148 همه خدا را تسبیح بخوانند

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی کتاب مزامیر

 



همه‌ خدا را تسبيح‌ بخوانند
هلّلوياه‌! خداوند را از آسمان‌تسبيح‌ بخوانيد! در اعلي‌ عليّين‌ او را تسبيح‌ بخوانيد! 2 اي‌ همه‌ فرشتگانش‌ او را تسبيح‌ بخوانيد. اي‌ همه‌ لشكرهاي‌ او او را تسبيح‌ بخوانيد. 3 اي‌ آفتاب‌ و ماه‌ او را تسبيح‌ بخوانيد. اي‌ همه‌ ستارگان‌ نور او را تسبيح‌ بخوانيد. 4 اي‌ فلك‌الافلاك‌ او را تسبيح‌ بخوانيد، و اي‌ آبهايي‌ كه‌ فوق‌ آسمانهاييد. 5 نام‌ خداوند را تسبيح‌ بخوانند زيرا كه‌ او امر فرمود پس‌ آفريده‌ شدند. 6 و آنها را پايدار نمود تا ابدالا´باد و قانوني‌ قرار داد كه‌ از آن‌ در نگذرند.
7 خداوند را از زمين‌ تسبيح‌ بخوانيد، اي‌ نهنگان‌ و جميع‌ لجّه‌ها. 8 اي‌ آتش‌ و تگرگ‌ وبرف‌ و مه‌ و باد تند كه‌ فرمان‌ او را به‌ جا مي‌آوريد. 9 اي‌ كوهها و تمام‌ تلّها و درختان‌ ميوه‌دار و همه‌ سروهاي‌ آزاد. 10 اي‌ وحوش‌ و جميع‌ بهايم‌ و حشرات‌ و مرغان‌ بالدار. 11 اي‌ پادشاهان‌ زمين‌ و جميع‌ امّت‌ها و سروران‌ و همه‌ داوران‌ جهان‌. 12 اي‌ جوانان‌ و دوشيزگان‌ نيز و پيران‌ و اطفال‌. 13 نام‌ خداوند را تسبيـح‌ بخواننـد، زيـرا نام‌ او تنها متعال‌ است‌ و جلال‌ او فوق‌ زمين‌ و آسمان‌. 14 و او شاخي‌ براي‌ قوم‌ خود بـرافراشتـه‌ است‌، تـا فخر باشـد بـراي‌ همـه‌ مقدّسـان‌ او، يعنـي‌ براي‌ بني‌اسرائيل‌ كه‌ قوم‌ مقرّب‌ او مي‌باشند. هلّلوياه‌!


ترجمه تفسیری

 


دعوت‌ به‌ پرستش‌
خداوند را سپاس‌ باد!
خداوند را از عرش‌ برين‌ ستايش‌ كنيد، اي‌ كساني‌ كه‌ در آسمانها ساكن‌ هستيد. 2 اي‌ همه‌ فرشتگان‌، خداوند را ستايش‌ كنيد. اي‌ همه‌ لشكرهاي‌ آسماني‌، او را ستايش‌ كنيد. 3 اي‌ آفتاب‌ و ماه‌، خداوند را ستايـش‌ كنيد. اي‌ همه‌ ستارگان‌ درخشان‌، او را ستايش‌ كنيد. 4 اي‌ آسمانها و اي‌ بخارهايي‌ كه‌ فوق‌ ابرهاييد، او را ستايش‌ كنيد.
5 همگي‌ خداوند را ستايش‌ كنيد، زيرا به‌ فرمان‌ او آفريده‌ شديد. 6 او شما را تا ابد بر جايتان‌ ثابت‌ نموده‌ است‌ و آنچه‌ او ثابت‌ نموده‌ است‌ هرگز تغيير نخواهد كرد.
7 اي‌ همه‌ نهنگان‌ و موجوداتي‌ كه‌ در اعماق‌ دريا هستيد، خداوند را ستايش‌ كنيد. 8 اي‌ آتش‌ و تگرگ‌ و مه‌ و تندباد كه‌ مطيع‌ فرمان‌ خداوند هستيد، او را ستايش‌ كنيد. 9 اي‌ كوه‌ها، اي‌ تپه‌ها، اي‌ درختان‌ ميوه‌دار، اي‌ سروهاي‌ آزاد، خداوند را ستايش‌ كنيد. 10 اي‌ حيوانات‌ وحشي‌ و اهلي‌، اي‌ پرندگان‌ و خزندگان‌، خداوند را ستايش‌ كنيد. 11و12 اي‌ پادشاهان‌ و قومهاي‌ جهان‌، اي‌ رهبران‌ و بزرگان‌ دنيا، اي‌ پسران‌ و دختران‌، اي‌ پيران‌ و جوانان‌، خداوند را ستايش‌ كنيد.
13 همه‌ شما نام‌ خداونـد را ستايش‌ كنيـد، زيرا تنهـا اوست‌ خداي‌ متعال‌؛ شكوه‌ و جلال‌ او برتر از زمين‌ و آسمان‌ است‌. 14 او بني‌اسرائيل‌ را كه‌ قوم‌ برگزيده‌اش‌ هستند توانايي‌ مي‌بخشد تا او را ستايش‌ كنند.

خداوند را سپاس‌ باد!

راهنما


مزمور 148 : اي‌ همة‌ فرشتگان‌، خدا را تسبيح‌ بخوانيد. اي‌ آفتاب‌ و ماه‌ و همة‌ ستارگان‌ او را تسبيح‌ بخوانيد. اي‌ آسمانها فرياد برآوريد. هللوياه‌!

  • مطالعه 996 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %13 %558 %1394 %12:%بهمن