30 وای بر پسران فتنه انگیز

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب اشعیا)



خداوند مي‌گويد كه‌ واي‌ بر پسران‌فتنه‌انگيز كه‌ مشورت‌ مي‌كنند ليكن‌ نه‌ از من‌، و عهد مي‌بندند ليكن‌ نه‌ از روح‌ من‌، تا گناه‌ را بر گناه‌ مزيد نمايند. 2 كه‌ براي‌ فرود شدن‌ به‌ مصر عزيمت‌ مي‌كنند امّا از دهان‌ من‌ سؤال‌ نمي‌نمايند و به‌ قوّت‌ فرعون‌ پناه‌ مي‌گيرند و به‌ سايه‌ مصر اعتماد دارند. 3 لهذا قوّت‌ فرعون‌ خجالت‌ و اعتماد به‌ سايه‌ مصر رسوايي‌ شما خواهد بود. 4 زيرا كه‌ سروران‌ او در صَوعَن‌ هستند و ايلچيان‌ وي‌ به‌ حانيس‌ رسيده‌اند. 5 همگي‌ ايشان‌ از قومي‌ كه‌ براي‌ ايشان‌ فايده‌ ندارند، خجل‌ خواهند شد كه‌ نه‌ معاونت‌ و نه‌ منفعتي‌ بلكه‌ خجالت‌ و رسوايي‌ نيز براي‌ ايشان‌ خواهند بود.
6 وحي‌ دربارة‌ بَهيمُوت‌ جنوبي‌: از ميان‌ زمين‌ تنگ‌ و ضيق‌ كه‌ از آنجا شير ماده‌ و اسد وافعي‌ و مار آتشين‌ پرنده‌ مي‌آيد، توانگري‌ خويش‌ را بر پشت‌ الاغان‌ و گنجهاي‌ خود را بر كوهان‌ شتران‌ نزد قومي‌ كه‌ منفعت‌ ندارند مي‌برند. 7 چونكه‌اعانت‌ مصريان‌ عبث‌ و بي‌فايده‌ است‌ از اين‌ جهت‌ ايشان‌ را رَهَبُالجلوس‌ ناميدم‌. 8 الا´ن‌ بيا و اين‌ را در نزد ايشان‌ بر لوحي‌ بنويس‌ و بر طوماري‌ مرقوم‌ ساز تا براي‌ ايّام‌ آينده‌ تا ابدالا´باد بماند. 9 زيرا كه‌ اين‌ قوم‌ فتنه‌انگيز و پسران‌ دروغگو مي‌باشند. پسراني‌ كه‌ نمي‌خواهند شريعت‌ خداوند را استماع‌ نمايند. 10 كه‌ به‌ رائيان‌ مي‌گويند: رؤيت‌ مكنيد و به‌ انبيا كه‌ براي‌ ما به‌ راستي‌ نبوّت‌ ننماييد بلكه‌ سخنان‌ شيرين‌ به‌ ما گوييد و به‌ مكايد نبوّت‌ كنيد. 11 از راه‌ منحرف‌ شويد و از طريق‌ تجاوز نماييد و قدّوس‌ اسرائيل‌ را از نظر ما دور سازيد.
12 بنابراين‌ قدّوس‌ اسرائيل‌ چنين‌ مي‌گويد: «چونكه‌ شما اين‌ كلام‌ را ترك‌ كرديد و بر ظلم‌ و فساد اعتماد كرده‌، بر آن‌ تكيه‌ نموديد، 13 از اين‌ جهت‌ اين‌ گناه‌ براي‌ شما مثل‌ شكاف‌ نزديك‌ به‌ افتادن‌ كه‌ در ديوار بلند پيش‌ آمده‌ باشد و خرابي‌ آن‌ در لحظه‌اي‌ بغتةًپديد آيد خواهد بود. 14 و شكستگي‌ آن‌ مثل‌ شكستگي‌ كوزه‌ كوزه‌گر خواهد بود كه‌ بي‌محابا خُرد مي‌شود، بطوري‌ كه‌ از پاره‌هايش‌ پاره‌اي‌ به‌ جهت‌ گرفتن‌ آتش‌ از آتشدان‌ يا برداشتن‌ آب‌ از حوض‌ يافت‌ نخواهد شد.»
15 زيرا خداوند يهوه‌ قدّوس‌ اسرائيل‌ چنين‌ مي‌گويد: «به‌ انابت‌ و آرامي‌ نجات‌ مي‌يافتيد و قوّت‌ شما از راحت‌ و اعتماد مي‌بود؛ امّا نخواستيد. 16 و گفتيد: ني‌ بلكه‌ بر اسبان‌ فرار مي‌كنيم‌، لهذا فرار خواهيد كرد و بر اسبان‌ تيز رو سوار مي‌شويم‌؛ لهذا تعاقب‌ كنندگان‌ شما تيز رو خواهند شد. 17 هزار نفر از نهيب‌ يك‌ نفر فرار خواهند كرد و شما از نهيب‌ پنج‌ نفر خواهيد گريخت‌ تا مثل‌ بيرق‌ بر قلّه‌ كوه‌ و عَلَم‌ بر تلّي‌ باقي‌ مانيد.» 18 و از اين‌ سبب‌ خداوند انتظار مي‌كشد تابر شما رأفت‌ نمايد و از اين‌ سبب‌ برمي‌خيزد تا بر شما ترحّم‌ فرمايد چونكه‌ يهوه‌ خداي‌ انصاف‌ است‌. خوشابحال‌ همگاني‌ كه‌ منتظر وي‌ باشند.
19 زيرا كه‌ قوم‌ در صهيون‌ در اورشليم‌ ساكن‌ خواهند بود و هرگز گريه‌ نخواهي‌ كرد و به‌ آواز فريادت‌ بر تو ترحّم‌ خواهد كرد، و چون‌ بشنود تو را اجابت‌ خواهد نمود. 20 و هرچند خداوند شما را نان‌ ضيق‌ و آب‌ مصيبت‌ بدهد، امّا معلّمانت‌ بار ديگر مخفي‌ نخواهند شد بلكه‌ چشمانت‌ معلّمان‌ تو را خواهد ديد. 21 و گوشهايت‌ سخني‌ را از عقب‌ تو خواهد شنيد كه‌ مي‌گويد: راه‌ اين‌ است‌، در آن‌ سلوك‌ بنما هنگامي‌ كه‌ به‌ طرف‌ راست‌ يا چپ‌ مي‌گردي‌. 22 و پوشش‌ بتهاي‌ ريخته‌ نقره‌ خويش‌ را و سِتْر اصنام‌ تراشيده‌ طلاي‌ خود را نجس‌ خواهيد ساخت‌ و آنها را مثل‌ چيز نجس‌ دور انداخته‌، به‌ آن‌ خواهي‌ گفت‌: دور شو.
23 و باران‌ تخمت‌ را كه‌ زمين‌ خويش‌ را به‌ آن‌ زرع‌ مي‌كني‌ و نان‌ محصول‌ زمينت‌ را خواهد داد و آن‌ پر مغز و فراوان‌ خواهد شد و در آن‌ زمان‌ مواشي‌ تو در مرتع‌ وسيع‌ خواهند چريد. 24 و گاوان‌ و الاغانت‌ كه‌ زمين‌ را شيار مي‌نمايند، آذوقه‌ نمك‌دار را كه‌ با غربال‌ و اوچوم‌ پاك‌ شده‌ است‌ خواهند خورد. 25 و در روز كشتار عظيم‌ كه‌ برجها در آن‌ خواهد افتاد، نهرها و جويهاي‌ آب‌ بر هر كوه‌ بلند و به‌ هر تلّ مرتفع‌ جاري‌ خواهد شد. 26 و در روزي‌ كه‌ خداوند شكستگي‌ قوم‌ خود را ببندد و ضرب‌ جراحت‌ ايشان‌ را شفا دهد، روشنايي‌ ماه‌ مثل‌ روشنايي‌ آفتاب‌ و روشنايي‌ آفتاب‌ هفت‌ چندان‌ مثل‌ روشنايي‌ هفت‌ روز خواهد بود.
27 اينك‌ اسم‌ خداوند از جاي‌ دور مي‌آيد، در غضب‌ خود سوزنده‌ و در ستون‌ غليظ‌ و لبهايش‌پر از خشم‌ و زبانش‌ مثل‌ آتش‌ سوزان‌ است‌. 28 و نفخه‌ او مثل‌ نهر سرشار تا به‌ گردن‌ مي‌رسد تا آنكه‌ امّت‌ها را به‌ غربال‌ مصيبت‌ ببيزد و دهنه‌ ضلالت‌ را بر چانه‌ قوم‌ها بگذارد. 29 و شما را سرودي‌ خواهد بود مثل‌ شب‌ تقديس‌ نمودن‌ عيد و شادماني‌ دل‌ مثل‌ آناني‌ كه‌ روانه‌ مي‌شوند تا به‌ آواز ني‌ به‌ كوه‌ خداوند نزد صخره‌ اسرائيل‌ بيايند. 30 و خداوند جلال‌ آواز خود را خواهد شنوانيد و فرود آوردن‌ بازوي‌ خود را با شدّت‌ غضب‌ و شعله‌ آتش‌ سوزنده‌ و طوفان‌ و سيل‌ و سنگهاي‌ تگرگ‌ ظاهر خواهد ساخت‌. 31 زيرا كه‌ آشور به‌ آواز خداوند شكسته‌ خواهد شد و او را با عصا خواهد زد. 32 و هر ضرب‌ عصاي‌ قضا كه‌ خداوند به‌ وي‌ خواهد آورد با دفّ و بربط‌ خواهد بود و با جنگهاي‌ پر شورش‌ با آن‌ مقاتله‌ خواهد نمود. 33 زيرا كه‌ تُوفَتْ از قبل‌ مهيّا شده‌ و براي‌ پادشاه‌ آماده‌ گرديده‌ است‌. آن‌ را عميق‌ و وسيع‌ ساخته‌ است‌ كه‌ توده‌اش‌ آتش‌ و هيزم‌ بسيار است‌ و نفخه‌ خداوند مثل‌ نهر كبريت‌ آن‌ را مشتعل‌ خواهد ساخت‌.

ترجمه تفسیری



خداوند مي‌فرمايد: «واي‌ بر فرزندان‌ ياغي‌ من‌! آنان‌ با هركسي‌ مشورت‌ مي‌كنند جز بامن‌. برخلاف‌ ميل‌ من‌ پيمانها مي‌بندند و بدين‌ ترتيب‌ بر گناهان‌ خود مي‌افزايند. 2 آنان‌ بي‌آنكه‌ با من‌ مشورت‌ كنند به‌ مصر مي‌روند تا از فرعون‌ كمك‌ بگيرند، زيرا بر قدرت‌ او اميد بسته‌اند. 3 ولي‌ اميد بستن‌ بر قدرت‌ پادشاه‌ مصر جز نوميدي‌ و رسوايي‌ سودي‌ نخواهد داشت‌. 4 هر چند تسلط‌ فرعون‌ تا شهرهاي‌ صوعن‌ و حانيس‌ مي‌رسد، 5 اما او هيچ‌ كمكي‌ به‌ مردم‌ يهودا نخواهد كرد و سودي‌ به‌ ايشان‌ نخواهد رسانيد. ايشان‌ از اينكه‌ بر مصريان‌ اعتماد كرده‌اند پشيمان‌ خواهند شد.
6 «ببينيد چگونه‌ گنجهايشان‌ را بار الاغها و شتران‌ كرده‌، بطرف‌ مصر در حركتند! ايشان‌ از ميان‌ بيابانهاي‌ هولناك‌ و خطرناك‌ كه‌ پر از شيرهاي‌ درنده‌ و مارهاي‌ سمي‌ است‌ مي‌گذرند تا نزد قومي‌ برسند كه‌ هيچ‌ كمكي‌ به‌ ايشان‌ نخواهد كرد. 7 كمك‌ مصر بيهوده‌ و بي‌فايده‌ است‌؛ به‌ همين‌ دليل‌ است‌ كه‌ مصر را اژدهاي‌ بي‌خاصيت‌ لقب‌ داده‌ام‌.»
8 خداوند به‌ من‌ گفت‌ كه‌ تمام‌ اينها را در طوماري‌ بنويسم‌ و ثبت‌ كنم‌ تا براي‌ آيندگان‌ سندي‌ ابدي‌ باشد از ياغيگري‌ اين‌ قوم‌. 9 زيرا قوم‌ اسرائيل‌ قومي‌ ياغي‌ هستند و نمي‌خواهند از قوانين‌ خداوند اطاعت‌ كنند. 10 آنها به‌ انبيا مي‌گويند: «براي‌ ما نبوت‌ نكنيد و حقيقت‌ را نگوييد. سخنان‌ دلپذير به‌ ما بگوييد و رؤياهاي‌ شيرين‌ براي‌ ما تعريف‌ كنيد. 11 نمي‌خواهيم‌ درباره‌ خداي‌ قدوس‌ اسرائيل‌ چيزي‌ بشنويم‌. پس‌ راه‌ و رسم‌ او را به‌ ما تعليم‌ ندهيد.»
12 اما پاسخ‌ خداي‌ قدوس‌ اسرائيل‌ اين‌ است‌:
«شما به‌ پيام‌ من‌ اعتنا نمي‌كنيد، بلكه‌ به‌ ظلم‌ و دروغ‌ تكيه‌ مي‌كنيد. 13 پس‌ بدانيد كه‌ اين‌ گناهتان‌ باعث‌ نابودي‌ شما خواهد شد. شما مانند ديوار بلندي‌ هستيد كه‌ در آن‌ شكاف‌ ايجاد شده‌ و هر لحظه‌ ممكن‌ است‌ فرو ريزد. اين‌ ديوار ناگهان‌ فرو خواهد ريخت‌ و درهم‌ خواهد شكست‌، 14 و شكستگي‌ آن‌ مانند شكستگي‌ كوزه‌اي‌ خواهد بود كه‌ ناگهان‌ از دست‌ كوزه‌گر مي‌افتد و چنان‌ مي‌شكند و خرد مي‌شود كه‌ نمي‌توان‌ از تكه‌هاي‌ آن‌ حتي‌ براي‌ گرفتن‌ آتش‌ از آتشدان‌ و يا برداشتن‌ آب‌ از حوض‌ استفاده‌ كرد.»
15 خداوند، خداي‌ قدوس‌ اسرائيل‌ چنين‌ مي‌فرمايد: «بسـوي‌ من‌ بازگشت‌ كنيد و با خيالي‌ آسوده‌ به‌ من‌ اعتماد كنيد، تا نجات‌ يابيد و قدرت‌ كسب‌ كنيد.» اما شما اين‌ كار را نمي‌كنيد، 16 بلكه‌ در اين‌ فكر هستيد كه‌ بر اسبان‌ تيزرو سوار شده‌، از چنگ‌ دشمن‌ فرار كنيد. البته‌ شما به‌ اجبار فرار خواهيد كرد اما اسبان‌ تعقيب‌كنندگان‌ تيزروتر از اسبـان‌ شما خواهند بود. 17 يك‌ نفر از آنان‌ هزار نفر از شما را فراري‌ خواهد داد و پنج‌ نفر از آنان‌ همه‌ شما را تارومار خواهند كرد بطوري‌ كه‌ از تمام‌ لشكر شما جز يك‌ پرچم‌ بر نوك‌ تپه‌، چيزي‌ باقي‌ نماند. 18 با اين‌ حال‌، خداوند هنوز منتظر است‌ تا بسوي‌ او بازگشت‌ نماييد. او مي‌خواهد بر شما رحم‌ كند، چون‌ خداي‌ با انصافي‌ است‌. خوشابحال‌ كساني‌ كه‌ به‌ او اعتماد مي‌كنند.
19 اي‌ قوم‌ اسرائيل‌ كه‌ در اورشليم‌ زندگي‌ مي‌كنيد، شما ديگر گريه‌ نخواهيد كرد، زيرا خداوند دعاي‌ شما را خواهد شنيد و به‌ ياري‌ شما خواهد آمد. 20 خداوند شما را از سختيها و مشكلات‌ عبور خواهد داد، اما او خودش‌ با شما خواهد بود و شما را تعليم‌ خواهد داد و خود را از شما پنهان‌ نخواهد كرد. 21 هرگاه‌ بطرف‌ راست‌ يا چپ‌ برويد، از پشت‌ سر خود صداي‌ او را خواهيد شنيد كه‌ مي‌گويد: «راه‌ اين‌ است‌، از اين‌ راه‌ برويد.» 22 همه‌ بتهاي‌ خود را كه‌ با روكش‌ نقره‌ و طلا پوشيده‌ شده‌اند مانند اشياء كثيف‌ بيرون‌ خواهيد ريخت‌ و از خود دور خواهيد كرد.
23 آنگاه‌ خدا به‌ هنگام‌ كشت‌ به‌ شما باران‌ خواهد بخشيد تا محصول‌ پربار و فراوان‌ داشته‌ باشيد. رمه‌هايتان‌ در چراگاه‌هاي‌ سرسبز خواهند چريد 24 و الاغها و گاوهايتان‌ كه‌ زمين‌ را شخم‌ مي‌زنند از بهترين‌ علوفه‌ تغذيه‌ خواهند كرد. 25 در آن‌ روز، برجهاي‌ دشمنانتان‌ فرو خواهد ريخت‌ و خودشان‌ نيز كشته‌ خواهند شد، اما براي‌ شما از هر كوه‌ و تپه‌اي‌ چشمه‌ها و جويهاي‌ آب‌ جاري‌ خواهد گشت‌. 26 ماه‌ مثل‌ آفتاب‌ روشنايي‌ خواهد داد و آفتاب‌ هفت‌ برابر روشنتر از هميشه‌ خواهد تابيد. همه‌ اينها هنگامي‌ روي‌ خواهد داد كه‌ خداوند قوم‌ خود را كه‌ مجروح‌كرده‌، شفا دهد و زخمهايشان‌ را ببندد!

مجازات‌ آشور
27 اينك‌ خداوند از جاي‌ دور مي‌آيد! خشم‌ او شعله‌ور است‌ و دود غليظي‌ او را احاطه‌ كرده‌ است‌. او سخن‌ مي‌گويد و كلماتش‌ مثل‌ آتش‌ مي‌سوزاند. 28 نفس‌ دهان‌ او مانند سيل‌ خروشاني‌ است‌ كه‌ هر چه‌ سر راهش‌ باشد با خود مي‌برد. او قومها را غربال‌ كرده‌، از بين‌ خواهد برد و به‌ مقاصد شوم‌ آنها خاتمه‌ خواهد داد. 29 اما شما اي‌ قوم‌ خدا با شادي‌ سرود خواهيد خواند، درست‌ مانند وقتي‌ كه‌ در جشنهاي‌ مقدس‌ مي‌خوانيد، و شادمان‌ خواهيد شد درست‌ همانند كساني‌ كه‌ روانه‌ مي‌شوند تا با آهنگ‌ ني‌ بسوي‌ خانه‌ خداوند كه‌ پناهگاه‌ اسرائيل‌ است‌ پيش‌ بروند.
30 خداوند صداي‌ پرجلال‌ خود را به‌ گوش‌ مردم‌ خواهد رساند و مردم‌ قدرت‌ و شدت‌ غضب‌ او را در شعله‌هاي‌ سوزان‌ و طوفان‌ و سيل‌ و تگرگ‌ مشاهده‌ خواهند كرد. 31 با شنيده‌ شدن‌ صداي‌ خداوند نيروي‌ آشور ضربه‌ خورده‌، در هم‌ خواهد شكست‌. 32 همزمان‌ با ضرباتي‌ كه‌ خداوند در جنگ‌ با آشوريها بر آنان‌ وارد مي‌آورد قوم‌ خدا با ساز و آواز به‌ شادي‌ خواهند پرداخت‌! 33 از مدتها پيش‌ محلي‌ عميق‌ و وسيع‌ براي‌ سوزاندن‌ مولك‌، خداي‌ آشور آماده‌ شده‌ است‌. در آنجا هيزم‌ فراوان‌ روي‌ هم‌ انباشته‌ شده‌ و نفس‌ خداوند همچون‌ آتش‌ آتشفشان‌ بر آن‌ دميده‌، آن‌ را به‌ آتش‌ خواهد كشيد.

راهنما



باب‌ 30 . اعتماد يهودا بر مصر

كاروان‌هاي‌ اورشليم‌ كه‌ حامل‌ گنجينه‌هاي‌ گران‌قيمتي‌ بودند، حاضر مي‌شدند صرفاً بخاطر جلب‌ حمايت‌ مصر، از ميان‌ بيابان‌ جنوب‌ كه‌ مملو از حيوانات‌ وحشي‌ بود، عبور كنند (آيات‌ 6-7). آيات‌ 8-17 از اسارت‌ يهودا سخن‌ مي‌گويد. اعانت‌ مصر، عبث‌ و بي‌فايده‌ است‌. يهودا شكسته‌ خواهد شد. گفته‌ مي‌شود كه‌ اين‌ نبوت‌ را بر لوحي‌ بنويس‌ تا براي‌ آينده‌ باقي‌ بماند. اين‌ نبوت‌ 100 سال‌ پس‌ از اعلام‌ آن‌، بدست‌ بابليان‌ تحقق‌ يافت‌. چندي‌ نگذشت‌ كه‌ سپاه‌ آشوريان‌ شكست‌ خورد (37 : 36) و در مدت‌ صد سال‌، امپراطوري‌ آشوريان‌ برچيده‌ شد.


  • مطالعه 1266 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %13 %771 %1394 %17:%بهمن