44 درخواست اعانت

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی کتاب مزامیر

 



درخواست‌ اعانت‌
براي‌ سالار مغنيان‌. قصيدة‌ بني‌قورح‌
اي‌ خدا به‌ گوشهاي‌ خود شنيده‌ايم‌ و پدران‌ ما، ما را خبر داده‌اند، از كاري‌ كه‌ در روزهاي‌ ايشان‌ و در ايام‌ سَلَف‌ كرده‌اي‌. 2 تو به‌ دست‌ خود امّت‌ها را بيرون‌ كردي‌، اما ايشان‌ را غرس‌ نمودي‌. قومها را تباه‌ كردي‌، اما ايشان‌ را منتشر ساختي‌. 3 زيرا كه‌ به‌ شمشير خود زمين‌ را تسخير نكردند و بازوي‌ ايشانْ ايشان‌ را نجات‌ نداد بلكه‌ دست‌ راست‌ تو و بازو و نورِ روي‌ تو. زيرا از ايشان‌ خرسند بودي‌.
4 اي‌ خدا تو پادشاه‌ من‌ هستي‌، پس‌ برنجات‌ يعقوب‌ امر فرما. 5 به‌ مدد تو دشمنان‌ خود راخواهيم‌ افكند و به‌ نام‌ تو مخالفان‌ خويش‌ را پايمال‌ خواهيم‌ ساخت‌. 6 زيرا بر كمان‌ خود توكّل‌ نخواهم‌ داشت‌ و شمشيرم‌ مرا خلاصي‌ نخواهد داد. 7 بلكه‌ تو ما را از دشمنان‌ ما خلاصي‌ دادي‌ و مُبْغِضان‌ ما را خجل‌ ساختي‌. 8 تماميِ روز بر خدا فخر خواهيم‌ كرد و نام‌ تو را تا به‌ ابد تسبيح‌ خواهيم‌ خواند، سلاه‌. 9 ليكن‌ الا´ن‌ تو ما را دور انداخته‌ و رسوا ساخته‌اي‌ و با لشكرهاي‌ ما بيرون‌ نمي‌آيي‌. 10 و ما را از پيش‌ دشمن‌ روگردان‌ ساخته‌اي‌ و خصمان‌ ما براي‌ خويشتن‌ تاراج‌ مي‌كنند. 11 ما را مثل‌ گوسفندان‌ براي‌ خوراك‌ تسليم‌ كرده‌اي‌ و ما را در ميان‌ امّت‌ها پراكنده‌ ساخته‌اي‌. 12 قوم‌ خود را بي‌بها فروختي‌ و از قيمت‌ ايشان‌ نفع‌ نبردي‌. 13 ما را نزد همسايگان‌ ما عار گردانيدي‌. اهانت‌ و سخريّه‌ نزد آناني‌ كه‌ گرداگرد مايند. 14 ما را در ميان‌ امّت‌ها ضرب‌المثل‌ ساخته‌اي‌، جنبانيدن‌ سر در ميان‌ قوم‌ها؛ 15 و رسوايي‌ من‌ همه‌ روزه‌ در نظر من‌ است‌ و خجالت‌ رويم‌ مرا پوشانيده‌ است‌، 16 از آواز ملامت‌گو و فحّاش‌، از روي‌ دشمن‌ و انتقام‌ گيرنده‌.
17 اين‌ همه‌ بر ما واقع‌ شد. اما تو را فراموش‌ نكرديم‌ و در عهد تو خيانت‌ نورزيديم‌. 18 دل‌ ما به‌ عقب‌ برنگرديد و پايهاي‌ ما از طريق‌ تو انحراف‌ نورزيد. 19 هرچند ما را در مكان‌ اژدرها كوبيدي‌ و ما را به‌ ساية‌ موت‌ پوشانيدي‌. 20 نام‌ خداي‌ خود را هرگز فراموش‌ نكرديم‌ و دست‌ خود را به‌ خداي‌ غير برنيفراشتيم‌. 21 آيا خدا اين‌ را غوررسي‌ نخواهد كرد؟ زيرا او خفاياي‌ قلب‌ را مي‌داند. 22 هر آينه‌ به‌ خاطر تو تمامي‌ روز كشته‌مي‌شويم‌ و مثل‌ گوسفندان‌ ذبح‌ شمرده‌ مي‌شويم‌. 23 اي‌ خداوند بيدار شو! چرا خوابيده‌اي‌؟ برخيز و ما را تا به‌ ابد دور مينداز. 24 چرا روي‌ خود را پوشانيدي‌ و ذلّت‌ و تنگي‌ ما را فراموش‌ كردي‌؟ 25 زيرا كه‌ جان‌ ما به‌ خاك‌ خم‌ شده‌ است‌ و شكم‌ ما به‌ زمين‌ چسبيده‌. 26 به‌ جهت‌ اعانت‌ ما برخيز و بخاطر رحمانيّت‌ خود ما را فديه‌ ده‌.


ترجمه تفسيری

 


دعا براي‌ محافظت‌
اي‌ خدا، ما به‌ گوشهاي‌ خود شنيده‌ايم‌ و اجدادمان‌ براي‌ ما تعريف‌ كرده‌اند كه‌ تو در گذشته‌ چه‌ كارهاي‌ شگفت‌انگيزي‌ براي‌ آنان‌ انجام‌ داده‌اي‌. 2 تو به‌ دست‌ خود قومهاي‌ بت‌پرست‌ را از اين‌ سرزمين‌ بيرون‌ راندي‌ و اجداد ما را بجاي‌ آنها مستقر نمودي‌. قومهاي‌ خدانشناس‌ را از بين‌ بردي‌، اما بني‌اسرائيل‌ را در سرزمين‌ موعود تثبيت‌ نمودي‌. 3 قوم‌ تو به‌ زور شمشير اين‌ سرزمين‌ را تسخير ننمودند و به‌بازوي‌ خويش‌ نجات‌ نيافتند، بلكه‌ قدرت‌ و توانايي‌ تو و اطمينان‌ به‌ حضور تو آنان‌ را رهانيد، زيرا از ايشان‌ خرسند بودي‌.
4 اي‌ خدا، تو پادشاه‌ من‌ هستي‌؛ اكنون‌ نيز قوم‌ خود اسرائيل‌ را پيروز گردان‌. 5 ما با كمك‌ تو دشمنان‌ خود را شكست‌ خواهيم‌ داد و به‌ نام‌ تو كساني‌ را كه‌ برضد ما برخاسته‌اند، پايمال‌ خواهيم‌ كرد.
6 اميد من‌ به‌ تير و كمانم‌ نيست‌، و نه‌ به‌ شمشيرم‌ كه‌ مرا نجات‌ دهد، 7 زيرا اين‌ تو بودي‌ كه‌ ما را از دست‌ دشمنان‌ نجات‌ دادي‌، و آناني‌ را كه‌ از ما متنفر بودند شكست‌ دادي‌. 8 براي‌ هميشه‌ تو را ستايش‌ خواهيم‌ كرد، و تا ابد از تو سپاسگزار خواهيم‌ بود.
9 اما در حال‌ حاضر تو ما را دور انداخته‌اي‌ و رسوا ساخته‌اي‌؛ ديگر لشگرهاي‌ ما را در جنگ‌ كمك‌ نمي‌كني‌. 10 تو ما را در مقابل‌ دشمنان‌ شكست‌ داده‌اي‌ و آنها اكنون‌ ما را غارت‌ مي‌كنند. 11 ما را همچون‌ گوسفندان‌ به‌ كشتارگاه‌ فرستاده‌اي‌ و در ميان‌ قومهاي‌ خدانشناس‌ پراكنده‌ ساخته‌اي‌ تا ما را بكشند و بخورند. 12 تو قوم‌ برگزيده‌ات‌ را ارزان‌ فروخته‌اي‌ و از فروش‌ آنها سودي‌ نبرده‌اي‌. 13 ما را نزد همسايگان‌ خوار ساخته‌اي‌ و ما مورد تمسخر و توهين‌ اطرافيان‌ قرار گرفته‌ايم‌. 14 ما را در ميان‌ قومهاي‌ خدانشناس‌ انگشت‌نما ساخته‌اي‌ و آنها ما را به‌ باد ريشخند گرفته‌اند. 15و16 هر روز بسبب‌ تهمت‌ها و دشنامهاي‌ مخالفان‌ و دشمنان‌، رسوا و سرافكنده‌ مي‌شوم‌.
17 اين‌ همه‌ بر ما واقع‌ شده‌ است‌، ولي‌ تو را فراموش‌ نكرده‌ايم‌ و پيماني‌ را كه‌ با ما بسته‌اي‌ نشكسته‌ايم‌. 18 نسبت‌ به‌ تو دلسرد نشده‌ايم‌ و از راه‌ تو منحرف‌ نگشته‌ايم‌. 19 با وجود اين‌، تو ما را در ميان‌ حيوانات‌ وحشي‌ رها نموده‌اي‌ و با مرگ‌ روبرو ساخته‌اي‌.

20 اگر ما تو را فراموش‌ مي‌كرديم‌ و دستهاي‌ خود را بسوي‌ بتها دراز مي‌كرديم‌، 21 آيا تو كه‌ اسرار دل‌ هركس‌ را مي‌داني‌، اين‌ را نمي‌دانستي‌؟ 22 تو مي‌داني‌ كه‌ ما بخاطر تو هر روز با مرگ‌ روبرو مي‌شويم‌ و با ما همچون‌ گوسفنداني‌ كه‌ مي‌بايد قرباني‌ شوند رفتار مي‌كنند. 23 اي‌ خداوند، بيدار شو! چرا خوابيده‌اي‌؟بيدار شو و ما را تا ابد دور نيانداز! 24 چرا روي‌ خود را از ما بر مي‌گرداني‌ و ذلت‌ و خواري‌ ما را ناديده‌ مي‌گيري‌؟ 25 اينك‌ به‌ خاك‌ افتاده‌ و مغلوب‌ شده‌ايم‌. 26 برخيز و به‌ كمك‌ ما بشتاب‌ و ما را نجات‌ ده‌ زيرا تو سراسر، رحمت‌ و محبتي‌!

راهنما



مزمور 44 . نالة‌ نااميدي‌

اين‌ مزمور در زمان‌ يك‌ مصيبت‌ ملي‌ سراييده‌ شده‌، زماني‌ كه‌ بنظر مي‌رسد قوم‌ اسرائيل‌ شكست‌ سختي‌ از دشمن‌ خورده‌ باشند.

 

  • مطالعه 1173 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %13 %524 %1394 %11:%بهمن