21 ايوب: بدكاران اغلب بدون مجازات مي مانند

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی
پاسخ‌ ايوب‌
پس‌ ايّوب‌ در جواب‌ گفت‌: 2 «بشنويد،كلام‌ مرا بشنويد، و اين‌، تسلّي‌ شما باشد. 3 با من‌ تحمّل‌ نماييد تا بگويم‌، و بعد از گفتنم‌ استهزا نماييد. 4 و امّا من‌، آيا شكايتم‌ نزد انسان‌ است‌؟ پس‌ چرا بي‌صبر نباشم‌؟ 5 به‌ من‌ توجه‌ كنيد و تعجّب‌ نماييد، و دست‌ به‌ دهان‌ بگذاريد. 6 هرگاه‌ به‌ ياد مي‌آورم‌، حيران‌ مي‌شوم‌ و لرزه‌ جسد مرا مي‌گيرد. 7 چرا شريران‌ زنده‌ مي‌مانند، پير مي‌شوند و در توانايي‌ قوي‌ مي‌گردند؟ 8 ذريّت‌ ايشان‌ به‌ حضور ايشان‌، باايشان‌ استوار مي‌شوند و اولاد ايشان‌ در نظر ايشان‌. 9 خانه‌هاي‌ ايشان‌، از ترس‌ ايمن‌ مي‌باشد و عصاي‌ خدا بر ايشان‌ نمي‌آيد. 10 گاو نرِ ايشان‌ جماع‌ مي‌كند و خطا نمي‌كند و گاو ايشان‌ مي‌زايد و سقط‌ نمي‌نمايد. 11 بچّه‌هاي‌ خود را مثل‌ گله‌ بيرون‌ مي‌فرستند و اطفال‌ ايشان‌ رقص‌ مي‌كنند. 12 با دفّ وعود مي‌سرايند، و با صداي‌ ناي‌ شادي‌ مي‌نمايند. 13 روزهاي‌ خود را در سعادتمندي‌ صرف‌ مي‌كنند، و به‌ لحظه‌اي‌ به‌ هاويه‌ فرود مي‌روند. 14 و به‌ خدا مي‌گويند: از ما دور شو زيرا كه‌ معرفت‌ طريق‌ تو را نمي‌خواهيم‌. 15 قادر مطلق‌ كيست‌ كه‌ او را عبادت‌ نماييم‌، و ما را چه‌ فايده‌ كه‌ از او استدعا نماييم‌. 16 اينك‌ سعادتمندي‌ ايشان‌ در دست‌ ايشان‌ نيست‌. كاش‌كه‌ مشورت‌ شريران‌ از من‌ دور باشد.
17 «بسا چراغ‌ شريران‌ خاموش‌ مي‌شود و ذلّت‌ ايشان‌ به‌ ايشان‌ مي‌رسد، و خدا در غضب‌ خود دردها را نصيب‌ ايشان‌ مي‌كند. 18 مثل‌ سفال‌ پيش‌ روي‌ باد مي‌شوند و مثل‌ كاه‌ كه‌ گردباد پراكنده‌ مي‌كند. 19 خدا گناهش‌ را براي‌ فرزندانش‌ ذخيره‌ مي‌كند، و او را مكافات‌ مي‌رساند و خواهد دانست‌. 20 چشمانش‌ هلاكت‌ او را خواهد ديد، و از خشم‌ قادر مطلق‌ خواهد نوشيد. 21 زيرا كه‌ بعد از او در خانه‌اش‌ او را چه‌ شادي‌ خواهد بود، چون‌ عدد ماههايش‌ منقطع‌ شود؟ 22 آيا خدا را عِلم‌ توان‌ آموخت‌؟ چونكه‌ او بر اعلي‌' علييّن‌ داوري‌ مي‌كند. 23 يكي‌ در عين‌ قوّت‌ خود مي‌ميرد، در حالي‌كه‌ بالكلّ در امنيّت‌ و سلامتي‌ است‌. 24 قدحهاي‌ او پر از شير است‌، و مغز استخوانش‌ تر و تازه‌ است‌. 25 و ديگري‌ در تلخي‌ جان‌ مي‌ميرد و از نيكويي‌ هيچ‌ لذّت‌ نمي‌برد. 26 اينها باهم‌ در خاك‌ مي‌خوابند و كرمهاايشان‌ را مي‌پوشانند. 27 اينك‌ افكار شما را مي‌دانم‌ و تدبيراتي‌ كه‌ ناحقّ بر من‌ مي‌انديشيد. 28 زيرا مي‌گوييد كجاست‌ خانه‌ امير، و خيمه‌هاي‌ مسكن‌ شريران‌؟ 29 آيا از راه‌ گذريان‌ نپرسيديد؟ و دلايل‌ ايشان‌ را انكار نمي‌توانيد نمود، 30 كه‌ شريران‌ براي‌ روز ذلّت‌ نگاه‌ داشته‌ مي‌شوند و در روز غضب‌، بيرون‌ برده‌ مي‌گردند. 31 كيست‌ كه‌ راهش‌ را پيش‌ رويش‌ بيان‌ كند، و جزاي‌ آنچه‌ را كه‌ كرده‌ است‌ به‌ او برساند؟ 32 كه‌ آخر او را به‌ قبر خواهند برد، و بر مزار او نگاهباني‌ خواهند كرد. 33 كلوخهاي‌ وادي‌ برايش‌ شيرين‌ مي‌شود و جميع‌ آدميان‌ در عقب‌ او خواهند رفت‌، چنانكه‌ قبل‌ از او بيشماره‌ رفته‌اند. 34 پس‌ چگونه‌ مرا تسلّيِ باطل‌ مي‌دهيد كه‌ در جوابهاي‌ شما محض‌ خيانت‌ مي‌ماند!»
ترجمه تفسیری
ايوب‌ پاسخ‌ مي‌دهد: بدكاران‌ اغلب‌ بدون‌ مجازات‌ مي‌مانند
آنگاه‌ ايوب‌ پاسخ‌ داد:
2و3 به‌ من‌ گوش‌ دهيد! تنها تسلي‌اي‌ كه‌ مي‌توانيد به‌ من‌ بدهيد اينست‌ كه‌ بگذاريد حرفم‌ را بزنم‌. پس‌ از آن‌ اگر خواستيد، مرا مسخره‌ كنيد.
4 من‌ از خدا شكايت‌ دارم‌، نه‌ از انسان‌. بي‌تابي‌ من‌ به‌ همين‌ دليل‌ است‌. 5 به‌ من‌ نگاه‌ كنيد و از تعجب‌ دست‌ روي‌ دهان‌ بگذاريد و سكوت‌ نماييد. 6 خودم‌ هم‌ وقتي‌ آنچه‌ را كه‌ بر من‌ گذشته‌ به‌ ياد مي‌آورم‌، از ترس‌ به‌ لرزه‌ مي‌افتم‌.
7 واقعيت‌ اين‌ است‌ كه‌ بدكاران‌ تا سن‌ پيري‌ و كهولت‌ زنده‌ مي‌مانند و كامياب‌ مي‌شوند. 8 فرزندان‌ و نوه‌هايشان‌ بزرگ‌ مي‌شوند و دورشان‌ را مي‌گيرند. 9 خانه‌هاي‌ آنها از هر خطري‌ در امان‌ است‌ و خدا ايشان‌ را مجازات‌ نمي‌كند. 10 گله‌هاي‌ آنها زاد و ولد مي‌كنند و زياد مي‌شوند. 11 فرزندانشان‌ از خوشحالي‌ مانند گوسفندان‌ جست‌ و خيز مي‌كنند و مي‌رقصند 12 و با صداي‌ ساز و آواز به‌ شادي‌ مي‌پردازند. 13 آنها روزهاي‌ خود را در سعادتمندي‌ به‌ سر مي‌برند و راحت‌ مي‌ميرند، 14 در حالي‌ كه‌ هرگز طالب‌ خدا نبوده‌اند و نخواسته‌اند راه‌هاي‌ خدا را بشناسند.
15 شروران‌ مي‌گويند: «قادر مطلق‌ كيست‌ كه‌ او را عبادت‌ نماييم‌؟ چه‌ فايده‌ اگر دست‌ دعا بسويش‌ دراز كنيم‌؟»
16 گناهكاران‌ به‌ هر كاري‌ دست‌ بزنند موفق‌ مي‌شوند! ولي‌ من‌ نمي‌خواهم‌ با آنها سروكار داشته‌ باشم‌. 17 تابحال‌ چند بار اتفاق‌ افتاده‌ كه‌ چراغ‌ بدكاران‌ خاموش‌ شود و آنها به‌ بدبختي‌ دچار گردند؟ و يا چند بـار اتفاق‌ افتاده‌ كه‌ خدا آنها را مجازات‌ كنـد،18 و ايشان‌ را مثل‌ كاه‌ در برابر باد و مانند خاك‌ در برابر طوفان‌ پراكنده‌ سازد؟
19 ولي‌ شما مي‌گوييد: «خدا فرزندان‌ مرد شرور را مجازات‌ مي‌كند!» اما من‌ مي‌گويم‌ كه‌ خدا بايد خود شرور را مجازات‌ كند! بگذار مزه‌ مجازات‌ را خودش‌ بچشد! 20 بلي‌، بگذار مرد شرور خودش‌ به‌ سزاي‌ اعمالش‌ برسد و پياله‌ خشم‌ خداي‌ قادر مطلق‌ را سر بكشد. 21 وقتي‌ انسان‌ مي‌ميرد ديگر چه‌ احساسي‌ مي‌تواند درباره‌ خانواده‌اش‌ داشته‌ باشد؟
22 كيست‌ كه‌ بتواند خدا، آن‌ داور بزرگ‌ را سرزنش‌ كند؟ 23و24 او از يك‌ سو اشخاص‌ قوي‌ و سالم‌، مرفه‌ و ثروتمند را هلاك‌ مي‌كند 25 و از سوي‌ ديگر كساني‌ را كه‌ در شدت‌ فقر و تنگدستي‌ به‌ سر مي‌برند و در زندگي‌ هرگز طعم‌ خوشي‌ را نچشيده‌اند از بين‌ مي‌برد. 26 هر دو دسته‌ در خاك‌ دفن‌ مي‌شوند و كرمها بدن‌ آنها را مي‌خورند.
27 من‌ مي‌دانم‌ مي‌خواهيد چه‌ بگوييد! 28 مي‌خواهيد بگوييد: «اشخاص‌ ثروتمند و شرور براي‌ گناهانشان‌ دچار بلا و بدبختي‌ شده‌اند.» 29 ولي‌ من‌ مي‌گويم‌: «از هر فرد دنيا ديده‌اي‌ كه‌ بپرسيد خواهد گفت‌ 30و31و32 كه‌ آدم‌ بدكار معمولاً در روز بلا و مصيبت‌ در امان‌ است‌ و جان‌ سالم‌ بدر مي‌برد. هيچكس‌ مرد شرور را رودررو متهم‌ نمي‌كند و كسي‌ وي‌ را به‌ سزاي‌ اعمالش‌ نمي‌رساند. حتي‌ بعد از مرگش‌ او را با احترام‌ به‌ خاك‌ مي‌سپارند و بر سر قبرش‌ نگهبان‌ قرار مي‌دهند؛ 33 بسياري‌ در مراسم‌ تدفين‌ او شركت‌ مي‌كنند و با خاك‌ نرم‌ او را مي‌پوشانند.»
34 شما چگونه‌ مي‌توانيد با اين‌ ياوه‌گويي‌ها و دروغها مرا دلداري‌ دهيد؟

راهنما


باب‌ 21 هفتمين‌ سخنان‌ ايوب‌ را در بر دارد. او با وجودي‌ كه‌ مجازات‌ نهايي‌ شريران‌ را تصديق‌ مي‌كند اما ضمناً تأكيد مي‌كند كه‌ همين‌ شريران‌ اغلب‌ در زندگي‌ دنيوي‌ پيشرفت‌ مي‌كنند و از انسانهاي‌ موفقي‌ بشمار مي‌روند.

  • مطالعه 1190 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %09 %650 %1394 %14:%بهمن