4 روح ها را بیازمایید؛ خدا محبت است

ترجمه شریف گویا

ترجمه شریف اول یوحنا


شناختن روح خدا و روح شیطان

1. ای عزیزان ، به هر نبوتی ( الهامی ) اعتماد نکنید ، بلکه آنها را بیآزمائید تا ببینید که آیا در واقع از جانب خدا است یا نه ، زیرا عدهً زیادی هستند که به سرتاسر دنیا رفته به دروغ نبوت می کنند.
2. چگونه می توان نبوتی را که از طرف روح خدا است تشخیص داد ؟ هر که با هدایت روح اقرار کند که عیسی مسیح در جسم ظاهر شد از جانب خدا است
3. و هر که منکر این حقیقت شود نه تنها از جانب خدا نیست ، بلکه او دارای روح « دشمن مسیح » می باشد. شما شنیده اید که او می آید ، در حالیکه هم اکنون در این جهان است.
4. ای فرزندان من ، شما به خدا تعلق دارید و بر کسانی که به دروغ نبوت می کنند غلبه یافته اید ، زیرا روحی که در شماست از روحی که در این دنیا کار می کند قوی تر است.
5. آنها متعلق به این دنیا هستند و در بارهً امور دنیوی سخن می گویند و به این سبب دنیا به آنها گوش می دهد.
6. اما ، ما فرزندان خدا هستیم و هر کسی که خدا را می شناسد به ما گوش می دهد در حالی که کسی که به خدا تعلق ندارد ، سخنان ما را قبول نمی کند. پس به این ترتیب ما می توانیم پیام حقیقت را که از جانب روح خدا است از پیام های نادرستی که از جانب ارواح دیگر است تمیز دهیم.

خدا محبت است

7. ای عزیزان ، ما باید یکدیگر را دوست بداریم زیرا ، دوستی و محبت از جانب خدا است. هر که محبت دارد فرزند خدا است و خدا را می شناسد.
8. اما ، آن که محبت ندارد از خدا کاملا بی خبر است ، زیرا خدا محبت است.
9. و محبت خدا از این بر ما آشکار گردید که او پسر یگانهً خود را به جهان فرستاد تا ما بوسیلهً او حیات داشته باشیم.
10. محبتی که من از آن سخن می گویم محبت ما نسبت به خدا نیست ، بلکه محبت خدا نسبت به ماست ــ محبتی که باعث شد او پسر خود را به عنوان کفارهً گناهان ما به جهان بفرستد.
11. ای عزیزان ، اگر محبت خدا به ما چنین است ، ما نیز باید یکدیگر را دوست بداریم.
12. هیچ کس هرگز خدا را ندیده است ، اما اگر ما یکدیگر را دوست بداریم خدا در ما زندگی می کند و محبت او در ما به کمال می رسد.
13. چگونه می توانیم بدانیم که خدا در ما است و ما در خدا ؟ از این که او روح خود را به ما بخشیده است !
14. ما خود دیده ایم و شهادت می دهیم که خدای پدر ، پسر خود را فرستاد تا نجات دهندهً عالم باشد
15. و هر که اقرار کند که عیسی ، پسر خدا است خدا در اوست و او در خدا.
16. ما از محبت خدا نسبت به خود آگاهیم و به آن اطمینان داریم. خدا محبت است و هر که با محبت زندگی می کند در خدا ساکن است و خدا در او.
17. به این وسیله محبت در ما به کمال رسیده است تا در روز داوری اعتماد داشته باشیم ، زیرا زندگی ما مانند زندگی او در این جهان است.
18. کسی که محبت دارد نمی ترسد و هر که بترسد هنوز به محبت کامل نرسیده است ، زیرا محبت کامل ترس را دور می سازد ولی شخصی می ترسد که در انتظار مجازات است.
19. ما به دیگران محبت می کنیم چون اول خدا به ما محبت کرد.
20. اگر کسی بگوید : « من خدا را دوست دارم » در حالیکه از برادر خود نفرت دارد ، دروغگوست زیرا اگر او برادری را که دیده است دوست ندارد ، محال است خدائی را که ندیده است دوست بدارد.
21. فرمانی که او به ما داده است چنین است « هر که خدا را دوست دارد ، باید برادر خود را نیز دوست بدارد. »


ترجمه قدیمی(اول یوحنا)


روح‌ها را بيازماييد
اي‌ حبيبان‌، هر روح‌ را قبول‌ مكنيد بلكه‌روح‌ها را بيازماييد كه‌ از خدا هستند يا نه‌. زيرا كه‌ انبياي‌ كَذَبَه‌ بسيار به‌ جهان‌ بيرون‌ رفته‌اند.2 به‌ اين‌، روح‌ خدا را مي‌شناسيم‌: هر روحي‌ كه‌ به‌ عيسي‌ مسيح‌ مجسم‌ شده‌ اقرار نمايد از خداست‌، 3 و هر روحي‌ كه‌ عيسي‌ مسيح‌ مجسّم‌ شده‌ را انكار كند، از خدا نيست‌. و اين‌ است‌ روح‌ دجّال‌ كه‌ شنيده‌ايد كه‌ او مي‌آيد و الا´ن‌ هم‌ در جهان‌ است‌.
4 اي‌ فرزندان‌، شما از خدا هستيد و بر ايشان‌ غلبه‌ يافته‌ايد زيرا او كه‌ در شماست‌، بزرگتر است‌ از آنكه‌ در جهان‌ است‌. 5 ايشان‌ از دنيا هستند از اين‌ جهت‌ سخنان‌ دنيوي‌ مي‌گويند و دنيا ايشان‌ را مي‌شنود. 6 ما از خدا هستيم‌ و هركه‌ خدا را مي‌شناسد ما را مي‌شنود و آنكه‌ از خدا نيست‌ ما را نمي‌شنود. روحِ حقّ و روحِ ضلالت‌ را از اين‌ تمييز مي‌دهيم‌.
خدا محبت‌ است‌
7 اي‌ حبيبان‌، يكديگر را محبّت‌ بنماييم‌ زيرا كه‌ محبّت‌ از خداست‌ و هركه‌ محبّت‌ مي‌نمايد از خدا مولود شده‌ است‌ و خدا را مي‌شناسد، 8 و كسي‌ كه‌ محبّت‌ نمي‌نمايد، خدا را نمي‌شناسد زيرا خدا محبّت‌ است‌. 9 و محبّت‌ خدا به‌ ما ظاهر شده‌ است‌ به‌ اينكه‌ خدا پسر يگانه‌ خود را به‌ جهان‌ فرستاده‌ است‌ تا به‌ وي‌ زيست‌ نماييم‌. 10 و محبّت‌ در همين‌ است‌، نه‌ آنكه‌ ما خدا را محبّت‌ نموديم‌، بلكه‌ اينكه‌ او ما را محبّت‌ نمود و پسر خود را فرستاد تاكفّاره‌ گناهان‌ ما شود. 11 اي‌ حبيبان‌، اگر خدا با ما چنين‌ محبّت‌ نمود، ما نيز مي‌بايد يكديگر را محبّت‌ نماييم‌. 12 كسي‌ هرگز خدا را نديد؛ اگر يكديگر را محبّت‌ نماييم‌، خدا در ما ساكن‌ است‌ و محبّت‌ او در ما كامل‌ شده‌است‌.
13 از اين‌ مي‌دانيم‌ كه‌ در وي‌ ساكنيم‌ و او در ما زيرا كه‌ از روح‌ خود به‌ ما داده‌ است‌. 14 و ما ديده‌ايم‌ و شهادت‌ مي‌دهيم‌ كه‌ پدر پسر را فرستاد تا نجات‌دهنده‌ جهان‌ بشود. 15 هركه‌ اقرار مي‌كند كه‌ عيسي‌ پسر خداست‌، خدا در وي‌ ساكن‌ است‌ و او در خدا. 16 و ما دانسته‌ و باور كرده‌ايم‌ آن‌ محبّتي‌ را كه‌ خدا با ما نموده‌ است‌. خدا محبّت‌ است‌ و هركه‌ در محبّت‌ ساكن‌ است‌ در خدا ساكن‌ است‌ و خدا در وي‌.
17 محبّت‌ در همين‌ با ما كامل‌ شده‌ است‌ تا در روز جزا ما را دلاوري‌ باشد، زيرا چنانكه‌ او هست‌، ما نيز در اين‌ جهان‌ همچنين‌ هستيم‌. 18 در محبّت‌ خوف‌ نيست‌ بلكه‌ محبّتِ كامل‌ خوف‌ را بيرون‌ مي‌اندازد؛ زيرا خوف‌ عذاب‌ دارد و كسي‌ كه‌ خوف‌ دارد، در محبّت‌ كامل‌ نشده‌ است‌. 19 ما او را محبّت‌ مي‌نماييم‌ زيرا كه‌ او اوّل‌ ما را محبّت‌ نمود. 20 اگر كسي‌ گويد كه‌ خدا را محبّت‌ مي‌نمايم‌ و از برادر خود نفرت‌ كند، دروغگوست‌، زيرا كسي‌ كه‌ برادري‌ را كه‌ ديده‌ است‌ محبّت‌ ننمايد، چگونه‌ ممكن‌ است‌ خدايي‌ را كه‌ نديده‌ است‌ محبّت‌ نمايد؟ 21 و اين‌ حكم‌ را از وي‌ يافته‌ايم‌ كه‌ هركه‌ خدا را محبّت‌ مي‌نمايد، برادر خود را نيز محبّت‌ بنمايد.

ترجمه تفسیری

معلمين‌ الهي‌ و معلمين‌ دروغين‌
عزيزان‌ من‌، اگر كسي‌ ادعا كند كه‌ ازجانب‌ خدا پيغامي‌ دارد، زود باور نكنيد. نخست‌، او را بيازماييد تا دريابيد كه‌ آيا پيغام‌ او از جانب‌ خداست‌ يا نه‌؛ زيرا معلمين‌ و واعظين‌ دروغين‌، اين‌ روزها همه‌ جا پيدا مي‌شوند. 2 براي‌ پي‌ بردن‌ به‌ اين‌ كه‌ پيغام‌ ايشان‌ از جانب‌ روح‌ خداست‌ يا نه‌، بايد از ايشان‌ بپرسيد كه‌ آيا ايمان‌ دارند كه‌ عيسي‌ مسيح‌، فرزند خدا واقعاً انسان‌ شد يا نه‌. اگر ايمان‌ داشته‌ باشند، در اينصورت‌ پيغام‌ ايشان‌ از جانب‌ خداست‌. 3 در غيراينصورت‌، آن‌ پيغام‌ از سوي‌ خدا نيست‌، بلكه‌ از جانب‌ دجّال‌ است‌، يعني‌ آن‌ دشمن‌ مسيح‌، كه‌ شنيده‌ايد بزودي‌ مي‌آيد، و دشمني‌ او با مسيح‌ از هم‌ اكنون‌ در جهان‌ آشكار است‌.
4 فرزندان‌ عزيزم‌، شما از آنِ خدا هستيد و بر مخالفين‌ مسيح‌ غلبه‌ يافته‌ايد، زيرا در وجود شما كسي‌ زندگي‌ مي‌كند كه‌ از هر دشمن‌ مسيح‌ در اين‌ دنياي‌ گناه‌آلود، قوي‌تر است‌. 5 اين‌ معلمين‌ دروغين‌ از اين‌ دنيا هستند؛ به‌ همين‌ علت‌، سخنانشان‌ درباره‌ امور دنيوي‌ است‌ و مردم‌ دنيوي‌ نيز به‌ گفته‌هاي‌ ايشان‌ توجه‌ مي‌كنند. 6 ولي‌ ما فرزندان‌ خدا هستيم‌، و فقط‌ كساني‌ به‌ سخنان‌ ما توجه‌ مي‌كنند كه‌ خدا را مي‌شناسند و با او رابطه‌اي‌ نزديك‌ دارند. اما ديگران‌ توجهي‌ به‌ گفته‌هاي‌ ما ندارند. اين‌ نيز راه‌ ديگري‌ است‌ براي‌ پي‌بردن‌ به‌ اين‌ كه‌ آيا پيغامي‌ از جانب‌ خدا هست‌ يا نه‌؛ زيرا اگر از سوي‌ خدا باشد، مردم‌ دنيوي‌ به‌ آن‌ گوش‌ نخواهند داد.

خدا محبت‌ است‌
7 عزيزان‌ من‌، بياييد يكديگر را محبت‌ كنيم‌، زيرا محبت‌ از خداست‌ و هر كه‌ محبت‌ مي‌نمايد، فرزند خداست‌ و خدا را واقعاً مي‌شناسد. 8 اما كسي‌ كه‌ محبت‌ نمي‌كند، خدا را نمي‌شناسد، زيرا خدا محبت‌ است‌.
9 خدا با فرستادن‌ فرزند يگانه‌ خود به‌ اين‌ جهان‌ گناه‌آلود، محبت‌ خود را به‌ ما نشان‌ داد؛ بلي‌، خدا او را فرستاد تا جان‌ خود را در راه‌ ما فدا كند و ما را به‌ زندگي‌ ابدي‌ برساند. 10 اينست‌ محبت‌ واقعي‌! ما او را محبت‌ نكرديم‌، بلكه‌ او ما را محبت‌ كرد و يگانه‌ فرزندش‌ را فرستاد تا كفاره‌ گناهان‌ ما شود.
11 عزيزان‌ من‌، حال‌ كه‌ خدا ما را اين‌ چنين‌ محبت‌ نمود، ما نيز بايد يكديگر را دوست‌ بداريم‌ و محبت‌ كنيم‌. 12 ما هيچگاه‌ خدا را نديده‌ايم‌؛ اما اگر يكديگر را محبت‌ نماييم‌، خدا در وجود ما مسكن‌ مي‌گزيند و محبت‌ او در ما قوت‌ مي‌گيرد. 13 خدا براي‌ همين‌ روح‌ پاك‌ خود را در وجود ما قرار داده‌ تا بدانيم‌ كه‌ خدا در ما ساكن‌ است‌ و ما در خدا. 14 از اين‌ گذشته‌، ما نيز با چشمان‌ خود ديده‌ايم‌ و به‌ همه‌ اعلام‌ مي‌كنيم‌ كه‌ خدا فرزندش‌ را فرستاد تا مردم‌ را نجات‌ و رستگاري‌ عطا كند. 15 هر كه‌ ايمان‌ داشته‌ باشد و به‌ زبان‌ بگويد كه‌ عيسي‌ فرزند خداست‌، خدا در وجود او ساكن‌ است‌ و او نيز در خدا.
16 ما مي‌دانيم‌ كه‌ خدا چقدر ما را دوست‌ مي‌دارد، زيرا گرمي‌ محبت‌ او را چشيده‌ايم‌. ما محبت‌ او را باور مي‌كنيم‌. خدا محبت‌ است‌! و هر كه‌ با محبت‌ زندگي‌ مي‌كند، با خدا زندگي‌ مي‌كند و خدا در وجود اوست‌. 17 وقتي‌ با مسيح‌ زندگي‌ مي‌كنيم‌، محبتمان‌ بيشتر و كاملتر مي‌شود. پس‌ در روز داوري‌ شرمنده‌ و سرافكنده‌ نخواهيم‌ شد، بلكه‌ با اطمينان‌ و شادي‌ درحضور او خواهيم‌ ايستاد، زيرا او ما را دوست‌ دارد و ما نيز او را دوست‌ داريم‌.
18 لازم‌ نيست‌ از كسي‌ كه‌ ما را بطور كامل‌ دوست‌ دارد، بترسيم‌. محبت‌ كامل‌ خدا هرگونه‌ ترس‌ را در ما ريشه‌كن‌ مي‌سازد. اگر هنوز مي‌ترسيم‌، علتش‌ اينست‌ كه‌ هنوز كاملاً يقين‌ نداريم‌ كه‌ خدا حقيقتاً ما را دوست‌ مي‌دارد.
19 محبت‌ ما نسبت‌ به‌ خدا، از محبتي‌ ناشي‌ مي‌شود كه‌ او اول‌ نسبت‌ به‌ ما داشت‌. 20 اگر كسي‌ ادعا مي‌كند كه‌ خدا را دوست‌ دارد، اما از همنوع‌ خود متنفر است‌، دروغ‌ مي‌گويد؛ چون‌ اگر كسي‌ نتواند همنوعي‌ را كه‌ مي‌بيند، دوست‌ داشته‌ باشد، چگونه‌ مي‌تواند خدايي‌ را كه‌ نديده‌ است‌، دوست‌ بدارد؟ 21 اين‌ حكم‌ خداست‌ كه‌ هر كه‌ او را دوست‌ مي‌دارد، بايد همنوع‌ خود را نيز دوست‌ داشته‌ باشد.

راهنما

اول‌ يوحنا 4 : 1 - 6 . انبياي‌ دروغين‌
در كليساها، معلمين‌ دروغين‌ رسوخ‌ كرده‌ بودند. آنها مدعي‌ بودند كه‌ تعاليمشان‌ ملبس‌ به‌ الهام‌ روح‌القدس‌ است‌. يوحنا در اين‌ بخش‌، نشان‌ مي‌دهد كه‌ درستي‌ تعليم‌ آنها بايد بوسيلة‌ اعتقاد آنها نسبت‌ به‌ الوهيت‌ مسيح‌ سنجيده‌ شود (2).
اول‌ يوحنا 4 : 7 - 21 . محبت‌
يوحنا در اين‌ بخش‌ دوباره‌ موضوع‌ مورد علاقه‌اش‌ را كه‌ «محبت‌» باشد، مطرح‌ مي‌كند. «محبت‌» كلمة‌ كليدي‌ اين‌ رساله‌ است‌. او بر اين‌ مطلب‌ تأكيد خاص‌ دارد كه‌ نجات‌ يافتن‌ بوسيلة‌ فيض‌ خدا، بدان‌ معني‌ نيست‌ كه‌ ما از انجام‌ دستورات‌ مسيح‌ آزاد شده‌ايم‌. حكم‌ اعظم‌ مسيح‌ محبت‌ كردن‌ بود. ما مسيح‌ را مي‌شناسيم‌ اگر احكام‌ او را بجا آوريم‌ (2 : 3). كسي‌ كه‌ مدعي‌ شناخت‌ مسيح‌ است‌ ولي‌ احكام‌ او را بجا نمي‌آورد، دروغگو است‌ (2 : 4). هر چه‌ سؤال‌ كنيم‌ مي‌يابيم‌، چرا كه‌ احكام‌ او را نگاه‌ مي‌داريم‌ (22:3). اين‌ است‌ حكم‌ او كه‌ يكديگر را محبت‌ بنماييم‌ (3 : 22). هر كه‌ احكام‌ او را نگاه‌ دارد، در او ساكن‌ است‌ (3 : 23). اين‌ حكم‌ را از وي‌ يافته‌ايم‌ كه‌ هر كه‌ خدا را محبت‌ مي‌نمايد، برادر خود را نيز محبت‌ مي‌نمايد (4 : 21). اين‌ است‌ محبت‌ خدا كه‌ احكام‌ او را نگاه‌ داريم‌ (5 : 3). گفته‌ شده‌ است‌ كه‌ يوحناي‌ رسول‌ هنگام‌ سالخوردگي‌، پايهايش‌ از كار افتاده‌ بود و توسط‌ افراد به‌ كليسا حمل‌ مي‌شد. او در سخنانش‌ همواره‌ تكيه‌ كلامي‌ را بهمراه‌ داشت‌: «فرزندان‌ من‌ يكديگر را محبت‌ نماييد. اين‌ حكم‌ خداوند است‌.»
  • مطالعه 2037 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %06 %641 %1394 %14:%بهمن