27 یوتام پادشاه یهودا

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب دوم تواریخ)
يوتام‌، پادشاه‌ يهودا
‌ و يُوتام‌ بيست‌ و پنج‌ ساله‌ بود كه‌ پادشاه شد و شانزده‌ سال‌ در اورشليم‌ سلطنت‌ نمود و اسم‌ مادرش‌ يَرُوْشَه‌ دختر صادوق‌ بود. 2 و آنچه‌ در نظر خداوند پسند بود، موافق‌ هرآنچه‌ پدرش‌ عُزّيّا كرده‌ بود، به‌ عمل‌ آورد، اما به‌ هيكل‌ خداوند داخل‌ نشد ليكن‌ قوم‌ هنوز فساد مي‌كردند. 3 و او دروازة‌ اعلايِ خانة‌ خداوند را بنا نمود و بر حصار عُوفَل‌ عمارت‌ بسيار ساخت‌. 4 و شهرها در كوهستان‌ يهودا بنا نمود و قلعه‌ها و برجها در جنگلها ساخت‌. 5 و با پادشاه‌ بني‌عَمُّون‌ جنگ‌ نموده‌، بر ايشان‌ غالب‌ آمد. پس‌ بني‌عَمُّون‌ در آن‌ سال‌، صد وزنة‌ نقره‌ و ده‌ هزار كُّر گندم‌ و ده‌ هزار كّر جو به‌ او دادند؛ و بني‌عَمُّون‌ در سال‌ دوم‌ و سوم‌ به‌ همان‌ مقدار به‌ او دادند. 6 پس‌ يوتام‌ زورآور گرديد زيرا رفتار خود را به‌ حضور يَهُوَه‌ خداي‌ خويش‌ راست‌ ساخت‌. 7 و بقية‌ وقايع‌ يوتام‌ و همة‌ جنگهايش‌ و رفتارش‌، اينك‌ در تواريخ‌ پادشاهان‌ اسرائيل‌ و يهودا مكتوب‌ است‌. 8 و او بيست‌ و پنج‌ ساله‌ بود كه‌ پادشاه‌ شد و شانزده‌ سال‌ در اورشليم‌ سلطنت‌ كرد. 9 پس‌ يوتام‌ با پدران‌ خود خوابيد و او را در شهر داود دفن‌كردند، و پسرش‌ آحاز در جايش‌ سلطنت‌ نمود.
ترجمه تفسیری
يوتام‌، پادشاه‌ يهودا
(دوم‌ پادشاهان‌ 15: 32-38)
يوتام‌ در سن‌ بيست‌ و پنج‌ سالگي‌ بر تخت‌ سلطنت‌ نشست‌ و شانزده‌ سال‌ در اورشليم‌ سلطنت‌ نمود. (مادرش‌ يروشا نام‌ داشت‌ و دختر صادوق‌ بود.) 2 او مانند پدرش‌ عزيا آنچه‌ در نظر خداوند پسنديده‌ بود انجام‌ مي‌داد اما مانند او با سوزاندن‌ بخور در خانه‌ خداوند مرتكب‌ گناه‌ نشد. با اينحال‌ مردم‌ هنوز به‌ فساد ادامه‌ مي‌دادند.
3 يوتام‌ دروازه‌ بالايي‌ خانه‌ خداوند را بازسازي‌ كرد و آن‌ قسمت‌ از حصار اورشليم‌ را كه‌ عوفل‌ نام‌ داشت‌ تعمير اساسي‌ نمود. 4 در كوهستان‌ يهودا شهرها ساخت‌ و در جنگل‌ها، قلعه‌ها و برجها درست‌ كرد.
5 او با عموني‌ها وارد جنگ‌ شد و آنها را شكست‌ داد و تا سه‌ سال‌، ساليانه‌ 400ر3 كيلوگرم‌ نقره‌، 1000 تن‌ گندم‌ و 1000 تن‌ جو از آنها باج‌ گرفت‌. 6 يوتام‌، پادشاه‌ قدرتمندي‌ شد، زيرا از خداوند، خداي‌ خود با وفاداري‌ پيروي‌ مي‌كرد.
7 شرح‌ بقيه‌ رويدادهاي‌ دوران‌ سلطنت‌ يوتام‌، فتوحات‌ واعمالش‌ در كتاب‌ «تاريخ‌ پادشاهان‌ اسرائيل‌ و يهودا» نوشته‌ شده‌ است‌. 8 يوتام‌ در سن‌ بيست‌ و پنج‌ سالگي‌ به‌ سلطنت‌ رسيد و شانزده‌ سال‌در اورشليم‌ پادشاهي‌ كرد. 9 وقتي‌ مرد، او را در اورشليم‌ به‌ خاك‌ سپردند و پسرش‌ آحاز بجاي‌ او پادشاه‌ شد.

راهنما


باب‌ 27 . يوتام‌، پادشاه‌ يهودا. 749 - 734 ق‌. م‌.
16 سال‌ سلطنت‌ كرد كه‌ در بيشتر اين‌ مدت‌ همزمان‌ با پدر خود حكومت‌ مي‌كرد. (مذكور در دوم‌ پادشاهان‌ 15:32-38). «يوتام‌ زورآور گرديد، زيرا رفتار خود را به‌ حضور يهوه‌ خداي‌ خويش‌ راست‌ ساخت‌»، همچنانكه‌ پدرش‌ عزيا اين‌ كار را كرده‌ بود.
نكتة‌ باستان‌ شناختي‌: يوتام‌. در حفاريهاي‌ انجام‌ شده‌ در عصيون‌ - جابر مُهري‌ كشف‌ شد كه‌ بر آن‌ نوشته‌ شده‌: «متعلق‌ به‌ يوتام‌.»

  • مطالعه 1178 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %09 %537 %1394 %11:%بهمن