103 ستایش خدا

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی کتاب مزامیر

 



ستايش‌ خدا
مزمور داود
‌ اي‌ جان‌ من‌ خداوند را متبارك بخوان‌! و هرچه‌ در درون‌ من‌ است‌ نام‌ قدّوس‌ او را متبارك‌ خواند. 2 اي‌ جان‌ من‌ خداوند را متبارك‌ بخوان‌ و جميع‌ احسان‌هاي‌ او را فراموش‌ مكن‌! 3 كه‌ تمام‌ گناهانت‌ را مي‌آمرزد و همه‌مرض‌هاي‌ تو را شفا مي‌بخشد؛ 4 كه‌ حيات‌ تو را از هاويه‌ فديه‌ مي‌دهد و تاج‌ رحمت‌ و رأفت‌ را بر سر تو مي‌نهد؛ 5 كه‌ جان‌ تو را به‌ چيزهاي‌ نيكو سير مي‌كند تا جواني‌ تو مثل‌ عقاب‌ تازه‌ شود.
6 خداوند عدالت‌ را به‌ جا مي‌آورد و انصاف‌ را براي‌ جميع‌ مظلومان‌. 7 طريق‌هاي‌ خويش‌ را به‌ موسي‌ تعليم‌ داد و عمل‌هاي‌ خود را به‌ بني‌اسرائيل‌. 8 خداوند رحمان‌ و كريم‌ است‌؛ دير غضب‌ و بسيار رحيم‌. 9 تا به‌ ابد محاكمه‌ نخواهد نمود و خشم‌ را هميشه‌ نگاه‌ نخواهد داشت‌. 10 با ما موافق‌ گناهان‌ ما عمل‌ ننموده‌، و به‌ ما به‌ حسب‌ خطاياي‌ ما جزا نداده‌ است‌. 11 زيرا آنقدر كه‌ آسمان‌ از زمين‌ بلندتر است‌، به‌ همان‌ قدر رحمت‌ او بر ترسندگانش‌ عظيم‌ است‌. 12 به‌ اندازه‌اي‌ كه‌ مشرق‌ از مغرب‌ دور است‌، به‌ همان‌ اندازه‌ گناهان‌ ما را از ما دور كرده‌ است‌. 13 چنانكه‌ پدر بر فرزندان‌ خود رئوف‌ است‌، همچنان‌ خداوند بر ترسندگان‌ خود رأفت‌ مي‌نمايد. 14 زيرا جبلّت‌ ما را مي‌داند و ياد مي‌دارد كه‌ ما خاك‌ هستيم‌. 15 و اما انسان‌، ايّام‌ او مثل‌ گياه‌ است‌، مثل‌ گل‌ صحرا همچنان‌ مي‌شكفد. 16 زيرا كه‌ باد بر آن‌ مي‌وزد و نابود مي‌گردد و مكانش‌ ديگر آن‌ را نمي‌شناسد.
17 ليكن‌ رحمت‌ خداوند بر ترسندگانش‌ از ازل‌ تا ابدالا´باد است‌ و عدالت‌ او بر فرزندانِ فرزندان‌. 18 بر آناني‌ كه‌ عهد او را حفظ‌ مي‌كنند و فرايض‌ او را ياد مي‌دارند تا آنها را به‌ جا آورند. 19 خداوند تخت‌ خود را بر آسمانها استوار نموده‌، و سلطنت‌ او بر همه‌ مسلّط‌ است‌.
20 خداوند را متبارك‌ خوانيد، اي‌ فرشتگان‌ او كه‌ در قوّت‌ زورآوريد و كلام‌ او را به‌ جا مي‌آوريد و آواز كلام‌ او را گوش‌ مي‌گيريد! 21 اي‌ جميع‌ لشكرهاي‌ او خداوند را متبارك‌ خوانيد! و اي‌ خادمان‌ او كه‌ اراده‌ او را بجا مي‌آوريد! 22 اي‌ همه‌ كارهاي‌ خداوند او را متبارك‌ خوانيد! در همه‌ مكان‌هاي‌ سلطنت‌ او. اي‌ جان‌ من‌ خداوند را متبارك‌ بخوان‌!


ترجمه تفسيری

 


محبت‌ خداوند
اي‌ جان‌ من‌، خداوند را ستايش‌ كن‌! اي‌ تمام‌ وجود من‌، نام‌ مقدس‌ او را ستايش‌ كن‌! 2 اي‌ جان‌ من‌، خداوند را ستايش‌ كن‌ و تمام‌ مهربانيهاي‌ او را فراموش‌ مكن‌! 3 او تمام‌ گناهانم‌ را مي‌آمرزد و همه‌ مرضهايم‌ را شفا مي‌بخشد. 4 جان‌ مرا از مرگ‌ مي‌رهاند و با محبت‌ و رحمت‌ خود مرا بركت‌ مي‌دهد! 5 جان‌ مرا با نعمت‌هاي‌ خوب‌ سير مي‌كند تا همچون‌ عقاب‌، جوان‌ و قوي‌ بمانم‌.
6 خداوند عدالت‌ را اجرا مي‌كند و حق‌ مظلومان‌ را به‌ آنها مي‌دهد. 7 او روشهاي‌ خود را بر موسي‌ آشكار نمود و اعمال‌ شگفت‌انگيز خود را به‌ بني‌اسرائيل‌ نشان‌ داد.
8 خداوند بخشنده‌ و مهربان‌ است‌؛ او دير غضب‌ وپر محبت‌ مي‌باشد. 9 خداوند هميشه‌ توبيخ‌ و تنبيه‌ نمي‌كند و تا ابد خشمگين‌ نمي‌ماند. 10 او با ما مطابق‌ گناهانمان‌ عمل‌ ننموده‌ و آنچنان‌ كه‌ سزاوار بوده‌ايم‌، ما را به‌ سزاي‌ اعمالمان‌ نرسانده‌ است‌. 11 زيرا به‌ اندازه‌اي‌ كه‌ آسمان‌ از زمين‌ بلندتر است‌، به‌ همان‌ اندازه‌ رحمت‌ خداوند بر كساني‌ كه‌ او را گرامي‌ مي‌دارند عظيم‌ مي‌باشد! 12 به‌ اندازه‌اي‌ كه‌ مشرق‌ از مغرب‌ دور است‌ به‌ همان‌ اندازه‌ خداوند گناهان‌ ما را از ما دور كرده‌ است‌! 13 همانطوري‌ كه‌ يك‌ پدر فرزندانش‌ را دوست‌ دارد، همچنان‌ خداوند نيز كساني‌ را كه‌ او را گرامي‌ مي‌دارند دوست‌ دارد.
14 خداوند از سرشت‌ و فطرت‌ ما آگاه‌ است‌ و مي‌داند كه‌ خاك‌ هستيم‌.
15 عمر انسان‌ مانند علف‌ و همچون‌ گل‌ صحرا مي‌باشد، 16 كه‌ روزي‌ باد بر آن‌ مي‌وزد و از بين‌ مي‌رود و ديگر در آن‌ مكاني‌ كه‌ بوده‌، هرگز ديده‌ نمي‌شود. 17و18 اما رحمت‌ خداوند بر كساني‌ كه‌ او را گرامي‌ مي‌دارند، هميشگي‌ است‌ و او عدالت‌ را در حق‌ فرزندان‌ آناني‌ كه‌ عهد و احكام‌ او را حفظ‌ مي‌كنند، بجا مي‌آورد.
19 خداوند تخت‌ فرمانروايي‌ خود را در آسمانها قرار داده‌ است‌ و از آنجا بر همه‌ موجودات‌ حكمراني‌ مي‌كند. 20 اي‌ همه‌ فرشتگان‌ توانا كه‌ گوش‌ به‌ فرمان‌ خداوند هستيد تا دستوراتش‌ را اجرا نماييد، او را ستايش‌ كنيد! 21 اي‌ همه‌ نيروهاي‌ آسماني‌، اي‌ خدمتگزاران‌ خداوند، او را سپاس‌ گوييد!
22 اي‌ همه‌ مخلوقات‌ خداوند، در هر جايي‌ كه‌ هستيد، او را بستاييد!

اي‌ جان‌ من‌، خداوند را ستايش‌ كن‌!

راهنما



مزمور 103 . مزموري‌ حاكي‌ از رحمت‌ خدا

گرچه‌ اين‌ مزمور در ايام‌ سالخوردگي‌ داود نوشته‌ شده‌ است‌، با اين‌ حال‌ به‌ شرح‌ مختصري‌ از عمل‌ خداوند در طول‌ زندگي‌ او مي‌پردازد. اين‌ مزمور يكي‌ از دوست‌ داشتني‌ترين‌ مزامير مي‌باشد.

 

  • مطالعه 1058 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %13 %546 %1394 %12:%بهمن