردهم‌ براي‌ يَشَبْآب‌، 14 و پانزدهم‌ براي‌ بِلْجَه‌ و شانزدهم‌ براي‌ اِمير، 15 و هفدهم‌ براي‌ حيزير و هجدهم‌ براي‌ هِفْصيص‌، 16 و نوزدهم‌ براي‌ فَتَحْيا و بيستم‌ براي‌ يَحَزْقيئيل‌، 17 و بيست‌ و يكم‌ براي‌ ياكين‌ و بيست‌ و دوم‌ براي‌ جامُول‌، 18 و بيست‌ و سوم‌ براي‌ دَلايا و بيست‌ و چهارم‌ براي‌ مَعَزْيا. 19 پس‌ اين‌ است‌ وظيفه‌ها و خدمت‌هاي‌ ايشان‌ به‌ جهت‌ داخل‌ شدن‌ در خانة‌ خداوند برحسب‌ قانوني‌ كه‌ به‌ واسطة‌ پدر ايشان‌ هارون‌ موافق‌ فرمان‌ يَهُوَه‌ خداي‌ اسرائيل‌ به‌ ايشان‌ داده‌ شد.

بقيه‌ لاويان‌
20 و اما دربارة‌ بقيّة‌ بني‌لاوي‌، از بني‌عَمْرام‌ شُوبائيل‌ و از بني‌شوبائيل‌ يَحَدْيا. 21 و اما رَحَبْيا.از بني‌رَحَبْيا يَّشِيّاي‌ رئيس‌، 22 و از بني‌يِصْهار شَلُومُوت‌ و از بني‌شَلُومُوت‌ يَحَت‌. 23 و از بني‌حَبْرُون‌ يريا و دومين‌ اَمَرْيا و سومين‌ يَحْزيئيل‌ و چهارمين‌ يُقْمَعام‌. 24 از بني‌عُزّيئيل‌ ميكا و از بني‌ميكا شامير. 25 و برادر ميكا يَّشِيّا و از بني‌يَّشِيّا زكريا. 26 و از بني‌مَراري‌ مَحْلي‌ و مُوشِي‌ و پسرِ يَعْزيا بَنُو. 27 و از بني‌مَراري‌ پسران‌ يَعْزيا بَنُو و شُوهَمْ و زَكُّور و عِبْري‌. 28 و پسر مَحْلي‌ اَلِعازار و او را فرزندي‌ نَبُود. 29 و اما قَيْس‌، از بني‌قَيْس‌ يَرَحْميئيل‌، 30 و از بني‌مُوشِي‌ مَحْلي‌ و عادَر و يَريْمُوت‌. اينان‌ برحسب‌ خاندان‌ آباي‌ ايشان‌ بني‌لاوي‌ مي‌باشند. 31 ايشان‌ نيز مثل‌ برادران‌ خود بني‌هارون‌ به‌ حضور داود پادشاه‌ و صادوق‌ و اَخِيمَلَك‌ و رؤساي‌ آباي‌ كَهَنَه‌ و لاويان‌ قرعه‌ انداختند يعني‌ خاندانهاي‌ آباي‌ برادر بزرگتر برابر خاندانهاي‌ كوچكتر او بودند.
ترجمه تقسیری
وظايف‌ كاهنان‌
كاهنان‌ كه‌ از نسل‌ هارون‌ بودند در دو گروه‌ به‌ نامهاي‌ العازار و ايتامار (پسران‌ هارون‌) خدمت‌ مي‌كردند. ناداب‌ و ابيهو هم‌ پسران‌ هارون‌ بودند، ولي‌ قبل‌ از پدر خود مردند و پسري‌ نداشتند. پس‌ فقط‌ العازار و ايتامار باقي‌ ماندند تا خدمت‌ كاهني‌ را ادامه‌ بدهند. 3 داود با نظر صادوق‌ (نماينده‌ طايفه‌ العازار) و اخيملك‌ (نماينده‌ طايفه‌ ايتامار)، نسل‌ هارون‌ را برحسب‌ وظايف‌ ايشان‌ به‌ چند گروه‌ تقسيم‌ كرد.
4 نسل‌ العازار شانزده‌ گروه‌ بودند و نسل‌ ايتامار هشت‌ گروه‌، زيرا تعداد مردان‌ رهبر در نسل‌ العازار بيشتر بود. 5 هم‌ در نسل‌ العازار و هم‌ در نسل‌ ايتامار مقامات‌ بلند پايه‌ روحاني‌ بودند؛ بنابراين‌ براي‌ اينكه‌ تبعيض‌ پيش‌ نيايد، قرار شد به‌ قيد قرعه‌ وظائف‌ هر گروه‌ تعيين‌ شود. 6 نسل‌ العازار و ايتامار به‌ نوبه‌ قرعه‌ كشيدند. سپس‌ شمعياي‌ لاوي‌، پسر نتن‌ئيل‌، كه‌ منشي‌ بود در حضور پادشاه‌، صادوق‌ كاهن‌، اخيملك‌ پسر ابياتار، و سران‌ كاهنان‌ و لاويان‌ اسامي‌ و وظايف‌ ايشان‌ را نوشت‌. 7-18 بيست‌ و چهار گروه‌ به‌ حكم‌ قرعه‌ به‌ ترتيب‌ زير تعيين‌ شدند:
1 يهوياريب‌؛ 2 يدعيا؛ 3 حاريم‌؛ 4 سعوريم‌؛ 5ملكيه‌؛ 6 ميامين‌؛ 7 هقوص‌؛ 8 ابيا؛ 9 يشوع‌؛ 10شكنيا؛ 11 الياشيب‌؛ 12 ياقيم‌؛ 13 حفه‌؛ 14يشب‌آب‌؛ 15 بلجه‌؛ 16 امير؛ 17 حيزير؛ 18 هفصيص‌؛ 19 فتحيا؛ 20 يحزقي‌ئيل‌؛ 21 ياكين‌؛ 22جامول‌؛ 23 دلايا؛ 24 معزيا.
19 هر يك‌ از اين‌ گروه‌ها وظايف‌ خانه‌ خداوند را كه‌ در ابتدا خداوند بوسيله‌ جد آنها هارون‌ تعيين‌ فرموده‌ بود، انجام‌ مي‌دادند.

فهرست‌ اسامي‌ بقيه‌ لاويان‌
20 از بقيه‌ نسل‌ لاوي‌ اينها رئيس‌ خاندان‌ بودند: از نسل‌ عمرام‌، شبوئيل‌؛ از نسل‌ شبوئيل‌، يحديا؛ 21 از نسل‌ رحبيا، يشيا؛ 22 از نسل‌ يصهار، شلوموت‌؛ از نسل‌ شلوموت‌، يحت‌.
23 پسران‌ حبرون‌ عبارت‌ بودند از: يريا، امريا،يحزي‌ئيل‌ و يقمعام‌.
24و25 از نسل‌ عزي‌ئيل‌، ميكا؛ از نسل‌ ميكا، شامير؛ از نسل‌ يشيا (برادر ميكا)، زكريا.
26و27 از نسل‌ مراري‌، محلي‌ و موشي‌ و يعزيا؛ از نسل‌ يعزيا، بنو و شوهم‌ و زكور و عبري‌؛ 28 از نسل‌ محلي‌، العازار (كه‌ پسري‌ نداشت‌) 29 و قيس‌؛ از نسل‌ قيس‌، يرحمي‌ئيل‌؛ 30 از نسل‌ موشي‌، محلي‌ و عادر و يريموت‌.
اين‌ افراد از خاندانهاي‌ لاوي‌ بودند. 31 وظايف‌ آنها هم‌ مثل‌ فرزندان‌ هارون‌ بدون‌ در نظر گرفتن‌ سن‌ و مقامشان‌ به‌ قيد قرعه‌ تعيين‌ گرديد. اين‌ عمل‌ در حضور داود پادشاه‌، صادوق‌، اخيملك‌، و رهبران‌ كاهنان‌ و لاويان‌ انجام‌ شد.

راهنما


باب‌ 24 . سازماندهي‌ كاهنان‌
كاهنان‌ براي‌ انجام‌ خدمت‌ مقدس‌ به‌ 24 گروه‌ تقسيم‌ شدند، و «رؤساي‌ قدس‌» و «رؤساي‌ خانة‌ خدا» ناميده‌ مي‌شدند (5). آنها مسئول‌ تقديم‌ قربانيها بودند و كارشان‌ با آمدن‌ مسيح‌ پايان‌ يافت‌. در واقع‌، «كاهنان‌» بودند كه‌ مصلوب‌ شدن‌ مسيح‌ را طرح‌ ريزي‌ كردند (متي‌ 27 : 1، 6، 20، 41). رساله‌ به‌ عبرانيان‌ به‌ آن‌ جهت‌ نوشته‌ شده‌ بود كه‌ نشان‌ دهد ديگر نيازي‌ به‌ «كاهنان‌» نيست‌. تنها جايي‌ كه‌ اين‌ واژه‌ با مفهومي‌ مسيحي‌ بكار رفته‌، در مكاشفه‌ 1 : 6 ؛ 5 : 10 و 20 : 6 است‌، و در اين‌ آيات‌ به‌ همة‌ مسيحيان‌ اشاره‌ دارد و نه‌ صرفاً به‌ رهبران‌ مسيحي‌.


  • مطالعه 1206 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %09 %528 %1394 %11:%بهمن
مطالب بیشتر از همین گروه « 25 نوازندگان 23 لاویان »