33 وعده تفقد

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب ارمیا)



وعدة‌ تفقد
‌ و هنگامي‌ كه‌ ارميا در صحن‌ زندان محبوس‌ بود كلام‌ خداوند بار ديگر بر او نازل‌ شده‌، گفت‌: 2 « خداوند كه‌ اين‌ كار را مي‌كند و خداوند كه‌ آن‌ را مصوّر ساخته‌، مستحكم‌ مي‌سازد و اسم‌ او يهوه‌ است‌ چنين‌ مي‌گويد: 3 مرا بخوان‌ و تو را اجابت‌ خواهم‌ نمود و تو را از چيزهاي‌ عظيم‌ و مخفي‌ كه‌ آنها را ندانسته‌اي‌ مخبر خواهم‌ ساخت‌. 4 زيرا كه‌ يهوه‌ خداي‌ اسرائيل‌ درباره‌ خانه‌هاي‌ اين‌ شهر و درباره‌ خانه‌هاي‌ پادشاهان‌ يهودا كه‌ در مقابل‌ سنگرها و منجنيقها منهدم‌ شده‌ است‌، 5 و مي‌آيند تا با كلدانيان‌ مقاتله‌ نمايند و آنها را به‌ لاشهاي‌ كساني‌ كه‌ من‌ در خشم‌ و غضب‌ خود ايشان‌ را كشتم‌ پر مي‌كنند. زيرا كه‌ روي‌ خود را از اين‌ شهر به‌ سبب‌ تمامي‌ شرارت‌ ايشان‌ مستور ساخته‌ام‌. 6 اينك‌ به‌ اين‌ شهر عافيت‌ و علاج‌ باز خواهم‌ داد و ايشان‌ را شفا خواهم‌ بخشيد و فراواني‌ سلامتي‌ و امانت‌ را به‌ ايشان‌ خواهم‌ رسانيد. 7 و اسيران‌ يهودا و اسيران‌ اسرائيل‌ را باز آورده‌، ايشان‌ را مثل‌ اول‌ بنا خواهم‌ نمود. 8 و ايشان‌ را از تمامي‌ گناهاني‌ كه‌ به‌ من‌ ورزيده‌اند، طاهر خواهم‌ ساخت‌ و تمامي‌ تقصيرهاي‌ ايشان‌ را كه‌ بدانها بر من‌ گناه‌ ورزيده‌ و از من‌ تجاوز كرده‌اند، خواهم‌ آمرزيد. 9 و اين‌ شهر براي‌ من‌ اسم‌ شادماني‌ و تسبيح‌ و جلال‌ خواهد بود نزد جميع‌ امّت‌هاي‌ زمين‌ كه‌ چون‌ آنها همه‌ احساني‌ را كه‌ به‌ ايشان‌ نموده‌ باشم‌ بشنوند خواهند ترسيد. و به‌ سبب‌ تمام‌ اين‌ احسان‌ و تمامي‌ سلامتي‌ كه‌ من‌ به‌ ايشان‌ رسانيده‌ باشم‌،خواهند لرزيد. 10 خداوند چنين‌ مي‌گويد كه‌ در اين‌ مكان‌ كه‌ شما درباره‌اش‌ مي‌گوييد كه‌ آن‌ ويران‌ و خالي‌ از انسان‌ و بهايم‌ است‌ يعني‌ در شهرهاي‌ يهودا و كوچه‌هاي‌ اورشليم‌ كه‌ ويران‌ و خالي‌ از انسان‌ و ساكنان‌ و بهايم‌ است‌، 11 در آنها آواز شادماني‌ و آواز سرور و آواز داماد و آواز عروس‌ و آواز كساني‌ كه‌ مي‌گويند يهوه‌ صبايوت‌ را تسبيح‌ بخوانيد زيرا خداوند نيكو است‌ و رحمت‌ او تا ابدالا´باد است‌، بار ديگر شنيده‌ خواهد شد و آواز آناني‌ كه‌ هداياي‌ تشكر به‌ خانه‌ خداوند مي‌آورند. زيرا خداوند مي‌گويد اسيران‌ اين‌ زمين‌ را مثل‌ سابق‌ باز خواهم‌ آورد. 12 يهوه‌ صبايوت‌ چنين‌ مي‌گويد: در اينجايي‌ كه‌ ويران‌ و از انسان‌ و بهايم‌ خالي‌ است‌ و در همه‌ شهرهايش‌ بار ديگر مسكن‌ شباناني‌ كه‌ گله‌ها را مي‌خوابانند خواهد بود. 13 و خداوند مي‌گويد كه‌ در شهرهاي‌ كوهستان‌ و شهرهاي‌ همواري‌ و شهرهاي‌ جنوب‌ و در زمين‌ بنيامين‌ و در حوالي‌ اورشليم‌ و شهرهاي‌ يهودا گوسفندان‌ بار ديگر از زيردست‌ شمارندگان‌ خواهند گذشت‌. 14 اينك‌ خداوند مي‌گويد: ايّامي‌ مي‌آيد كه‌ آن‌ وعده‌ نيكو را كه‌ درباره‌ خاندان‌ اسرائيل‌ و خاندان‌ يهودا دادم‌ وفا خواهم‌ نمود. 15 در آن‌ ايّام‌ و در آن‌ زمان‌ شاخه‌ عدالت‌ براي‌ داود خواهم‌ رويانيد و او انصاف‌ و عدالت‌ را در زمين‌ جاري‌ خواهد ساخت‌. 16 در آن‌ ايّام‌ يهودا نجات‌ خواهد يافت‌ و اورشليم‌ به‌ امنيّت‌ مسكون‌ خواهد شد و اسمي‌ كه‌ به‌ آن‌ ناميده‌ مي‌شود اين‌ است‌: يهوه‌ صِدْقينُو. 17 زيرا خداوند چنين‌ مي‌گويد كه‌ از داود كسي‌ كه‌ بر كرسي‌ خاندان‌ اسرائيل‌ بنشيند كَمْ نخواهد شد. 18 و از لاويان‌ كهنـه‌ كسي‌ كه‌ قرباني‌هاي‌ سوختني‌ بگذراند و هداياي‌ آردي‌ بسوزاند و ذبايح‌ هميشه‌ ذبح‌ نمايد از حضور من‌ كَمْ نخواهد شد.»
19 و كلام‌ خداوند بر ارميا نازل‌ شده‌، گفت‌: 20 « خداوند چنين‌ مي‌گويد: اگر عهد مرا با روز و عهد مرا با شب‌ باطل‌ توانيد كرد كه‌ روز و شب‌ در وقت‌ خود نشود، 21 آنگاه‌ عهد من‌ با بنده‌ من‌ داود باطل‌ خواهد شد تا برايش‌ پسري‌ كه‌ بر كرسي‌ او سلطنت‌ نمايد نباشد و با لاويان‌ كهنه‌ كه‌ خادم‌ من‌ مي‌باشند. 22 چنانكه‌ لشكر آسمان‌ را نتوان‌ شمرد و ريگ‌ دريا را قياس‌ نتوان‌ كرد، همچنان‌ ذريّت‌ بنده‌ خود داود و لاويان‌ را كه‌ مرا خدمت‌ مي‌نمايند زياده‌ خواهم‌ گردانيد.»
23 و كلام‌ خداوند بر ارميا نازل‌ شده‌، گفت‌: 24 «آيا نمي‌بيني‌ كه‌ اين‌ قوم‌ چه‌ حرف‌ مي‌زنند؟ مي‌گويند كه‌ خداوند آن‌ دو خاندان‌ را كه‌ برگزيده‌ بود ترك‌ نموده‌ است‌. پس‌ قوم‌ مرا خوار مي‌شمارند كه‌ در نظر ايشان‌ ديگر قومي‌ نباشند. 25 خداوند چنين‌ مي‌گويد: اگر عهد من‌ با روز و شب‌ نمي‌بود و قانون‌هاي‌ آسمان‌ و زمين‌ را قرار نمي‌دادم‌، 26 آنگاه‌ نيز ذريّت‌ يعقوب‌ ونسل‌ بنده‌ خود داود را ترك‌ مي‌نمودم‌ و از ذريّت‌ او بر اولاد ابراهيم‌ و اسحاق‌ و يعقوب‌ حاكمان‌ نمي‌گرفتم‌. زيرا كه‌ اسيران‌ ايشان‌ را باز خواهم‌ آورد و بر ايشان‌ ترحّم‌ خواهم‌ نمود.»
ترجمه تفسيری


وعده‌ تفقد
وقتي‌ هنوز در زندان‌ بودم‌، كلام‌ خداوند بار ديگر بر من‌ نازل‌ شد. 2 خداوند، كه‌ آسمان‌ و زمين‌ را آفريده‌ و نام‌ او يهوه‌ است‌، به‌ من‌ چنين‌ فرمود:
3 «از من‌ درخواست‌ كن‌ و من‌ اسراري‌ را درباره‌ آنچه‌ در آينده‌ واقع‌ خواهد شد، به‌ تو آشكار خواهم‌ ساخت‌! 4 بدان‌ كه‌ حتي‌ اگر خانه‌هاي‌ اورشليم‌ و قصر پادشاه‌ را هم‌ خراب‌ كنند تا مصالح‌ آنها را براي‌ استحكام‌ ديوار شهر در برابر حمله‌ دشمـن‌ بكار ببرنـد، 5 سربازان‌ بابلـي‌ داخل‌ خواهند شـد و اهالي‌ اين‌ شهر جان‌ سالم‌ بدر نخواهند برد؛ زيرا در شدت‌ خشم‌ و غضب‌ خود اراده‌ نمودم‌ كه‌ ايشان‌ را نابود كنم‌. بسبب‌ تمام‌ شرارتهايشان‌، روي‌ خود را از ايشان‌ برگردانده‌ام‌.
6 «با وجود اين‌، زماني‌ خواهد رسيد كه‌ خرابي‌هاي‌ اورشليم‌ را ترميم‌ خواهم‌ كرد و به‌ اهالي‌ آن‌ سعادت‌ و آسايش‌ خواهم‌ بخشيد. 7 اسيران‌ يهودا و اسرائيل‌ را باز خواهم‌ آورد و مانند گذشته‌، ايشان‌ را كامياب‌ خواهم‌ گرداند. 8 آنان‌ را از تمام‌ گناهاني‌ كه‌ نسبت‌ به‌ من‌ مرتكب‌ شده‌اند، پاك‌ خواهم‌ نمود و خواهم‌ آمرزيد. 9 آنگاه‌ اين‌ شهر مايه‌ شادي‌ و افتخار من‌ خواهد بود و باعث‌ خواهد شد تمام‌ قومهاي‌ دنيا، مرا تمجيد و تكريم‌ كنند! همه‌ مردم‌ جهان‌ احسان‌ و لطفي‌ را كه‌ در حق‌ قومم‌ خواهم‌ كرد، خواهند ديد و از ترس‌ خواهند لرزيد.»
10 خداوند مي‌فرمايد: «مردم‌ مي‌گويند كه‌ شهرهاي‌ يهودا و كوچه‌هاي‌ اورشليم‌ همه‌ ويران‌ و خالي‌ از سكنه‌ و حيوانات‌ شده‌ است‌. 11 ولي‌ در همين‌ مكان‌ بار ديگر آواز سرور و شادماني‌ و صداي‌ شاد عروس‌ و داماد شنيده‌ خواهد شد. مردم‌ به‌ خانه‌ من‌ قرباني‌هاي‌ شكرگزاري‌ آورده‌، خواهند گفت‌: «بياييدخداوند قادر متعال‌ را تمجيد نماييم‌، زيرا او نيكو و مهربان‌ است‌ و رحمت‌ او هميشه‌ پابرجاست‌!» من‌ اين‌ سرزمين‌ را بيش‌ از دوران‌ گذشته‌، سعادتمند و كامياب‌ خواهم‌ ساخت‌. 12 در اين‌ سرزمين‌ كه‌ همه‌ شهرهايش‌ ويران‌ شده‌ و انسان‌ و حيواني‌ در آن‌ به‌ چشم‌ نمي‌خورد، بار ديگر چوپانان‌ گله‌هاي‌ خود را خواهند چرانيد، 13 و شمار گوسفندانشان‌ در همه‌ جا فزوني‌ خواهد يافت‌: در آبادي‌هاي‌ كوهستاني‌، در شهرهاي‌ واقع‌ در دشت‌، در تمام‌ دشتهاي‌ نگب‌، در خاك‌ بنيامين‌، اطراف‌ اورشليم‌ و در تمام‌ شهرهاي‌ يهـودا. 14 بلي‌، روزي‌ مي‌آيد كه‌ به‌ تمام‌ وعده‌هاي‌ خوبي‌ كه‌ به‌ اهالي‌ اسرائيل‌ و يهودا داده‌ام‌، وفا خواهم‌ نمود.
15 «در آن‌ زمان‌ از نسل‌ داود، شخص‌ عادلي‌ را بر تخت‌ سلطنت‌ خواهم‌ نشاند تا با عدل‌ و انصاف‌ حكومت‌ كند. 16 در آن‌ روزها، اهالي‌ يهودا و اورشليم‌ در آسايش‌ و امنيت‌ زندگي‌ خواهنـد كرد و اين‌ شهر «خداوند عدالت‌ ما» ناميده‌ خواهـد شـد! 17 يقين‌ بدانيد كه‌ از آن‌ به‌ بعد، از دودمان‌ داود، همواره‌ كسي‌ وجود خواهد داشت‌ كه‌ بر تخت‌ سلطنت‌ اسرائيل‌ تكيه‌ بزند، 18 و كاهناني‌ از نسل‌ لاوي‌ نيز همواره‌ در عبادتگاه‌ مشغـول‌ خدمت‌ خواهند بـود تا قرباني‌هاي‌ سوختني‌، هداياي‌ آردي‌ و قرباني‌هاي‌ ديگر به‌ حضور من‌ تقديم‌ كنند.»
19 سپس‌ اين‌ پيغام‌ از طرف‌ خداوند به‌ من‌ رسيد:
20و21 «اگر بتواني‌ عهدي‌ را كه‌ با روز و شب‌ دارم‌، بشكني‌ تا نظمشان‌ برهم‌ بخورد، آنگاه‌ من‌ نيز عهد و پيمان‌ خود را با خدمتگزارم‌ داود خواهم‌ شكست‌ تا از نسل‌ او كسي‌ نباشد كه‌ وارث‌ تاج‌ و تختش‌ شود، و عهد خود را با خدمتگزارانم‌ يعني‌ لاويان‌ كاهن‌ نيز خواهم‌ گسست‌. 22 چنانكه‌ ستارگان‌ آسمان‌ و ماسه‌هاي‌ ساحل‌ درياها را نمي‌توان‌ شمرد، همچنان‌ نسل‌ بنده‌ام‌ داود و خدمتگزارانم‌ لاويان‌ آنقدر زياد خواهند شد كه‌ قابل‌ شمارش‌ نخواهند بود.»
23 خداوند بار ديگر به‌ من‌ فرمود:
24 «آيا نشنيده‌اي‌ مردم‌ چه‌ مي‌گويند؟ آنها با ريشخند مي‌گويند: «خداوند كه‌ اسرائيل‌ و يهودا را برگزيده‌ بود، اكنون‌ ايشان‌ را به‌ حال‌ خود واگذاشته‌است‌! ديگر نمي‌توان‌ اسرائيل‌ را يك‌ قوم‌ خواند!» 25و26 ولي‌ تا وقتي‌ قوانين‌ روز و شب‌، و نظام‌ زمين‌ و آسمان‌ برقرار است‌، ديگر قوم‌ خود و فرزندان‌ داود را ترك‌ نخواهم‌ نمود، بلكه‌ كسي‌ را از نسل‌ داود، بر فرزندان‌ ابراهيم‌، اسحاق‌ و يعقوب‌ فرمانروا خواهم‌ ساخت‌ و بر ايشان‌ رحمت‌ خواهم‌ كرد و سعادت‌ از دست‌ رفته‌ را به‌ ايشان‌ بازخواهم‌ گرداند.»

راهنما



باب‌ 33 . شاخه‌

اكثر 20 پادشاهي‌ كه‌ از خاندان‌ داود در خلال‌ 400 سال‌ در فاصلة‌ سالهاي‌ سلطنت‌ داود تا زمان‌ اسارت‌، بر يهودا سلطنت‌ كردند، پادشاهان‌ بسيار بدي‌ بودند، تنها عدة‌ كمي‌ از آنها شايستة‌ دارا بودن‌ نام‌ داود بودند. ارمياء در باب‌هاي‌ 22 و23 با حالتي‌ مايل‌ به‌ تلخي‌، فهرستي‌ از پادشاهان‌ اين‌ سلسله‌ را كه‌ خداوند وعدة‌ «كرسي‌ ابدي‌» را به‌ آنها داده‌ بود، ذكر مي‌كند. او در باب‌ 33، شرح‌ مبسوطي‌ از نبوت‌ مربوط‌ به‌ پادشاه‌ عظيم‌ را كه‌ به‌ «شاخه‌» شهرت‌ دارد، ارائه‌ مي‌دهد و اذعان‌ مي‌دارد كه‌ وعدة‌ ابدي‌ بودن‌ كرسي‌ خاندان‌ داود در او تحقق‌ خواهد يافت‌.

 

  • مطالعه 1234 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %14 %542 %1394 %12:%بهمن
مطالب بیشتر از همین گروه « 34 هشدار به صدقیا 32 مزرعه ارمیا »