29مراسم تقدیس هارون و پسرانش به مقام کاهنی

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی (کتاب خروج)

تقديس‌ كاهنان‌
«و اين‌ است‌ كاري‌ كه‌ بديشان‌ مي‌كني‌،براي‌ تقديس‌ نمودن‌ ايشان‌ تا بجهت‌ من‌ كهانت‌ كنند: يك‌ گوساله‌ و دو قوچ‌ بي‌عيب‌ بگير، 2 و نان‌ فطير و قرصهاي‌ فطير سرشته‌ به‌ روغن‌ و رقيقهاي‌ فطير مسح‌ شده‌ به‌ روغن‌. آنها را از آرد نرم‌ گندم‌ بساز. 3 و آنها را در يك‌ سبد بگذار و آنها را در سبد با گوساله‌ و دو قوچ‌ بگذران‌. 4 و هارون‌ و پسرانش‌ را نزد دروازة‌ خيمة‌ اجتماع‌ آورده‌، ايشان‌ را به‌ آب‌ غسل‌ ده‌، 5 و آن‌ رختها را گرفته‌،هارون‌ را به‌ پيراهن‌ و رداي‌ ايفود و ايفود و سينه‌بند آراسته‌ كن‌ و زنار ايفود را بر وي‌ ببند. 6 و عمامه‌ را بر سرش‌ بنه‌ و افسر قدوسيت‌ را بر عمامه‌ بگذار، 7 و روغن‌ مسح‌ را گرفته‌، برسرش‌ بريز و او را مسح‌ كن‌. 8 و پسرانش‌ را نزديك‌ آورده‌، ايشان‌ را به‌ پيراهنها بپوشان‌. 9 و بر ايشان‌، يعني‌ هارون‌ و پسرانش‌ كمربندها ببند و عمامه‌ها را بر ايشان‌ بگذار و كهانت‌ براي‌ ايشان‌ فريضة‌ ابدي‌ خواهد بود. پس‌ هارون‌ و پسرانش‌ را تخصيص‌ نما. 10 و گوساله‌ را پيش‌ خيمة‌ اجتماع‌ برسان‌، و هارون‌ و پسرانش‌ دستهاي‌ خود را بر سر گوساله‌ بگذارند. 11 و گوساله‌ را به‌ حضور خداوند نزد در خيمة‌ اجتماع‌ ذبح‌ كن‌. 12 و از خون‌ گوساله‌ گرفته‌، بر شاخهاي‌ مذبح‌ به‌ انگشت‌ خود بگذار، و باقي‌ خون‌ را بر بنيان‌ مذبح‌ بريز. 13 و همة‌ پيه‌ را كه‌ احشا را مي‌پوشاند، و سفيدي‌ كه‌ بر جگر است‌، و دو گُرده‌ را با پيهي‌ كه‌ بر آنهاست‌، گرفته‌، بر مذبح‌ بسوزان‌. 14 اما گوشت‌ گوساله‌ را و پوست‌ و سرگينش‌ را بيرون‌ از اردو به‌ آتش‌ بسوزان‌، زيرا قرباني‌ گناه‌ است‌.
15 «و يك‌ قوچ‌ بگير و هارون‌ و پسرانش‌، دستهاي‌ خود را بر سر قوچ‌ بگذارند. 16 و قوچ‌ را ذبح‌ كرده‌، خونش‌ را بگير و گرداگرد مذبح‌ بپاش‌. 17 و قوچ‌ را به‌ قطعه‌هايش‌ ببر، و احشا و پاچه‌هايش‌ را بشوي‌، و آنها را بر قطعه‌ها و سرش‌ بنه‌. 18 و تمام‌ قوچ‌ را بر مذبح‌ بسوزان‌، زيرا براي‌ خداوند قرباني‌ سوختني‌ است‌، و عطر خوشبو، و قرباني‌ آتشين‌ براي‌ خداوند است‌. 19 پس‌ قوچ‌ دوم‌ را بگير و هارون‌ و پسرانش‌ دستهاي‌ خود را بر سر قوچ‌ بگذارند. 20 و قوچ‌ را ذبح‌ كرده‌، ازخونش‌ بگير و به‌ نرمة‌ گوش‌ راست‌ هارون‌، و به‌ نرمة‌ گوش‌ پسرانش‌، و به‌ شست‌ دست‌ راست‌ ايشان‌، و به‌ شست‌ پاي‌ راست‌ ايشان‌، بگذار، و باقي‌ خون‌ را گرداگرد مذبح‌ بپاش‌. 21 و از خوني‌ كه‌ بر مذبح‌ است‌، و از روغن‌ مسح‌ گرفته‌، آن‌ را بر هارون‌ و رخت‌ وي‌ و بر پسرانش‌ و رخت‌ پسرانش‌ با وي‌ بپاش‌، تا او و رختش‌ و پسرانش‌ و رخت‌ پسرانش‌ با وي‌ تقديس‌ شوند. 22 پس‌ پيه‌ قوچ‌ را، و دنبه‌ و پيهي‌ كه‌ احشا را مي‌پوشاند، و سفيدي‌ جگر، و دو گُرده‌ و پيهي‌ كه‌ بر آنهاست‌، و ساق‌ راست‌ را بگير، زيرا كه‌ قوچ‌، قربانيِ تخصيص‌ است‌. 23 و يك‌ گِردة‌ نان‌ و يك‌ قرص‌ نان‌ روغني‌، و يك‌ رقيق‌ از سبد نان‌ فطير را كه‌ به‌ حضور خداوند است‌، 24 و اين‌ همه‌ را به‌ دست‌ هارون‌ و به‌ دست‌ پسرانش‌ بنه‌، و آنها را براي‌ هدية‌ جنبانيدني‌ به‌ حضور خداوند بجنبان‌. 25 و آنها را از دست‌ ايشان‌ گرفته‌، براي‌ قرباني‌ سوختني‌ بر مذبح‌ بسوزان‌، تا براي‌ خداوند عطر خوشبو باشد، زيرا كه‌ اين‌ قرباني‌ آتشين‌ خداوند است‌. 26 و سينة‌ قوچِ قربانيِ تخصيص‌ را كه‌ براي‌ هارون‌ است‌ گرفته‌، آن‌ را براي‌ هدية‌ جنبانيدني‌ به‌ حضور خداوند بجنبان‌. و آن‌ حصة‌ تو مي‌باشد. 27 و سينة‌ جنبانيدني‌ و ساق‌ رفيعه‌ را كه‌ از قوچ‌ قربانيِ تخصيصِ هارون‌ و پسرانش‌ جنبانيده‌، و برداشته‌ شد، تقديس‌ نماي‌. 28 و آن‌ از آنِ هارون‌ و پسرانش‌ از جانب‌ بني‌اسرائيل‌ به‌ فريضة‌ ابدي‌ خواهد بود، زيرا كه‌ هدية‌ رفيعه‌ است‌ و هدية‌ رفيعه‌ از جانب‌ بني‌اسرائيل‌ از قرباني‌هاي‌ سلامتي‌ ايشان‌ براي‌ خداوند خواهد بود. 29 و رخت‌ مقدس‌ هارون‌ بعد از او، از آن‌ پسرانش‌خواهد بود، تا در آنها مسح‌ و تخصيص‌ شوند. 30 هفت‌ روز، آن‌ كاهن‌ كه‌ جانشين‌ او مي‌باشد از پسرانش‌ و به‌ خيمة‌ اجتماع‌ داخل‌ شده‌، خدمت‌ قدس‌ را مي‌كند، آنها را بپوشد. 31 و قوچ‌ قرباني‌ تخصيص‌ را گرفته‌، گوشتش‌ را در قدس‌ آب‌پز كن‌. 32 و هارون‌ و پسرانش‌ گوشت‌ قوچ‌ را با ناني‌ كه‌ در سبد است‌، به‌ در خيمة‌ اجتماع‌ بخورند. 33 و آناني‌ كه‌ براي‌ تخصيص‌ و تقديس‌ خود بدين‌ چيزها كفاره‌ كرده‌ شدند، آنها را بخورند، ليكن‌ شخص‌ اجنبي‌ نخورد زيرا كه‌ مقدس‌ است‌. 34 و اگر چيزي‌ از گوشت‌ هدية‌ تخصيص‌ و از نان‌، تا صبح‌ باقي‌ ماند، آن‌ باقي‌ را به‌ آتش‌ بسوزان‌، و آن‌ را نخورند، زيرا كه‌ مقدس‌ است‌.
35 «همچنان‌ به‌ هارون‌ و پسرانش‌ عمل‌ نما، موافق‌ آنچه‌ به‌ تو امر فرموده‌ام‌، هفت‌ روز ايشان‌ را تخصيص‌ نما. 36 و گوسالة‌ قرباني‌ گناه‌ را هر روز بجهت‌ كفاره‌ ذبح‌ كن‌. 37 و مذبح‌ را طاهر ساز به‌ كفاره‌اي‌ كه‌ بر آن‌ مي‌كني‌، و آن‌ را مسح‌ كن‌ تا مقدس‌ شود. 38 هفت‌ روز براي‌ مذبح‌ كفاره‌ كن‌، و آن‌ را مقدّس‌ ساز، و مذبح‌، قدس‌اقداس‌ خواهد بود. هر كه‌ مذبح‌ را لمس‌ كند، مقدّس‌ باشد. 39 و اين‌ است‌ قرباني‌هايي‌ كه‌ بر مذبح‌ بايد گذرانيد: دو برة‌ يكساله‌. هر روز پيوسته‌ 40 يك‌ بره‌ را در صبح‌ ذبح‌ كن‌، و برة‌ ديگر را در عصر ذبح‌ نما. 41 و ده‌ يك‌ از آرد نرم‌ سرشته‌ شده‌ با يك‌ ربع‌ هين‌ روغن‌ كوبيده‌، و براي‌ هدية‌ ريختني‌، يك‌ ربع‌ هين‌ شراب‌ براي‌ هر بره‌ خواهد بود. 42 و برة‌ ديگر را در عصر ذبح‌ كن‌ و براي‌ آن‌ موافق‌ هدية‌ صبح‌ و موافق‌ هدية‌ ريختني‌ آن‌ بگذران‌، تا عطر خوشبو و قرباني‌ آتشين‌ براي‌ خداوند باشد. 43 اين‌ قرباني‌ سوختني‌ دائمي‌، در نسلهاي‌ شما نزد دروازة‌ خيمة‌ اجتماع‌ خواهد بود، به‌ حضور خداوند ، درجايي‌ كه‌ با شما ملاقات‌ مي‌كنم‌ تا آنجا به‌ تو سخن‌ گويم‌. 44 و در آنجا با بني‌اسرائيل‌ ملاقات‌ مي‌كنم‌، تا از جلال‌ من‌ مقدس‌ شود. 45 و خيمة‌ اجتماع‌ و مذبح‌ را مقدس‌ مي‌كنم‌، و هارون‌ و پسرانش‌ را تقديس‌ مي‌كنم‌ تا براي‌ من‌ كهانت‌ كنند. 46 و در ميان‌ بني‌اسرائيل‌ ساكن‌ شده‌، خداي‌ ايشان‌ مي‌باشم‌. 47 و خواهند دانست‌ كه‌ من‌ يهوه‌، خداي‌ ايشان‌ هستم‌، كه‌ ايشان‌ را از زمين‌ مصر بيرون‌ آورده‌ام‌، تا در ميان‌ ايشان‌ ساكن‌ شوم‌. من‌ يهوه‌ خداي‌ ايشان‌ هستم‌.
ترجمه تفسیری
«مراسم‌ تقديس‌ هارون‌ و پسرانش‌ به‌ مقام‌ كاهني‌ به‌ اين‌ ترتيب‌ برگزار شود: يك‌ گوساله‌ و دو قوچ‌ بي‌عيب‌، 2 نان‌ بدون‌ خميرمايه‌، قرصهاي‌ نان‌ بدون‌ خميرمايه‌ روغني‌ و قرصهاي‌ نازك‌ نان‌ بدون‌ خميرمايه‌ روغن‌ مالي‌ شده‌، كه‌ از آرد نرم‌ مرغوب‌ پخته‌ شده‌ باشد، فراهم‌آور. 3و4 نانها را در يك‌ سبد بگذار و با گوساله‌ و قوچها، دم‌ در عبادتگاه‌ بيـاور. دم‌ در ورودي‌، هارون‌ و پسران‌ او را غسل‌ بده‌. 5 آنگاه‌ پيراهن‌، ردا، ايفود و سينه‌بند هارون‌ را به‌ او بپوشان‌ و بند كمر را روي‌ ايفود ببند. 6 عمامه‌ را با نيم‌ تاج‌ طلا بر سرش‌ بگذار. 7 بعد روغن‌ مسح‌ را بر سرش‌ ريخته‌، او را مسح‌ كن‌. 8 سپس‌ لباسهاي‌ پسرانش‌ را به‌ ايشان‌ بپوشان‌ 9 و كلاه‌ها را برسر ايشان‌ بگذار. بعد كمربندها را به‌ كمر هارون‌ و پسرانش‌ ببند. مقام‌ كاهني‌ هميشه‌ از آن‌ ايشان‌ و فرزندانشان‌ خواهد بود. بدين‌ ترتيب‌ هارون‌ و پسرانش‌ را براي‌ كاهني‌ تقديس‌ كن‌.
10 «گوساله‌ را نزديك‌ عبادتگاه‌ بياور تا هارون‌ و پسرانش‌ دستهاي‌ خود را بر سر آن‌ بگذارند 11 و تو گوساله‌ را در حضور خداوند دربرابر در عبادتگاه‌ قرباني‌ كن‌. 12 خون‌ گوساله‌ را با انگشت‌ خود بر شاخهاي‌ قربانگاه‌ بمال‌ و بقيه‌ را در پاي‌ آن‌ بريز. 13 سپس‌ همه‌ چربيهاي‌ درون‌ شكم‌ گوساله‌، سفيدي‌ روي‌ جگر، قلوه‌ها و چربي‌ دور آنها را بگير و بر قربانگاه‌ بسوزان‌، 14 و بقيه‌ لاشه‌ گوساله‌ را با پوست‌ و سرگين‌ آن‌ بيرون‌ از اردوگاه‌ ببر و همه‌ را بعنوان‌ قرباني‌ گناهان‌ در همانجا بسوزان‌.
15و16 «آنگاه‌ هارون‌ و پسرانش‌ دستهاي‌ خود را بر سر يكي‌ از قوچها بگذارند و آن‌ را قرباني‌ كنند. خون‌ قوچ‌ بر چهار طرف‌ قربانگاه‌ پاشيده‌ شود. 17 قوچ‌ را به‌ چند قطعه‌ تقسيم‌ كن‌ و احشا و پاچه‌هايش‌ را بشوي‌. سپس‌ آنها را با كله‌ و ساير قطعه‌هاي‌ قوچ‌، 18 روي‌ قربانگاه‌ بگذار و بسوزان‌. اين‌ قرباني‌ سوختني‌ كه‌ بر آتش‌ به‌ خداوند تقديم‌ مي‌شود مورد پسند خداوند است‌.
19و20 «بعد قوچ‌ دوم‌ را بگير تا هارون‌ و پسرانش‌ دستهاي‌ خود را بر آن‌ بگذارند و آن‌ را قرباني‌ كنند. خون‌ آن‌ را بردار و بر نرمه‌ گوش‌ راست‌ هارون‌ و پسرانش‌ و بر شست‌ دست‌ راست‌ و شست‌ پاي‌ راست‌ آنها بمال‌. بقيه‌ خون‌ را بر چهار طرف‌ قربانگاه‌ بپاش‌. 21 آنگاه‌ مقداري‌ از خوني‌ كه‌ روي‌ قربانگاه‌ است‌ بردار و با روغن‌ مسح‌ بر هارون‌ و پسران‌ او و بر لباس‌هايشان‌ بپاش‌. بدين‌ وسيله‌ خود آنان‌ و لباس‌هايشان‌ تقديس‌ مي‌شوند.
22 «آنگاه‌ پيه‌، دنبه‌، پيه‌ داخل‌ شكم‌، سفيدي‌ روي‌ جگر، قلوه‌ها و چربي‌ دور آنها و ران‌ راست‌ قوچ‌ را بگير، 23 و از داخل‌ سبد نان‌ بدون‌ خميرمايه‌ كه‌ در حضور خداوند است‌ يك‌ نان‌ و يك‌ قرص‌ نان‌ روغني‌ و يك‌ نان‌ نازك‌ بردار، 24 و همه‌ آنها را به‌ دست‌ هارون‌ و پسرانش‌ بده‌ تا بعنوان‌ هديه‌ مخصوص‌در حضور خداوند تكان‌ دهند. 25 سپس‌ آنها را از دست‌ ايشان‌ بگير و بر قربانگاه‌ همراه‌ با قرباني‌ سوختني‌ بسوزان‌. اين‌ قرباني‌ كه‌ بر آتش‌ تقديم‌ مي‌شود مورد پسند خداوند است‌. 26 آنگاه‌ سينه‌ قوچي‌ را كه‌ براي‌ تقديس‌ هارون‌ است‌ به‌ دست‌ بگير و آن‌ را به‌ نشانه‌ هديه‌ مخصوص‌ در حضور خداوند تكان‌ بده‌ و آنگاه‌ آن‌ را براي‌ خود بردار.
27و28 «سينه‌ و ران‌ اين‌ قوچ‌ را تقديس‌ كن‌ و به‌ هارون‌ و پسرانش‌ بده‌. بني‌اسرائيل‌ بايد هميشه‌ اين‌ قسمت‌ از قرباني‌، يعني‌ سينه‌ و ران‌ قوچ‌ را كه‌ قسمتي‌ از قرباني‌ سلامتي‌ آنهاست‌، به‌ خداوند تقديم‌ كنند تا از آن‌ كاهن‌ باشد.
29 «لباسهاي‌ مقدس‌ هارون‌ بايد براي‌ پسرانش‌ و نسلهاي‌ بعد كه‌ جانشين‌ او هستند نگاهداري‌ شوند تا هنگام‌ برگزاري‌ مراسم‌ تقديس‌ آنها را بپوشند. 30 كسي‌ كه‌ بجاي‌ او به‌ مقام‌ كاهني‌ مي‌رسد تا در قدس‌ مشغول‌ خدمت‌ شود، بايد هفت‌ روز آن‌ لباس‌ را بر تن‌ كند.
31 «گوشت‌ قوچ‌ مخصوص‌ مراسم‌ تقديس‌ را بگير و آن‌ را در يك‌ جاي‌ مقدس‌ در آب‌ بپز. 32 هارون‌ و پسرانش‌ بايد گوشت‌ قوچ‌ را با ناني‌ كه‌ در سبد است‌ در برابر در خيمه‌ عبادت‌ بخورند. 33 آنها بايد تنها خودشان‌ آن‌ قسمت‌هايي‌ را كه‌ در موقع‌ اجراي‌ مراسم‌، براي‌ تقديس‌ و كفاره‌ ايشان‌ منظور شده‌ است‌، بخورند؛ افراد معمولي‌ نبايد از آن‌ بخورند چون‌ مقدس‌ است‌. 34 اگر چيزي‌ از اين‌ گوشت‌ و نان‌ تا صبح‌ باقي‌ بماند آن‌ را بسوزان‌، نبايد آن‌ را خورد زيرا مقدس‌ مي‌باشد.
35 «به‌ اين‌ طريق‌ مراسم‌ تقديس‌ هارون‌ و پسرانش‌ براي‌ مقام‌ كاهني‌ اجرا شود. مدت‌ اين‌ مراسم‌ بايد هفت‌ روز باشد. 36 در اين‌ هفت‌ روز، روزي‌ يك‌ گوساله‌ براي‌ كفاره‌ گناهان‌، روي‌ قربانگاه‌ قرباني‌ كن‌. با اين‌ قرباني‌، قربانگاه‌ را طاهر ساز و با روغن‌ زيتون‌ آن‌ را تدهين‌ كن‌ تا مقدس‌ شـود. 37 براي‌ مدت‌ هفت‌ روز، هر روز براي‌ قربانگاه‌ كفاره‌ كن‌ تا قربانگاه‌ تقديس‌ شود. به‌ اين‌ ترتيب‌، قربانگاه‌، جايگاه‌ بسيار مقدسي‌ مي‌شود و هر كسي‌ نمي‌تواند به‌ آن‌ دست‌ زند.
هداياي‌ روزانه‌
(اعداد 28:1-8)
38 «هر روز دو بره‌ يك‌ ساله‌ روي‌ قربانگاه‌ قرباني‌ كن‌. 39 يك‌ بره‌ را صبح‌ و ديگري‌ را عصر قرباني‌ كن‌. 40 با بره‌ اول‌ يك‌ كيلو آرد مرغوب‌ كه‌ با يك‌ ليتر روغن‌ زيتون‌ مخلوط‌ شده‌ باشد تقديم‌ كن‌. يك‌ ليتر شراب‌ نيز بعنوان‌ هديه‌ نوشيدني‌ تقديم‌ نما. 41 بره‌ ديگر را موقع‌ عصر قرباني‌ كن‌ و با همان‌ مقدار آرد و روغن‌ و شراب‌ تقديم‌ كن‌. اين‌ قرباني‌ كه‌ بر آتش‌ تقديم‌ مي‌شود موردپسند خداوند خواهد بود.
42 «اين‌ قرباني‌ سوختني‌، هميشگي‌ خواهد بود و نسلهاي‌ آينده‌ شما نيز بايد در كنار در عبادتگاه‌، آن‌ را به‌ حضور من‌ تقديم‌ كنند. در آنجا من‌ شما را ملاقات‌ نموده‌، با شما سخن‌ خواهم‌ گفت‌. 43 در آنجا بني‌اسرائيل‌ را ملاقات‌ مي‌كنم‌ و عبادتگاه‌ از حضور پرجلال‌ من‌ تقديس‌ مي‌شود. 44 بله‌، عبادتگاه‌، قربانگاه‌، و هارون‌ و پسرانش‌ را كه‌ كاهنان‌ من‌ هستند تقديس‌ مي‌كنم‌. 45 من‌ در ميان‌ بني‌اسرائيل‌ ساكن‌ شده‌، خداي‌ ايشان‌ خواهم‌ بود 46 و آنها خواهند دانست‌ كه‌ من‌ خداوند، خداي‌ ايشان‌ هستم‌ كه‌ آنها را از مصر بيرون‌ آوردم‌ تا در ميان‌ ايشان‌ ساكن‌ شوم‌. من‌ خداوند، خداي‌ آنها هستم‌.

 


راهنما



باب‌هاي‌ 25 - 31 . دستورالعمل‌ ساختن‌ خيمة‌ اجتماع‌
خدا خودش‌ الگوي‌ خيمه‌ را با جزئيات‌ ارائه‌ داد (25:9). اين‌ مطلب‌ دو بار ثبت‌ شده‌: در اين‌ باب‌، «اينگونه‌ ... بسازيد»؛ و يك‌ بار نيز در باب‌هاي‌ 35 - 40، كه‌ جزئيات‌ كار كلمه‌ به‌ كلمه‌ تكرار شده‌اند، «اينگونه‌... ساخته‌ شد.»
خيمه‌ «شبيه‌» يك‌ چيز، و «ساية‌» چيزهاي‌ آسماني‌ بود (عبرانيان‌ 8 : 5).
خيمه‌ معني‌ بخصوصي‌ براي‌ قوم‌ يهود داشت‌، و در عين‌ حال‌ «نمونة‌ چيزهاي‌ آينده‌» بود (عبرانيان‌ 9 و 10).
خيمه‌ و هيكل‌ كه‌ بعدها بر اساس‌ مدل‌ خيمه‌ بنا شد، مركز حيات‌ ملي‌ يهود بودند.

خيمه‌ كه‌ منشاء الهي‌ داشت‌، باز نمود بسيار مهم‌ انديشه‌هاي‌ بخصوصي‌ بود كه‌ خدا مي‌خواست‌ به‌ انسان‌ تفهيم‌ كند، و نيز پيش‌ درآمد بسياري‌ از تعاليم‌ ايمان‌ مسيحي‌ بود.

 

  • مطالعه 1206 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %558 %1394 %12:%بهمن