145 پرستش خداوند

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی کتاب مزامیر

 



پرستش‌ خداوند
تسبيح‌ داود
اي‌ خداي‌ من‌، اي‌ پادشاه‌، تو را متعال‌ مي‌خوانم‌ و نام‌ تو را متبارك‌ مي‌گويم‌، تا ابدالا´باد! 2 تمامي‌ روز تو را متبارك‌ مي‌خوانم‌، و نام‌ تو را حمد مي‌گويم‌ تا ابدالا´باد. 3 خداوند عظيم‌ است‌ و بي‌نهايت‌ ممدوح‌، و عظمت‌ او را تفتيش‌ نتوان‌ كرد. 4 طبقه‌ تا طبقه‌ اعمال‌ تو را تسبيح‌ مي‌خوانند و كارهاي‌ عظيم‌ تو را بيان‌ خواهند نمود. 5 در مجد جليل‌ كبريايي‌ تو و در كارهاي‌ عجيب‌ تو تفكّر خواهم‌ نمود. 6 در قوّتِ كارهاي‌ مهيبِ تو سخن‌ خواهند گفت‌. و من‌ عظمت‌ تو را بيان‌ خواهم‌ نمود. 7 و يادگاري‌ كثرت‌ احسان‌ تو را حكايت‌ خواهند كرد. و عدالت‌ تو را خواهند سراييد. 8 خداوند كريم‌ و رحيم‌ است‌ و دير غضب‌ و كثيرالاحسان‌. 9 خداوند براي‌ همگان‌ نيكو است‌، و رحمت‌هاي‌ وي‌ بر همه‌ اعمال‌ وي‌ است‌. 10 اي‌ خداوند جميع‌ كارهاي‌ تو، تو را حمد مي‌گويند. و مقدّسان‌ تو، تو را متبارك‌ مي‌خوانند. 11 دربارة‌جلال‌ ملكوت‌ تو سخن‌ مي‌گويند و توانايي‌ تو را حكايت‌ مي‌كنند. 12 تا كارهاي‌ عظيم‌ تو را به‌ بني‌آدم‌ تعليم‌ دهند و كبرياييِ مجيدِ ملكوت‌ تو را. 13 ملكوت‌ تو، ملكوتي‌ است‌ تا جميع‌ دهرها و سلطنت‌ تو باقي‌ تا تمام‌ دورها. 14 خداوند جميع‌ افتادگان‌ را تأييد مي‌كند و خم‌شدگان‌ را برمي‌خيزاند. 15 چشمان‌ همگان‌ منتظر تو مي‌باشد و تو طعام‌ ايشان‌ را در موسمش‌ مي‌دهي‌. 16 دست‌ خويش‌ را باز مي‌كني‌ و آرزوي‌ همه‌ زندگان‌ را سير مي‌نمايي‌. 17 خداوند عادل‌ است‌ در جميع‌ طريق‌هاي‌ خود و رحيم‌ در كّل‌ اعمال‌ خويش‌. 18 خداوند نزديك‌ است‌ به‌ آناني‌كه‌ او را مي‌خوانند، به‌ آناني‌كه‌ او را به‌ راستي‌ مي‌خوانند. 19 آرزوي‌ ترسندگان‌ خود را بجا مي‌آورد و تضّرع‌ ايشان‌ را شنيده‌، ايشان‌ را نجات‌ مي‌دهد. 20 خداوند همه‌ محبّان‌ خود را نگاه‌ مي‌دارد و همه‌ شريران‌ را هلاك‌ خواهد ساخت‌. 21 دهان‌ من‌ تسبيح‌ خداوند را خواهد گفت‌ و همه‌ بشر نام‌ قدّوس‌ او را متبارك‌ بخوانند تا ابدالا´باد.


ترجمه تفسیری

 


سرود پرستش‌
اي‌ خدا، اي‌ پادشاه‌ من‌، تو را گرامي‌ خواهم‌ داشت‌ و تا ابد ستايشت‌ خواهم‌ كرد! 2 هر روز تو را خواهم‌ پرستيد و تا ابد نامت‌ را سپاس‌ خواهم‌ گفت‌! 3 اي‌ خداوند، تو بي‌نهايت‌ عظيم‌ هستي‌ و درخور ستايشي‌؛ عظمت‌ تو فوق‌ قدرت‌ درك‌ انساني‌ است‌.
4 اعمال‌ تو را مردم‌ روي‌ زمين‌ نسل‌اندرنسل‌ خواهند ستـود و از كارهاي‌ تـو تعريف‌ خواهنـد كرد. 5 آنها از شكوه‌ و عظمت‌ تو سخن‌ خواهند گفت‌ و من‌ درباره‌ كارهاي‌ عجيب‌ و شگفت‌انگيزت‌ سخن‌ خواهم‌ راند. 6 كارهاي‌ مقتدرانه‌ تو ورد زبان‌ آنها خواهد بود و من‌ عظمت‌ تو را بيان‌ خواهم‌ نمود. 7 آنها درباره‌ مهرباني‌ بيحد تو سخن‌ خواهند گفت‌ و من‌ عدالت‌ تو را خواهم‌ ستود. 8 خداوند بخشنده‌ و مهربان‌ است‌. او دير غضبناك‌ مي‌شود و بسيار رحيم‌ است‌. 9 او به‌ همه‌ خوبي‌ مي‌كند و تمام‌ كارهايش‌ توأم‌ با محبت‌ است‌.
10 اي‌ خداوند، همه‌ مخلوقاتت‌ تو را ستايش‌ خواهند كرد و همه‌ مقدسانت‌ تو را سپاس‌ خواهند گفت‌. 11و12 آنها از شكوه‌ ملكوت‌ تو تعريف‌ خواهند كرد و از قدرت‌ تو سخن‌ خواهند گفت‌، بطوري‌ كه‌ همه‌ متوجه‌ عظمت‌ كارهاي‌ تو و شكوه‌ ملكوتت‌ خواهند شد. 13 ملكوت‌ تو جاوداني‌ و سلطنتت‌ بي‌زوال‌ است‌! 14 خداوند همه‌ كساني‌ را كه‌ در زحمتند ياري‌ مي‌دهد و دست‌ افتادگان‌ را مي‌گيرد و بر مي‌خيزاند.
15 اي‌ خداوند، چشمان‌ همه‌ موجودات‌ زنده‌ به‌ تو دوخته‌ شده‌ است‌ تا روزيِ آنها را به‌ موقع‌ به‌ آنها برساني‌. 16 دست‌ پربركت‌ خود را بسوي‌ آنها دراز كن‌ و نياز همگان‌ را برآورده‌ ساز.
17 خداوند در تمام‌ كارهايش‌ عادل‌ و مهربان‌ است‌. 18 خداوند به‌ آناني‌ كه‌ او را به‌ راستي‌ و صداقت‌ طلب‌ مي‌كنند نزديك‌ است‌. 19 خداوند آرزوي‌كساني‌ را كه‌ او را گرامـي‌ مي‌دارند بـرآورده‌ مي‌سازد و دعاي‌ آنها را شنيـده‌، ايشـان‌ را نجـات‌ مي‌بخشـد. 20 خداوند دوستداران‌ خويش‌ را محفوظ‌ مي‌دارد، اما بدكاران‌ را نابود مي‌كند.

21 از دهان‌ من‌ هميشه‌ شكرگزاري‌ خداوند شنيده‌ خواهد شد! باشد كه‌ همه‌ مخلوقات‌ نام‌ مقدس‌ او را تا ابد سپاس‌ گويند!

راهنما


مزمور 145 : امكان‌ دارد داود سپاهيان‌ خود را واداشته‌ كه‌ سرودهايي‌ نظير اين‌ مزمور را پس‌ از اتمام‌ جنگ‌ به‌ شكرانة‌ پيروزي‌ بسرايند.

  • مطالعه 1030 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %13 %557 %1394 %12:%بهمن